Wom schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:58:
Is het gevoel vergelijkbaar met Top Spin of totaal niet? Wilde deze game eigenlijk blind kopen, maar nu ik de eerste reacties her en der zie wach ik nog even... Voorheen veel plezier gehad om met zijn twee op de bank een potje te tennissen en wil dat eigenlijk weer.
absoluut afwachten totdat de day one patch gereleased is en de eerste reviews op basis daarvan uitkomen. Op dit moment is het absoluut geen aankoop waard en is de metacritic 2,6 userscore wel realistisch te noemen naar de praktijkervaring die je op dit moment in de game krijgt.
Maar als je door de waardeloze buggy vol missende features game heenkijkt dan zie je eerlijk gezegd toch wel een erg goede tennisgame, en ik zal zo uitleggen waarom ik dat vind.
Ik zit inmiddels in de top 30 van de wereld in de career mode, dus ik heb er nu de nodige uren inzitten. Op zich was de game onspeelbaar naar mijn mening op een playstation 4 pro. Echter heb ik een workaround ontdekt die een dag en nacht verschil opleverde. De framefreezes en framerate issues komen naar mijn mening voornamelijk door het feit dat ze de game proberen te draaien op 60fps op de playstation pro. Dat werkt dus voor geen meter, echter als je gaat uitzenden op twitch (op 30 fps ipv 60) dan draait volgens mij de game ook in een solid 30fps en verdwijnen alle framerate problemen en framefreezes als sneeuw voor de zon. De gameplay voelt dan direct 100 keer soepeler en ook sneller aan. Voor mij op dit moment een acceptabele workaround die ervoor zorgde dat ik me wat meer kon focussen op de gameplay zelf in career mode.
Het is een feit dat er op dit moment geen enkele sfeer in de game is, daar is inmiddels genoeg over bekend en wordt voornamelijk veroorzaakt door het gemis aan audio die blijkbaar via een day one patch toegevoegd moet gaan worden. Initieel lijkt de gameplay ervaring niet al te geweldig in de career mode. Het tempo ligt laag, je poppetje heeft grote moeite met het spel en de gameplay voelt matig aan. Totdat ik wat van de tutorials ben gaan doen en leerde dat het best een diep control schema heeft.
Je hebt namelijk de beschikking over drie type slagen, controlerende slagen die altijd lukken, power slagen met meer risico en gewone return slagen. Dit doe je door je gekozen slag op drie manieren te gebruiken:
- kort aantippen is een gewone return slag in het type dat je kiest flat stroke, top spin, slice, lob, volley ( in verschillende varianten)
- iets langer ingedrukt houden is een control shot in het type dat je kiest, deze komt iets verder dan
- heel lang ingedrukt houden is een charged shot in het type dat je kiest, hier zit veel risico aan
tijdens de wedstrijden kun je hier dus mee spelen, wat ze gedaan hebben is een stamina bar aan je speler meegeven, elk type slag kost je stamina. Als je dus een toernooi speelt en je speelt alleen maar charged shots (veel power dus) dan ben je binnen no time door je stamina heen en raakt je speler dus helemaal niets meer op een gegeven moment en strompelt die maar van bal naar bal. (in top spin zit deze stamina methode overigens ook). Zeker later in het toernooi als de spelers sterker worden en vooral de bal snelheid flink omhoog gaat zul je veel strategischer moeten gaan spelen met de shot types om niet al vroeg in het toernooi zo doodmoe te zijn dat je het simpelweg niet gaat halen. Daar komt bij dat je kan rennen in de game (optioneel) naar ballen die je normaal niet zou halen, maar dat kost echt enorm veel stamina. Dus dit gaat stukken verder dan simpelweg wat ballen terugslaan met een juiste timing, in het begin van de career mode hoef je hier nog niet echt over na te denken, dan win je de sets wel, maar hoe verder je komt hoe belangrijker dit wordt.
Met het spelen van de career mode speel je kaarten vrij, die zijn van essentieel belang voor je speelstijl. Je hebt uiteindelijk 5 slots voor 5 kaarten tegelijk, bijvoorbeeld kaarten die na elk punt die je haalt weer wat stamina erbij zetten, of kaarten die je meer service kracht geven, of kaarten die je backspin verbeteren, etc. Heel veel kaarten waarmee je een eigen build van je speler kan maken. Door de kaarten veel te gebruiken level je ze, dus ze worden steeds sterker tot een maximum level van 3. Echter als je kaart level 3 is, dan heb je wel een bonus voor bijvoorbeeld de stamina, maar krijg je vervolgens een stat downgrade op je control statistieken, dus die kunnen er flink inhakken op je speelstijl. Maar het maakt het wel zo dat je echt een specifieke build kan maken, en zeker bij de hogere level kaarten ga je dit echt wel merken.
