Het aarden van draagbare batterij

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi, :)

Ik ben bezig met het maken van een draagbare batterij met 230V output en 1000W, 2000W piek. We hebben bijna alles af, tot dat ik erop gewezen word door een bedrijf dat we volgens de NEN1010 norm het apperaat moet aarden. Nu het een draagbaar apperaat is, en stel er iets fout gaat, komt de gebruiker onder stroom te staan en wordt hij de aarden, met mogelijk gevaarlijke gevolgen.

Nu is een oplossing om een ISO bewaking erop te instaleren, alleen is dit verschikkelijk duur o.a. omdat hij met 16 of 24A kan werken. Ik heb zelf maar 5A nodig, dus mijn vraag is; zijn deze dingen ook goedkoper te verkrijgen?
Of is er zelfs een andere mogelijkheid om dit probleem op te lossen?

Daarnaast wat mij op viel is dat er weinig gesproken wordt over een ISO bewaking en dat batterijen van GoalZero en andere merken dit niet hebben en ook niks over mededelen.....

Dus nemen bedrijven zoals goal zero een groot risico, of is het toch niet zo zeer nodig?

Groet,

Jeff

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:52

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom dit in desktopaankoopadvies staat is me niet duidelijk. Schopje naar MME.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Een draagbaar apparaat aarden?
De NEN1010 gaat alleen over vaste aansluitingen op het lichtnet. Zolang je ermee "in het open veld" bent kan ik me moeilijk een aarding voorstellen, maar uiteraard wel als hij thuis of elders staat te laden. En dan lijkt een aarding van de netvoeding niet zo'n probleem. Overigens als de behuizing helemaal van kunststof is, zonder metalen delen aan de buitenkant die door een defect onder spanning kunnen komen, dan is hij dubbel geïsoleerd en dan kan de aarding achterwege blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:32
Bij een generator slaan ze vaak een aardpen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:27

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een mobiel apparaat wat niet aan het net is aangesloten zou zelfs veiliger zijn omdat je met gerust de fase kunt pakken zonder een stroomkring naar aarde te maken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er wordt mij verteld dat de NEN1010 norm ook geldt voor apperaten die draagbaar zijn en net als het net 230V levert.
De box zelf hoeft inderdaad niet zo zeer geaard worden, maar het gaat om de apperaten die worden aangesloten erop. Stel dat ik bezig ben met een elektrische zaag en ik zaag perongeluk door mijn eigen kabel heen en er onstaat kortsluiting waar ik in aanraking mee kom. Dan blijf ik stroom trekken omdat er geen weerstand is en de batterij denkt dat ik het aangesloten apperaat ben. Op dat moment wordt ik de aarden en blijft het doorgaan.
Dit is hoe ik het begrepen heb. Maar ik moet eerlijk zeggen, dat het voor mij ook nieuw was en dat niet veel mensen in mijn omgeving hiervan afwisten.
Ik vraag me dus af of het puur verkoop is, of echt noodzaak. Ik wil natuurlijk een zo veilig mogelijk product hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:58:
Bij een generator slaan ze vaak een aardpen toch?
Ja, dat is bij zo'n draagbare batterij natuurlijk ook een mogelijkheid. Als je het ding altijd gebruikt op een plaats waar je bivakkeert, dan is dat niet onverstandig. En dan is de oplossing heel simpel, voorzie hem van een aardlekschakelaar van 30mA. Maar stel dat je die aarding achterwege laat en je staat met je blote voeten in de blubber, hoe denk je dan dat een aardlekstroom zou moeten lopen?
TS: Hoe stel je je dat voor: "Op dat moment wordt ik de aarden en blijft het doorgaan".

Edit:
Ik realiseer me dat ik één heel belangrijk punt vergat aan te roeren. Dat is dat weliswaar één aardfout niet zondermeer wordt opgemerkt. Maar wel dat met één aardfout het niet meer een geïsoleerd net is en aanraking van een andere fase wel gevaarlijk is. Vandaar het idee van een (peperdure) isolatiebewaking.

