Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsociety59
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-01 21:19
Hallo jongens, ik zit even met een dilemma.

Nadat ik VMBO Kader had afgerond wist ik even niet wat ik moest gaan doen. Ik heb een jaartje oriëntatie gedaan op het ID College waarbij je verschillende stages loopt om erachter te komen wat je wil. Uiteindelijk heb ik besloten om multimedia vormgeving MBO-4 te doen aan het Grafisch Lyceum Utrecht. Al snel kwam ik erachter dat dit toch niet mijn ding was, en ik ontdekte dat er ook een opleiding game design MBO-4 was op dezelfde school. Na een jaar ben ik dus overgestapt naar die opleiding. In deze opleiding had ik wel veel plezier en veel gelijkgestemde klasgenoten. Ik voelde me veel meer op mijn plek.

Helaas was ik jong en naïef, en hoewel ik mijn diploma heb gehaald ben ik een jaar blijven zitten en was ik over het algemeen te laks en niet pro-actief genoeg. Het resultaat is dat ik afgestudeerd ben zonder goede stages te lopen en zonder een goedgevuld portfolio. Het is niet dat ik er helemaal niets aan gehad heb, ik heb een hoop dingen geleerd waaronder programmeren, hoewel gericht op gamedesign en niet zozeer software applicaties. Een hoop software kennis opgedaan, maar geen echte praktijk ervaring.

Nadat ik klaar was met die opleiding wilde ik gaan werken, maar had geen idee waar. Zie maar eens een baantje te vinden in game design in Nederland, waar die branche toch al zo klein is. Uiteindelijk maar ingeschreven bij een uitzendbureau, waarvoor ik een aantal verschillende baantjes heb gedaan die niks te maken hebben met mijn opleiding (logistiek en magazijnwerk vooral).

Nu ben ik 27 en sta ik op een punt waar ik een keuze moet maken. Van het ene rotbaantje naar het andere springen en hopen dat ik iets vind waar ik daadwerkelijk plezier in heb, of terug naar school. Nog een MBO opleiding gaan doen voelt voor mij als tijdverspilling en ik weet niet of ik het nog trek om met kids van 17 / 18 in een klas te zitten. Dus dan HBO?

De richting die ik dan zou kiezen is ICT. Informatica waarschijnlijk. Ik ben mijn hele leven al een computernerd geweest, iedereen zegt dat er een vreselijk tekort is aan ICT'ers, dat er makkelijk werk in te vinden is, en het lijkt me leuk. Maar kan ik een HBO opleiding aan? Ik ben nu wat ouder dan toen ik MBO deed en ik heb de volle intentie om me er keihard voor in te zetten mocht ik dit gaan doen. Maar toch blijf ik me afvragen of het niet te hoog gegrepen is voor me.

Dan moet ik de keuze maken tussen een voltijd opleiding of een deeltijd opleiding. Voltijd lijkt mij geen optie. Zo'n studie is sowieso al peperduur en ik heb geen idee waar ik dat van moet betalen als ik 40 uur per week bezig ben met school zonder bijbaan. Dus deeltijd?

Maar het idee van een deeltijd opleiding is dat je al werk hebt voordat je met de opleiding begint. En het liefst werk in de sector die relevant is voor je opleiding, dus ICT. En hier loop ik tegen een muur aan. Ik zoek alle vacature sites af op zoek naar jobs in de ICT, maar bij elke vacature die ik tegenkom is ofwel een HBO diploma ofwel meerdere jaren werkervaring een harde eis. Ik heb geen van beide.

Kan ik een HBO studie aan? Heb ik de discipline? Is deeltijd de juiste keuze? Waar vind ik werk voordat ik een deeltijd opleiding ga doen? Ben ik niet te oud? Deze vragen gaan de hele tijd door mijn hoofd en ik wordt er lichtelijk gestresst van als ik eraan denk.

Ik hoop dat iemand me hier kan adviseren, dan ga ik ondertussen verder met me inlezen en op zoek naar vacatures.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:18
Iemand die daadwerkelijk wil leren, en ook rotklussen wil doen - dan moet het toch wel lukken om iets te vinden?

mijn hele leven al een computernerd geweest
Waaruit blijkt dit?

"even", "waarschijnlijk", "toch niet", <vraag>, <vraag>, <vraag>, <vraag>, <vraag>
Je verhaal komt eerder over dat je goed bent in praten, minder in doen. Meer duidelijkheid: wat, waar en hoe.

Kan me niet voorstellen dat er geen ICT bedrijf is die je een opleidingstraject aanbied (zonder teveel bijverplichtingen!).

Ondanks geen hbo diploma, stuur ze "toch maar ff" je CV. En laat het controleren door succesvolle mensen. Hagel werkt. Passie werkt.

Mocht je echt gemotiveerd zijn om een hbo te doen, wat ook een goede stap is, maak dan een goed plan hoe jezelf gaat bedruipen die 4 jaar qua levensonderhoud en welke doelen je wilt behalen (bijvoorbeeld programmeertaal x en wel 1 of 2 stages).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilscomrade
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-02 13:53
Een vacature op HBO niveau wil niet zeggen of een bedrijf niet geïnteresseerd is in het opleiden van iemand. Zoals Harm_h al zei, gewoon contact op nemen met bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-07 08:40

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Waarom ben je niet begonnen of ga je niet beginnen als helpdesk medewerker? Dat zit in je richting en genoeg (mits bij het juiste bedrijf) doorgroei mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-07 08:40

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

dubbel.

[ Voor 95% gewijzigd door Lawwie op 17-05-2018 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:32
Inderdaad, gewoon solliciteren en ga naar open dagen. Zelf ben ik ooit ook aangenomen op een HBO / WO functie met een MBO-4 diploma. Wat destijds niet ‘afstuderen’ werd genoemd, maar dat terzijde...

[ Voor 3% gewijzigd door renegrunn op 17-05-2018 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Wat heb je gedaan om een baan in game design te vinden?
Als je 'computernerd' bent zou ik verwachten dat plan b een baan in de IT is maar dan niet game gerelateerd, maar je ging het magazijn in?

Hoeveel motivatie is er echt?

Heb je al contact gezocht met de grote detacheerders zoals Atos, CGI, Ordina om te kijken of je daar terecht kunt? Daar kun je vaak instromen en opleidingen doen.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 19:09
Greyfox schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 08:30:
....
Heb je al contact gezocht met de grote detacheerders zoals Atos, CGI, Ordina om te kijken of je daar terecht kunt? Daar kun je vaak instromen en opleidingen doen.
Vergeet niet dat dergelijke interne opleidingen buiten de betreffende organisaties verdraaid weinig marktwaarde zullen hebben. En hands-on skills, echte ervaring is zeer wenselijk vaak.
Aan de andere kant... (devils' advocate ;) )

http://www.huibschoots.nl/wordpress/?p=2604
http://www.developsense.c...tions/notyetcertified.pdf

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

NielsTn schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 08:55:
[...]

