Cat6(a) wandcontactdoos voor buiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasted82
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-09-2024
Beste Tweakers,

Wij gaan een nieuwe tuin aanleggen, waarin we een overkapping laten plaatsen. In deze overkapping wil ik graag de beschiking hebben over een internet / tv aansluiting. Nu kan ik heel veel info vinden over het leggen van een kabel in de tuin (in een mantelbuis), maar ik kan eigenlijk helemaal niets vinden over wat voor een (opbouw) wandcontactdoos je hiervoor zou moeten gebruiken...

Daar waar je voor electra speciale waterdichte opbouwdozen hebt, kan ik voor (cat6(a)) internet aansluitingen alleen maar standaard wandcontactdozen vinden, welke naar mijn idee bedoeld zijn voor binnen gebruik...

Weet iemand of er speciale 'UTP' wandconactdozen zijn voor buitengebruik? Of heeft iemand hier ervaring met een soortgelijke opzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-06 15:01
Zou het niet zo zijn dat het vrij weinig uit maakt zolang je hem niet in de open regen hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Maakt het wat uit? Ethernet gebruikt geen 230V en heeft dus niet dezelfde risico’s in combinatie met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:01
Mij lijkt dat de verbinding zelf niet zo goed tegen weersinvloeden kan. Als de aansluitpunten lichte corrosie krijgen kan het signaal er zomaar mee ophouden.

Daarom zou ik voor een waterdichte montagedoos gaan en daar een UTP wandcontactdoos in monteren. Even zoeken naar iets wat je eenvoudig open kunt maken voor de keren dat je de aansluiting wil gebruiken en als je hem niet nodig hebt maak je het kastje weer netjes dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 20:43
Eigenlijk ben je opzoek naar zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.eibmarkt.com/productimages/ns0816033/zoom/gira-026230-abeckhaube-ns0816033_01.jpg

Deze is van Gira (026230), Jung heeft een vergelijkbare oplossing. Wel even opletten dat je het goede inzetplaatje hebt.

[ Voor 60% gewijzigd door Morocius op 18-05-2018 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Alternatief is IP68 RJ45 aansluitingen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/gfcAAOSwuQxaeVa0/s-l1600.jpg

Sowieso moet je er rekening mee houden dat alles wat buiten zit gewoon harder slijt. Een UTP of stroomkabel in huis kan goed 30-50 jaar prima werken, maar een buitenkabel kan na 10 jaar gewoon zijn beste tijd gehad hebben. Dus een gewoon UTP doosje pakken en na een paar seizoenen gewoon vervangen door een nieuwe vind ik ook geen slechte keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom het er niet is, is eigenlijk simpel waarom zou je dat willen want je zet de deur naar je netwerk wagenweid open. Maar je kan natuurlijk prima een connector in bovenstaand type doos hobbyen. Product is altijd vraag en aanbod. Overigens zijn er ook dozen met een schuifje voor de connector zal prima voldoen tegen vuil en spinnentjes etc.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Frogmen schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:33:
Waarom het er niet is, is eigenlijk simpel waarom zou je dat willen want je zet de deur naar je netwerk wagenweid open.
Alleen in situaties waarbij je netwerk sowieso wagenwijd openstaat.
Apart (V)LAN, authenticatie voordat je op het echte LAN kan of alleen toegang tot VPN zijn allemaal mogelijk. Er zijn genoeg bedrijven/mensen die hun zaakjes wel op orde hebben ;)

Overigens worden die IP68 connectoren heel veel in de industrie gebruikt (dan uiteraard niet van de Chinees, maar van een merk). De reden dat je geen 'net doosje' vindt is dat het allemaal niet zo spannend is qua spanning. Een buitenstopcontact moet slagvast, waterdicht en veilig zijn. Een UTP connectie gaat hooguit stuk als er iets misgaat, maar je loopt niet het risico dat je een persoon frituurt. Dus elk stevig doosje is geschikt en dan kun je vrij eenvoudig zoveel connectoren erin klussen als je wilt.

Je kunt ook glasvezel overwegen, is minder gevoelig voor vocht. (Ik raad het af, maar het is een optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasted82
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-09-2024
Allemaal bedankt voor de reacties!
GH45T schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:24:
Mij lijkt dat de verbinding zelf niet zo goed tegen weersinvloeden kan. Als de aansluitpunten lichte corrosie krijgen kan het signaal er zomaar mee ophouden.
Juist! Daarom dus ;) .
Morocius schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:27:
Eigenlijk ben je opzoek naar zoiets:
Ja, ik denk van wel. Ik was het zelf nog niet tegengekomen op internet... Thanks d:)b !
TheGhostInc schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:45:
De reden dat je geen 'net doosje' vindt is dat het allemaal niet zo spannend is qua spanning. Een buitenstopcontact moet slagvast, waterdicht en veilig zijn. Een UTP connectie gaat hooguit stuk als er iets misgaat, maar je loopt niet het risico dat je een persoon frituurt. Dus elk stevig doosje is geschikt en dan kun je vrij eenvoudig zoveel connectoren erin klussen als je wilt.
Klinkt logisch, hoewel ik gedacht had met de opkomst van PoE dat er mogelijk ook oplossingen voor zouden zijn om een netwerkaansluiting te maken welke 'waterdicht' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:01
PoE (in ieder geval volgens IEEE 802.3 standaard) werkt met een soort handshake om te detecteren hoeveel stroom er van de switch / power injector naar het aangesloten apparaat moet lopen. Ik verwacht niet dat kortsluiting echt een gevaar is bij PoE.
Pagina: 1