[ Voor 26% gewijzigd door Techneut op 17-05-2018 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 08:26
Volgens mij moet je, hetzelfde als bij een aggregaat, zelf een aardpen in de grond duwen en die als aarde gebruiken icm met een aardlekschakelaar.

www.weitjerock.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:02

dragonhaertt

@_'.'

Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:13:
Dan blijf ik stroom trekken omdat er geen weerstand is en de batterij denkt dat ik het aangesloten apperaat ben. Op dat moment wordt ik de aarden en blijft het doorgaan.
Je bent alleen "aarde" (zoals jij het noemt) als je de stroomkring zelf sluit. Het potentiaal uit de voeding staat los van de werkelijke aarde. In feite heb je met een losse accu al een galvanische scheiding met het lichtlet gemaakt, wat al een eis is bij bijvoorbeeld medische apparatuur.

Veiligheid voor de gebruiker kan je bevorderen door er voor te zorgen dat de gebruiker nooit de stroomkring kan sluiten met zijn lichaam. Kijk maar eens naar "dubbelgeisoleerd". Of zoek eens hoe je veiligheid kan garanderen bij galvanisch gescheiden systemen (zoals bij toepassingen met een scheidingstransformator)

Met de term "aarde" zit je in de verkeerde richting te zoeken, tenzij je inderdaad een pen in de grond wilt slaan om de batterij zelf ook te aarden.

(en lees NEN1010 eens goed door)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:13:
... Stel dat ik bezig ben met een elektrische zaag en ik zaag perongeluk door mijn eigen kabel heen en er onstaat kortsluiting waar ik in aanraking mee kom. Dan blijf ik stroom trekken omdat er geen weerstand is en de batterij denkt dat ik het aangesloten apperaat ben. Op dat moment wordt ik de aarden en blijft het doorgaan.
Dit is hoe ik het begrepen heb...
Dan heb je het verkeerd begrepen. Als jij zelf de wisselspanning opwekt m.b.v. batterijen, is het veiliger om geen aarde te hebben. Want dan kun je zowel de fase als de nul veilig aanraken; het is een zogeheten zwevend potentiaalverschil

NB: het is nog steeds wèl gevaarlijk om met je ene hand de fase aan te raken en met je andere hand de nul. Maar daar doet een aardlekschakelaar ook niets aan.

Mag ik belangstellend informeren wie je het advies heeft gegeven om een ISO bewaking aan te schaffen? Iemand die er financieel op vooruit gaat als je zo'n ding aanschaft misschien?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@dragonhaertt Bedankt! De batterij zelf is zeer goed geïsoleerd, dus dat is niet nodig. Het ging mij meer puur om de gebruiker en het apparaat. Als er dan kortsluiting ontstaat dat daar geen lek ontstaat naar de gebruiker.

@Brahiewahiewa Het is inderdaad gegeven door een bedrijf die financieel belang bij heeft. Daarom wilde ik uitzoeken of het echt nodig is, en wat voor risico ik neem.
Hun schrijven het volgt:
"Wordt een wisselstroomopwekker (DC-AC omvormer of een generator) geïnstalleerd in een verrijdbare/verplaatsbare eenheid zoals bijvoorbeeld een mobiele werkplaats, brandweer- voertuig of schaftkeet? En gaat men met deze wisselstroom buiten de eenheid werken?
In bovenstaande situatie is het moeilijk om een goede veiligheidsaarde toe te passen.
Een aardlekschakelaar voldoet niet en een aardpin slaan is geen werkbare oplossing.
De NEN1010 verplicht echter om zorg te dragen voor de veiligheid van de personen die werken met de wisselstroomopwekker. Door eenvoudige montage van slechts 1 apparaatje, een zogenaamde isolatiewachter, voldoet men aan bovenstaande norm. Hiermee is de persoonsveiligheid gewaarborgd. De isolatiewachters uit onze ISO-serie werken namelijk volgens de NEN 1010 voorschriften, wat voornamelijk inhoudt dat de 230VAC automatisch afgeschakeld wordt indien de isolatieweerstand gevaarlijk klein wordt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:04
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:02:
Nu is een oplossing om een ISO bewaking erop te instaleren, alleen is dit verschikkelijk duur o.a. omdat hij met 16 of 24A kan werken.
Isolatiebewaking is niet zo verschikkelijk duur, toch?

