Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 16:50

C@SP

Biertje ??

Topicstarter
Voor een vriend van me die hier geen account heeft doe ik graag een beroep op jullie ervaring mbt PV.

Situatie is als volgt:

Graag advies over de beste oplossing prijs/opbrengst verhouding voor dit huis.
We verbruiken +/- 3900 Kwh, welke we het liefst volledig opgewekt willen hebben met behulp van de 12 panelen. De panelen liggen volledig op het zuiden gericht en hebben geen schaduw beperking in de buurt.
Volgens de adviezen van de verschillende installateurs kunnen er 12 panelen op het dak.

Een van de kwalitatief beste aanbieding is onderaan toegevoegd, maar is deze in verhouding financieel ook het aantrekkelijkst?

De grootste twijfel zit hem in de toegevoegde waarde van de “optimizers en omvormer” ipv een normale stringomvormer.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Knh4f1W.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/abodBBb.png

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zonder schaduw is enkel het voordeel logging per paneel. En wordt de TVT wat langer vanwege extra kosten optimizers.

12 panelen van 32 Vmpp is 384 Vmpp.
De "ideale" stringspanning voor een normale stringomvormer.
Neem bijvoorbeeld een SMA 3.6 (of groter, als je nog meer vlakken hebt voor panelen)
https://www.jenm-zonnepan...b-36-1av-40-omvormer.html
Of een Goodwe 3600D-NS (de 2 mppt ingangen worden parallel gezet, met 12 panelen in een string)
https://www.jenm-zonnepan...ormer-dc-switch-wifi.html

Op diezelfde website kan je ook alles uitrekenen wat het kost. De LG's 320 staan daar ook op.
(reken 28 a 32 euro per paneel aan bevestigingsmateriaal)
En 800 - 1200 euro voor het laten installeren.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2018 20:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
De SolarEdge oplossing kost je al snel 1000 euro of meer extra.
Het lijkt hoogst onwaarschijnlijk dat je dat terug kan verdienen.

Het is erg de mode bij Solar aanbieders om SE oplossingen aan te bieden maar het levert voor jou weinig extra op.

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 16:50

C@SP

Biertje ??

Topicstarter
Volgens de installateur leveren de panelen meer op bij gebruik van optimizers. Ik snap dat niet?

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het zal (in deze situatie) weinig verschil maken vergeleken met een stringomvormer.

Die SE optimizers verbruiken meestal zelf ook nog ietsjes, worden gevoed door het vermogen van de zonnepanelen.

Onder de streep zal het erg weinig uitmaken bij een schaduwloze situatie.
(niet geheel, 2 pijpjes. Maar SMA en Goodwe hebben ook iets van schaduwmanagement)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:13

BlueTooth76

Let the sun shine!

C@SP schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:42:
Volgens de installateur leveren de panelen meer op bij gebruik van optimizers. Ik snap dat niet?
Panelen leveren meer op zonder optimizers.

Alleen op het moment dat 1 of meerdere panelen (langdurig) in de schaduw liggen heeft dat invloed op je opbrengst, dan zorgen optimizers ervoor dat de overige panelen vrolijk blijven doorleveren.

Mijn zuiddak kan zonder optimizers zo'n 11 panelen kwijt, die liggen dan nooit in de schaduw.
Met optimizers kan ik 25 stuks kwijt, ook naast en tussen de dakkapellen.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 11:22
Mocht 1 paneel minder leveren doordat vuiler is dan de rest dan heeft dit geen invloed op gehele string.
Maar zolang je geen schaduw werking hebt dan denk ik dat dit verlies echt minimaal is.

Als ik mijn installatie (SolarEdge optimizers en omvormers) vergelijk met die van mijn schoonvader (Goodwe omvormer zonder optimizers) dan presteert zijn installatie nagenoeg gelijk. Ik heb de optimizers genomen omdat ik wel af en toe schaduw werking heb en hij totaal niet.

Mijn advies bij een installatie pal op het zuiden en zonder schaduwwerkingen: Geen optimizers nemen, zonde van het geld. Tenzij je het enorm leuk vind om te kijken wat ieder paneel doet natuurlijk

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Pagina: 1