Vergeet niet dat dergelijke interne opleidingen buiten de betreffende organisaties verdraaid weinig marktwaarde zullen hebben. En hands-on skills, echte ervaring is zeer wenselijk vaak.
Aan de andere kant... (devils' advocate ;) )

http://www.huibschoots.nl/wordpress/?p=2604
http://www.developsense.c...tions/notyetcertified.pdf
Klopt, wat ik eigenlijk bedoelde is dat het veel makkelijker een HBO opleiding te doen vanuit en IT baan dan vanuit magazijnwerk. Die betalen ook vaak nog mee.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucvdM
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:18
Ik werk bij een bedrijf waar ontzettend veel vraag is naar IT'ers. Zij hebben contact met een omscholingsorganisatie waar vakmensen van sectoren waar mindere vooruitzichten in zijn worden omgeschoold tot IT'ers, mits je inderdaad enige affiniteit hebt met IT. Deze personen worden eigenlijk meteen in het diepe gegooid en boeken goede vooruitgang. Misschien eens kijken of er iets vergelijkbaars in jouw buurt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan, lekker vroeg beginnen met werken en na een tijdje had ik wel genoeg van al die laagopgeleide baantjes en ben ik op 27 weer deeltijd naar school (MBO afmaken) gegaan. Toen kwam de crisis en werd ik werkloos en ben ik overgestapt op voltijd (met stufi). Daarna nog voltijd HBO er achteraan gedaan en dat was de beste keuze ooit (totaal 6 jaar omscholing). De banen liggen nu voor het oprapen en ik verdien ook minimaal het dubbele.
Ik deed wel mijn HBO opleiding bij een school die de opleiding ook in deeltijd aanbood. Als ik dan ergens een baan kon vinden had ik gewoon over kunnen stappen op de deeltijd variant. In mijn laatste jaar ben ik niet overgestapt, maar doordat er zo weinig college's waren kon ik toch 24 uur werken per week.

Soms was het wel een beetje raar dat je met die jonge gasten in de klas zat maar op zich hoef je natuurlijk niet de ouwe lul uit te hangen en het houdt jezelf ook lekker jong :D

Ik heb de omscholing wel in een andere richting gedaan dan ICT, maar volgens mij moet jij makkelijk ergens een baan kunnen vinden icm een HBO traject.

[ Voor 30% gewijzigd door Ernemmer op 17-05-2018 09:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
herkenbaar! ik heb me ook ingeschreven om HBO-ICT te gaan doen. en ik heb ook geen baan op dit moment. Ik kan namelijk geen werk vinden omdat ik geen opleiding heb afgerond, ondanks 15 jaar werkervaring in de ICT. Op een open dag heb ik met de studiebegeleiding gesproken en ze gaven aan dat het niet uitmaakt of je werk hebt of niet, zolang je maar als je echt opdrachten moet gaan doen wel een bedrijf hebt gevonden waar je kan werken. bij de opleiding waar ik me heb ingeschreven zal dat pas na het 1e semester zijn, dus in januari moet ik pas een geschikte baan hebben gevonden om te kunnen deelnemen. En ik moet eerlijk zeggen dat sinds ik solliciteer met de mededeling dat ik me heb ingeschreven ik meer uitnodigingen voor een gesprek heb gehad dan het half jaar hiervoor, dus er moet echt wel wat bijzitten! Gewoon doen, ga naar open dagen, praat vooral ook met studenten en hoe zij het organiseren met thuis etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 23:49
fsociety59 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 01:31:
De richting die ik dan zou kiezen is ICT. Informatica waarschijnlijk. Ik ben mijn hele leven al een computernerd geweest, iedereen zegt dat er een vreselijk tekort is aan ICT'ers, dat er makkelijk werk in te vinden is, en het lijkt me leuk. Maar kan ik een HBO opleiding aan? Ik ben nu wat ouder dan toen ik MBO deed en ik heb de volle intentie om me er keihard voor in te zetten mocht ik dit gaan doen. Maar toch blijf ik me afvragen of het niet te hoog gegrepen is voor me.
Wat heb je te verliezen? Soms moet je je grenzen verkennen, in het ergste geval merk je dat je het niet aankan, maar dan heb je het tenminste geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yourshadow
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:50
Misschien is het "Most Dev Talent Program" iets voor je. Wordt je in een paar weken bijgeschoold en kom je snel op opdrachten voor verschillende bedrijven. Je kunt altijd even informeren naar de mogelijkheden en eventuele minimale vereisten.

Ik word zelf gedetacheerd vanuit dit bedrijf, en ik moet zeggen dat ik hier erg tevreden over ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:23
Nadat ik VMBO Kader had afgerond wist ik even niet wat ik moest gaan doen. (...) heb ik besloten om multimedia vormgeving MBO-4 te doen (...) Al snel kwam ik erachter dat dit toch niet mijn ding was, (...) opleiding game design MBO-4 (...) ben ik een jaar blijven zitten en was ik over het algemeen te laks en niet pro-actief genoeg. (...) wilde ik gaan werken, maar had geen idee waar.
NOFI, maar het klinkt alsof je al je hele leven (en zeker tiener en jongvolwassen leven) alles een beetje op z'n beloop laat. Dat je wel ergens aan begint maar niet echt weet waarom, dat je het doet omdat je niet iets beters weet om te doen, dat je niet echt weet waar je heen wilt in het leven en met je carrière en dat je er dan dus ook niet echt voor gaat. Dan is het geen verrassing dat je vervolgens ook geen geweldig portfolio hebt en niet zoveel met de opleiding kan.

Ik denk dat dat nog het belangrijkste is, wat zijn je opties, maak een keuze, analyseer de valkuilen, maak een plan, ga ervoor, en houdt het vol!
Maar zo te horen ben je daar nu wel meer mee bezig dan voorheen, dat overkomt meer mensen als ze wat volwassener worden. ;)
Ik vraag me alleen af of je nu wél genoeg motivatie hebt.
Kan ik een HBO studie aan? Heb ik de discipline? Is deeltijd de juiste keuze? Waar vind ik werk voordat ik een deeltijd opleiding ga doen? Ben ik niet te oud? Deze vragen gaan de hele tijd door mijn hoofd en ik wordt er lichtelijk gestresst van als ik eraan denk.
Of je de studie aankan kunnen wij niet voor jou bepalen, daarvoor kan je beter bij de opleiding zelf aankloppen. Ik denk niet dat je te oud bent, maar zou je adviseren nu wel echt een keuze te maken waar je achter staat en waar je voor gaat. Nóg een opleiding waar je niets mee doet help je niemand mee, vooral jezelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-07 16:20
Als je een harde werker bent zou ik die HBO-ICT zeker doen. Ik heb deze in Eindhoven gedaan (Software Engineering track) en ook al ben ik na twee jaar een compleet andere studie gaan doen op WO niveau, vliegen de aanbiedingen me om de oren. Zelfs nadat ik aan heb gegeven slechts twee jaar van de studie heb gevolgd en ik waarschijnlijk veel al weer ben vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karun
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-06 13:18
Ik ben een tweede jaars applicatie- en mediaontwikkelaar mbo4 student. Net zoals jij wat ouder, dus zitten in het zelfde bootje.