Differentiaalstroombeveiliging (waar je niets aan hebt bij een zwevend systeem) is wel duur, want dat bestaat uit een bewakingseenheid, plus een stroomtransformator waar beide geleiders doorheen gaan.

Beide oplossingen hebben nog een contactor, tripspoel of iets anders nodig om de voeding af te schakelen of te stoppen.
Maar ik neem aan dat je al een railautomaatje hebt, dus daar klik eenvoudig een tripspoel aan voor een paar tientjes.

Je hebt wel isolatiebewaking nodig, want je wilt de eerste fout detecteren. Niet de tweede. Aangezien je nul controle hebt over waar in het systeem deze fouten gaan plaatsvinden, kun je dit niet beveiligen met een differentiaalstroombeveiliging (aardlek).
Normaal gesproken knoop je nul aan aarde voor de aardlek, dit is je "eerste fout", dan elke fout verder in de distributie maakt een stroomkring en tript de aardlek.

[ Voor 18% gewijzigd door jeroen3 op 17-05-2018 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Die bewakingmodules hebben vaak een maximale stroom, ze worden niet noemenswaardig goedkoper als je ze voor lagere stromen gaat bouwen.

Dus een 'flink goedkopere' 5A versie bestaat vrijwel zeker niet.
Ze zijn prijzig omdat er maar een kleine markt voor is, maar het wel flink complexe dingen zijn die wel aan heel veel eisen moeten voldoen.
Inherent krijg je daardoor een duur product, weinig aan te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik ken die dingen niet echt, alleen maar van er over gelezen te hebben. Dus de bedoeling ervan is me helemaal duidelijk. Maar is dat echt zo, dat ze een maximale stroom hebben, is die stroom relevant? Ik meen begrepen te hebben dat ze alleen maar een spanning detecteren ten gevolge van een asymmetrie. In een iets andere toepassing heet dat een asymmetrierelais. Eerlijk gezegd begrijp ik niet helemaal waarom ze zo duur zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 17-05-2018 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:11
Ik wil niet vervelend overkomen. Wanneer sprake is van meer dan 60 volt gelden er opeens heel veel regels met betrekking tot veiligheid. Als jullie iemand dood maken, en die kans is vrij aanwezig wanneer jullie een apparaat maken waarin de aarding niet juist is, dan zijn jullie verantwoordelijk.

Daarnaast is grounding van zo'n apparaat een vrij basale vereiste. Ik kan me voorstellen dat jullie ook dingen zoals creapage dan niet hebben gedaan. Gegeven dat jullie een PCB ontwikkelen en niet standaard apparaten bij elkaar in een doos gooien.

Ik ontwikkel dit soort apparaten als full-time baan en ik kan jullie vertellen dat het allemaal niet zo voor de hand liggend is. Ik raad je aan om een professional in te huren als jullie van plan zijn om dit serieus te verkopen. Niet alleen voor de veiligheid van je product maar ook voor jullie bedrijf. Denk daarbij aan schadeclaims.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Je bent niet vervelend en je komt ook niet als zodanig over. Maar aan wie is dit commentaar eigenlijk gericht? Of naar aanleiding van welk aspect van de discussie. Want eerlijk gezegd zie ik nergens iets dat te lichtvaardig is in de commentaren, eerder integendeel. Ik verbaas me alleen maar over de hoge kostprijs ervan. Kortom, kun je uitleggen wat je precies bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@LittleKiller We nemen het ontwerp zeer serieus en hebben er ook professionals aan werken. Het apparaat zelf is gegrond, geïsoleerd en veilig voor gebruik. Het gaat dus om de aangesloten apparatuur waar het gevaar kan ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zolang je uit de batterij voed naar het 230V toestel is een aardfout onmogelijk. De bron ligt nl vrij van aarde.
Alleen kortsluiting is dan mogelijk. Zowel in het dc als ac gebied en aarding is compleet overboding en bied geen aanvullende beveiliging. Zie SELV keten @google.nl

Laden met 230v is echter een ander verhaal, de bron lees ons elektrisch netwerk, ligt zowel met de Nul als de aarde verbonden middels het TN of TT netstelsel. Aardlek beveiliging van 30mA is dan wel te bevelen tussen het stopcontact en de lader. Aardlek in de meterkast is ook prima.

