Welke MacBook pro voor foto/video bewerking?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1073241

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ga een opleiding fotografie beginnen en wil me daarin professioneel gaan ontwikkelen. Ook wil ik op den duur videos maken. Ik wil een goede gedegen laptop kopen waar ik nog jaren veel plezier van kan hebben zonder tegen beperkingen op te lopen. Ik zit de denken aan de MacBook pro 15 inch. Alleen ik vraag me af met welke specificaties ik die het best kan kopen, nu ik daar niet zoveel verstand van heb. Kan iemand mij daar richtlijn in geven m.b.t processor, geheugen etc ? En is t verstandiger de 15 dan de 13 te nemen?

Alvast bedankt
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-07 23:01
Ligt er aan welk budget je hebt. De 15 Inch heeft quadcore en standaard een i7 waar de 13 inch dual-core i5 heeft. Deze is niet te upgraden naar een quadcore.

Dus de 15 inch is sowieso toekomst gerichter. Zelf heb ik nog een late 2015 15 inch MacBook Pro en deze komt nog steeds prima mee met bewerking van video en foto.
Wellicht dat je nog kunt kijken naar een grotere SSD, want standaard wordt de 256GB geleverd, dus is wellicht aan de krappe kant als je met grote bestanden bezig gaat.
Voor de rest hangt het echt af van het budget wat je kwijt wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Voordelen 13 inch;
- Goedkoper
- Kleiner, makkelijker mee te nemen

Voordelen 15 inch;
- Krachtigere processor en dedicated GPU (beide van mindere belang voor fotobewerken, wel duidelijke toegevoegde waarde bij videobewerken)
- Groter scherm / iets meer werkruimte op scherm

Wat is je budget? Hecht je veel waarde aan aansluitingen voor SD kaart/ USB-A, HDMI zonder dat je dongels moet kopen? Wellicht is een 2e hands 15 inch van de vorige ontwerp-generatie ook een optie?

Wat betreft opslag; persoonlijk zou ik voor minimaal 500gb gaan zodat je de meest recente foto's en video's lokaal kunt opslaan (zeker met de komst van 4k video gaat dit hard). Als je dan te kort komt kan het handig zijn om een externe ssd aan te schaffen (bijvoorbeeld een samsung T5, om snel van te kunnen werken), dit is veelal goedkoper dan meer opslag in de laptop.

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1074927

Ik denk dat de Apple 15 "MacBook Pro de beste is voor video-editing.