Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 15:24
Enkele maanden geleden heb ik een weekje een test gedaan met zowel Android als iOS om te kijken wat het meest geschikt was om over te stappen al was dat geen succes maar eerder frustratie en heb ik de stap dus niet gezet (misschien omdat ik nog steeds meer dan tevreden ben van m'n Lumia 950, echter zowel hardwarematig als wat betreft apps begonnen er toch stilaan problemen op te treden).

Om die laatste reden heb ik opnieuw een poging gedaan door de aankoop van een Nokia 7 plus wat hardwarematig alvast een fijn toestel is (al is het niet de bedoeling hierover een discussie te starten), echter wat betreft Android is de overstap zeer moeizaam waarbij hopelijk dit topic een aantal antwoorden of oplossingen brengt.

Hierbij dus alvast enkele pijnpunten... om te beginnen met mail en calendar functies;

- Ik heb twee Exchange accounts (Home en Work) welke ik graag zoals in WM10 apart op m'n homescreen had gezet met een indicatie van nieuwe mails. Momenteel heb ik Microsoft Outlook geinstalleerd echter ik krijg geen indicatie van nieuwe mails op het icon, noch kan ik de aprate mailboxen vastpinnen zodat ik steeds de app moet openen, naar het hamburger menu moet gaan om van account te wisselen wat enorm vervelend is.

- Microsoft Outlook importeerd m'n contacten, echter niet de foto's ? De contacten hebben ook allemaal de melding "This contact is read-only ?" en ontbreken details zoals de verjaardag ?

- Microsoft Outlook z'n agenda is enorm beperkt in vergelijking met WM10, ik heb slechts een day en 3 day view... de handige week view is niet beschikbaar wat ervoor zorgt dat ik geen deftig overzicht krijg op m'n agenda.

- Microsoft Outlook z'n widgets zijn veel te groot (oa. door een dikke datum balk) en onhandig... ik zoek iets zoals de calendar tile wat op een beperkte scherm oppervlakte een overzicht geeft van m'n huidige afspraken (enkel vandaag dus).

- Microsoft Exchange contacten tonen enkel GSM nummers in m'n auto voor bedrijven (contacten dus zonder naam)... wat natuurlijk waardeloos is. Geen idee of dit een Android issue is of een Microsoft issue.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
r2504 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:28:
- Ik heb twee Exchange accounts (Home en Work) welke ik graag zoals in WM10 apart op m'n homescreen had gezet met een indicatie van nieuwe mails. Momenteel heb ik Microsoft Outlook geinstalleerd echter ik krijg geen indicatie van nieuwe mails op het icon, noch kan ik de aprate mailboxen vastpinnen zodat ik steeds de app moet openen, naar het hamburger menu moet gaan om van account te wisselen wat enorm vervelend is.
Ik heb geen idee of Outlook ondersteuning heeft voor 'widget', maar je zou je homescreens een in kunnen houden om te kijken of je per account een widget kan toevoegen. Mocht dat niet werken kan ik ook aanraden om een andere app te gebruiken. Microsoft Outlook op Android vind ik zelf persoonlijk ook helemaal niet fijn.

Ik maak zelf ook gebruik van Boxer en Nine (deze kost 15 euro). Nine heeft wel ondersteuning voor losse snelkoppelingen, van Boxer weet ik het niet meer zeker.
- Microsoft Outlook z'n agenda is enorm beperkt in vergelijking met WM10, ik heb slechts een day en 3 day view... de handige week view is niet beschikbaar wat ervoor zorgt dat ik geen deftig overzicht krijg op m'n agenda.
De Play Store staat vol handige kalender widgets, zou zeggen probeer er eens een paar en zoek voor jou de fijnste / makkelijkste uit.
- Microsoft Exchange contacten tonen enkel GSM nummers in m'n auto voor bedrijven (contacten dus zonder naam)... wat natuurlijk waardeloos is. Geen idee of dit een Android issue is of een Microsoft issue.
Het zou kunnen zijn dat dit aan Android ligt, maar ook dat kun je wellicht oplossen door gebruik te maken van een andere mailapplicatie.

Overigens zie ik dat je alleen 'problemen' hebt met de mail applicaties. Zijn er verder nog meer dingen of is het puur je e-mail wat niet functioneert zoals je gewend bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 09:07
Ik ben zelf overgestapt van Windows Mobile (Lumia 735 en zakelijk Lumia 640), naar een Nokia 6. Als e-mail en agenda app kan ik Nine sterk aanraden. Kost een paar euro, maar werkt perfect met meerdere @outlook en office 365 accounts.