En ja, werk dagelijks met de NEN1010, NPR5310 enz. met +40 jaar ervaring.

De NEN1010 zegt iets over vanuit het stopcontact naar je lader, maar niks over batterij naar omvormer!!!
Uitzondering hierop zijn bijvoorbeeld generatoren, PV installaties enz die staan in afzonderlijke rubrieken.

En voor de eigenwijze tweakertjes ... ooit een aardlek in een UPS gezien 😉 nee dus, en zeker niet als de UPS op zijn noodvoorziening (batterij) draait. .......

[ Voor 29% gewijzigd door keur0000 op 17-05-2018 17:47 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
keur0000 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 17:39:
Zolang je uit de batterij voed naar het 230V toestel is een aardfout onmogelijk. De bron ligt nl vrij van aarde.
Alleen kortsluiting is dan mogelijk. Zowel in het dc als ac gebied en aarding is compleet overboding en bied geen aanvullende beveiliging. Zie SELV keten @google.nl
Behoudens dan als er ongezien ergens toch een ongewild contact van één van de fasen tegen de aarde ontstaat. Zoals eerder gezegd, zonder extra beveiliging wordt dat nooit opgemerkt tot het moment dat iemand per ongeluk in aanraking komt met een andere fase. Alle reden dus om dit meteen te willen detecteren en dat is nou net waar de topicvraag over gaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:07

TheBorg

Resistance is futile.

Het hangt er natuurlijk ook van af wat voor apparaten dat je wilt aansluiten. Dubbelgeïsoleerde apparaten hebben geen aarde nodig. Kijk maar eens bij de stekker van een boormachine of ander gereedschap. Deze hebben geen aarde aansluiting. Als je apparaat geheel universeel inzetbaar moet zijn dan heb je misschien wel een oplossing nodig.

Dus ging ik even Googlen op isolatiewachter. Dit is schijnbaar een product van het bedrijf Xenteq dat overal op het internet roept dat je het apparaat volgens de wet moet kopen. Leuke marketing.

Ben ik gaan kijken bij generatoren, kom ik hier:
http://www.belpa.nl/uploa...id%20bij%20aggregaten.pdf

En dan spreken ze van een "isolatiebewakingstoestel" of "isolatieprotector". Ga je daar op zoeken dan kom je bij veel meer oplossingen dan die Xenteq.

Daarnaast weet ik zeker dat het merendeel van de omvormers die je voor in de auto kunt kopen ook geen enkele beveiliging hebben m.b.t. een aardlek.

Google ook eens op "omvormer aarden". Dan kom je ook vanalles tegen. O.a. dat het bij kleine installaties niet verplicht is. Kan ook niet anders, bij geen enkele omvormer wordt een aardpen meegeleverd.

Deze is ook interessant, schijnbaar kun je een normale aardlekschakelaar goed laten functioneren door een spanningsdeler te maken met twee weerstanden en het knooppunt te aarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

.

[ Voor 102% gewijzigd door evilution op 18-05-2018 14:10 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
TheBorg schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 18:15:
Het hangt er natuurlijk ook van af wat voor apparaten dat je wilt aansluiten. Dubbelgeïsoleerde apparaten hebben geen aarde nodig. Kijk maar eens bij de stekker van een boormachine of ander gereedschap. Deze hebben geen aarde aansluiting. Als je apparaat geheel universeel inzetbaar moet zijn dan heb je misschien wel een oplossing nodig.