Daarnaast zijn er dan nog coaches en agenten waar je uit kan kiezen die ook allerlei extra's voor je kunnen regelen en dan heb je toch eigenlijk wel best een diepgaande tennis game waar je dus wel de nodige tijd in moet steken om dit echt te gaan merken en toe te kunnen passen. Ik ben er van overtuigd dat je player setup straks in de online competities een groot verschil gaat maken.
Ook lees je veel de opmerking dat de speler veelal gewoon een standaard return slag doet ondanks dat je een andere kiest. Ook dit wordt ergens in de game uitgelegd. Indien je positie op het veld niet zodanig is dat de door jouw gekozen slag goed uitgevoerd kan worden dan valt de speler terug op een vertrouwd simpel return mechanisme. Dus stel je kiest er voor naar een bal toe te rennen en een lob slag te doen, maar je loopt die bal net iets te ver voorbij of je staat er te dichtbij dan zal hij geen lob slag doen maar een standaard return slag.
Nu na vele uren spelen moet ik zeggen dat ik wel enthousiast over de gamemechanics ben en ook veel plezier beleef aan de manier waarop je gedwongen wordt te spelen. Het lijkt op top spin, maar mist wel wat snelheid die je daar wel hebt (alhoewel dat later in de career beter wordt), verder missen er een aantal shot types die je wel in top spin had, maar in de praktijk heb ik deze nog niet echt gemist.
Al met al, het is niet allemaal negatief in de game als je wat langer speelt en even de bugs en missende features vergeet.
Echter, deze game is 60 euro!
Voor 60 euro is het absoluut onacceptabel om een halve game in deze alpha state op de markt te gooien, ik snap dat dit gedaan is omdat roland garros nu begint, maar dit had nooit zo gereleased mogen worden. Voor 60 euro verwacht ik een game die af is, niet een game die veelbelovend is maar waar je maar moet afwachten of ze alles waarmaken wat ze beloofd hebben en of de bugs daadwerkelijk goed opgelost gaan worden.
Op dit moment is het af te raden om de game te kopen, je leest nauwelijks positieve berichten online van gebruikers en eigenlijk bijna iedereen voelt zich bekocht en terecht!
Want hoe is het mogelijk dat je met een game met dezelfde prijs als god of war denkt weg te komen met:
- geen atmosfeer audio
- framerate problemen
- framefreezes
- geen doubles feature in de game (komt later)
- geen online (komt later)
- slechts 10 karakters waar je uit kan kiezen
- geen customisation opties voor je karakter
- 5 commentaar zinnen in plaats van een opzwepende commentator
- crashes als je bij vrouwen tennis een item wil kopen in de store (met ingame geld)
- een day one patch die met de noorderzon is verdwenen waarvan niemand weet wanneer die gereleased wordt en wat die gaat oplossen
- en zo gaat het maar door, ik kan zo nog wel even doorgaan
Volstrekt onacceptabel en volledig terecht dat de game online door iedereen wordt afgebrand
Ik hoop dat het goed gaat komen met de nodige patches op korte termijn, maar ik vrees dat ook deze game de huidige negativiteit niet meer te boven zal gaan komen, de toon is inmiddels zo gezet op het hele internet dat je dat net zoals het battlefront 2 debacle maar moeilijk te boven zal gaan komen. De gameplay is veel belovend op de lange termijn als ze met name de framerate issues aanpakken en vooral de audio enorm gaan aanpakken.
Samenvattend:
Het is eerlijk gezegd niet zo'n slechte game als de indruk die je op het eerste gezicht krijgt, zeker als je je in de gameplay verdiept ligt er een solide basis voor een dijk van een tennis game waarbij met name de combinatie van kaarten, stamina bar en shot types voor een gevarieerde gameplay kunnen gaan zorgen. Echter zolang de game maar half af is en de bugs er niet uitgehaald zijn is het absoluut af te raden om deze game voor een tripple A prijs aan te schaffen.
Dus laten we hopen op een enorm indrukwekkende serie aan patches voor de moedige (en in mijn geval domme) mensen die de game al hebben en toch verwacht hadden dat dit een goede game zou zijn op dag 1.