Gigantische mierenplaag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Topicstarter
Zoals titel al zegt. Ik woon sinds kort in portugal, en heb een enorme mierenplaag iedere avond / nacht gaande. En het is echt een complete rits vanaf het dak richting de keuken toe, zoiets heb ik nog nooit eerder gezien. Het schijnt vaak voor te komen in een land zoals portugal, dat als de buitentemperatuur ook maar even stijgt, je meteen mieren in huis hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AhpT8Mz5txBFbkvbfM3qdZgp/full.jpg

Nu had ik gisteren een kleine rest afwas op het aanrecht gelaten om vanochtend een hele schaal vol met mieren te treffen. En dan ook echt een spoor vanaf de schaal tegen de muur richting het plafond door alle kastjes heen. Zover ik kon zien komt het allemaal vanaf het dak, dus de schacht wat bedoeld is voor afzuiging, daar komen ze allemaal uit. En op het dak ligt indirect weer een struik van de overbuurman, waarvan ik vermoed, hier komt het vandaan ook.

Ik ga vandaag een berg vallen en gifjes halen, maar ik wil het zoveel mogelijk elimineren. Ik ruim alles in de keuken al op. Alles wat geopend is, zoetigheid bevat, direct in een broodtrommel. Met regelmaat schoonmaken en schoonhouden ook.

Mieren doen natuurlijk niets, ze zijn heel erg praktisch. Maar prettig is anders als je hier je lunch klaar moet gaan maken. :+ Enige tips? Oud koffiepoeder gebruikt, lopen ze gewoon omheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 13:01
Wellicht een idee om het probleem bij de bron aan te pakken?
Verder alles opruimen en schoonmaken. Maar zoals je aangeeft heb je dat reeds gedaan?

Gif werkt vast wel. En volgens mij communiceren mieren ook bijzonder goed. Dus als ze eenmaal weten dat ze niet bij jou moeten zijn dan komen ze ook niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 16:07

Releases

Ja maar!

In mijn ervaring afgelopen jaren is dat de mieren een begin en eindpunt hebben.
Mieren zijn heel simpel, ze volgen elkaar door hun ''spoor''.
Je zal zien dat wanneer je bijvoorbeeld een doekje neemt met schoonmaak sop en je wrijft dat over de plek waar ze heen lopen zullen ze een nieuw pad gaan vinden.

Haal even van die mieren gif, (roze korreltjes). Begin en eindpunt even traceren, zal waarschijnlijk buitenshuis zijn waar ze de nesten hebben zitten, strooi wat korreltjes in en ze lopen het zelf door hun gangenstelsel heen en is alles in 1 a 2 dagen klaar.

Uiteraard binnen ook even de bende aanpakken en schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:05
(Rood) koperdraad gebruiken om de paden die ze gebruiken te blokkeren. Is een stuk fraaier dan vergif :)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:06

Eboman

Ondertitel

Ze schijnen ook niet van peper te houden. Gooi wat bij de ingang neer.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Releases schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 08:43:
In mijn ervaring afgelopen jaren is dat de mieren een begin en eindpunt hebben.
Mieren zijn heel simpel, ze volgen elkaar door hun ''spoor''.
Ja.

Het is altijd een dezelfde spoor, vanaf het plafond (schacht van afzuiginstallatie) via de kastjes richting het aanrecht. Ik maak dat iedere dag schoon maar vandaag was het wel ff een verassing ofzo. :P

Ik zal es naar de supermarkt karren vandaag en wat spul halen. Ook meteen het dak hier behandelen.

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:50
Ik verwacht nu wel dat je je avatar aanpast aan de situatie :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:31

Theo

moederbord

Reken erop dat dit niet in 1 dag weg is. Een paar jaar geleden had ik een grote mierenkolonie in de kruipkelder zitten. Het heeft mij een paar weken gekost om deze compleet uit te roeien met mierenpoeder.
Vorig jaar had ik een groot mierennest naast het huis buiten waardoor de mieren ook het huis inkwamen, en zich via de spouw een weg vonden in het hele huis. Dit heeft ook enkelen weken gekost aan veel strooien en zoeken naar de bron.

Ik heb wel gemerkt dat voor buiten het poeder minder goed werkt dat sprays tegen de mieren, en dat het ecovriendelijke en supergoedkope spul ook minder goed werkt dan het duurdere of niet eco vriendelijk spul.