Dus ging ik even Googlen op isolatiewachter. Dit is schijnbaar een product van het bedrijf Xenteq dat overal op het internet roept dat je het apparaat volgens de wet moet kopen. Leuke marketing.
Verplicht of niet verplicht, hangt volgens mij van de situatie af, niet alles wat je aansluit is per definitie dubbel geïsoleerd. En mede daarom al is bij een IT-net zo'n isolatiebewaking of aardfoutdetectie zeker aan te bevelen. En, wederom afhankelijk van de situatie met onmiddellijk afschakelen of bij een eerste aardfout volstaan met signaleren. Bijvoorbeeld als meteen afschakelen ongewenst is. Uiteraard dient wel reparatie te volgen zodra het wel past. Denk daarbij b.v. aan een operatiekamer in een ziekenhuis. Daar is overigens zo'n beveiliging beslist wel verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

LittleKiller schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 17:01:
Daarnaast is grounding van zo'n apparaat een vrij basale vereiste.
Als je dit soort systemen professioneel ontwerpt ben je vast bekend met het volgende principe:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d8/Instruments_with_floating_ground.svg/750px-Instruments_with_floating_ground.svg.png

Hoe wil je zo'n systeem volgens jou dan grounden? Niet echt basaal als je het over zwevend potentiaal hebt. Dit potentiaal zwevend houden is altijd veiliger, natuurlijk zou je de behuizing alsnog kunnen grounden, maar dit voegt niks toe aan de veiligheid op gebied van aardlek of kortsluiting.

Dubbelgeisoleerd is net zo veilig voor de gebruiker als een grounded-case en veel gebruikt bij draagbaar electronisch gereedschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleKiller
dragonhaertt schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:48:
[...]

Als je dit soort systemen professioneel ontwerpt ben je vast bekend met het volgende principe:
[afbeelding]

Hoe wil je zo'n systeem volgens jou dan grounden? Niet echt basaal als je het over zwevend potentiaal hebt. Dit potentiaal zwevend houden is altijd veiliger, natuurlijk zou je de behuizing alsnog kunnen grounden, maar dit voegt niks toe aan de veiligheid op gebied van aardlek of kortsluiting.

Dubbelgeisoleerd is net zo veilig voor de gebruiker als een grounded-case en veel gebruikt bij draagbaar electronisch gereedschap.
Stel nou dat de omvormer die ze hebben gemaakt lekker heen en weer loopt te schakelen en daarin is de behuizing niet gerefereerd naar de nul van de behuizing (en dus ook ground). Vervolgens steek je een ander apparaat in de omvormer die dat wel heeft. Dan kan het gebeuren. De tekening die je laat zien, illustreert al dat het potentiaal verschil tussen de behuizing van het aangesloten apparaat en de omvormer veel hoger kan worden dan de aanraak veilige spanning van 60 volt.

Er moet sprake zijn van een gezamelijke ground. Dat hoeft niet per se aarde te zijn. Anders zouden vliegtuigen per definitie fucked zijn ;)

Mijn punt is dat ze een veilig apparaat moeten bouwen en dergelijke fouten zijn gewoon gevaarlijk en dodelijk.

edit: dubbelgeisoleerd zou ook kunnen, ik weet echter niet wat de norm voorschrijft op het gebied van AC omvormers ed. bij mijn weten moet het geground zijn, daarnaast is dat volgens mij een stuk makkelijker dan een dubbel geisoleerde behuizing maken

[ Voor 7% gewijzigd door LittleKiller op 18-05-2018 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

LittleKiller schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:01:
[...]

Stel nou dat de omvormer die ze hebben gemaakt lekker heen en weer loopt te schakelen en daarin is de behuizing niet gerefereerd naar de nul van de behuizing (en dus ook ground). Vervolgens steek je een ander apparaat in de omvormer die dat wel heeft. Dan kan het gebeuren. De tekening die je laat zien, illustreert al dat het potentiaal verschil tussen de behuizing van het aangesloten apparaat en de omvormer veel hoger kan worden dan de aanraak veilige spanning van 60 volt.

Er moet sprake zijn van een gezamelijke ground. Dat hoeft niet per se aarde te zijn. Anders zouden vliegtuigen per definitie fucked zijn ;)

Mijn punt is dat ze een veilig apparaat moeten bouwen en dergelijke fouten zijn gewoon gevaarlijk en dodelijk.
Als er geen geleidende delen op de behuizing zitten is dat zeker niet ter sprake. En het is AC, er hoeft zeer zeker geen GND te zijn. Alleen een fase en tegenfase.

