[AVG] Whatsapp, School

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-09 15:23
Mijn vraag
De AVG wordt actief, ik ga al een mail sturen naar mijn school dat ik wil weten welke informatie ze over mij hebben en met wie ze die delen.
Maar bij Whatsapp vind ik het wat lastiger, want wat kan ik precies eisen dat ze verwijderen? En hoe eis ik dat? Voor mijn school heb ik deze voorbeeld brief gebruikt.
Ik wil Whatapp blijven gebruiken, maar ook weten wat ik voor mijn privacy kan doen. Zelfde geldt voor snapchat eigenlijk.

TLDR; Wat kan ik doen bij deze bedrijven om mijn privacy te bevorderen maar ze nog wel te gebruiken?

Mvg,

(Hartstikke bedankt alvast :))

Beste antwoord (via Horatius op 17-05-2018 20:18)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is verwijderen of gebruiken, en-en kan lastig. Als je niet wil dat ze wat van je weten, geef het ze niet...

-
Er is / komt volgens hun FAQ een functie op de site om de gegevens op te vragen. Geen brief nodig. Al kan een brief AFAIK altijd. Zelf een brief schrijven (met concrete vraag welke info je wilt hebben) en sturen naar Whatsapp Ierland. Idem Snapchat (geen idee of/waar hun NL of Europese hoofdkwartier zit): check over twee weken de site voor standaardfuncties en stuur ze desgewenst een brief.

Gegevens opvragen en laten verwijderen zijn wel twee heel verschillende dingen die je niet in 1 mail wilt combineren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Het is verwijderen of gebruiken, en-en kan lastig. Als je niet wil dat ze wat van je weten, geef het ze niet...

-
Er is / komt volgens hun FAQ een functie op de site om de gegevens op te vragen. Geen brief nodig. Al kan een brief AFAIK altijd. Zelf een brief schrijven (met concrete vraag welke info je wilt hebben) en sturen naar Whatsapp Ierland. Idem Snapchat (geen idee of/waar hun NL of Europese hoofdkwartier zit): check over twee weken de site voor standaardfuncties en stuur ze desgewenst een brief.

Gegevens opvragen en laten verwijderen zijn wel twee heel verschillende dingen die je niet in 1 mail wilt combineren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:38
Nu haal je dus al 2 dingen door elkaar: je recht op inzage (waarmee je verzoekt alle data die men over je heeft, te ontvangen), en recht om vergeten te worden (let wel: dit is niet per sé verwijderen, maar kan ook anoniemisering zijn).

Maar omdat alle bedrijven die data verzamelen van EU-burgers zich aan GDPR/AVG moeten houden, kun je hen soortgelijke verzoeken ook gewoon sturen. Diverse diensten hebben hun privacy statement hier al ook op aangepast (omschrijving van wat en hoe, maar ook waar je je data kunt ophalen), echter van Whatsapp heb ik die nog niet voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-09 15:23
F_J_K schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 20:07:

-

Hmm oke, dan laat ik diensten die ik actief gebruik wel met rust want ik kan ze niet dwingen informatie te verwijderen en het nog steeds te gebruiken.
Harstikke bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

:)

De brief van het AP is overigens binnenkort achterhaald - die spreekt juist nog over de 'oude wet' Wbp. Al begrijp ik goed dat ook de AP overwerkt is.