Mieren pletten of het mierenspoor schoonmaken met azijn werk niet. Wil je van de mieren af moet je ze echt uitroeien helaas.

Succes! Dit gaat je de komende weken redelijk wat tijd kosten, plus de nodige bussen aan gif. Met 1 busje doe je namelijk niet zo veel...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

kill it with fire :+

en goed schoonhouden de toko

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

..schacht wat bedoeld is voor afzuiging, daar komen ze allemaal uit...
Mocht dat de enige toegang zijn er misschien nog een vlinderklep/terugslagklep tussen zetten om nieuwe op onderzoek uit zijnde mieren tegen te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 17-05-2018 09:43 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-05 12:01

Ryan1981

Je ne sais pas

Waah schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 08:51:
Ik verwacht nu wel dat je je avatar aanpast aan de situatie :+
idd deze is wel een must:

Afbeeldingslocatie: https://rs717.pbsrc.com/albums/ww173/prestonjjrtr/Smileys/Avatars_Funny_Crawling_Bug.gif~c200

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 19:06
YouTube: Keep Ants Away With Chalk
Hier trouwens een filmpje van een spelletje wat ik zomers ook wel eens met mijn dochter speel..
Neem een stuk stoepkrijt, en het spel kan beginnen.
En dan kijken wie de mier in het kleinste hokje kan sluiten....

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chuk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-05 20:57
Mieren zijn een echte plaag, en aan het aantal te zien zit er bij jou een flink nest. Helaas is het niet zo makkelijk als wat koper/krijt je zal een combinatie nodig hebben van deze dingen :
  • Probeer gaten en kieren te dichten (metselen voor muren, silicone voor kastjes) (Natuurlijk kan je jouw afzuigkap niet toedoen...)
  • Dagelijks kokend water te gieten in de gaatjes buiten, dit dringt door de tunnels en treft ook het nest.
  • Gifpotjes op hun traject
  • Mierenpoeder rond tafelpoten en dergelijke
  • Voedingswaren altijd wegzetten en liefst in een hermetisch dichte doos bewaren
Ik weet dat het wreed klinkt, maar als je ervan af wil moet je hard zijn... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bij ons komen ze vooral in kieren tussen de voordeur binnen. Niet heel veel maar toch een stuk of 20 tegelijk. Wij houden ze nu tegen met een combinatie van nootmuskaat en peper op de drempel, daar komen ze niet meer overheen. Daarnaast bruine suiker gestrooid, dat eten ze op waarna het gaat gisten en hun magen exploderen.
En dan nog 4 vallen met gif voor de zekerheid :)

Belangrijkste is kieren dichten waar ze doorheen kunnen komen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-05 13:40
Wij hadden altijd een mierenoptocht vanaf de erker door de woonkamer naar de keuken zodra het een paar dagen lekker weer was. Een week of 3 geleden ben ik gaan zoeken naar het gat waardoor ze binnen kwamen. Uiteindelijk gevonden: ze komen van buiten onder het kozijn door en dan door een spleet onder een plint. Ik heb een rij stuivers onder de plint gedrukt en sindsdien komen ze niet meer binnen. Met 2 jonge kinderen ben ik niet zo'n voorstander van gif in huis (of in de tuin) dus als deze oplossing stand houdt ben ik heel blij...

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@AppieR de bekende gif doosjes hebben zo'n lage dosis dat mensen en huisdieren eigenlijk niet in gevaar lopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agile_tester
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-05 16:06
Nu had ik gisteren een kleine rest afwas op het aanrecht gelaten...
De lengte waarmee je vuile vaat op het aanrecht kan laten staan verkleint evenredig met de breedtegraad waarop je je bevindt :)
Een beetje diesel in de mierenhol gieten helpt ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royalvla
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 23:39
Bij mij kwamen ze ook naar binnen onder het kozijn door. Peper strooien deed niks, daar bouwden ze gewoon een weg doorheen. Cayennepeper daarentegen deed wonderen. Nadat ik dat gestrooid had nooit meer last gehad van die mieren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:35 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yay, dat moet ik hebben.
DukeBox schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:43:
[...]