https://play.google.com/s...com.ninefolders.hd3&hl=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
rens-br schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:34:
[...]
Ik heb geen idee of Outlook ondersteuning heeft voor 'widget', maar je zou je homescreens een in kunnen houden om te kijken of je per account een widget kan toevoegen.
Outlook heeft inderdaad een Inbox widget (welke je per maibox kan linken), echter dit is wederom te groot (twee mailboxen en m'n homescreen staat haast vol) en laat je berichten zien terwijl ik louter het Outlook icoontje wil met een indicatie van het aantal ongelezen mails.
Ik maak zelf ook gebruik van Boxer en Nine (deze kost 15 euro). Nine heeft wel ondersteuning voor losse snelkoppelingen, van Boxer weet ik het niet meer zeker.
Ik ga deze even verder bekijken.
De Play Store staat vol handige kalender widgets, zou zeggen probeer er eens een paar en zoek voor jou de fijnste / makkelijkste uit.
Deze werken op de Google calendar welke leeg is... in tegenstelling tot de Contacten synchroniseerd Outlook dus niet z'n agenda.
Overigens zie ik dat je alleen 'problemen' hebt met de mail applicaties. Zijn er verder nog meer dingen of is het puur je e-mail wat niet functioneert zoals je gewend bent.
Ik heb massa's problemen met Android maar moest ergens starten en mail is nu éénmaal een essentiele feature voor mij. Ik begrijp dat het een soort gewenning is maar dit gaat voor mij veel verder... het werkt gewoon niet fijn, is omslachtig en dus een killer voor m'n productiviteit (momenteel bergijp ik dus ook totaal het enthousiasme van Android gebruikers niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
K-9 Mail is gratis, en kan ook per account aangeven of er mail is via een widget.

Prachtige vendor lock-in verder. Als je carddav voor je contacten gebruikt, kun je altijd switchen tussen WM/Android/Apple.

[ Voor 53% gewijzigd door GlowMouse op 18-05-2018 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:24

MsG

Forumzwerver

r2504 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:46:
[...]

Outlook heeft inderdaad een Inbox widget (welke je per maibox kan linken), echter dit is wederom te groot (twee mailboxen en m'n homescreen staat haast vol) en laat je berichten zien terwijl ik louter het Outlook icoontje wil met een indicatie van het aantal ongelezen mails.

[...]

Ik ga deze even verder bekijken.

[...]

Deze werken op de Google calendar welke leeg is... in tegenstelling tot de Contacten synchroniseerd Outlook dus niet z'n agenda.

[...]

Ik heb massa's problemen met Android maar moest ergens starten en mail is nu éénmaal een essentiele feature voor mij. Ik begrijp dat het een soort gewenning is maar dit gaat voor mij veel verder... het werkt gewoon niet fijn, is omslachtig en dus een killer voor m'n productiviteit (momenteel bergijp ik dus ook totaal het enthousiasme van Android gebruikers niet).
Maak je wel systeembreed de koppeling met je Microsoft-accounts? Zo lijkt het niet namelijk. Veel apps haken in op die koppelingen, en zullen dus zowel werken met gekoppelde Google Calendars of juist die van outlook. Je kan dus wat beter in protocollen denken dan bedrijfseilandjes. Zo kan een hotmail-account met exchange in de gmail app, of gmail in Outlook. Denk dus wat minder in Microsoft-hokjes en Google-hokjes, maar in IMAP, Exchange, caldav, etc.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

r2504 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:46:
Ja dat bedoelde ik niet. Met Nine kun je per account een icoon laten toevoegen en die krijgt dan zijn eigen unread count, wanneer je Android versie / Launcher daar ondersteuning voor heeft.

Heb je bij de andere apps (Whatsapp etc.) wel een unread count?
Dat is wederom het nadeel van de Outlook app van Microsoft, die integreert niet zo lekker met de rest.
De ene is A gewend, de andere is B gewend. Als je al, net zoals ik, 6 jaar met Android rondloopt weet je simpelweg niet beter.

offtopic:
Verder heb ik even je titel aangepast, omdat het nu nog alleen gaat over e-mail.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 18-05-2018 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Nine lijkt het alvast veel beter te doen dan Microsoft Outlook.

Ik heb m'n twee mailboxen geconfigureerd en Nine heeft een eenvoudig widget met louter het icoontje en een indicatie van het aantal ongelezen mails (je kan het ook zo zetten dat het de Inbox open doet als je erop klikt). Het enige is dat ik nu twee widgets op m'n homescreen heb staan met de naam "Nine", en niet de naam van de gekoppelde mailbox (al weet ik wel dat het linkse m'n Home mail is en het rechtse mijn Work mail). Kan je trouwens op één of andere manier de widget configuratie aanpassen... nu moet ik deze altijd verwijderen en opnieuw erop plaatsen.

Ook het probleem met de contacten hun foto's en gegevens zoals verjaardag is opgelost. Of de contacten met louter een bedrijfsnaam correct zullen getoond worden in m'n auto kan ik vanavond pas zien.

