Ventilator laptop maakt veel lawaai

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-06 17:42
Mijn vraag

Ik heb een vraag over mijn laptop. Hij viel uit bij intensief gebruik waardoor ik er vanuit ging dat er veel stof in de laptop zat. Dat was ook terecht, dus had de laptop afgegeven bij de telefoonboer hier in het dorp.

Vandaag heb ik de laptop terug en viel het mij op bij het aanzetten dat de ventilator steeds op max staat. Hij blijft hard blazen, ook als de CPU maar 35 graden is. En omdat het een kleine ventilator is, maakt het ook vervelend geluid waardoor ik na een uur met hoofdpijn de laptop maar uitzet.

De telefoonboer zegt dat het normaal en gezond is dat de ventilator hard werkt. Nou bij gamen of Full HD film kijken is het inderdaad normaal. Maar als die op idle is, lijkt het mij vooral veel zinloos bij een CPU van 35 graden.

Relevante software en hardware die ik gebruik

- HP G62-b05SD
- Intel Core i3 350M
- Orginele HP adapter

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- In de BIOS de optie "Fan Always ON'" op Disabled gezet.
- Telefoonboer gebeld
- Op google gezocht, maar ben er echt van overtuigd dat het niet normaal is dat de ventilator op max staat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en wat zijn de temperaturen van andere zaken in je laptop?
zelf het met een Dell gehad.. fan ook overmatig actief.. bleek dat de tempsensor elders nogal hoog bleef staan... en daarom de fan overmatig hard liet draaien

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
SMSfreakie schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 22:54:
en wat zijn de temperaturen van andere zaken in je laptop?
zelf het met een Dell gehad.. fan ook overmatig actief.. bleek dat de tempsensor elders nogal hoog bleef staan... en daarom de fan overmatig hard liet draaien
Via Speccy zie ik alleen de temperatuur van de harde schijf en dat is 39 graden.

De temperatuur van de moederbord is niet uit te lezen en als videokaart gebruik ik de VGA van de CPU. Aan de buitenkant voelt het ook in ieder geval niet warm aan als eerst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-06 21:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

De fan moet ook de videokaart koelen. Met oa hwinfo64 kan je alle temperatuursensors uitlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
-36- schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 23:03:
De fan moet ook de videokaart koelen. Met oa hwinfo64 kan je alle temperatuursensors uitlezen
Ook als ik de geïntegreerde videokaart in de CPU gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:26
Inderdaad even met HWiNFO64 alles uitlezen.
Mogelijk is er een temperatuursensor kapot of iets dergelijks. Wat je kunt proberen is een eigen fancurve aan te maken met een programma als SpeedFan.
Ook kun je kijken of de instellingen betreffende de fan wel goed staan onder Windows Power Managament of hoe dat ook heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Controleren of die temperatuur (en van andere onderdelen) niet te hoog is lijkt me een goed startpunt om te kijken waarom de ventilator zo hard blijft draaien. Als deze allemaal acceptabel zijn kun je er vervolgens aan gaan denken softwarematig de fan snelheid te verlagen

[ Voor 8% gewijzigd door -36- op 16-05-2018 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Ik zal morgen HWiNFO64 installeren en kijken of ik daarmee de temperaturen kan uitlezen.

Software matig de snelheid verlagen klinkt als een goede oplossing. Maar moet ik die snelheid dan ook zelf in de gaten houden? Dus stel ik speel een spel, blijft de fan dan op de lage stand draaien? Sorry voor de vragen, ik heb er echt weinig verstand van en wil niet teveel risico lopen :+ Ben al aant kijken voor het programma Speedfan

SpeedFan heeft blijkbaar al een veiligheid ingebakken zitten. Dus dat is alweer een zorg minder. Het enige probleem waar ik dan tegenaan zou lopen is of de moederbord het ondersteund. Heb zo snel ff gekeken, maar ik zie nergens een HP moederbord staan in het lijstje :F

[ Voor 24% gewijzigd door Eric_1993 op 16-05-2018 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

gewoon uitproberen dan merk je het snel genoeg. als alternatief zou je ook nog HPFanControl kunnen proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Ik heb via HWMonitor gekeken. Er staan verder geen temperaturen die ik kan uitlezen, alleen van de harde schijf en de CPU.