Mocht dat de enige toegang zijn er misschien nog een vlinderklep/terugslagklep tussen zetten om nieuwe op onderzoek uit zijnde mieren tegen te houden.
Dat is het niet. Ze komen via de slang die de schacht ingaat eruit. Dus niet van binnen maar van buiten af. Idem als een drogerslang dat net genoeg ruimte laat om voor mieren doorheen te komen.

Bovenstaande foto van mij was overigens een schaal in waarin ik gehaktballen had gemaakt. Omdat de vaatwaser vol stond kon ik het voor de nacht laten op het aanrecht. Maar je ziet meteen dat er honderden (!) mieren in 1 groot spoor vanaf het plafond naar het aanrecht marcheren. Het lijkt godver wel een leger joh. :D

Enige aanpassingen is voor rekening van verhuurder... niet voor mij. Maar aangezien ik bruine suiker in huis heb ga ik dat eens proberen. Bovenop de kastjes het e.a strooien. En wat peper hier en daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@himlims_ zo haal je er nog meer binnen.

Maak een papje van bakpoeder en water en gooi dat bij hun nest/hol. Dat eten ze op en door gisten gaan ze dood. dus wat je ook doet, nooit lokdoosjes etc binnen zetten, maar in de buurt van een mierennest

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:16
*snip* lmgtfy linkjes zijn ongewenst op GoT.

[ Voor 77% gewijzigd door Señor Sjon op 17-05-2018 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Na alle "humane" middeltjes ben ik er wel achter dat er maar 1 ding is wat goed werkt: gewoon degelijk gif! Zo'n spuitbus die tegen kakkerlakken werkt verkopen ze vast wel in Portugal, dat werkt ook goed tegen mieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MA®K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-05 11:36
Vorig jaar ook een plaag in huis gehad, ze kwamen uit het niets ineens overal vandaan. Wat bij mij het probleem vrijwel meteen verhielp: de vloeren dweilen met ammoniak (aangelengd met water uiteraard).

Het schijnt dat mieren niet tegen ammoniak kunnen, of er in ieder geval niet van houden. Ik heb sochtends met de ammoniak oplossing gedweild, savonds met een gewone sop om de nare geur te verdringen. Vanaf toen geen last meer gehad van mieren in huis.

Life to is short, not too

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Azijn of ammoniak spuiten met zo'n pomp buiten rondom en op de buiten muur.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:19
Wij blokkeren de looproute van mieren met babytalkpoeder bij de deurdrempels. Daar gaan ze ook niet overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

WeHoDo schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:39:
Azijn of ammoniak spuiten met zo'n pomp buiten rondom en op de buiten muur.
In elk geval helpt schoonmaakazijn niets. Dat werkt wel matig bij pissebedden

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:31
Valar schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:41:
Wij blokkeren de looproute van mieren met babytalkpoeder bij de deurdrempels. Daar gaan ze ook niet overheen.
Vorige week door autoplay een paar filmpjes van een mierenkoloniehouder (?) zitten kijken.

Die gebruikt inderdaad ook babytalkpoeder om een miljoen vuurmieren in zijn terrarium te houden.
Spoiler: op kit werkt dat niet en dien je web van tarantula te gebruiken. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:28

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ik ken dit wel maar hier in de tropen komen ze overal vandaan als het te nat of te warm is. Eten of drinken moet je inderdaad absoluut niet laten staan. Dit huis heeft gelukkig alleen normale mieren maar een andere woning had een bijtgraage variant. Het is geen pretje als die in je handdoek gaan zitten . :o :D

Wij spuiten met gif, als we moeten krijten kunnen we het hele huis om gaan geloof ik hehe.
Soms komen ze uit de vloer dus dan vullen we het gaatje op maar ja, er zit altijd nog een kier tussen de deur of ze vinden weer ergens anders een scheurtje..

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:23
Mieren ruimen afval op in de natuur en zijn dus nuttige beesten. Als je er voor zorgt dat je geen voedsel achterlaat en je beneden verdieping goed schoon hebt gaan ze vanzelf wat anders zoeken.

De enige reden dat ze je huis binnen lopen is omdat ze wat gevonden hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 16:54

PinusRigida

I put the p in pool.

Oh maar zo onschadelijk zijn ze niet hoor...

Afhankelijk van waar ze hun nest bouwen kunnen ze best wat schade berokkenen.

