Onboard netwerkkaart kapot door stroomstoring?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-08 07:37
Afgelopen maandag hadden wij heel snel achter elkaar een vijftal storingen in het stroomnet, alles uit en weer aan, te snel om zelfs de pc's uit te kunnen schakelen.

Hierna kon ik met mijn pc geen internetverbinding meer maken. De pc verbindt bekabeld met de router en kan ook via wifi verbinden maar krijgt geen 'verbinding naar buiten' met internet. Ook via de hotspot van mijn telefoon lukt het niet. Intussen kan mijn pc wel op de harde schijf van de andere pc komen. De pc werkt verder ook goed en doet alles correct.

Alle andere apparaten in huis (pc, telefoons, tablets) komen via de router bekabeld en/of via wifi wel op internet, zowel rechtstreeks als via een extender.

Er is niets gewijzigd in de routerinstellingen. IP adres wordt door router toegewezen.

In het apparaatbeheer zie ik een netwerkadapter die ik (denk ik) voor de laatste update van W10 (versie 1709 /kb4103727 op 9 mei) nog nooit zag: Npcap Loopback Adapter.

Ik heb de volgende stappen ondernomen:
- update van de drivers voor de Realtek PCle GBE Family Controller #2 naar 10.25.119.2018 van 19 januari 2018
- Andere ethernet kabel
- Beide bekabelde pc's van poort gewisseld
- Npcap adapter uitgeschakeld (ik durf m niet te verwijderen, want de Realtek gebruikt onderdeel Npcap Packet Driver)
- Firewall uitgeschakeld én Bitdefender totaal uitgeschakeld
-Volledige systeemscan door Bitdefender en MBAM geven geen enkele besmetting

Allemaal zonder resultaat.

Toen heb ik geprobeerd systeemherstel naar 1 mei te doen. Dat was een ramp. Na ruim 8 uur was het nog steeds bezig. Ik heb de pc geforceerd afgesloten en opnieuw opgestart. Kreeg toen de mededeling dat systeemherstel niet uitgevoerd was (hehe..) en dat ik het nog een keer kan proberen. Dat heb ik maar even niet gedaan.

Nu is mijn hele simpele vraag na dit lange verhaal: kan mijn netwerkkaart (helaas op het moederbord, niet apart) 'overleden' zijn door de stroomstoringen?

Ik weet niet of dat mogelijk is maar ik kan geen enkele andere mogelijke reden verzinnen waarom ik niet meer op het internet kan komen.

Heeft iemand anders zoiets ook al eens meegmaakt?
Ik hoop dat dit topic in het goede subforum staat, ik zag bij Netwerken niets voor de hardwarevragen staan.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Hehoo op 27-05-2018 07:41)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Simpele manier om hardware uit te sluiten: boot eens met LiveUSB/LiveDVD (maakt niet uit welke, het gaat erom dat het iets anders is dan wat je geïnstalleerd hebt staan - Ubuntu Desktop edition 18.04 is meestal prima).

Netwerk prima: 100% software probleem.
Nog steeds geen internet: mogelijk hardwareprobleem.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:58

Aganim

I have a cunning plan..

Npcap krijg je o.a. mee als je Nmap installeert, wellicht dat je deze adapter nu gewoon pas ziet omdat je er nu op let. Eventueel kan je Nmap even volledig verwijderen om die driver en adapter kwijt te raken, maar de kans is aanwezig dat het je probleem niet zal oplossen.

Ik zou even een willekeurige Linux live image op een USB stick zetten en daarvan booten. Vervolgens kijken of je daarmee wel weer een netwerkverbinding krijgt. Zo sluit je een brakke Windowsinstallatie uit.

[ Voor 0% gewijzigd door Aganim op 18-05-2018 07:47 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
Dank voor je snelle reactie :) Ga ik in de loop van de dag doen, de andere pc is nu weer 'bezet'. Ik weet niets van Linux maar ik denk dat het simpel is, als ik het op de Linuxsite zo zie. Ik kom er op terug

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien je het probleem op wifi EN lan hebt, ga ik er niet vanuit dat er iets defect is. Je kan ook nog communiceren binnen de muren van je huis.

Er zal ergens iets fout zitten in je netwerkinstellingen. De makkelijkste manier om ze compleet te resetten is:

-Open CMD als admin
Voer het volgende in:
Netsh winsock reset catalog (press enter)

Netsh int ipv4 reset reset.log (press enter)

Op je laatste actie krijg je waarschijnlijk eindresultaat "failed" op de laatste stap, dat is normaal.

Hierna even je PC herstarten en ik heb het vermoeden dat het dan weer prima werkt
Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/www.stokesctech.com/wp-content/uploads/2016/12/winsock-reset.jpg

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2018 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
Helaas, dat had zo mooi kunnen zijn....alle resets geslaagd behalve de laatste zoals je zei. Maar geen internet

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Simpele manier om hardware uit te sluiten: boot eens met LiveUSB/LiveDVD (maakt niet uit welke, het gaat erom dat het iets anders is dan wat je geïnstalleerd hebt staan - Ubuntu Desktop edition 18.04 is meestal prima).

Netwerk prima: 100% software probleem.
Nog steeds geen internet: mogelijk hardwareprobleem.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je nog kunt proberen om het probleem misschien opgelost te krijgen:

Ga naar Apparaatbeheer, vervolgens ga je naar Netwerkadapters en selecteer je Realtek PCle GBE Family Controller, rechtermuisknop en verwijderen, start je pc opnieuw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
Realtek verwijderen hielp ook niet helaas.

