Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 19:26
Situatie :
- Windows Laptop v/d zaak (recent model met usb-c)
- Prive Laptop Macbook Pro Late 2011

Nu heb ik een UWQHD Widescreen monitor op het oog (3840 * 1440 resolutie) die ik ik wil gaan gebruiken als monitor c.q docking station via USB-C. Met de laptop van de zaak gaat dit allemaal prima werken, op langere termijn moet mijn nieuwe prive laptop dit ook gaan doen onder het mom van 1 werkplek , 1 kabel naar alle rand apparatuur

Nu wil ik ook mijn antieke Mac Book pro af en toe op deze monitor aansluiten voor wat zaken die ik liever niet op mijn zakelijke laptop doe :+

Standaard kan deze macbook max 2560 * 1200 uitsturen via de thunderbolt / DP1.1. Is er nog een mogelijkheid door middel van een converter zoals bijv Club 3D Mini DisplayPort - HDMI 1.4 Passive Adapter https://www.club-3d.com/e...vr_ready_passive_adapter/ om alsnog de 3840 * 1440 er uit te persen ?

Aangezien mijn budget het niet toestaat om en een duur scherm en een nieuwe macbook te scoren was ik ff benieuwd of er nog alternatieven zijn.

tl;dr variant : Hoe krijg ik een 3840 * 1440 video signaal uit mijn late 2011 Macbook

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Antwoord op de tl:dr is niet :+

DP1.1 gaat net zoals HDMI 1.4 tot 3840*2160@30Hz. 1440p ultrawide (3440*1440) zal ook maar op 30Hz werken en dat is echt geen feest. Alles voelt dan sloom aan.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
nelizmastr schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:20:
Antwoord op de tl:dr is niet :+

DP1.1 gaat net zoals HDMI 1.4 tot 3840*2160@30Hz. 1440p ultrawide (3440*1440) zal ook maar op 30Hz werken en dat is echt geen feest. Alles voelt dan sloom aan.
Was er al bang voor...zie dat de monitor wel PIP (Picture in Picture) ondersteund.

Maar heb weinig vertrouwen om 2 x full hd uit te sturen (1x via de DP en 1 via een externe usb video kaart) naar de monitor. Zou in theorie ook moeten werken maar ik voorzie wat issues hier (en wel een hele smerige workaround)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

descon schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:37:
[...]

Was er al bang voor...zie dat de monitor wel PIP (Picture in Picture) ondersteund.

Maar heb weinig vertrouwen om 2 x full hd uit te sturen (1x via de DP en 1 via een externe usb video kaart) naar de monitor. Zou in theorie ook moeten werken maar ik voorzie wat issues hier (en wel een hele smerige workaround)
Op de 2011 Macs ga je niet meer dan 1080p over USB doen, want er zit geen USB3.0 op. De bandbreedte is veel te krap daarvoor, dus die workaround gaat dit scherm ook niet aansturen.

Het wordt een compromis op minimaal één vlak. Of een 1440p niet ultrawide / of 1080p ultrawide en dan ook via de Mac óf dealen met een lagere resolutie. Een beetje ultrawide kan ook prima 16:9 doen met zwarte randen (dus nette schaling).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
Dat laatste moet ik nog eens uitzoeken. Als er fatsoenlijk gescaled wordt kan ik er wel mee leven.

Heb liever een strak beeld met zwarte balken dan een uitgerekt beeld over de hele monitor.

Thanks!