Na mijn eerste jaar moest ik op stage ( ben ik nog steeds aan het doen tot juni ). Ik heb gewoon "hbo" bedrijven mijn CV en motivatie gestuurd. Ik wilde meer leren de basis die de mbo je aanleert ( javascript,php,html,etc) zonder goede structuur. Mijn eerste keus had mij ook aangenomen als stagiair.

Na 1 maand stage heb ik een bbl-baan aangeboden gekregen :D. Je kunt je CV gewoon rond sturen naar bedrijven met de motivatie om te leren. Als ze mij 1600 euro in de maand willen geven om mij op te leiden dan kun je dat ook. Anders is hbo ook een goede keuze, maar het blijkt dat ze je niet aannemen op opleidingsniveau maar hoe goet je kunt programmeren. Dus ik maak mij geen zorgen met een mbo4 diploma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Zeker doen. Je kan met MBO ook wel een baan vinden, maar bij alle vacatures wordt HBO gevraagd dus je staat al achter. Bij de leuke banen waar meer kandidaten zich aanmelden sta je ook achter op iemand die even goed is, maar wél zijn HBO heeft afgerond. In de detachering (bij de betere detacheerders dan) vragen klanten vaak ook om HBO-krachten, dus nemen ze je niet eens aan omdat ze je niet kunnen inzetten.

Verder draagt een HBO-opleiding ook zeker bij aan je eigen ontwikkeling en de realisatie dat softwareontwikkeling veel meer is dan alleen code kloppen. Het is wel harder werken dan bij MBO.

* Radiant ervaringsdeskundige met inmiddels een HBO-diploma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07 22:24
HBO is wel iets anders dan MBO plus niet iedereen is een IT'er. Je moet er wel aan gaan trekken en je inzet laten zien. Plus erg zelfstandig leren werken.

Maar als je de motivatie heb zou ik voor de HBO gaan zeker als je software ontwikkeling wilt gaan doen de grote bedrijven stellen dat vaak ook al minimale eis.

Misschien in deeltijd waardoor je je geld wel kan verdienen om je opleiding/onderhoud kan betalen.

Een HBO opleiding doe je voor je eigen ontwikkeling en is voor jaren heel belangrijk tot je stopt met werken. Als er ooit in de IT weer een dip is de eerste mensen die zonder werk zitten zijn de zij instromers zonder formele opleiding. Plus dat het idioot is dat je met een kleine omscholing cursus zo de IT in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Cannibale
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-06 17:21
Ik lees meerdere erg goede antwoorden, ik kan alleen nog toevoegen dat als je geen werkgever vindt die wil meebetalen aan HBO-ICT dat er ook zoiets is als het Leven Lang Leren-krediet van de overheid. Een soort stufi voor volwassenen - maar als 27-jarige denk ik dat je ook gewoon nog een lening bij Duo kunt nemen in het kader van studiefinanciering.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:12

TommyGun

Stik er maar in!

No-brainer wat mij betreft. Sowieso een AD of Bachelor opleiding gaan doen, en daarnaast certificeren.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 27-05 13:01
Zo'n studie is sowieso al peperduur en ik heb geen idee waar ik dat van moet betalen als ik 40 uur per week bezig ben met school zonder bijbaan. Dus deeltijd?
Maarre - de overheid in dit land betaald één bachelor en één master, het enige dat jij hoef te betalen is het wettelijk collegegeld dat rond de 1650 euro ligt. Of zit je in een speciale situatie dat je niet onder die regeling valt?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsociety59
Widow schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:18:
[...]

Maarre - de overheid in dit land betaald één bachelor en één master, het enige dat jij hoef te betalen is het wettelijk collegegeld dat rond de 1650 euro ligt. Of zit je in een speciale situatie dat je niet onder die regeling valt?
Geen idee, ik heb alleen nog wel een studieschuld van mijn vorige opleiding, dus ik weet niet in hoeverre ik nog in aanmerking kom, en of het überhaupt verstandig is om meer geld van de overheid aan te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsociety59
daan! schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:22:
[...]

NOFI, maar het klinkt alsof je al je hele leven (en zeker tiener en jongvolwassen leven) alles een beetje op z'n beloop laat. Dat je wel ergens aan begint maar niet echt weet waarom, dat je het doet omdat je niet iets beters weet om te doen, dat je niet echt weet waar je heen wilt in het leven en met je carrière en dat je er dan dus ook niet echt voor gaat. Dan is het geen verrassing dat je vervolgens ook geen geweldig portfolio hebt en niet zoveel met de opleiding kan.

Ik denk dat dat nog het belangrijkste is, wat zijn je opties, maak een keuze, analyseer de valkuilen, maak een plan, ga ervoor, en houdt het vol!
Maar zo te horen ben je daar nu wel meer mee bezig dan voorheen, dat overkomt meer mensen als ze wat volwassener worden. ;)
Ik vraag me alleen af of je nu wél genoeg motivatie hebt.

[...]

Of je de studie aankan kunnen wij niet voor jou bepalen, daarvoor kan je beter bij de opleiding zelf aankloppen. Ik denk niet dat je te oud bent, maar zou je adviseren nu wel echt een keuze te maken waar je achter staat en waar je voor gaat. Nóg een opleiding waar je niets mee doet help je niemand mee, vooral jezelf niet.
Dat klopt, als tiener en jong volwassene had ik echt nog die “fuck school” mentaliteit. Uiteindelijk ben ik gamedesign gaan doen omdat gamen mijn hobby is en ik vroeger als kind zelf games in elkaar knutselde met RPG Maker. Het leek me leuk. Maar mijn mentaliteit was “wat ik op school doe is genoeg, als ik thuis kom ga ik weer aan de World of Warcraft.” En als je zo’n opleiding doet moet je er thuis ook 24/7 mee bezig zijn. Een portfolio met alleen school opdrachten heb je niks aan. Dat realiseerde ik me te laat.

Of ik nu wel motivatie heb, geen idee. Van elke dag thuis zitten en af en toe een rotbaantje raak ik in ieder geval niet gemotiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsociety59
Harm_H schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 02:04:
Iemand die daadwerkelijk wil leren, en ook rotklussen wil doen - dan moet het toch wel lukken om iets te vinden?

mijn hele leven al een computernerd geweest
Waaruit blijkt dit?
Uit het feit dat ik al van kinds af aan veel van mijn tijd spendeer achter een beeldscherm, en mijn eigen kleine websitejes en gamepjes maak. Niks wat goed zou staan op een professioneel portfolio, maar dan mag je jezelf wel een computernerd noemen toch? Geen idee eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinR
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-06 14:11
Student HBO informatica op Avans Hogeschool in Breda hier:

Ten eerste, je bent absoluut nog niet te oud, ik heb ook een aantal vrienden van 24, 26, en zelfs eentje die van de week 30 is geworden. Dit zal waarschijnlijk ook niet anders zijn op het mbo, maar daar kan ik geen uitspraak over doen.

HBO informatica is een leuke opleiding, met af en toe intensieve vakken en onderdelen (ik heb bijvoorbeeld in 3 weken tijd android geleerd, en 3 weken daarna Node.js). In de eerste periode wordt je echt goed geholpen, ligt het tempo tergend langzaam, en begin je met Java. De ideale taal om mee te beginnen, je leert te denken als een programmeur en begint probleempjes op een tactische manier op te lossen.