Vandaag er niet meer aan toe gekomen maar op de andere pc staat Linux te downloaden. Die probeer ik morgen.

Ik zie in de logboeken van apparaatbeheer trouwens op dinsdag (dus na het onweer) een foutmelding en info over installatie met codes. Die zal ik dan ook even noteren en plaatsen. Tot nu toe alvast bedankt voor het meedenken, ik meld me morgen. Fijne avond alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
Linux gaf internetverbinding.

Dus toen bedacht ik dat de Npcap welllicht geupdate moest worden.

Ik ben heel slecht met open source installaties, je moet dan toch wel wat echt verstand van codes en opdrachten hebben vind ik. Maar na enig speurwerk de site van de makers gevonden en de laatste versie 099.r5 gevonden, in een exe-bestand dus simpel installeren voor een leek.

Volgens instructies op de site de oude versie verwijderd en de nieuwe erop, herstart met Linux en alle internetverbindingen én interne verbindingen weg. Bovendien was de systeemklok drie uur terug gezet. :?

In de middag ook bezig geweest een nieuwe laptop te installeren (als mijn pc dood blijkt te zijn neem ik de pc van mijn man) en daar zoveel problemen mee gehad (o.a. dat die weigert de taal aan te passen :X :X , maar dat is voor een ander forumtopic) dat ik niet meer aan mijn pc toe kwam.

Op dit moment staat een systeemherstel te draaien naar het punt voor verwijdering Npcap, Kijken of die in afzienbare tijd afrondt en succesvol gaat zijn.

Ik kom weer terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Win10? Reset this pc.. stukken sneller dan 8u systeem herstel, een schoon startpunt, opnieuw een vlottere pc, en je probleem zou dan opgelost moeten zijn. Wel even je backup bijwerken

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
k heb geen backups, kopieer altijd mijn belangrijke bestanden naar een externe schijf. Maar het lijkt me dat een backup van het systeem dan nu ook de fouten mee zou nemen.

Is op zich een goed idee, maar gaat het systeem dan terug naar de originele beginstatus van de pc? Want dan zit ik ineens weer op Windows 7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
Ok, ik ben een paar dagen aan het proberen en uittesten geweest. Ik heb de pc via veilige opstart hersteld. Eerst naar het punt vóór de update van Windows. Toen ging alles goed met de internetverbindingen. Toen heb ik weer via veilige opstart hersteld naar het volgende punt, herstelpunt Windows van 9 mei (ik denk dat dit net voor het updaten is en niet erna?). Ook toen bleef internet gewoon vrolijk beschikbaar.

Ik heb twee dagen gewerkt hiermee, (uitzoeken en kopieren van bestanden en wat ik belangrijk vind, voor het geval dat de pc toch overleden is) en toen was ineens 's morgens mijn internet weer verdwenen.

Nu zie ik wel in de update geschiedenis dat update 1709 zo ongeveer twee keer per week uitgevoerd wordt door Windows en al sinds een behoorlijke lange periode. Zou het kunnen zijn dat deze update niet goed geinstalleerd wordt? Maar ik kan deze volgens mij niet handmatig uitzetten zodat de pc deze niet gaat installeren...

Op dit moment staat de pc weer in veilige modus te herstellen naar het punt van windows update van 9 mei. Kijken of dit wil lukken weer, want gisteren zag ik een melding voorbij komen van Windows dat de Spring Update april beschikbaar is. Die heb ik even weggeklikt omdat ik druk aan het 'organiseren' was maar misschien kan ik deze geforceerd nu oproepen als het internet weer werkt, wellicht dat dit helpt.

Het lijkt er dus inderdaad op dat er een fout in het Windows systeem zit, niet in de hardware. Maar zoals hierboven al aangegeven, als ik reset doe ben ik bang dat ik Windows 10 ook meteen kwijt ben en dan dus ervoor moet betalen om die weer opnieuw erop te krijgen....., Wordt vervolgd dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
Na het systeemherstel ging wederom 1709 updaten en was de netwerkverbinding weer weg.

Ik heb nogmaals een systeemherstel gedaan en toen handmatig de Spring Update van Windows erop gezet.

Inmiddels zijn we drie dagen verder en tot op heden heb ik geen rare dingen meer gezien.

De netwerkverbindingen die er nog zijn na de Spring Update draaien al die tijd zonder enig probleem (er zijn geen thuisnetwerken meer in deze update, omdat iedereen volgens Microsoft toch met Onedrive werkt, dus is het niet meer nodig ???? :X :-( )

Helaas dus niet meer binnenshuis verbindingen mogelijk met andere apparaten maar ik kan in ieder geval internet weer benaderen.

Het ziet er naar uit dat het dus inderdaad aan Windows lag, en dan met name de grote Herfst Update. Wat veel problemen blijkbaar heeft gegeven bij vele gebruikers. Netwerkkaart dus niet doorgebrand of zo, gelukkig. Dit topic kan dus denk ik gesloten worden.

Dank aan de meedenkers en adviseurs voor jullie ondersteuning!

[ Voor 12% gewijzigd door Hehoo op 27-05-2018 08:21 ]

Pagina: 1