Welk PHP CMS lijkt op Umbraco

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wary87
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-02-2024
Tijdens mijn werk ben ik nu al een aantal jaar veel bezig met Umbraco. Dit is een erg fijn CMS omdat je het heel erg kan inrichten zoals je dit zelf wilt zonder een bak aan plugins, of het overschijven van templates met child-themes. Het enige nadeel vind ik persoonlijk dat het op ASP.NET draait. Dit is niet altijd de beste oplossing.

Ik ben nu aan het zoeken naar een PHP oplossing voor simpele websites of blogs. Wanneer ik Google naar termen zoals 'best PHP CMS' kom ik al snel uit op Wordpress en Joombla. Dit is helaas niet wat ik zoek. Het lijkt erop dat je er bijna niet aan ontkomt om erg veel plugins te gebruiken voor elke functionaliteit die je erbij wilt hebben.

Ik wil een CMS gebruiken waarbij je het liefst zonder plugins content types kan aanmaken en koppelen aan templates. Dus bijvoorbeeld

template A:
- 3 content editors
- image uploader
- link van knop X koppelen via menu structuur
- API's kunnen aanroepen in vak 5

template B:
- 2 content editors
- 2 image uploaders
- partial view ophalen waarin bijvoorbeeld een stuk code is geschreven om de laatste 5 blogposts op te halen.

Dit zou super zijn als die mogelijkheid er is omdat je dan onderdelen zoals: jQuery, verplichte plugins, themes die overschreven moeten worden in een child e.d. niet hoeft te gebruiken.

Ik hoop dat hier gebruikers zitten die een PHP CMS kennen welke vergelijkbaar is met Umbraco. Drupal leek in de buurt te komen qua customable maken. Maar na wat verder lezen moesten er toch weer blocks gedownload worden vanuit 3th party partijen om templates in te kunnen richten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:50

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Hoewel plugins en extensions de "preferred" manier is om functionaliteit modulair toe te voegen binnen de PHP CMS wereld, zou je eens kunnen kijken naar Concrete5. Dat CMS heeft redelijk wat out-of-the-box functionaliteit

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Persoonlijk vind ik meer dan 1 content editor of image uploader echt nergens op slaan. Wat bereik je er mee?

Anyway, ik doe het anders in mijn CMS.
  1. Ik noem het intern resource, niet content. Het kan namelijk naast HTML ook een PDF, iCal, TXT of anders zijn.
  2. Je kan resource layouts maken met 1 WYSIWYG die TAL ondersteund.
  3. Je kan resource types aanmaken met custom extra velden
  4. Uiteindelijk heeft een resource:
    • resource type
    • resource layout
    • 1 WYSIWYG met TAL
    • attachments
Tot nu toe heb ik nooit meer nodig gehad dan dat.
De truuk zit hem vooral in de ondersteuning van TAL in de WYSIWYG.

Er zijn verder zat CMS'en die allemaal op eigen manier dingen prima doen.
Je moet gewoon even kijken naar de essentie van wat je nodig hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door DJMaze op 18-05-2018 01:39 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Direct antwoord op je vraag: 1-1 vervanger Umbraco in php wereld: denk niet dat je het gaat vinden vanwege de onderliggende asp.net / C# basis. Maar wie weet.

Ik heb ooit een asp.net C# website een tijdje onderhouden, is een wereld van verschil met Joomla (dat ik nu gebruik), wordpress etc. Als je jaren met asp.net ervaring hebt, zijn dit soort php cms-en nogal chaotisch (dat geldt ook voor het omgekeerde).

Welke problemen heb je met plugins? De term is nogal een containerbegrip en in de verschillende cms-en ook voor verschillende onderdelen gebruikt. Bij Joomla is een groot deel (laat ik het politiek zeggen) van de 3rd party plugins/modules/componenten niet zo handig om te gebruiken. Out of the box met zelf wat php-en kom je een heel eind, maar gaat niet vanzelf.

Ik kan me niet voorstellen dat dat bij Umbraco plotseling wel zo makkelijk is... als ik in de getting started het volgende lees: "Creating forms requires that you know your way around .NET MVC. So if you are familiar with adding view models, views and controllers you are ready to make your first form.", gevolgd door C# code. Bij Joomla zijn er bijvoorbeeld toch een groot aantal betere alternatieven/componenten.

Verder geef je aan dat je bijvoorbeeld geen jQuery wil gebruiken. Ik weet niet of ik nu tegen schenen schop, maar dan wordt het een bumpy road.

Kort en goed, altijd terug naar de basis. Waarom wil je van asp.net af? Simpele sites voor goedkope hosting: de grote cms-en zijn je graag van dienst. Maatwerk met allerlei mooie toetes en bellen, waarschijnlijk een framework. Maar ik denk dat het in alle gevallen wennen zal zijn om van de asp.net met een duidelijke leverencier, die ook de taal beheert, over te stappen naar de wildernis die php heet. Waarbij ik echt helemaal niets zeg welke van die omgevingen het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-10 09:29
Pimcore

Ik heb ooooit, toen ik ergens stage liep met Umbraco gewerkt, mooi systeem inderdaad. Ergens anders toen ik nog met PHP werkte in aanraking gekomen met Pimcore (https://pimcore.com/nl) welke naar mijn mening aardig vergelijkbaar werkte en zowel dev- als user-friendly in elkaar stak.