Natuurlijk moet het veilig zijn, maar ik denk dat de TS met het woord "aarde" daarbij op het verkeerde spoor zit. Ik ben zelf ook geen expert op floating AC systemen en veiligheidsnormen, maar ik kan wel aankaarten dat er meerdere oplossingen zijn. Daarnaast vluchtig over de NEN1010 gekeken (legaal!) en daar ook weinig kunnen vinden over aardings-eisen.

Een gezamelijke nul is inderdaad belangrijk in een gekoppeld systeem. als je alleen AC of ontkoppelde systemen aan kan sluiten is daar niks mis mee. (kijk maar naar een flyback trafo, of elk willekeurig PCBA systeem met opto-ontkoppelde delen die via AC gevoed worden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleKiller
dragonhaertt schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:10:
[...]

Als er geen geleidende delen op de behuizing zitten is dat zeker niet ter sprake. En het is AC, er hoeft zeer zeker geen GND te zijn. Alleen een fase en tegenfase.

Natuurlijk moet het veilig zijn, maar ik denk dat de TS met het woord "aarde" daarbij op het verkeerde spoor zit. Ik ben zelf ook geen expert op floating AC systemen en veiligheidsnormen, maar ik kan wel aankaarten dat er meerdere oplossingen zijn. Daarnaast vluchtig over de NEN1010 gekeken (legaal!) en daar ook weinig kunnen vinden over aardings-eisen.

Een gezamelijke nul is inderdaad belangrijk in een gekoppeld systeem. als je alleen AC of ontkoppelde systemen aan kan sluiten is daar niks mis mee. (kijk maar naar een flyback trafo, of elk willekeurig PCBA systeem met opto-ontkoppelde delen die via AC gevoed worden)
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik raad de TS ook aan om de norm na te slaan op deze punten. Ze moeten zich daar natuurlijk sowieso aan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Draagbaar mag en kan niet geaard zijn,
Behuizing dient van metaal rondom afgeschermd te zijn, net als je kabels, echter mag er never nooit een min op deze afscherming zitten of behuizing.

Zo werkt het in de EV , of dat ook voor een draagbaar apparaat geld, geen id, maar concept is logisch

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

itcouldbeanyone schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:45:
Behuizing dient van metaal rondom afgeschermd te zijn, net als je kabels, echter mag er never nooit een min op deze afscherming zitten of behuizing.
Bedoel je dat er geen metaal aan de buitenkant mag zitten, of dat het met metaal afgeschermd moet zijn?
En "een min" is een beetje een vage term als het over een zwevend (AC) potentiaal gaat. Min ten opzichte van wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 17:25:
@LittleKiller We nemen het ontwerp zeer serieus en hebben er ook professionals aan werken. Het apparaat zelf is gegrond, geïsoleerd en veilig voor gebruik. Het gaat dus om de aangesloten apparatuur waar het gevaar kan ontstaan.
Even afhankelijk van het gebruik: hoe draagbaar moet het zijn? Is een hybride auto met externe poweroutput een optie? Die bestaan namelijk gewoon, dan hoef je niet te sjouwen, en ook niets zelf te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
dragonhaertt schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:23:
[...]

Bedoel je dat er geen metaal aan de buitenkant mag zitten, of dat het met metaal afgeschermd moet zijn?
En "een min" is een beetje een vage term als het over een zwevend (AC) potentiaal gaat. Min ten opzichte van wat?
Metalen behuizing , met shielded hoofdstroom kabels, waarvan de shield aan de behuizing zit, maar er mag geen potentiaal op de behuizing staan , ten opzichte van je hoofdstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

itcouldbeanyone schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:12:
[...]

Metalen behuizing , met shielded hoofdstroom kabels, waarvan de shield aan de behuizing zit, maar er mag geen potentiaal op de behuizing staan , ten opzichte van je hoofdstroom.
Dat is een klasse 0 isolatie (IEC) en niet toegestaan. Een floating-shield kan potentiaal overnemen van AC bronnen door middel van capacitatieve of inductieve koppeling.
Als er een metalen behuizing is die geaard is, is dat IEC klasse I.
Double insulated is klasse II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
dragonhaertt schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:54:
[...]