De agenda wordt nu ook gesynchroniseerd met de Google calendar, echter ik kan niet vinden hoe ik de kleuren per calendar daar kan instellen. Wat views betreft heb ik nog steeds niet het equivalent van de WM10 calendar week-view gevonden, en een widget naar m'n tevredenheid heb ik ook nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
Huawei heft in zijn EMUI een feature 'App Twin' hierdoor kun je apps waarin een account is gekoppeld, 2 keer op je bureaublad zetten met een afzonderlijk account (zoals mail/whatsapp/facebook etc)

Wellicht dat zoiets ook bestaat op Nokia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
rens-br schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:18:
[...]
Heb je bij de andere apps (Whatsapp etc.) wel een unread count?
Nee, ook een probleem dus... WhatsApp blijkt ook geen widget te hebben om zoiets te doen en de standaard app icon heeft het blijkbaar ook niet ?
De ene is A gewend, de andere is B gewend. Als je al, net zoals ik, 6 jaar met Android rondloopt weet je simpelweg niet beter.
Spijtig... velen weten echt niet wat ze missen maar ik ga trachten deze discussie niet te starten, wel om een werkbaar Android alternatief te vinden voor WM10.
Verder heb ik even je titel aangepast, omdat het nu nog alleen gaat over e-mail.
Misschien wat voorbarig... de rest komt heus wel aan bod. Naast WhatsApp dus al misschien ook even over de calculator... die is wel echt superbasic, is er niets wat ook een "developer" mode heeft (dus met binair en hex), de nodige conversies kan doen (C/F, km/miles, ...) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Gadgeteer schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:36:
Huawei heft in zijn EMUI een feature 'App Twin' hierdoor kun je apps waarin een account is gekoppeld, 2 keer op je bureaublad zetten met een afzonderlijk account (zoals mail/whatsapp/facebook etc)

Wellicht dat zoiets ook bestaat op Nokia?
Ik ben bewust voor Nokia gegaan vanwege de stock Android... ondanks dat er misschien andere merken zijn waarbij dit opgelost is in hun eigen schil. Op zich vind ik het eigenlijk al bizar voor iets wat ik altijd als essentiel heb gekend (de OOB ervaring is dan ook enorm bij WM10) dat ik er plots allerlei oplossingen moet voor gaan zoeken.

Ik heb trouwens al de Microsoft Launcher geprobeerd maar het voelt eerder aan als bloatware voor mij... nu staat Nova erop als is de meerwaarde me er momenteel ook nog niet echt duidelijk van (behalve dat ik widgets nu kan resizen want 95% van de widgets is gericht op 4 kolommen terwijl m'n scherm er 5 heeft). Het probleem met widgets in het algemeen is trouwens dat ze zelden transparant zijn en er dan ook afschuwelijk uitzien ;(

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee reacties onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 18-05-2018 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

r2504 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:30:

De agenda wordt nu ook gesynchroniseerd met de Google calendar, echter ik kan niet vinden hoe ik de kleuren per calendar daar kan instellen. Wat views betreft heb ik nog steeds niet het equivalent van de WM10 calendar week-view gevonden, en een widget naar m'n tevredenheid heb ik ook nog niet gevonden.
Voor de kalender kleuren
https://play.google.com/s...d=org.bojo.calendarcolors

Transparante (kalender) widget(s)
https://play.google.com/s...s?id=com.dvtonder.chronus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

r2504 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:36:
Nee, ook een probleem dus... WhatsApp blijkt ook geen widget te hebben om zoiets te doen en de standaard app icon heeft het blijkbaar ook niet ?
Notificatie bubble of unread count zit niet standaard in Android, maar moet in de Launcher worden opgenomen. Nokia heeft dat klaarblijkelijk niet gedaan.

Maar ik zie dat je Nova Launcher al hebt geinstalleerd, wanneer je die combineert met Prime en Tesla Unread krijg je dat wel, dat geldt dan ook meteen voor alle apps.
Naast WhatsApp dus al misschien ook even over de calculator... die is wel echt superbasic, is er niets wat ook een "developer" mode heeft (dus met binair en hex), de nodige conversies kan doen (C/F, km/miles, ...) ?
De standaard Calculator is inderdaad vrij basic, maar gelukkig zijn er in de Play Store voldoende alternatieven te vinden.
r2504 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:45:
Ik heb trouwens al de Microsoft Launcher geprobeerd maar het voelt eerder aan als bloatware voor mij
Daar kan ik mij iets bij voorstellen. Ik vind die Launcher ook echt niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Een app voor de kleuren te veranderen van je calendar... aan welke versie zat Android ook al weer 8)7

Geef toe... dit is toch echt lachwekkend.
Goeie tip...
Notificatie bubble of unread count zit niet standaard in Android, maar moet in de Launcher worden opgenomen. Nokia heeft dat klaarblijkelijk niet gedaan.
Initieel heeft dit nochtans gewerkt... en Launcher3 is vermoed ik de standaard Android launcher ?
Maar ik zie dat je Nova Launcher al hebt geinstalleerd, wanneer je die combineert met Prime en Tesla Unread krijg je dat wel, dat geldt dan ook meteen voor alle apps.
Ga ik in alle rust eens verder bekijken dit weekend.
De standaard Calculator is inderdaad vrij basic, maar gelukkig zijn er in de Play Store voldoende alternatieven te vinden.
Calculators met hidden foto's, kleuren, emoticon's, ... je kan het zo gek niet bedenken 8)7

