[ICT-beheerder] Cold calls naar interne nummer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 11:43
Geen idee of ik hiervoor in het juiste draadje zit...

De afgelopen maanden word ik dagelijks meerdere malen gebeld door sales lui, zogenaamde cold calls. Vaak ook nog via een afgeschermd nummer, direct naar mijn interne nummer. Deze staat nergens openbaar vermeld.

Nu vraag ik mij af of bedrijven, waar wij geen enkele relatie mee hebben, dit nummer hiervoor zomaar mogen opslaan en contact op mogen nemen. Ook in het kader met de aankomende GPDR, lijkt mij dat hier zeker richtlijnen en regels aan vast zitten?

Per gesprek ben je al snel 5 minuten verder. Daarnaast is het ook nog eens erg storend.
Hoe gaan jullie hier mee om?

Beste antwoord (via Bas. op 18-05-2018 10:09)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als het nummer eerder van een ander was, dan kan dat een prima valide reden zijn om in hun CRM te staan. Dan is de boodschap dat het nr is doorgegeven en ze het dienen te verwijderen. Al is de kans ook behoorlijk dat het bv via-via is gevonden.
Bas. schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:49:
De info die online te vinden is m.b.t. de GPDR niet op, aangezien dat over de consument gaat en niet bedrijfsmatig.
Je directe nummer is gewoon een persoonsgegeven. Alleen algemene bedrijfscontactgegevens zijn dat niet.

Vraag ze (mail of papieren brief) wat ze van je weten, met welk doel ze de gegevens hebben, hoe ze er aan komen. En na antwoord in een tweede mailtje vragen alles wat ze van je weten te verwijderen. Idem bij de partij die ze je nummer heeft gegeven (als je dat niet zelf was).
Bas. schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:32:
Per gesprek ben je al snel 5 minuten verder.
"Geen interesse. Doeg." Niet ingaan op waarom-vragen etc, nee zeggen op een aanbod later terug te bellen als het rustiger is. Beleefd aanhoren is voor beide partijen zinloos. Die sales persoon gaat liever naar iemand waar wel commissie valt te scoren, jij gaat liever aan het werk. Hooguit vragen wat de contactgegevens zijn van hun functionaris gegevensbescherming om die mails aan te sturen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:42
Heb je al een keer gevraagd hoe zij dan aan dit interne nummer komen?
Met betrekking tot de GDPR is er veel over te vinden zie ik. Als je GDPR en cold calls intikt op google staan er een hoop artikelen. Deze lijkt vrij uitgebreid te zijn: https://callcentresoftwar...cold-call-under-the-gdpr/

[ Voor 66% gewijzigd door Panini op 18-05-2018 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Dat ga ik bij de eerste beste beller ook zeker vragen @Panini . :)

Maar de artikelen die ik online vind, gaan eigenlijk altijd over consumentenrechten en de GPDR. Het verschil is dat het nu niet over een consument gaat, maar bedrijfsmatig. Daar is vrij lastig duidelijke info over te vinden.

[ Voor 62% gewijzigd door Bas. op 18-05-2018 09:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:00
Na 5 minuten was ik al lang afgehaakt. 5 seconden komt meer in de buurt.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:42
Bas. schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:39:
Dat ga ik bij de eerste beste beller ook zeker vragen @Panini . :)

Maar de artikelen die ik online vind, gaan eigenlijk altijd over consumentenrechten en de GPDR. Het verschil is dat het nu niet over een consument gaat, maar bedrijfsmatig. Daar is vrij lastig duidelijke info over te vinden.
Ben benieuwd!

Wij worden hier gelukkig niet op de interne nummers over gebeld, enkel op het algemene nummer. Maar die worden dan al vaak afgewimpeld voordat deze worden doorgezet .

Handige tip ook: bel de Autoriteit Persoonsgegevens op en leg de vraag aan hen voor wellicht? Ik weet dat zij een algemeen nummer hebben voor alle vragen over privacy. Dit nummer wordt vaak bemand door juristen die je hiermee verder kunnen helpen.