Ik ben nu aan het einde van mijn eerste jaar, heb meerdere HBO opleidingen niet afgemaakt, en kan met een gerust hart zeggen dat dit echt een geweldige opleiding is als hij je ligt. Het is alleen zeer belangrijk om bij jezelf een opleiding te doen die je intrinsiek echt leuk vind.

Je moet dit niet doen voor het geld, of voor de 100% baangarantie (ja die heb je namelijk), maar omdat je het echt leuk vind. Dat is de enige manier hoe je een hbo opleiding vol kan houden. Je werkhouding is ook van belang, een actieve inzet is vereist. Maar nogmaals, als je de opleiding doet omdat je het leuk vind, gaat dat vanzelf en zal je al snel zien dat je heel de avond bezig bent met lekker programmeren.

Je leert op school niet voor een toets, maar je leert door het direct te doen. Je zal zien dat veel tentamens praktijkexamens zijn waarbij je een stuk software maakt en daar een assessment over krijgt waarbij je mondeling wordt overhoord over de theorie en waarbij je bepaalde functies en hun werking in je code moet toelichten. Hierdoor wordt je niet klaargemaakt voor de toets, maar voor de praktijk, aangezien je al die technieken direct toepast.

Het is een hele project-georienteerde opleiding. Je begint in je eerste jaar al met een groot project van 8 teamleden en een echt bedrijf waar jij software voor moet schrijven, hier heb je een maand de tijd voor. Je doet dus al veel ervaring op school op.

Als het goed is van wat ik heb gelezen uit je verhaal ben je nog gewoon geschikt voor stufi. Over kosten zou ik mij niet te druk maken, als je een goeie baan hebt heb je dat binnen een jaar terug betaald.

Ik weet ff niet of ik alles al heb behandeld wat je wou weten, maar mocht je nog vragen hebben kan je me altijd een prive berichtje sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsociety59
Ja die stufi betwijfel ik dus ten zeerste aangezien ik ook al een stufi had voor mijn vorige opleiding met een dikke aanvullende lening. Die studieschuld moet ik nog steeds terugbetalen. Grote kans dat ik het volledig zelf zal moeten ophoesten. Wat vast geen probleem is als ik een vaste baan heb.

Maar moet je nu beginnen met zoeken naar werk in de ICT voor of tijdens je opleiding? Een hoop vacatures maken er toch een uitdrukkelijk punt van op zoek te zijn naar starters die een opleiding hebben afgerond, of nog bezig zijn. Zijn er trefwoorden die ik kan gebruiken om vacatures te vinden die beter bij mijn situatie passen? Ik zoek nu maar op starter ICT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsociety59
Greyfox schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 08:30:
Wat heb je gedaan om een baan in game design te vinden?
Als je 'computernerd' bent zou ik verwachten dat plan b een baan in de IT is maar dan niet game gerelateerd, maar je ging het magazijn in?

Hoeveel motivatie is er echt?

Ik heb gesolliciteerd bij verschillende game bedrijven (van de kleine selectie die er is in Nederland) maar je wordt gewoon niet aangenomen met een beneden gemiddeld portfolio. Er zijn zoveel studenten die een game gerichte opleiding doen op dit moment, want het is leuk en games zijn cool. Maar de markt is er niet in Nederland. Dus kiezen werkgevers in deze sector de toppertjes uit, de mensen met de allerbeste skills en allermooiste portfolio's. Ze hebben toch keuze zat.

Ja een baan in de IT was plan B, maar dacht aanvankelijk dat dat kansloos was zonder bijpassende opleiding.

Nu moet ik zeggen dat je vrij weinig motivatie krijgt van heel lang thuis zitten. En op een gegeven moment pak je dan maar alles aan wat geld verdient. Ik ben niet pro-actief genoeg, dat is iets wat me vaak in de weg heeft gestaan. Maar dat moet nu veranderen, dus is het tijd om stappen te ondernemen. Alleen de twijfel blijft. Is het de juiste stap?

Ik vind het werken met computers echt leuk en om in code te duiken en iets te programmeren, te puzzelen totdat het werkt. Het is leuk om het resultaat te zien als je het eindelijk werkend krijgt. En als het ICT niet wordt, zou ik niet weten wat ik anders zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 27-05 13:01
fsociety59 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 18:20:
[...]

Geen idee, ik heb alleen nog wel een studieschuld van mijn vorige opleiding, dus ik weet niet in hoeverre ik nog in aanmerking kom, en of het überhaupt verstandig is om meer geld van de overheid aan te nemen.
Ik zou dat eens uitzoeken :) maakt nogal verschil of je wettelijk collegegeld of instellingscollegegeld moet betalen!

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinR
fsociety59 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 20:41:
Ja die stufi betwijfel ik dus ten zeerste aangezien ik ook al een stufi had voor mijn vorige opleiding met een dikke aanvullende lening. Die studieschuld moet ik nog steeds terugbetalen. Grote kans dat ik het volledig zelf zal moeten ophoesten. Wat vast geen probleem is als ik een vaste baan heb.
Heb je al gekeken bij Mijn DUO wat je mogelijkheden zijn? eventueel een belletje plegen met de klantenservice om je opties te bespreken.
fsociety59 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 20:41:
Maar moet je nu beginnen met zoeken naar werk in de ICT voor of tijdens je opleiding? Een hoop vacatures maken er toch een uitdrukkelijk punt van op zoek te zijn naar starters die een opleiding hebben afgerond, of nog bezig zijn. Zijn er trefwoorden die ik kan gebruiken om vacatures te vinden die beter bij mijn situatie passen? Ik zoek nu maar op starter ICT.
Ligt eraan wat je gaat doen. Als je voltijd Informatica of ICT wilt studeren, dan is het niet mogelijk om een part-time baan te nemen, tenzij je dit 1 dag in het weekend kan doen, maar in mijn geval loopt mijn week een beetje zo: Maandag tot en met vrijdag overdag aan school werken, en s'avonds huiswerk maken. Zaterdag vaak de dag voor leuke dingen en helemaal naar de getver gaan, zondag uitkateren en waarschijnlijk nog huiswerk (zeker in de drukke periodes zoals met projecten). Ik heb gemerkt dat een standaard bijbaantje voor mij al wat teveel wordt omdat ik graag nog vrije tijd wil hebben, daarbij heb ik ook een vriendin die aandacht wilt. Dus heb ik besloten bij de vrijwillige brandweer te gaan (wat nog deftig betaald ook voor een student). Na je eerste jaar hbo (en je hebt je propedeuse binnen) kan je al gaan zoeken naar bijbaantjes die te maken hebben met je opleiding, denk dan aan testschrijver en dergelijke. Voor die tijd zou je evt ook al wat kunnen doen met je huidige bagage, alleen weet ik niet zeker wat je mogelijkheden zijn. Zoek vooral op [niveau] student, [opleiding], bijbaan op google en/of vacaturesites

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsociety59
RobinR schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 18:01:
[...]