Een deftige calculator die er niet uitziet als een UFO heb ik dus nog niet gevonden.
Daar kan ik mij iets bij voorstellen. Ik vind die Launcher ook echt niet fijn.
Live tiles was eigenlijk perfect... uniform, transparant, informatief, productief, ... al wil ik nu ook niet meteen een Windows 10 launcher gaan installeren. Het mag dus gerust iets anders zijn maar de vermelde eigenschappen moeten toch wel maximaal aanwezig zijn. Wat doen jullie eigenlijk specifiek met de launchers want voor mij blijven het gewoon een hoop icoontjes en widgets bij elkaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

r2504 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:19:
[...]
Initieel heeft dit nochtans gewerkt... en Launcher3 is vermoed ik de standaard Android launcher ?
Maar het werkte dus al? Heb je niet ergens een van de launcher instellingen gewijzigd dan? Ik weet niet precies wat de 'standaard' Android Launcher is om eerlijk te zijn.
Wat doen jullie eigenlijk specifiek met de launchers want voor mij blijven het gewoon een hoop icoontjes en widgets bij elkaar ?
Meer is het in principe ook niet. De enige reden waarom ik Nova prefereer boven alle andere Launchers is de reden dat je bijna alles kan aanpassen: Formaat, kleur, animaties, mappen, dock, applicatielade, gestures, etc. Daarnaast is het nog mogelijk het hele zooitje te backuppen, waardoor je bij een factory reset / nieuwe telefoon met één druk op de knop de hele indeling weer terug hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

rens-br schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:05:
[...]

Jawel hoor.
Instellingen-meldingen-meldingsstipjes toestaan

Tis enkel een stipje zonder count erin. Maar ik zie er het nut niet van, aangezien het boven in de notificatiebalk ook te zien is als er "iets" is ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:37:
Jawel hoor.
Instellingen-meldingen-meldingsstipjes toestaan
Goed om te weten! Ik wist dat het sinds Android 8 standaard in Android zat, maar ik dacht alleen ingebouwd in de Pixel Launcher en niet in de 'stock' launcher.
Tis enkel een stipje zonder count erin. Maar ik zie er het nut niet van, aangezien het boven in de notificatiebalk ook te zien is als er "iets" is ontvangen.
Dat stipje is ook zichtbaar wanneer de app geen notificatie uitstuurt, maar je die wel hebt. Facebook stuurt mij bijvoorbeeld nooit notificaties, want die staan uit. maar aan de hand van de unread count kan ik wel zien dat er notificaties klaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rens-br schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:39:

Goed om te weten! Ik wist dat het sinds Android 8 standaard in Android zat, maar ik dacht alleen ingebouwd in de Pixel Launcher en niet in de 'stock' launcher.
De Nokia stock launcher (Launcher3) is een wat simpele Pixel Launcher (waarschijnlijk ivm Android One)
Google Feed links van homescreen, map/app drawer achtergrond en snelle instellingen, veranderd mee (donker/licht) met wallpaper. Google Achtergronden app is nodig om wallpaper in te stellen. Iconen (van ondersteunde apps) zijn van vorm te veranderen, ook net als de Pixel Launcher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
rens-br schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:24:
[...]
De enige reden waarom ik Nova prefereer boven alle andere Launchers is de reden dat je bijna alles kan aanpassen: Formaat, kleur, animaties, mappen, dock, applicatielade, gestures, etc.
Dit ga ik eens rustig moeten bekijken wat dit concreet wil zeggen en/of ik het mis.

Is er trouwens een manier om widget configuraties aan te passen ? Initieel wanneer je het widget op je homescreen plaatst kan je meestal een aantal settings ingeven maar ik slaag er niet in deze nadien te veranderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

r2504 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:06:
Is er trouwens een manier om widget configuraties aan te passen ? Initieel wanneer je het widget op je homescreen plaatst kan je meestal een aantal settings ingeven maar ik slaag er niet in deze nadien te veranderen ?
Dat hangt per widget af, bij sommige zit er een knop om het aan te passen, bij andere kan het via de app die erbij hoort of het kan niet en alleen bij toevoegen. Widget bouwers zijn daar helaas helemaal vrij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soms kan je in de instellingen van een widget komen via, (als het op andere manier niet wil)
Telefoon instellingen-applicaties-desbetreffende widget-tandwieltje rechts boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 20:37
[quote]r2504 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:36:
[...]

[...]

Die unread counter zit standaard niet in Android. Er zijn 1000-en-1 oplossingen hiervoor.
Wat ik gebruik is https://play.google.com/s...=com.teslacoilsw.launcher

Dit is een alternatieve launcher voor je Android. Indien je de betaalde versie neemt van Nova; dan kan je ook TeslaUnread gebruiken; dan kan je bijna op elke app een counter zetten :)

edit: ik zie dat het al aangedragen is. :+

[ Voor 3% gewijzigd door CuBras op 18-05-2018 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

r2504 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:06:
[...]

