Hulp gezocht met voeding voor halogeenspots

Pagina: 1
Acties:

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:25
Het volgende is het verhaal:

In de badkamer hebben we 3 halogeenspots (ik weet niet precies hoeveel watt maar niet meer dan 20 i.i.g.), deze hebben we al 17 jaar sonder problemen gebruikt maar onlangs is de trafo kapot gegaan.
De trafo is 12 volt 5 ampere (dus 60 watt) van het merk Massive. Ik heb dus een nieuwe trafo gekocht van 12 volt 5 ampere (60 watt).

De lampjes weigeren aan te gaan met deze nieuwe trafo? Als ik 1 lampje aansluit gaat deze aan, met 2 lampjes komt er eerst een zwakke puls maar vervolgens gaan ze wel aan, met 3 lampjes krijg ik alleen maar een zwakke puls.
Als ik 1 lampje aansluit en aanzet kan ik vervolgens wel de andere 2 lampjes aansluiten en deze gaan dan ook branden, als ik ze vervolgens uit zet gaan ze niet meer aan (wederom zwakke pulsjes).

Kan iemand mij vertellen wat hier nu fout gaat? Ik snap er niks van. Enige wat me opvalt is dat de trafo van Massive (deze zat er ook origineel bij) erg zwaar is, en de nieuwe erg licht, maar wellicht dat 17 jaar ontwikkeling daar wat mee te maken heeft?

Verwijderd

Kan je dit niet beter meteen vervangen door LED's?

• ErikG2
Het brandt maar 1 uur per dag ongeveer, vervangen door led zijn weer extra kosten, als het niet op te lossen is ga ik dit uiteraard wel doen maar ik kan het niet uitstaan dat het niet werkt, volgens mij heb ik het gewoon geod gedaan, ik wil weten wat er mis gaat.

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:32
Die oude voeding was een klassieke transformator en de nieuwe een geschakelde voeding; daar zit het verschil in. Die laatste is een heel stuk lichter in gewicht.

Maar om even op jouw probleem terug te komen: Niet ergens een sluiting in een of meerdere spots? Zou verklaren waarom de oorspronkelijke trafo kapot is gegaan maar ook waarom de nieuwe niet wil 'starten'.

[ Voor 6% gewijzigd door EricDH op 18-05-2018 15:36 ]

• ErikG2
Hmm, dat weet ik eigenlijk niet, ze branden alle 3 als ik ze 1 voor 1 aansluit, alleen als ik ze uit zet dan gaan ze niet meer aan. Dan zou er geen sluiting in moeten zitten toch?

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:05

Illusion

(the art of)

Klinkt alsof de inschakelstroom te hoog is.
Wat voor trafo heb je precies gekocht?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:05

Illusion

(the art of)

Mjah, die lijkt me niet geschikt. Zit een overstroombeveiliger op op 105a150%.

Terugsturen en een speciale halogeen transformater kopen. Zijn nog goedkoper ook:
https://www.conrad.nl/p/h...eaansnijdingsdimme-489350

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• ErikG2
Bedank voor je hulp, ik heb hem besteld. De andere kan ik helaas niet terugsturen omdat ik het stekkertje er af heb geknipt. Maar dat geeft niet, ik heb weer wat geleerd.

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-02 14:25

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:38
Je kan er natuurlijk ook wel van uitgaan dat je geen stekker hoeft af te knippen voor zoiets basaals als een halogeen trafo. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• ErikG2
Mja, ik dacht 60 watt is 60 watt, dus bestelde gewoon een 60 watt voeding..... Ik ben geen elektro techneut, maar ben in ieder geval weer wat wijzer. 😊

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

60 watt is ook 60 watt, maar een koude gloeidraad heeft een beduidend lagere weerstand dan een warme. Dat merkt je voeding op en hij schakelt af. Vandaar dat je ze wel een voor een kunt bijschakelen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• ErikG2
Bedankt iedereen, we hebben weer licht in de badkamer!
Pagina: 1