Koeler van GPU doet raar, eventueel te vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 09:07
Ik heb een oude Zotac GTX 780 3GB OC met 3 fans bovenop (de middelste is iets groter).
Echter doet de koeling raar. Op hoge snelheden klikt de linker fan een beetje, dus ik neem aan dat het lager daarvan naar de knoppen is.
Verder pulseert de middelste fan soms, terwijl de buitenste op 100% lijken te draaien, ongeacht de load op de kaart.
Zowel met Zotac Firestrike als met MSI afterburner kan ik de fanspeed niet aanpassen, terwijl de kaart stabiel 30 graden idle blijft en 70 graden onder load.

Is het aannemelijker dat dit probleem in de aansturing van de fans zit? Of in de fans zelf? En is het het overwegen waard om een Windforce koeler die ik van een andere GTX 780 heb over te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:25

Nemesizz

Untouchable

En is het het overwegen waard om een Windforce koeler die ik van een andere GTX 780 heb over te zetten?
Het overzetten van de koeler van een ander merk moet je opletten of de PCB (de printplaat) van de kaarten gelijk zijn. Als merken gebruik maken van een 'reference design' (design van nVidia zelf in dit geval, of in het geval van een Radeon een design van AMD zelf), dan wil het vaak wel dat je een koeler kan overzetten.

Echter, vaak hebben fabrikanten ook voor de wat hoger geklokte modellen een custom design PCB (zelf aangepaste printplaat), dan kan de opbouw dus afwijken en vaak is een koeler dan zo gemaakt dat die specifiek op die kaart past.
Dan kan het dus zijn dat een koeler van een Gigabyte kaart (Windforce) niet past op je Zotac kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik ken alleen deze 780 van Zotac en die schijnt goed te koelen.
Afbeeldingslocatie: https://www.zotac.com/download/files/styles/w1024/public/product_gallery/graphics_cards/ZT-70201-10P_image1.jpg?itok=TriQPJQs

Heb je een paar goede foto's van die jij gebruikt ?

Misschien even goed reinigen, en kijken of je ergens een drupje olie kwijt kan. zet wel ff een Fan vast als je er met lucht bij komt of stofzuiger

[ Voor 22% gewijzigd door Hackus op 17-05-2018 11:01 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Hij lijkt op de AMP! Edition, maar dan zonder "Amp!" op de fans:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/914EqSCZD6L._SX425_.jpg

Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/products_xl/203775/2/zotac-geforce-gtx-780-ti-amp-edition.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.vortez.net/articles_file/22849_gigabyte_gtx_780_windforce_x3_oc_bottom.jpg

De schroefgaten lijken op dezelfde plek te zitten. Het board zelf is overigens wel iets anders. Andere kleur, en sommige componenten zijn kleiner of groter. Ook heeft de Windforce 8+8 en de Zotac 8+6 als voeding.

Goed schoonmaken heb ik al gedaan, en dat heeft bij de middelste fan wel iets geholpen. Het asje iets invetten kan ik ook nog proberen, idd.

[ Voor 10% gewijzigd door Pyramiden op 17-05-2018 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je iets van naaimachine olie of olie wat bij een tondeuse zit ?
Ik zou geen WD-40 gebruiken, daar schijnt water bij in te zitten (1keer de scharnieren van mijn schuurdeur in gespoten en 2 weken later alleen roest) gebruik nu Kroon Handy olie (eens gekocht bij de Action) ik heb het overgedaan in klein flesje wat ik even in koken water zet. je hebt maar heel weinig nodig

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Zeker, ik heb naaimachineolie in huis. Ik zal dat ook eens proberen. Het beste is dan om de fan los te schroeven en kijken of ik hem aan de onderkant iets in kan vetten? Of zit er een vulpunt onder het stickertje?

WD-40 ben ik ook geen fan van. Smeert niet genoeg om als olie te gebruiken, beschermt niet goed genoeg tegen roest, en maakt ook niet goed genoeg schoon. Beetje een compromis naar mijn mening. Liever kruipolie voor vetten, remmenreiniger voor schoonmaken, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Nadat ik de fans van dichtbij heb bekeken vond ik de speling op de middelste fan en meest linker fan toch te groot om met de olie aan de slag te gaan. Simpelweg de fans vervangen was ook niet mogelijk omdat ze allemaal aan elkaar zaten, en je dus moet solderen of stekkertjes moet aanzetten.

Aangezien het PCB hetzelfde was, had ik ook nog de mogelijkheid om de koelers over te zetten. Echter zat er wel een verschil in de koelers omdat de Zotac kaart een extra heatsink op een aantal geheugenchips heeft, waar bij de Gigabyte deze geheugenchips direct op de heatsink van de grafische chip zitten met heatpads. Ik had dan die heatsink eraf moeten peuteren.

Daarom maar besloten om voor de gaarste oplossing te gaan en alleen de fans over te zetten :P :
Afbeeldingslocatie: https://images2.imgbox.com/8f/15/8S0afZrp_o.jpg
Kaart draait nu prima, en ik kan de snelheid van de fans instellen. Plakband ziet er een beetje raar uit, maar het was moeilijk om de draden weg te werken omdat de stekkers van de Gigabyte fans net niet helemaal lekker tussen de cover en de heatsink passen, en ik de kabels niet in de fan wil hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Pyramiden op 24-05-2018 12:26 ]

Pagina: 1