Dit ga ik eens rustig moeten bekijken wat dit concreet wil zeggen en/of ik het mis.

Ik herken over het algemeen weinig van je kritieken die je noemt en werk al jaren prima met Android, maar op dit punt ben ik het wel behoorlijk met je eens. Het is vaak behoorlijk onduidelijk hoe je die eventuele widget-specifieke settings weer boven water krijgt. In de praktijk komt het vaak neer op opnieuw de widget er naartoe slepen. Vooral irritant bij widgets met meer instellingen, die je soms ook even wil uitproberen voordat je ze definitief instelt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
MsG schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:09:
Ik herken over het algemeen weinig van je kritieken die je noemt en werk al jaren prima met Android
Tja, misschien een beetje verblind door Android... al de frustraties en truukjes die reeds beschreven zijn in dit topic werken gewoon out-of-the-box (en zelfs nog beter) in Windows Mobile 10.

Nog eentje... op m'n glance lock screen had ik een unread counter (vrij te selecteren) voor missed calls, SMS'jes, Home mail, Work mail en WhatsApp. Ik hoefde m'n telefoon dus nog niet eens aan te raken en wist meteen al hoe het ermee stond. Gezien een unread counter op je home screen al een kunst is wil ik wel eens weten of me dit ook gaat lukken ?
Vooral irritant bij widgets met meer instellingen, die je soms ook even wil uitproberen voordat je ze definitief instelt.
Uiteindelijk bleek het eenvoudig te zijn... gewoon de Chronus app openen en je hebt meteen de settings. Voor Transparent Weather was het dan weer leuk, die heeft zelfs een preview van je settings zodat je ermee kan experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

r2504 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:19:
Nog eentje... op m'n glance lock screen had ik een unread counter (vrij te selecteren) voor missed calls, SMS'jes, Home mail, Work mail en WhatsApp. Ik hoefde m'n telefoon dus nog niet eens aan te raken en wist meteen al hoe het ermee stond. Gezien een unread counter op je home screen al een kunst is wil ik wel eens weten of me dit ook gaat lukken ?
Dit zit ook niet standaard in Android, maar Android laat de notificaties gewoon op je lockscreen zien, dus ik zie zelf geen reden om zoiets te hebben. Wil je dat toch, zul je wederom in de Play Store op zoek moeten gaan naar zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

[...]

Tja, misschien een beetje verblind door Android... al de frustraties en truukjes die reeds beschreven zijn in dit topic werken gewoon out-of-the-box (en zelfs nog beter) in Windows Mobile 10.
Haha, of ik vind de werking over het algemeen gewoon aansluiten bij hoe ik hem verwacht. Het is niet dat we Sheeple zijn en Windows Mobile het superieure platform is. Zo kom je tussen neus en lippen wel erg over namelijk ;-).

Unread counters is prima mogelijk bij bepaalde launchers. Ik zie inderdaad de notificaties eerder al op m'n lock screen, dus dat is nog een stap eerder dan eerst unlocken en op het homescreen kijken. Vind die unread-counters juist altijd een beetje clutteren op iOS toen ik nog een iPhone had. Je hebt altijd wel die ene ongelezen mail die je heel bewust op ongelezen hebt gehouden, maar die telt in dat soort counters vaak ook mee, waardoor elke app wel een tellertje heeft met getallen waar je weinig mee kan.

Maar ben je uit op een constructieve transitie naar Android en wil je begrijpen hoe sommige concepten daar werken, tot stand zijn gekomen en welke filosofie er achter zit, óf wil je gewoon je gal spuien over het kutplatform waar je nu gedwongen wordt naar over te stappen omdat je eigen superieure platformpje toch een beetje terminaal is geraakt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

[...]

Uiteindelijk bleek het eenvoudig te zijn... gewoon de Chronus app openen en je hebt meteen de settings. Voor Transparent Weather was het dan weer leuk, die heeft zelfs een preview van je settings zodat je ermee kan experimenteren.
Tja, en Windows Mobile was zó succesvol, dat je nu gedwongen over moet.
Leuk dat Windows van alles kan wat Android misschien net wat anders doet, maar andersom kan Android natuurlijk veel dingen die Windows Mobile weer vrij onhandig deed.

Veel van je problemen zijn makkelijk op te lossen, of te omzeilen door je los te rukken uit het Microsoft eco-systeem. Dat is namelijk je voornaamste probleem, je bent helemaal verknocht aan MS, maar nu moet je opeens third party apps gaan gebruiken. Als je op Android alles koppelt aan je Google account, dan gaat alles opeens een stuk makkelijker.

Mocht je wat verder hebben gespeeld met Nova, dan heb je al gemerkt dat elk icoon een eigen naam kunt geven, en ook een eigen plaatje.

