Google-video artikel is onnodig sensationeel zonder nieuws w

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David Mulder
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-08-2021
Ben niet iemand die snel zal klagen over dat een nieuwsartikel niet op Tweakers.net hoort, maar bij het Google-video artikel had ik toch echt wel zo iets van... 8)7 . Dit is een interne exploratie die Google deed (één van velen) die naar buiten is gelekt omdat hij shockerend is en die door The Verge is gepubliceerd omdat dat een publicatie is die sterk een bepaalde soort liberale agenda heeft (het is een publicatie die ik met veel plezier lees, maar zeker niet neem als een "objectieve publicatie").

Het punt is: Bedrijven doen dit soort exploraties. The Verge publiceerde dit OMDAT dit shockeert en niet omdat dit nieuwswaarde heeft. Ze (bepaalde auteurs) houden op The Verge erg van het "evil silicon valley" narrative en geven individuele auteurs veel vrijheid om hun meningen te publiceren. Selectief "leaken" is natuurlijk een oude tactiek om het publiek te bespelen, en als media is daar toch echt wel een verantwoordelijkheid of je daarin wilt meewerken of niet.

Om mezelf te quoten van dat artikel op The Verge:
Do I think data centralization is an issue? Yes. No caveats. Not because Google is evil now (I sincerely believe that right now they are not), but because data centralization can be misused by future companies or governments.

Do I think a video exploring a certain possible future is an issue? Not at all. I get the mindset under which a video like this would be created. I get how it can be useful and I get that it has nothing to do with company ethics. Google’s reaction to The Verge seems to adequately capture this as well.

These types of future explorations are fairly ‘common’. Without mentioning for which company it was (as I was shown it privately) I know at least one smaller but still big company did a case study of a future where government regulations would lock down completely on privacy (GDPR x100). It wasn’t made as a nice video (or at least, didn’t get to see that if it was), just some presentations and ‘concept art’ of how their products would change. And at the very least I know that that same company had more case studies/explorations like that. I think it can be extremely useful for a company to explore the future and discuss its place in the future.
Hoe dan ook, dit is nu al een langere post geworden dan ik van plan was 😅 . Bedankt voor het lezen, en nog steeds bedankt dat jullie de beste tech nieuws site zijn die ik ken wereldwijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Of het nieuwswaarde heeft kan je misschien over discussiëren maar ik vind dit wel degelijk interessant om te lezen als achtergrond. De reactie van Google staat er prima bij om het te nuanceren.

Je geeft zelf al aan:
I think it can be extremely useful for a company to explore the future and discuss its place in the future.
Als het voor bedrijven erg nuttig is, dan is het voor een tech-liefhebber toch ook nuttig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10 14:05

arnoudwokke

Redacteur
Wat @emnich zegt: soms is nieuws simpelweg iets waarvan wij denken dat mensen met interesse voor tech niet graag willen missen. Dit valt daar volgens mij zeker onder. Jouw reactie vind ik eerder een bevestiging ervan: je hebt een mooie, goed beargumenteerde mening erover. Discussie is altijd van belang, zeker als het een goede discussie is. Deze video stelt ons publiek daar zeker toe in staat denk ik :)