Bij mij thuis zitten ze elke zomer gangen te graven onder m'n terrassen, wandelpaadje langs de tuin en onze oprit. Met het lekkere weertje van de voorbije weken zijn er echt veel mierenheuveltjes zichtbaar en die mierenheuveltjes... wel, dat zijn gewoon hoopjes uitgegraven stabilisé van onder het terras.

De tuin is nog geen volledige 2 jaar aangelegd maar ik moet ze nu al in de kiem smoren om te voorkomen dat onze terrastegels binnen dit en een paar jaar al gaan inzakken. Ik heb bloed, zweet en tranen maar vooral veel werk en spaarcenten in de aanleg van mijn tuin gestoken maar die mieren zouden het zomaar eventjes kunnen verpesten.

Ik strooi met droog weer dus elke week mierenpoeder, zowel op de mierenhoopjes, als op hun wandelpaadjes die ik al ken... het helpt wel want de dagen nadien zie ik geen beweging meer... maar een week warm weer en ze zijn terug... erger dan onkruid zijn ze!

Ja, ik weet ook dat ze best nuttige diertjes zijn... maar niet in mijn tuin!! :( >:)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:23
Tijd voor een nieuw huisdier?

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/Myresluger.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:18
Ik ken dit probleem. Aan de foto te zien zijn dit van die kleine miertjes, niet dat bijtende, gifspuwende of zelfs ontploffende spul. Ja, er bestaan zelfmoordmieren die ontploffen. (https://zookeys.pensoft.net/article/22661/)

Die kleintjes kan je met een mierenlokdoosje te grazen nemen. Ze nemen het gif mee naar het nest, en dan gaat alles en iedereen dood. Ook de larven redden het dan niet meer. Die stoet mieren neemt dat spul mee naar de kolonie.

Zet het ergens in de buurt waar de invasie het huis binnenkomt of anders in de baan van de colonne mieren.

Mierenlokdoosjes kan je vrijwel overal kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lethalnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 18:04
Je hebt waarschijnlijk constant mieren in je huis, je ziet je misschien af en toe wel ergens.

jij laat die schaal staan, mier vind de schaal en gaat versterking halen.

volgende ochtend heb je dit.

om van mieren af te komen moet je zorgen dat ze niet naar binnen kunnen/willen of alle kolonies in de omgeving uitroeien.

de laatste optie is het meest effectief, al zal je eens in de twee of drie jaar het weer moeten herhalen als er nieuwe kolonies komen.

zorg dat je een gif koopt dat niet onmiddelijk dood, dat geeft rotzooi en werker mieren doden heeft weinig zin, je moet de koningin hebben en die komt niet buiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Bij mij is het niet echt een plaag, maar dit helpt bij mij erg goed tegen mieren die uit de tuin komen: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/G581QkD.jpg

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 20:18

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Even kijken waar ze binnenkomen en daar riant spuiten met glassex. De rest van de mieren in huis met stofzuiger wegzuigen, en dagelijks blijven sprayen met glassex. Op een gegeven moment ben je er van af.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:50
Nijl schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 16:02:
Even kijken waar ze binnenkomen en daar riant spuiten met glassex. De rest van de mieren in huis met stofzuiger wegzuigen, en dagelijks blijven sprayen met glassex. Op een gegeven moment ben je er van af.
Een stofzuiger dood geen insecten. Veel gemaakte fout van mensen die denken even een spin op te zuigen o.i.d. Spin komt er gewoon weer uit gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is de afvoer van de afzuiginstallatie in de keuken. Daar loopt zo'n plastic slang doorheen (richting het dak) en blijkbaar is dat nauw genoeg om de hele familie binnen te halen.

Ik ben met peper en bruine suiker aan de slag geweest. Men had gelijk. De mieren zijn constant bezig om een andere doorgang nu proberen te zoeken dan dat ze gewend waren. Peper (zwart) lijkt vooral een sterk signaal af te geven. Ik stond net verbaasd gewoon over hoe 1 mier een kleine 5 minuten bezig was een doorgang te vinden. Wat een epische beesten ook als je er naar kijkt. Gewoon 1 team, 1 geheel met elkaar.

Ik leg vanavond voor de zekerheid, een theelepel honing ergens neer. Dit zodat ik morgenochtend het spoor naar het nest terug kan vinden en daar effectief aan de gang kan gaan.

koffiepoeder blieven ze niet. Maar ze lopen er ook niet voor weg. Bruine suiker snuffelen ze aan maar lopen weer weg. Ik denk dat dat een beetje vochtig moet zijn willen ze 'bijten'. Peper lijkt voor nu de oplossing dat hun pad in ieder geval blokkeert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/enaQHV61jJadVtd8OVnulwTB/full.jpg

Er is echt geen andere plek om honing, jam & nutella in te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 20:18

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Ryan_ schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 16:41:
[...]