Heb je al gekeken bij Mijn DUO wat je mogelijkheden zijn? eventueel een belletje plegen met de klantenservice om je opties te bespreken.

[...]

Ligt eraan wat je gaat doen. Als je voltijd Informatica of ICT wilt studeren, dan is het niet mogelijk om een part-time baan te nemen, tenzij je dit 1 dag in het weekend kan doen, maar in mijn geval loopt mijn week een beetje zo: Maandag tot en met vrijdag overdag aan school werken, en s'avonds huiswerk maken. Zaterdag vaak de dag voor leuke dingen en helemaal naar de getver gaan, zondag uitkateren en waarschijnlijk nog huiswerk (zeker in de drukke periodes zoals met projecten). Ik heb gemerkt dat een standaard bijbaantje voor mij al wat teveel wordt omdat ik graag nog vrije tijd wil hebben, daarbij heb ik ook een vriendin die aandacht wilt. Dus heb ik besloten bij de vrijwillige brandweer te gaan (wat nog deftig betaald ook voor een student). Na je eerste jaar hbo (en je hebt je propedeuse binnen) kan je al gaan zoeken naar bijbaantjes die te maken hebben met je opleiding, denk dan aan testschrijver en dergelijke. Voor die tijd zou je evt ook al wat kunnen doen met je huidige bagage, alleen weet ik niet zeker wat je mogelijkheden zijn. Zoek vooral op [niveau] student, [opleiding], bijbaan op google en/of vacaturesites
Wat als ik deeltijd wil gaan doen? Of raad je dat af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinR
fsociety59 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 19:11:
[...]

Wat als ik deeltijd wil gaan doen? Of raad je dat af?
Als je deeltijd gaat doen, heb je geen recht op studiefinanciering. Bovendien kan ik mij als voltijd student moeilijk inbeelden dat een deeltijd student na 4 jaar net zo veel kennis heeft van de stof als een voltijd student. Je spendeert (op avans) 1 dag per week op school, geen avonduren dus, en in deze dag behandel je wat een voltijd student een week doet. Dat is heel veel. Je zal veel discipline moeten tonen en een hele strakke planning maken en jezelf daar ook aan houden. Maar goed, als dat jouw cup of tea is moet je dat zeker doen, ik heb er persoonlijk alleen mijn twijfels over :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Je denkt echt dat je games leert programmeren op MBO niveau? Game development is 1 van de zwaarste disciplines op development gebied (zelf 20 jaar professioneel developer), ik durf gerust te stellen dat een goede game developer vrijwel elke andere development klus aan zou kunnen, heb je bijvoorbeeld linkjes naar een GitHub repo van zaken die je ontwikkeld hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsociety59
raptorix schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 19:51:
Je denkt echt dat je games leert programmeren op MBO niveau? Game development is 1 van de zwaarste disciplines op development gebied (zelf 20 jaar professioneel developer), ik durf gerust te stellen dat een goede game developer vrijwel elke andere development klus aan zou kunnen, heb je bijvoorbeeld linkjes naar een GitHub repo van zaken die je ontwikkeld hebt?
Nee. Naast wat kleine Game Maker games heb ik ook nog nooit een volledige game geprogrammeerd. Maar zo ingewikkeld is dat toch niet? Dankzij die opleiding ken ik wel de basis principes van programmeren. Variables, if statements, operators, loops, object oriented programmeren. Het enige dat lastig is aan een nieuwe programmeertaal is dat de syntax verschilt, en iedere programmeertaal heeft zijn eigen functions en modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsociety59
RobinR schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 19:18:
[...]

Als je deeltijd gaat doen, heb je geen recht op studiefinanciering. Bovendien kan ik mij als voltijd student moeilijk inbeelden dat een deeltijd student na 4 jaar net zo veel kennis heeft van de stof als een voltijd student. Je spendeert (op avans) 1 dag per week op school, geen avonduren dus, en in deze dag behandel je wat een voltijd student een week doet. Dat is heel veel. Je zal veel discipline moeten tonen en een hele strakke planning maken en jezelf daar ook aan houden. Maar goed, als dat jouw cup of tea is moet je dat zeker doen, ik heb er persoonlijk alleen mijn twijfels over :P
Ja daar ben ik dus ook bang voor. Maar als deeltijd geen optie is en ik kan geen studiefinanciering meer krijgen, dan kan ik die opleiding dus wel vergeten. Ik ga het even uitzoeken hoe dat zit, maar stemt me niet heel hoopvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinR
fsociety59 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 21:52:
[...]

Ja daar ben ik dus ook bang voor. Maar als deeltijd geen optie is en ik kan geen studiefinanciering meer krijgen, dan kan ik die opleiding dus wel vergeten. Ik ga het even uitzoeken hoe dat zit, maar stemt me niet heel hoopvol.
Van alles wat ik tot nu toe van je te weten ben gekomen denk ik dat je wel in aanmerking komt voor studiefinanciering. Het maximale wat je per maand kan lenen is uit mijn hoofd 1103 euro. Ik zou het zeker wel doen een opleiding, maar denk wel goed na voor je de lening opentrekt, een half jaartje gaat studeren en erna achtekomt dat het wel heel veel is of te zwaar is of je vind het toch niet zo heel leuk, want dan wordt het een duur grapje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
fsociety59 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 21:50:
[...]

Nee. Naast wat kleine Game Maker games heb ik ook nog nooit een volledige game geprogrammeerd. Maar zo ingewikkeld is dat toch niet? Dankzij die opleiding ken ik wel de basis principes van programmeren. Variables, if statements, operators, loops, object oriented programmeren. Het enige dat lastig is aan een nieuwe programmeertaal is dat de syntax verschilt, en iedere programmeertaal heeft zijn eigen functions en modules.
Het feit dat je een taal beheerst maakt je nog geen goede developer, ik raad je aan om alles van deze mijnheer te lezen: Wikipedia: Robert C. Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsociety59
raptorix schreef op zondag 20 mei 2018 @ 08:58:
[...]

Het feit dat je een taal beheerst maakt je nog geen goede developer, ik raad je aan om alles van deze mijnheer te lezen: Wikipedia: Robert C. Martin
Nee dat is ook zo, en het is ook alweer een eeuwigheid geleden dat ik het gedaan heb (hoewel ik het nu weer begin op te pikken), maar mocht ik een studie beginnen in deze richting dan begin ik in ieder geval niet helemaal vanaf het begin. Dat scheelt toch wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-07 20:32
Gewoon doen, ook laat die beslissing gemaakt om HBO te gaan doen en nooit spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsociety59
Waar kan ik het beste naar zoeken om een ICT baantje te vinden zonder diploma? Als ik starter ICT zoek krijg ik alleen maar vacatures van bedrijven die net afgestudeerde HBO'ers zoeken. Heb je ook niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Widow schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:18:
[...]

offtopic:
Dit is iets meer dan 2000€ inmiddels ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1008949

fsociety59 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 19:04:
Waar kan ik het beste naar zoeken om een ICT baantje te vinden zonder diploma? Als ik starter ICT zoek krijg ik alleen maar vacatures van bedrijven die net afgestudeerde HBO'ers zoeken. Heb je ook niks aan.
Vaak begin je gewoon bij een servicedesk.
Gewoon solliciteren en eventueel met een detacheer bedrijf in gesprek gaan.
Ja als developer ( zonder diploma ) denk ik niet dat je snel een baan gaat vinden of je moet een goed portfolio hebben of een Github vol met projecten.

