RAW-editor? RAW-converter!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
reviews: Raw-editors voor je foto's - Wat zijn de alternatieven voor Lightroom?

Wat betreft dit artikel:

De titel van het Tweakers topic is RAW editor; maar dat is imho onjuist. :/
De RAW bestanden wil je niet aanpassen en eigenlijk doe je dat ook niet. Je converteert naar een bewerkbaar formaat en de bewerkingsparameters worden meestal vastgelegd in sidecar files en/of een database.
Het gebeurt namelijk regelmatig dat er een nieuwere/versere RAW converter gemaakt wordt die betere resultaten haalt uit je aloude RAW files van zoveel jaar geleden. Zo heb ik b.v. Nikon D100 RAW files van >15 (!) jaar oud en daaruit kun je anno nu fraaiere resultaten uit krijgen dan destijds.
Dan zou je niet willen dat je oorspronkelijke RAW file destijds (destructief) ge-edit zou zijn…

Een correcte(re) titel zou zijn: RAW converter en fotobewerking o.i.d.

Zeker van een techniek site verwacht je juist en eenduidig gebruik van begrippen en termen, toch? O-)

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 17-05-2018 08:23 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-10 15:43
Ik zou zeggen dat een betere titel een RAW developer is, aangezien je de RAW's ontwikkelt naar een bruikbare JPG. Zoals je vroeger rolletjes ontwikkelde naar een bruikbare foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dr. Horrible schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 08:36:
Ik zou zeggen dat een betere titel een RAW developer is, aangezien je de RAW's ontwikkelt naar een bruikbare JPG. Zoals je vroeger rolletjes ontwikkelde naar een bruikbare foto.
Nee, RAW converter is de gangbare term voor dit soort software pakketten. Als je RAW omzet naar jpg dan heb je het bestand geconverteerd toch? Dmv. Developer suggereer je dat je het jpg bestand zelf gedevelopt hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Bedankt voor je feedback! Technisch gezien heb je gelijk. Het raw-bestand zelf wordt (natuurlijk) niet bewerkt. Iets als 'Raw foto-editor' zou zuiver technisch de lading wat beter dekken. Dat conflicteert echter met het woord 'foto' dat al in de titel staat. Er zijn natuurlijk meer variaties denkbaar. Maar de uitdaging is altijd om de titel enerzijds duidelijk te laten zijn waar het om gaat en anderzijds kort genoeg om te passen. RAW-converter en fotobewerking is te lang. ;)

Ik heb het nog even besproken met de eindredacteur. Het standpunt is dat taal geen wiskunde is en dat er dus enige creatieve vrijheid is. We denken niet dat er onduidelijkheid is over de titel; oftewel dat mensen nu denken dat het raw-bestand zelf bewerkt wordt in plaats van non-destructieve bewerking waarbij het raw-bestand intact blijft (zoals ook beschreven in het artikel zelf). Je mag 'Raw' in dit geval opvatten als kort voor 'Raw-foto'.