Zo kun je met Nine een ander icoon kiezen voor je aparte mails, én de titel eronder aanpassen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
MsG schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:45:
[...]
Haha, of ik vind de werking over het algemeen gewoon aansluiten bij hoe ik hem verwacht. Het is niet dat we Sheeple zijn en Windows Mobile het superieure platform is. Zo kom je tussen neus en lippen wel erg over namelijk ;-).
Ik ga nergens beweren dat Windows Mobile geen gebreken heeft maar louter naar het OS gekeken is mijn conclusie nog steeds dat het superieur is aan zowel Android en iOS. Ik baseer me hiervoor ook op het werkelijke gebruik van de drie OS'en... al betwijfel ik of jij reeds gewerkt hebt met WM10 ?
Ik zie inderdaad de notificaties eerder al op m'n lock screen, dus dat is nog een stap eerder dan eerst unlocken en op het homescreen kijken.
Ik sprak niet over het homescreen maar effectief ook het lockscreen.
Vind die unread-counters juist altijd een beetje clutteren op iOS toen ik nog een iPhone had. Je hebt altijd wel die ene ongelezen mail die je heel bewust op ongelezen hebt gehouden, maar die telt in dat soort counters vaak ook mee, waardoor elke app wel een tellertje heeft met getallen waar je weinig mee kan.
Je spreekt duidelijk over de gebrekkige implementatie ervan... het is dan ook geen algemene Unread counter in WM10, maar een "nieuw-sinds-de-laatste-keer". Ik heb nu de Nine implementatie en dat zijn effectief unreads en is dus min of meer zinloos... staat hier nu ook op 17 wat waardeloos is.
Maar ben je uit op een constructieve transitie naar Android en wil je begrijpen hoe sommige concepten daar werken, tot stand zijn gekomen en welke filosofie er achter zit
Moest ik geen interesse hebben zou ik niet investeren in een toestel en al evenmin naar oplossingen zoeken... al tracht ik de tijd daarvoor te beperken door een topic als dit waar snel de gevoelige snaar is geraakt bij sommige Android fans hebt ik de indruk (en sorry maar ik denk dat er weinig filosofie achter Android zit). Ik had gehoopt hier wat meer mensen te vinden die reeds de stap hadden gezet... en dat op een kritische manier hebben gedaan.
óf wil je gewoon je gal spuien over het kutplatform waar je nu gedwongen wordt naar over te stappen omdat je eigen superieure platformpje toch een beetje terminaal is geraakt. :)
Ik denk dat het normaal is dat wanneer iemand overstapt hij terug grijpt naar het bekende... of dit nu een phone OS is of een auto, vergelijken doet iedereen (en ik doe dat misschien wat kritischer omdat ik niet de klassieke gebruiker ben die reeds z'n mail netjes bij Google heeft staan en verder enkel Snapchat gebruikt).
maar andersom kan Android natuurlijk veel dingen die Windows Mobile weer vrij onhandig deed.
Ik hoor ze graag... trouwens de Do Not Disturb implementatie van Android is beter als die van WM10 (nooit begrepen dat men dat onder Cortana heeft gestopt en geen andere tijden aankon voor week/weekend).
Als je op Android alles koppelt aan je Google account, dan gaat alles opeens een stuk makkelijker.
Ik kan van m'n werkgever toch moeilijk gaan verwachten dat hij overstapt naar Gmail, of zelf m'n Exchange account stop zetten ? Ik zie trouwens niet in waarom dit nodig zou zijn... mail is een externe service, dat moet even vlot werken met X of Y (wat het ook doet op WM10... zelfs als je een Google gebruiker bent).
Mocht je wat verder hebben gespeeld met Nova, dan heb je al gemerkt dat elk icoon een eigen naam kunt geven, en ook een eigen plaatje.
Ja... maar niet bij widgets voor zover ik weet... en heb je nu net de widgets nodig om de unread counters erop te krijgen. Ook bij Nine zelf zie ik niet meteen hoe je de titel kan aanpassen... maar ik luister graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Als je een Google account synoniem zet voor een gmail-adres omarmen heb je overduidelijk je huiswerk zelf niet gedaan. Ik denk dat het constructiever werkt als je je superieuriteit even in de ijskast parkeert, echt niet iedereen die Windows Mobile gebruikt vind dat het beste systeem op aarde, en bij kritiek op deze retoriek ben ik niet opeens een verstokte Android-fan. Je bent ook zeker niet de enige kritische gebruiker op aarde, gelukkig maar anders konden we Tweakers wel opdoeken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:29

Croga

The Unreasonable Man

r2504 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 20:03:
Ik kan van m'n werkgever toch moeilijk gaan verwachten dat hij overstapt naar Gmail, of zelf m'n Exchange account stop zetten ? Ik zie trouwens niet in waarom dit nodig zou zijn... mail is een externe service, dat moet even vlot werken met X of Y (wat het ook doet op WM10... zelfs als je een Google gebruiker bent).
Echter ben jij niet uit gegaan van standaard Android maar heb je meteen naar de Outlook app gegrepen. Zo'n beetje de meest brakke mail app die de wereld ooit voort gebracht heeft.....