Het is natuurlijk ook onzin dat je niet kan werken als je een voltijd hbo opleiding doet, genoeg mensen doen dat om wat extra centen te verdienen al is het maar 1 of 2 dagen in de week ja je zult het weekend vaak moeten opgeven of eventueel doordeweeks werken paar uurtjes.
Je bent een stuk ouder ik denk niet dat je elk weekend naar de klote wilt zuipen dat is toch wat de jonge studenten doen naar mijn mening.
Ja kan allemaal makkelijk maar je moet het wel willen.

Ik denk dat je het gewoon moet proberen, je kunt wel blijven malen over het verleden en waarom het niet kan maar daarmee kom je nergens.
Kijk naar de toekomst en wat er wel kan dan kan er ineens een stuk meer dan als je alleen kijkt naar wat je niet kan. _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1008949 op 21-05-2018 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsociety59
Anoniem: 1008949 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 19:45:
[...]

Vaak begin je gewoon bij een servicedesk.
Gewoon solliciteren en eventueel met een detacheer bedrijf in gesprek gaan.
Ja als developer ( zonder diploma ) denk ik niet dat je snel een baan gaat vinden of je moet een goed portfolio hebben of een Github vol met projecten.

Het is natuurlijk ook onzin dat je niet kan werken als je een voltijd hbo opleiding doet, genoeg mensen doen dat om wat extra centen te verdienen al is het maar 1 of 2 dagen in de week ja je zult het weekend vaak moeten opgeven of eventueel doordeweeks werken paar uurtjes.
Je bent een stuk ouder ik denk niet dat je elk weekend naar de klote wilt zuipen dat is toch wat de jonge studenten doen naar mijn mening.
Ja kan allemaal makkelijk maar je moet het wel willen.

Ik denk dat je het gewoon moet proberen, je kunt wel blijven malen over het verleden en waarom het niet kan maar daarmee kom je nergens.
Kijk naar de toekomst en wat er wel kan dan kan er ineens een stuk meer dan als je alleen kijkt naar wat je niet kan. _/-\o_
Daar heb je gelijk in! Ik ga gewoon eens kijken of er wat open dagen zijn binnenkort en kijken of het wat voor me is. En ondertussen een baantje bij een servicedesk of iets in die richting. Bij dat soort bedrijven heb je misschien ook nog doorgroei mogelijkheden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Overigens denk ik dat het nog tegen zal vallen om een "baantje" bij de helpdesk te krijgen, dit soort functies worden vaak vervult door 1 van de tienduizenden MBO'ers die de afgelopen jaren een opleiding systeem beheer hebben gedaan en als systeembeheerder geen werk kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Aangezien je MBO niveau 4 hebt, is het sowieso interessanter om HBO te gaan doen. Je wordt dan zonder meer op elke HBO ICT opleiding geaccepteerd (je hoeft dus ook geen 21+ toets te doen!). Wellicht kun je verder met HBO Software Engineering (voor sommige opleidingen is dat een specialisatie). Ook kun je dan wellicht voor sommige vakken vrijstelling krijgen, maar dat is aan de examencommissie van de school om dat te bepalen. Je kunt dan de opleiding sneller doen, doordat je bepaalde vakken kan overslaan. Ook wordt het tegenwoordig aan alle kanten gesubsidieerd (met o.a. vouchers vanuit de overheid, zie vraagfinanciering, waar je voor een MBO-opleiding op jezelf aangewezen bent qua kosten (omdat je al MBO niveau 4 op zak hebt).

De arbeidsmarkt is tegenwoordig bovendien ook vooral op HBO-ers gericht, wat dat betreft is een MBO-diploma (helaas) niet zo heel interessant meer, of je moet bij een detacheerder na de opleiding willen beginnen en jezelf via de detacheerder opleiden om hogerop te komen.
True schreef op maandag 21 mei 2018 @ 19:07:
ot]Dit is iets meer dan 2000€ inmiddels ;)
In concreto is dat (wettelijk) zelfs maximaal €2060,- per jaar. :) Ben zelf een (HBO-)opleiding aan het zoeken in de richting van Software Engineering, vandaar. :) Elke publieke opleider (HU, HvA, Windesheim en HAN) hier in de regio zit daar wel aan en private opleidingen zijn zelfs hoger.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 22-05-2018 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Ik keek net even te kijken hoe het met mijn vrijstelling zou zitten, nooit een opleiding gedaan maar kan 102 punten op 240 totaal korting krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

raptorix schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:00:
Ik keek net even te kijken hoe het met mijn vrijstelling zou zitten, nooit een opleiding gedaan maar kan 102 punten op 240 totaal korting krijgen :+
Je dient nog wel een proefschrift ervoor te maken voor een examencommissie. Een vrijstelling krijg je niet zomaar. Dus leuk, dat men aangeeft dat je dat zou kunnen krijgen, maar dat betekend niet dat dat ook gebeurd.

offtopic:
Je keek even te kijken, ja? :+

EDIT:
@raptorix Ik ben momenteel aan het kijken naar een HBO Software Engineering opleiding en bij elke school moet je eerst een proefschrift / portfolio maken om de vrijstelling te verdedigen. Bij een van de scholen is mij ook een 1,5 jaar of meer vrijstelling voorgeschoteld, maar je moet het nog wel toegewezen krijgen door de examencommissie.

[ Voor 41% gewijzigd door CH4OS op 22-05-2018 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
CH4OS schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:01:
[...]
Je dient nog wel een proefschrift ervoor te maken voor een examencommissie. Een vrijstelling krijg je niet zomaar.

offtopic:
Je keek even te kijken, ja? :+
Geen idee, ben het ook niet van plan, voor mij heeft het geen toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

raptorix schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:44:
Overigens denk ik dat het nog tegen zal vallen om een "baantje" bij de helpdesk te krijgen, dit soort functies worden vaak vervult door 1 van de tienduizenden MBO'ers die de afgelopen jaren een opleiding systeem beheer hebben gedaan en als systeembeheerder geen werk kunnen vinden.
Een MBO niveau 4 'ICT beheer' is hetzelfde als het behalen van je rijbewijs, dan begint het pas echt. Je bent dan nog lang geen systeembeheerder. Een helpdesk functie is daar ideaal bij. Tegenwoordig beland je daar eigenlijk automatisch, waar dat vroeger zo < 2010 soms nog wel kon, als je geluk had, maar anno 2018 kan dat echt niet meer en vragen bedrijven veelal HBO-diploma's.