Een stofzuiger dood geen insecten. Veel gemaakte fout van mensen die denken even een spin op te zuigen o.i.d. Spin komt er gewoon weer uit gelopen.
ahh ok 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Nijl op 17-05-2018 17:14 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Wij huren regelmatig Landal huisjes. Daar zijn soms ook best veel mieren. Wij komen er altijd heel snel af door nootmuskaat poeder te gebruiken. En dan echt vrij veel. Bijvoorbeeld een hele lijn langs het aanrecht (dat kan al bijna een heel potje poeder zijn). En een paar lijntjes voor de deuren, of waar het maar nodig is. We zien ze daarma de hele week niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[...]

Ik heb vaak genoeg insecten, vliegen en troep opgezogen. Wat ik altijd deed na afloop was een prop keukenpapier in het tuitje steken zodat niets er ook meer uitkon. Werkt altijd.

Ook als je de hand op het tuitje doet voor een aantal seconden dan gaan ze ook kapot door het drukverschil volgens mij. Er ontstaat een vacuum in de stofzuiger en dat lijkt me voor kleine vliegen niet echt handig.

Als de stofzuigerzak ook goed vol zit dan raken ze er echt in verstrikt.
KopjeThee schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 18:22:
Wij huren regelmatig Landal huisjes. Daar zijn soms ook best veel mieren. Wij komen er altijd heel snel af door nootmuskaat poeder te gebruiken. En dan echt vrij veel. Bijvoorbeeld een hele lijn langs het aanrecht (dat kan al bijna een heel potje poeder zijn). En een paar lijntjes voor de deuren, of waar het maar nodig is. We zien ze daarma de hele week niet meer terug.
Peper lijkt voor nu te werken. Ik zie niets meer. Wel nog pogingen toe aan hoe kom ik aan de overkant, maar het zal waarschijnlijk van korte duur zijn omdat ze hoe dan ook een nieuwe route zullen aanleggen.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 17-05-2018 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Chester schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:33:
Bij mij is het niet echt een plaag, maar dit helpt bij mij erg goed tegen mieren die uit de tuin komen: [afbeelding]
Dat spul werkt inderdaad beter dan poeder! Ook voor buiten trouwens. (ondanks dat ze zeggen dat het voor binnen is) MIjn ervaring werkt zo'n bus beter dan de HG mierenpoeder en de mierenpoeder van Bayer.

Een streepje van dat spul op de drempel an de deur en de mieren willen niet meer naar binnen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Bah. Ik zou alles dicht purren en kitten. Eventueel hier en daar nog een luchtgaatje maken met een zeer fijn rooster. Zo weet je precies waar er iets open is en hoef je alleen daar de roosters te vervangen als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:57

Punkrocker

Mostly harmless

Anoniem: 58485 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 16:42:
...

Er is echt geen andere plek om honing, jam & nutella in te bewaren.
Koelkast?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Topicstarter
Niet eens over nagedacht :P

Maar ik heb mijn nutella graag 'soft' ipv knetterhard.

Ook zoiets... de nutella in NL is knalhard met kamertemperatuur, en in PTG is het gewoon romig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:23
Nootmuskaat strooien. Paar weken geleden zelf dit 'wondermiddel/oma's tips/internet-mythe' geprobeerd in de keuken en het werkt echt uitstekend. Geen enkele mier meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:32

Pierre

Van nature lui!

Anoniem: 58485 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:28:
[...]

Maar ik heb mijn nutella graag 'soft' ipv knetterhard
Haha _/-\o_

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

En ga nou niet slim doen en insecticide in de stofzuiger spuiten. Op zich is dat geen slecht idee, maar....