[ Voor 40% gewijzigd door Panini op 18-05-2018 09:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:48

DexterDee

I doubt, therefore I might be

"Oh, u belt om printers te verkopen? Daar gaat mijn collega over. Ik zal u even doorverbinden"
* zet call in de wacht in gaat verder met werken...

Die 5 minuten dat ze wachten voordat ze in frustratie ophangen kunnen ze in ieder geval geen ander bedrijf bellen >:)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
@Panini Normaal gesproken wordt er inderdaad gebeld naar het algemene nummer. Die belletjes worden keurig afgewimpeld, waarvoor hulde aan mijn collega's :D

Echter hebben sommige bedrijven ook het interne nummer. Daar zullen vast een aantal haken en ogen aan zitten.

De info die online te vinden is m.b.t. de GPDR niet op, aangezien dat over de consument gaat en niet bedrijfsmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:45

Aganim

I have a cunning plan..

Per gesprek ben je al snel 5 minuten verder. Daarnaast is het ook nog eens erg storend.
Hoe gaan jullie hier mee om?
Zo gauw duidelijk is dat het een verkoper is (doorgaans binnen enkele seconden) stel ik gewoon de vraag of ze hun aanbod/informatie/whatever kunnen mailen. Geen mail, dan geen interesse. Dat is de afgelopen jaren 100% effectief gebleken. :)

Doorgaans duren dat soort gesprekken hooguit een seconde of 20, zonder al te bot te hoeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ben jij verantwoordelijk voor datgene waar deze personen voor bellen? Dan is het inderdaad best handig om te achterhalen hoe ze aan je nummer gekomen zijn.
Heeft je functie niets van doen met waar deze personen over bellen, is er dan een kans dat de vorige gebruiker van dat nummer zo'n functie had? Dan is misschien de handigste optie om een nieuw nummer te vragen (intern) en dit nummer naar het algemene nummer door te laten wijzen.
Laatste optie is dat er gewoon random geprobeerd wordt een intern nummer te pakken te krijgen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Als het nummer eerder van een ander was, dan kan dat een prima valide reden zijn om in hun CRM te staan. Dan is de boodschap dat het nr is doorgegeven en ze het dienen te verwijderen. Al is de kans ook behoorlijk dat het bv via-via is gevonden.
Bas. schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:49:
Je directe nummer is gewoon een persoonsgegeven. Alleen algemene bedrijfscontactgegevens zijn dat niet.

Vraag ze (mail of papieren brief) wat ze van je weten, met welk doel ze de gegevens hebben, hoe ze er aan komen. En na antwoord in een tweede mailtje vragen alles wat ze van je weten te verwijderen. Idem bij de partij die ze je nummer heeft gegeven (als je dat niet zelf was).
"Geen interesse. Doeg." Niet ingaan op waarom-vragen etc, nee zeggen op een aanbod later terug te bellen als het rustiger is. Beleefd aanhoren is voor beide partijen zinloos. Die sales persoon gaat liever naar iemand waar wel commissie valt te scoren, jij gaat liever aan het werk. Hooguit vragen wat de contactgegevens zijn van hun functionaris gegevensbescherming om die mails aan te sturen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.
Jester-NL schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:03:
Ben jij verantwoordelijk voor datgene waar deze personen voor bellen? Dan is het inderdaad best handig om te achterhalen hoe ze aan je nummer gekomen zijn.
Heeft je functie niets van doen met waar deze personen over bellen, is er dan een kans dat de vorige gebruiker van dat nummer zo'n functie had? Dan is misschien de handigste optie om een nieuw nummer te vragen (intern) en dit nummer naar het algemene nummer door te laten wijzen.
Laatste optie is dat er gewoon random geprobeerd wordt een intern nummer te pakken te krijgen.
Jep, ze bellen inderdaad voor hetgeen waarvoor ik verantwoordelijk ben.
F_J_K schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:06:

[...]

[...]

Dank voor deze heldere info @F_J_K ! Daar kan ik wat mee. Perfect uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Overigens liefst pas na volgende week vragen, dan kan je je wat beter beroepen op de AVG.

Pagina: 1