@fsociety59 In welke regio zoek je een opleiding? Als dat regio Utrecht is, kan ik je eventueel een klein simpel overzichtje geven met voors en tegens van diverse opleidingsinstanties hier in de regio. :) Als je de software engineering kant op wil, that is.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 22-05-2018 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
CH4OS schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:06:
[...]
Een MBO niveau 4 'ICT beheer' is hetzelfde als het behalen van je rijbewijs, dan begint het pas echt. Je bent dan nog lang geen systeembeheerder. Een helpdesk functie is daar ideaal bij. Tegenwoordig beland je daar eigenlijk automatisch, waar dat vroeger zo < 2010 soms nog wel kon, als je geluk had, maar anno 2018 kan dat echt niet meer en vragen bedrijven veelal HBO-diploma's.
Dat snap ik, daarnaast is veel werk wat traditioneel door systeembeheerders werd gedaan aan het wegvallen of kan worden gedaan door veel minder mensen, vandaar dat ik aangeef dat het helemaal niet zo eenvoudig is om op de servicedesk van IT bedrijf te komen, toevallig heb ik het ooit een maandje gedaan omdat een collega me dat gevraagt had (ik doe normaal gewoon hoogstaand development/beheer) werk. En het werk is wel iets meer als een telefoon opnemen over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsociety59
CH4OS schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:06:
[...]

@fsociety59 In welke regio zoek je een opleiding? Als dat regio Utrecht is, kan ik je eventueel een klein simpel overzichtje geven met voors en tegens van diverse opleidingsinstanties hier in de regio. :) Als je de software engineering kant op wil, that is.
Ik zat eerder te kijken naar Rotterdam of Den Haag, Utrecht is ook een optie.

Hoop alleen dat ik het financiële plaatje rond krijg. Ik heb al een studieschuld, en die wil ik graag verlagen, niet verhogen. Als ik geen vast baantje kan vinden ergens gaat het knap lastig worden allemaal. Van het uitzendbureau wordt je ook niet bepaald rijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

fsociety59 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:49:
Ik zat eerder te kijken naar Rotterdam of Den Haag, Utrecht is ook een optie.

Hoop alleen dat ik het financiële plaatje rond krijg. Ik heb al een studieschuld, en die wil ik graag verlagen, niet verhogen. Als ik geen vast baantje kan vinden ergens gaat het knap lastig worden allemaal. Van het uitzendbureau wordt je ook niet bepaald rijk.
Kijk even naar deeltijd opleidingen. Dan kun je naast je werk studeren. Is een studielast van ongeveer 20 uur per week. Lees ook even een van mijn eerdere posts in dit topic aangaande vouchers. Het worst flink gesubsidieerd en wellicht kan en wil een werkgever ook investeren in je?
RobinR schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 19:18:
Deeltijd studies zijn wel degelijk met studiefinanciering te krijgen (er kleven wel wat mitsen en maren aan), HBO opleidingen worden daarnaast heel erg gesubsidieerd, omdat politiek Den Haag wil dat Nederland een kenniseconomie wordt.

Ik zit zelf ook te kijken naar een deeltijdstudie en kom wel degelijk in aanmerking voor studiefinanciering als ik dat zou willen. Jouw bron klopt niet. Ook zijn studiekosten af te trekken van de belasting.

[ Voor 46% gewijzigd door CH4OS op 22-05-2018 18:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinR
CH4OS schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:18:
[...]
Kijk even naar deeltijd opleidingen. Dan kun je naast je werk studeren. Is een studielast van ongeveer 20 uur per week. Lees ook even een van mijn eerdere posts in dit topic aangaande vouchers. Het worst flink gesubsidieerd en wellicht kan en wil een werkgever ook investeren in je?

[...]
Deeltijd studies zijn wel degelijk met studiefinanciering te krijgen (er kleven wel wat mitsen en maren aan), HBO opleidingen worden daarnaast heel erg gesubsidieerd, omdat politiek Den Haag wil dat Nederland een kenniseconomie wordt.

Ik zit zelf ook te kijken naar een deeltijdstudie en kom wel degelijk in aanmerking voor studiefinanciering als ik dat zou willen. Jouw bron klopt niet. Ook zijn studiekosten af te trekken van de belasting.
Laat dan maar een bron zien waar zwart op wit bevestigd wordt dat je met deeltijdstudies gewoon recht hebt op de studiefinanciering van DUO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1008949

CH4OS schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:18:
[...]

[...]

Neemt niet weg dat studeren en werken gewoon zwaar is zeker als je nagaat dat je vaak maar paar lesuren in de week hebt en dus alle stof thuis moet behandelen in je vrije tijd.
Ik zou oppassen met teveel hooi op je vork nemen vooral omdat het alleen maar in je nadeel kan werken.
Misschien tot propedeuse lenen en daarna werken als je dan naar deeltijd kan switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsociety59
Anoniem: 1008949 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:47:
[...]

Neemt niet weg dat studeren en werken gewoon zwaar is zeker als je nagaat dat je vaak maar paar lesuren in de week hebt en dus alle stof thuis moet behandelen in je vrije tijd.
Ik zou oppassen met teveel hooi op je vork nemen vooral omdat het alleen maar in je nadeel kan werken.
Misschien tot propedeuse lenen en daarna werken als je dan naar deeltijd kan switchen.
Dat is waar ik ook bang voor ben maar ik kan niet 4 jaar gaan studeren zonder inkomen. Rekeningen moeten betaald worden, moet ook nog ergens van leven, rijbewijs en eigen woonruimte wordt ook wel eens een keer tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RobinR schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:41:
Laat dan maar een bron zien waar zwart op wit bevestigd wordt dat je met deeltijdstudies gewoon recht hebt op de studiefinanciering van DUO.
Goed, het heet dan weliswaar geen volledige stufi, maar hey, er is wel degelijk (gedeeltelijke) financiering; https://duo.nl/particulier/geld-voor-deeltijdopleiding.jsp. Vervolgens heb je ook nog de vouchers, die ik eerder al linkte.

Een betere bron dan het DUO zelf lijkt me er niet te zijn.

Zoals ik al zei, ik zit zelf ook alles te onderzoeken voor een HBO (Software Engineering) studie. ;)

EDIT:
Naast deze tegemoetkoming en de vouchers is er ook nog het levenlanglerenkrediet. :) Deze gaat echter ook via DUO, dus wellicht handig om eerst even te kijken wat beter uitpakt; de tegemoetkoming of deze.

[ Voor 44% gewijzigd door CH4OS op 23-05-2018 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsociety59
Pfff jezus wat zijn er toch een hoop verschillende scholen die dit aanbieden zeg. En dan zitten er ook nog bij die vijf verschillende richtingen hebben binnen ICT. Hoe weet je nou wat je moet kiezen?

Een ding wat me ook opvalt is dat alle open dagen van deze scholen in het najaar zijn (meestal november) en de opleidingen beginnen in september, waarvoor je je al tussen mei - juli moet hebben aangemeld. Lekker makkelijk geregeld is dat. Dan moet ik dus sowieso nog meer dan een jaar wachten wil ik überhaupt beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:37
fsociety59 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:36:
Pfff jezus wat zijn er toch een hoop verschillende scholen die dit aanbieden zeg. En dan zitten er ook nog bij die vijf verschillende richtingen hebben binnen ICT. Hoe weet je nou wat je moet kiezen?