Er zit ook een drijfgas bij, tegenwoordig vaak butaangas, wat prima ontploft in bepaalde verhoudingen. En na de stofzak zit de motor, met koolborstels, die heel driftig vonken.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 21:36
Ik las geloof ik laatst ergens dat een combi van gist/suiker/water als papje schijnbaar goed werkt. Ze eten het op en nemen het mee naar de nest waar ze vervolgens opgeblazen worden. Geen idee of het werkt. Maar klinkt logisch en goedkoop genoeg om te proberen lijkt me. En vrij ecofriendly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Met pepermolentje alles op een bord gegooid, en vervolgens effectief 'geblazen' vanaf het bord op de keukenkastjes, rondom de ventilatieschacht en noem maar op, om vervolgens niet meer met ook warm weer in de keuken te hebben. Ik durf langzaam maar zeker weer voedselwaren achter te laten op het aanrecht. Peper werkt dus (Zwarte, vanuit pepermolentje) en houdt de mieren blijkbaar buiten zonder gif te hoeven strooien.

:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:11
Mieren vinden koper niks. Vroeger deden we thuis op bepaalde plekken bij de deuren gewoon een 5 cent muntstuk neerleggen en je zag wel voor de ingang soms een mier maar ze liepen nooit naar binnen. Weet niet of een koperen strip ofzo helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Hier kwam ik stuivers tegen bij de schuifpui. Werkte ook prima.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 14:07
Theo schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:08:
[...]

Dat spul werkt inderdaad beter dan poeder! Ook voor buiten trouwens. (ondanks dat ze zeggen dat het voor binnen is) MIjn ervaring werkt zo'n bus beter dan de HG mierenpoeder en de mierenpoeder van Bayer.

Een streepje van dat spul op de drempel an de deur en de mieren willen niet meer naar binnen.
Werkt het ook om ze buiten te doden? Heb dit jaar ineens een plaag onder mijn terrastegels en in mijn gazon. Kokend water en roze korrels doen bar weinig....

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

coelho schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:30:
[...]

Werkt het ook om ze buiten te doden? Heb dit jaar ineens een plaag onder mijn terrastegels en in mijn gazon. Kokend water en roze korrels doen bar weinig....
Mijn ervaring is dat die HG spuitbus best goed werkt op tegels als je in/op de nestopeningen spuit. Samen met Bayer mierenpoeder (wit spul, lijkt net meel; niet het eco spul) roei ik ze echt uit. Die poederbusjes zijn wel erg klein en redelijk prijzig maar ze doen het wel goed (het ecostyle spul is 250gram voor een tientje, dit sul is iets van 100 gram voor een tientje). Het HG mierenpoeder is in ieder geval minder goed.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Mijn ervaring is dat je beter het nest kunt uitroeien.

Een paar jaar geleden had ik ook last van een enorme mierenplaag. Ze leken afkomstig uit een betonnen plantenbak (ruw geschat 80x60x80) die de scheiding vormt van mijn balkon en die van de buren. Ze hadden zich een weg gebaand door de onderkant van de bak, door de balkonmuur tot in mijn woonkamer. De stevige wortels van de struiken die er door de vorige bewoners in waren geplant zorgden blijkbaar voor een omgeving waar de kolonie goed in kon gedijen.

Ik heb echt heel veel geprobeerd waaronder gif, gistoplossing en mierenlokdoosjes bij en rondom de ingang en pannen vol kokend water in de bak gegooid. Maar effect had het niet.

Na een maand letterlijk aanmodderen was er nog steeds geen verschil te merken. Uiteindelijk was ik het zat en heb ik in een paar avonden de hele plantenbak uitgegraven. Na elke laag er heet water in gegoten om zoveel mogelijk uit te roeien. Het "afval" moet immers ook weg, en het laatste wat ik wilde was dat die krengen uit of rond de GFT-bak een nieuw nest maken en vrolijk terug komen rennen. Ik heb iets van 4 eierkamers uitgegraven en de koningin getrakteerd op een warme douche. Er zijn die week echt heel veel mieren verbrand en/of verzopen.

Nadien de bak weer gevuld met nieuwe aarde en de buren hebben er weer wat plantjes in gezet. Sindsdien heb geen last meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:49

Reinier

\o/

dangerpaki schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 00:19:
Ik las geloof ik laatst ergens dat een combi van gist/suiker/water als papje schijnbaar goed werkt. Ze eten het op en nemen het mee naar de nest waar ze vervolgens opgeblazen worden. Geen idee of het werkt. Maar klinkt logisch en goedkoop genoeg om te proberen lijkt me. En vrij ecofriendly.
Ja dat las je in dit topic :)
Pagina: 1