Dat is een klasse 0 isolatie (IEC) en niet toegestaan. Een floating-shield kan potentiaal overnemen van AC bronnen door middel van capacitatieve of inductieve koppeling.
Ik heb het over een elecktrisch voertuig.
En daar is het verplicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

itcouldbeanyone schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:15:
Ik heb het over een elecktrisch voertuig.
En daar is het verplicht
Als je het over andere use-cases hebt is het misschien handig dat vooraf te benoemen, en niet jouw tekst als waarheid te verkondigen. Daarnaast heeft het chassis 0V potentiaal op het laagspannings-gedeelte. Het hoogspannings-gedeelte van een EV is volledig geisoleerd daarvan.

[ Voor 4% gewijzigd door dragonhaertt op 18-05-2018 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
dragonhaertt schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:35:
[...]

Als je het over andere use-cases hebt is het misschien handig dat vooraf te benoemen, en niet jouw tekst als waarheid te verkondigen. Daarnaast heeft het chassis 0V potentiaal op het laagspannings-gedeelte. Het hoogspannings-gedeelte van een EV is volledig geisoleerd daarvan.
Ik had in mn eerste bericht EV genoemd , daaruit kon je halen dat het om een andere context ging.
Ik zij de hoofdstroom mag er niet aan hangen, niets gezegd over laagstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

itcouldbeanyone schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:54:
Ik had in mn eerste bericht EV genoemd , daaruit kon je halen dat het om een andere context ging.
Ik zij de hoofdstroom mag er niet aan hangen, niets gezegd over laagstroom
Sorry, maar "hoofdstroom" (stroom=/=voedingsspanning) en "min" (de min van een voertuig hangt juist wel aan chassis) zijn niet echt duidelijke termen, tevens maakt de zinsbouw het lastig te volgen waar je uberhaupt op doelt.

Laagstroom (als de term al bestaat) is ook niet hetzelfde als een lage DC spanning. 10 mA is een lage stroom maar zeer zeker dodelijk. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 17:34
Aarde ?

aarde

De meeste "protable" voedingen zijn dubbel geïsoleerd, dan heb je van dat hele aarde probleem geen last. Ik weet niet helemaal wat je toepassing is, maar het gros van de handgereedschappen heeft geen aardaansluiting (ook dubbel geisoleerd)

Zolang je zorgt dat je er dus geen geaarde WCD op zet heb je volgens mij geen probleem.

Isolatiewachters meten de net weerstand tov aarde, je hebt in jouw geval geen aarde ... dus dat gaat ook niet werken.
Het is inderdaad gegeven door een bedrijf die financieel belang bij heeft
Laat me raden, Xenteq

Je kunt een aarde 'neppen', noem 1 poot van de uitgang van je voeding 'nul' en verknoop deze intern met de aardaansluiting, dan heb je nog geen echte aarde, maar isolatiebewaking werkt wel, bij een fase- aarde sluiting maak je gewoon volle kortsluiting = zekering er uit

-edit- daar zitten wat haken en ogen aan, doe maar niet.

Het makkelijkst is gewoon het hele spul dubbel geïsoleerd en dus zwevend houden (ook alleen geschikt voor dubbel geïsoleerde verbruikers dus) anders kom je niet onder een echte aarding uit als je het goed wilt doen imho.

[ Voor 18% gewijzigd door Sine op 18-05-2018 20:38 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is heel simpel, indien de voedingsbron dubbel geisoleerd is uitgevoerd en voorzien dan de platte eurostekker socket dan hoef je niet te aarden. Is voedingsbron uitgevoerd met een aardcontact voor het voeden van niet dubbel geisoleerde apparatuur dan moet je een aarde aansluiting met aarde maken.

Simpel...
dragonhaertt schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:54:
[...]

Hoewel het niet heel waarschijnlijk is dat je gemakkelijk zo'n koppeling tot stand brengt zonder extreme spanningen, stromen of koppelfactor is het beter zulke situaties te vermijden. Maar als er geen andere technische installaties in de buurt zijn zou ik het durven te gebruiken.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2018 01:18 ]

Pagina: 1