De standaard mee geleverde Mail en Calendar kunnen zo'n beetje alles waar je om vraagt. Stel gewoon meerdere Exchange accounts in en je hebt kleurtjes in je kalender, mooie widgets, alleen geen unread counter per inbox. Daar heeft Android andere keuzes gemaakt die ik, persoonlijk, prettiger vindt dan de keuzes die W10M daar in gemaakt heeft (ik heb 1 homescreen met mijn inbox widgets. Daar zie ik dát er nieuwe mail is, welke dat is én kan ik rechtstreeks naar die specifieke inbox klikken).

Ik zie hier veel adviezen voorbij komen voor het installeren van extra apps. Hoewel dat de basis is van de design keuze van Android zou ik nooit beginnen met het installeren van losse apps maar altijd eerst eens kijken naar wat Android standaard al kan. En dat is best veel.....

Zoals velen al opmerken; Je klinkt alsof je dusdanig gewend bent aan W10M dat je Android geen eerlijke kans geeft. Er zijn tussen de twee OSen nou eenmaal andere design keuzes gemaakt. En als jij niet bereid bent met de keuzes van Android te leven dan heb je een uitdaging. Maar als het gaat om mogelijkheden tot customizing en gebruik van widgets dan is Android veruit superieur aan W10M. Ik heb met heel veel plezier mijn Nokia 1320 gebruikt en er heel erg van gebaald dat ik hem weg moest doen maar sinds die tijd is Android heel ver vooruit gegaan terwijl W10M volledig vast geroest is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

r2504 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:28:

- Ik heb twee Exchange accounts (Home en Work) welke ik graag zoals in WM10 apart op m'n homescreen had gezet met een indicatie van nieuwe mails.
Dat kan gewoon met de Gmail app en meldingsstipjes.(die in de Nokia launcher zitten)
Gmail icoon lang indrukken, popup met alle mail accounts, eentje aanklikken en vast houden en je sleep hem zo naar je homescreen. Doe dat voor beide accounts, zorg dat de meldingsstipjes aan staan en voilà.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
MsG schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 21:36:
Ik denk dat het constructiever werkt als je je superieuriteit even in de ijskast parkeert,
Dit superieuriteit heb ik heus niet... ik challenge alléén de Android gebruiker en dat blijkt toch ook moeilijk te liggen (de klassieke iPhone gebruiker heeft het trouwens nog erger). Ik kan dan ook alléén maar positief zijn over de twee voorgaande postings die het wel objectief bekijken en me ook een constructief en concreet antwoord geven.

Bedankt dus voor deze twee posts... ik ga ze zeker bekijken (omdat ik ook geloof dat standaard oplossingen vaak de voorkeur hebben aan een hele verzameling van appjes).
Croga schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 21:49:
[...]
Maar als het gaat om mogelijkheden tot customizing en gebruik van widgets dan is Android veruit superieur aan W10M.
Spijtig genoeg is teveel keuze vaak contraproductief... al is het probleem eerder de grote vrijheid (wat zorgt voor een totale inconsistentie tussen de verschillende apps/widegts/...)

[ Voor 22% gewijzigd door r2504 op 18-05-2018 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Voorlopig de Android way gegaan en dat lijkt te lukken... behalve dat ik bij m'n accounts zowat iedereen zie waar ik de laatste jaren ooit een mail van heb ontvangen of naar verzonden. Ik herinner me dit probleem precies van m'n vorige Android testen... maar ik vind niet meteen een instelling hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

r2504 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 00:13:
Voorlopig de Android way gegaan en dat lijkt te lukken... behalve dat ik bij m'n accounts zowat iedereen zie waar ik de laatste jaren ooit een mail van heb ontvangen of naar verzonden. Ik herinner me dit probleem precies van m'n vorige Android testen... maar ik vind niet meteen een instelling hiervoor.
Dit ligt (in eerste instantie) aan je Outlook account, daar heb je aangegeven (of niet uit gezet) dat iedereen waar je mail van ontvangt of naar verstuurd die niet in je contacten staat, automatisch wordt toegevoegd aan contacten.

De optie die jij zoekt ("alleen contacten met telefoonnummer weergeven") ben ik zelf ook nog niet tegen gekomen in de Google contacten app.
Vorige phone (LG G6) had het wel, dus wellicht is een andere contacten app nog het overwegen waard.
Of gewoon je contacten eens opruimen en die optie binnen Outlook uitzetten (als je er verder geen waarde aan hecht)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2018 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 08:28:
[...]
Dit ligt (in eerste instantie) aan je Outlook account, daar heb je aangegeven (of niet uit gezet) dat iedereen waar je mail van ontvangt of naar verstuurd die niet in je contacten staat, automatisch wordt toegevoegd aan contacten.
Bedoel je de Outlook account settings in Android of waar... want open ik m'n Outlook op PC of m'n webmail dan zie ik deze contacten heus niet staan.