Een ding wat me ook opvalt is dat alle open dagen van deze scholen in het najaar zijn (meestal november) en de opleidingen beginnen in september, waarvoor je je al tussen mei - juli moet hebben aangemeld. Lekker makkelijk geregeld is dat. Dan moet ik dus sowieso nog meer dan een jaar wachten wil ik überhaupt beginnen.
Het is nu mei, dus je hebt nog ruim een maand om je in te schrijven.
Je kan de open dag in najaar gebruiken als excuus om je nog niet in te schrijven, maar een beetje "desk-research" gaat je al genoeg helpen.

Uiteindelijk zal je met je opleiding toch ook moeten kijken naar locatie en hoe het te bereizen is voor je.
Deeltijd opleiding betekent ook veel thuisstudie. Kortom, zoek niet naar een excuus om het niet te doen, maar vooral om het wel te doen.

Je bent pas 27(!!) en HBO ICT is zeker vandaag de dag geen slechte keuze. Misschien kan je een leuke baan in de buurt vinden ontwikkelaar bij een klein bedrijf. Zorgt dat voor een beetje inkomen terwijl je je HBO gaat doen.

Prio 1: ga je inschrijven
Prio 2: zoek een leuke baan ernaast (hoeft geen topjob te zijn)
Prio 3: ga je HBO diploma halen
Prio 4: zoek een leuke topjob

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Lekker makkelijk geregeld is dat. Dan moet ik dus sowieso nog meer dan een jaar wachten wil ik überhaupt beginnen.
Dat geeft je dan wel de kans om ergens (desnoods via een uitzendbureau of zo) te gaan werken, zodat je geld kan sparen voor de studie. :) Via een andere werkgever kan je die werkgever misschien bewegen om met je mee te investeren. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 28-05-2018 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:57

Dhrax

Prog Lord

fsociety59 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 19:04:
Helaas is het HBO zwaar overrated bij werkgevers. Wij zien hier vaak genoeg mensen die net van het HBO afkomen en nog geen kip van een ei kunnen onderscheiden ... het niveau is werkelijk dramatisch.

Je hebt er helaas wel mee te dealen, het HBO papiertje is in die zin gewoon waardevol om te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online

tuurlijk niet. je gaat gewoon naar de website van die opleiding, belt de administratie op (staat vast wel ergens een nummer) en vraagt of er binnenkort nog een open dag is of dat je anders een afspraak mag maken met iemand om wat vragen aan te stellen, je geeft je tel / email door en voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsociety59
Frieda schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:42:
[...]

tuurlijk niet. je gaat gewoon naar de website van die opleiding, belt de administratie op (staat vast wel ergens een nummer) en vraagt of er binnenkort nog een open dag is of dat je anders een afspraak mag maken met iemand om wat vragen aan te stellen, je geeft je tel / email door en voila.
Ja hoor, ze gaan een docent inzetten voor elke Pietje die opbelt en misschien wel of misschien niet een opleiding wil gaan volgen. Bovendien, je wil toch meer dan wat vragen stellen? Je moet het gebouw zien, kijken wat voor soort lessen er worden gegeven. Ik weet niet eens wat ik moet vragen. Als ik vier jaar tijd en een hoop geld ga spenderen aan een school wil ik meer weten dan een paar vragen over de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:04

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Dhrax schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:19:
[...]
Helaas is het HBO zwaar overrated bij werkgevers. Wij zien hier vaak genoeg mensen die net van het HBO afkomen en nog geen kip van een ei kunnen onderscheiden ... het niveau is werkelijk dramatisch.

Je hebt er helaas wel mee te dealen, het HBO papiertje is in die zin gewoon waardevol om te hebben :)
Tegelijkertijd lijkt MBO soms zwaar underrated. :)
Ken genoeg uitzonderingen die geen HBO opleiding hebben gevolgt, maar meer dan prima hun vak verstaan.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlof92
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-04 22:39
fsociety59 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:34:
[...]

Ja hoor, ze gaan een docent inzetten voor elke Pietje die opbelt en misschien wel of misschien niet een opleiding wil gaan volgen. Bovendien, je wil toch meer dan wat vragen stellen? Je moet het gebouw zien, kijken wat voor soort lessen er worden gegeven. Ik weet niet eens wat ik moet vragen. Als ik vier jaar tijd en een hoop geld ga spenderen aan een school wil ik meer weten dan een paar vragen over de telefoon.
Voorlichting hebben ze op een hogeschool gewoon mensen voor hoor. Zij kunnen jou alles vertellen over het curriculum van de opleiding (vaak is dit ook online te vinden). Overigens bestaan er zelfs meeloopdagen en er zijn vaak studenten die een opleiding volgen die jou graag meer vertellen.

Als je dit teveel moeite vindt raad ik je geen deeltijd aan. Daar is erg veel discipline en assertiviteit voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsociety59
Ik was vandaag op sollicitatie bij een bedrijf dat studenten en mensen zonder werkervaring een start bied in de ICT, toen ik die jongen vertelde dat ik twijfelde over HBO ICT zei hij ook dat ik ook best MBO ICT zou kunnen overwegen. Hij zei, je denkt misschien dat het weinig zin heeft omdat je al een MBO-4 diploma hebt, maar voor ICT ligt dat toch wat anders, en dat je daar echt wel wat aan hebt.

Dus dat is ook nog een keuze om te overwegen. Misschien is dat fijner aangezien ik vrij goed weet hoe het werkt in een MBO opleiding en de lat dan niet meteen zo hoog ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-07 00:36
fsociety59 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:09:
Ik was vandaag op sollicitatie bij een bedrijf dat studenten en mensen zonder werkervaring een start bied in de ICT, toen ik die jongen vertelde dat ik twijfelde over HBO ICT zei hij ook dat ik ook best MBO ICT zou kunnen overwegen. Hij zei, je denkt misschien dat het weinig zin heeft omdat je al een MBO-4 diploma hebt, maar voor ICT ligt dat toch wat anders, en dat je daar echt wel wat aan hebt.

Dus dat is ook nog een keuze om te overwegen. Misschien is dat fijner aangezien ik vrij goed weet hoe het werkt in een MBO opleiding en de lat dan niet meteen zo hoog ligt.
Als je 3 jaar niks wilt doen en alles moet hebben van je stage's, dan ga je vooral MBO-ICT volgen.
Als je HBO-ICT kan doen, dan doe je dat!!!.

Je krijgt echt spijt als je weer mbo gaat doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Un93m59 op 30-05-2018 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsociety59
De een zegt dit, de ander zegt dat. Als ik MBO ICT ga doen krijg ik misschien spijt. Als ik HBO ICT ga doen ligt het niveau misschien te hoog. Ik weet het ook niet.

[ Voor 13% gewijzigd door fsociety59 op 30-05-2018 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
fsociety59 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:34:
[...]

Daarom kun je toch een afspraak maken? Je kunt bijvoorbeeld vragen wat get verschil is tussen MBO en HBO. En wat de vakken inhouden. Of je lesstof mag zien. Wat de boekenlijst is. Of je kunt zien waar de lessen worden gegeven. En jahoor, dat doen ze inderdaad, daar zijn gewoon mensen voor.
Pagina: 1