Pimcore was destijds geschreven in Zend Framework 1 en extjs, maar ik volg de ontwikkeling al jaren niet meer en ben ook niet up2date. Het kan tegenwoordig compleet anders zijn.

Anyhow: Destijds vond ik dat vanwege de technische flexibiliteit (vergelijkbaar met Umbraco) een fantastisch systeem, tegenwoordig gebruik ik Python/Django maar mocht ik de flexibiliteit nodig hebben op een PHP platform dan zou ik zo weer induiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Ed Vertijsment op 18-05-2018 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik werk zelf 12 jaar met umbraco, ik denk er dus wat vanaf te weten ;)
Ik ben op PHP gebied eigenlijk niet iets vergelijkbaars tegengekomen, maar goed ik ben geen PHP expert sterker nog ik heb minder dan 40 regels code PHP in mijn level geschreven ;)

Ik zou toch adviseren om je toch enigzins te gaan verdiepen in .NET over het algemeen kom je in Umbraco prima weg met voorbeelden en relatief makkelijke code, sterker nog zaken als Linq maken je leven een stuk makkelijker. Daarnaast is de Umbraco community enorm groot en zeker met de komst van .NET core verwacht ik dat het alleen maar beter zal worden. Bovendien is de switch tussen Umbraco en Episerver, en in zekere mate Sitecore niet super moeilijk. Kortom ook qua carriere mogelijkheden heb je veel voordelen. Je zou ook nog Umbraco Headless kunnen gebruiken, dan hoef je vrijwel niet in .NET te ontwikkelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welicht deze een idee?

http://www.cmsmadesimple.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Of Silverstripe? https://www.silverstripe.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

raptorix:
Ik zou toch adviseren om je toch enigzins te gaan verdiepen in .NET over het algemeen kom je in Umbraco prima weg met voorbeelden en relatief makkelijke code, sterker nog zaken als Linq maken je leven een stuk makkelijker. Daarnaast is de Umbraco community enorm groot en zeker met de komst van .NET core verwacht ik dat het alleen maar beter zal worden. Bovendien is de switch tussen Umbraco en Episerver, en in zekere mate Sitecore niet super moeilijk. Kortom ook qua carriere mogelijkheden heb je veel voordelen. Je zou ook nog Umbraco Headless kunnen gebruiken, dan hoef je vrijwel niet in .NET te ontwikkelen :)
Overweeg dit serieus. Blijf niet in PHP kleven alleen maar omdat dat is wat je kent, zeker niet als je weet dat de oplossing eigenlijk ergens anders ligt. .NET is, net als alle andere dingen, gewoon te leren.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:12

MsG

Forumzwerver

Wary87 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 23:43:
Ik hoop dat hier gebruikers zitten die een PHP CMS kennen welke vergelijkbaar is met Umbraco. Drupal leek in de buurt te komen qua customable maken. Maar na wat verder lezen moesten er toch weer blocks gedownload worden vanuit 3th party partijen om templates in te kunnen richten.
Het ene CMS heeft als filosofie dat het zo groot mogelijk moet zijn out of the box en alles moet kunnen. de andere weer minimalistisch, met naar keuze, uitbreiding. Ik snap dan ook niet per se waarom je dat meteen afserveert als je dat tegenkomt.

Bij Drupal is het wel de bedoeling dat je voor bepaalde componenten een losse module installeert, maar dat zijn vaak hele serieuze goed onderhouden componenten, en niet zoals bij Joomla maar een vergaarbak met willekeurig geprogrammeerd spul. Waar ik bij Joomla altijd het idee kreeg dat er voor elke kleur achtergrond weer een aparte module door iemand is gemaakt, is het bij Drupal meer een soort lego-stenen-model. Dingen als content types met verschillende soorten velden is al sinds Drupal 7 native aanwezig, waar je bij Joomla! en WP altijd je toevlucht moest zoeken tot iemands plugin.

Maar zoals reeds gezegd, wat is het probleem aan ASP.NET als Umbraco voor de huidige use-cases prima voldoet?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
MsG schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 12:00:
[...]

Het ene CMS heeft als filosofie dat het zo groot mogelijk moet zijn out of the box en alles moet kunnen. de andere weer minimalistisch, met naar keuze, uitbreiding. Ik snap dan ook niet per se waarom je dat meteen afserveert als je dat tegenkomt.

Bij Drupal is het wel de bedoeling dat je voor bepaalde componenten een losse module installeert, maar dat zijn vaak hele serieuze goed onderhouden componenten, en niet zoals bij Joomla maar een vergaarbak met willekeurig geprogrammeerd spul. Waar ik bij Joomla altijd het idee kreeg dat er voor elke kleur achtergrond weer een aparte module door iemand is gemaakt, is het bij Drupal meer een soort lego-stenen-model. Dingen als content types met verschillende soorten velden is al sinds Drupal 7 native aanwezig, waar je bij Joomla! en WP altijd je toevlucht moest zoeken tot iemands plugin.

Maar zoals reeds gezegd, wat is het probleem aan ASP.NET als Umbraco voor de huidige use-cases prima voldoet?
Helemaal waar, ik ken Drupal niet goed genoeg om daar een oordeel over te geven, voor Umbraco heb je ook een goede Package store https://our.umbraco.org/projects/?orderBy=popularity

Een eigen package maken is ook redelijk goed te doen, wat ik zelf een ontzettend mooi package vind is deze: https://our.umbraco.org/p...fice-extensions/fluidity/ Geeft ook de kracht van Umbraco aan.
Pagina: 1