Dit is een gelijkaardig probleem... https://androidforums.com...tacts-on-my-phone.585937/ alléén heb ik die opties waarover men spreekt niet ?
De optie die jij zoekt ("alleen contacten met telefoonnummer weergeven") ben ik zelf ook nog niet tegen gekomen in de Google contacten app.
Hoe de optie noemt maakt niet uit... feit is dat Contacts enkel contacten moet tonen en niet tevoorschijn komen met personen welke ik zelfs in 5 jaar niet meer gemailed heb 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

r2504 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 10:31:
[...]

Hoe de optie noemt maakt niet uit... feit is dat Contacts enkel contacten moet tonen en niet tevoorschijn komen met personen welke ik zelfs in 5 jaar niet meer gemailed heb 8)7
En toch is dat iets van je Outlook account, want je huidige Android phone, contacten app, etc, weet niet wie jij de afgelopen 5 jaar gemaild hebt. (Via je Windows laptop/phone/etc)

Enige wat de huidige Google Contacten app doet, is syncen van je Outlook gegevens, waaronder dus ook die opgeslagen mail contacten. Die blijkbaar door Outlook als "contact" getaged zijn.

Niet alle je problemen liggen aan Android. ;)

(Edit)
Ik gebruik overigens ook enkel Outlook/Exchange accounts voor mail, agenda en contacten en werkt prima met de standaard Google apps.
Mijn Gmail account is puur voor de Google store en ik gebruik Google Photo (incl sync naar Gdrive) aangezien ik dat 1 van de beste foto/gallerij apps vind

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 11:16:
[...]

Enige wat de huidige Google Contacten app doet, is syncen van je Outlook gegevens, waaronder dus ook die opgeslagen mail contacten. Die blijkbaar door Outlook als "contact" getaged zijn.

Niet alle je problemen liggen aan Android. ;)
Nochtans heeft de persoon in de link hierboven ook het probleem... en die spreekt nergens over Outlook maar wel over z'n Google account. Ik zie ook in geen enkele andere software (Outlook zelf, webmail, ... zelfs Nine op Android) deze contacten, enkel de native Android app ?

Ik heb zonet alle accounts gedelete... alle contacten verwijderd, echter zodra ik m'n Home account terug toevoeg heb ik al die rommel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Feit is dat ik (en waarschijnlijk meer mensen) geen contacten er tussen heb staan waarmee ik alleen maar (een keer) gemaild heb. Enkel de contacten die ik zelf heb toegevoegd.
Ook na de eerste keer het Outlook account aanmaken en syncen op de phone.

De app haalt desbetreffende "contacten" toch echt ergens uit je Outlook account vandaan, want waar moet ie ze anders vandaan halen/kennen/weten dat ze bestaan.

[edit]
Check ook even je hoofdaccount op je Win10 pc/laptop. Want ook al gebruik je de Win mail/contacten apps niet, grote kans dat ze toch je mails en contacten syncen van het hoofdaccount. En zodra die een mail synced van een onbekend persoon en onderstaande optie staat aan krijg je het gedrag wat jij beschrijft.

contacts

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2018 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Nogmaals... ik heb een enorme nette contactlijst in Outlook (ik gebruik trouwens de full Outlook client en soms eens de webmail). Hier staan dus nergens "losse email" contacten... dus ik begrijp totaal niet waar Android ze vandaag haalt.

Ik ben ze nu gewoon manueel aan het deleten in Android... maar het zijn er honderden :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Grrr... ben ondertussen al enkele contacten kwijt in Outlook :-(

Contacten die dubbel zaten op Android en waarvan ik deze zonder details heb verwijderd (aangezien ik in de veronderstelling was dat het andere contact het effectieve Outlook contact was).

In m'n WhatsApp zie ik trouwens bij de contacten.... MOBILE, HOME, WORK, CAR ... waar komt dit vandaan ?

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Meerdere posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 31% gewijzigd door rens-br op 22-05-2018 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

r2504 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 12:34:

In m'n WhatsApp zie ik trouwens bij de contacten.... MOBILE, HOME, WORK, CAR ... waar komt dit vandaan ?
Ook dat komt uit je Outlook contacten.
Bij het 06 nummer van een contact kan je aangeven waar dat van is (mobile, thuis, werk, etc) en dat wordt daar getoond.

Wellicht eens een middagje rustig je contacten op orde brengen via de web interface. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Als er iets is dat op orde zit dan zijn het wel m'n contacten :-)

Wat WhatsApp betreft ben je correct... de enige die ik niet meteen snap is de CAR ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Heb ik eindelijk min of meer m'n Contacts op orde in Android... open ik de dialer en zie ik daar weer een hoop rotzooi !?

Wie vertelde me ook al weer dat hierover is nagedacht ? Waarom zie ik andere personen in m'n dialer als in m'n contacten ????

Het zijn dan ook nog contacten zonder telefoonnnummer... echt wel handig in een dialer 8)7

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Meerdere posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 29% gewijzigd door rens-br op 22-05-2018 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ondertussen alles opgekuist op de telefoon zelf... staat nu netjes.

Een concreet probleem is nu dat de notification dots niet blijken te werken (op geen enkele app).
Pagina: 1