Ik heb HPFanControl geinstalleerd, helaas ondersteund het software de laptop niet.

Ik heb SpeedFan geinstalleerd. In SpeedFan was er geen ene Fan te zien.

Ik heb echt geen idee wat ik nu ermee moet doen. Kan het zijn dat de telefoonboer een kabel is vergeten ofzo aan de ventilator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-06 09:58

KDL

De kabel die de snelheid moet regelen is dezelfde als voor de stroom voor de fan, dus die zit wel op zijn plek.

Volgende keer zelf even openschroeven, tenzij je hem had gekocht bij telefoonboer met garantie.
Sowieso vind ik dat je wel terug kunt gaan en zeggen dat het niet goed opgelost is en kijken wat hij voor je kan betekenen.

Verder kun je zelf eventueel de 'koelpasta' vervangen, zoek hier of op youtube naar voorbeelden, gebruik bijvoorbeel 'arctic silver'.

Of je zet wat diodes in om de fan te dwingen langzamer te draaien. Hier kun je ook google verder voor gebruiken.

Door de bondigheid probeer ik te stimuleren om of terug te gaan naar de boer of in een bepaalde richting meer onderzoek te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Laptop is al echt oud, kan zijn dat gewoon een sensor kapot is of iets dergelijks...

Wellicht iets veranderd in de BIOS kwa fan instellingen?

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
d22wth schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 17:55:
Laptop is al echt oud, kan zijn dat gewoon een sensor kapot is of iets dergelijks...

Wellicht iets veranderd in de BIOS kwa fan instellingen?
Ik heb meerdere keren gekeken in de BIOS. Er staat alleen een optie "Fan Always On" die heb ik dus op Disable gezet. Ik merk ook nu dat de ventilator na het scherm van de BIOS bij het opstarten heel even naar idle gaat. Maar na 1 seconden of korter gaat hij weer op max :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Heb je verder wel alle drivers + relevante software (zoals powermanager) van HP geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
-36- schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:56:
Heb je verder wel alle drivers + relevante software (zoals powermanager) van HP geinstalleerd?
Voor zover ik weet zeker, heb het ook gecheckt allemaal.

Ik heb wel iets vreemds ontdekt eigenlijk, misschien dat ik met jullie hulp de oorzaak zou kunnen achterhalen. Ik zette mijn laptop aan, na een uur werd het geluid toch ff teveel waardoor ik de laptop in slaapstand heb gezet (deksel dichtdoen). Nadat ik weer op de laptop ging, merkte ik dat de ventilator weer idle draaide. Bij intensief gebruik ging de ventilator werd sneller draaien natuurlijk. Maar de ventilatieregeling was er weer.

Ik heb het meerdere keren herhaald en het werkt. Het werkt trouwens alleen bij slaapstand en dus niet bij sluimerstand. Bij het afsluiten van de laptop moet ik bij het weer opstarten de scherm omlaag doen en weer uit slaapstand halen waarna ik rustig te werk kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1148429

mijn laptop maakt in een keer een hard zoemend geluid, toetsenbord werkt niet meer als ik op enter duw of op een andere toets krijg ik alleen maar “6” , mijn muis doet het ook niet meer, ik weet dus even niet wat hier met mijn laptop in een keer aan de hand is. Ik heb al een beetje zitten google’en maar kan er niets over vinden. Kan iemand mij helpen of weet wat ik moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anoniem: 1148429 schreef op maandag 3 december 2018 @ 01:21:
mijn laptop maakt in een keer een hard zoemend geluid, toetsenbord werkt niet meer als ik op enter duw of op een andere toets krijg ik alleen maar “6” , mijn muis doet het ook niet meer, ik weet dus even niet wat hier met mijn laptop in een keer aan de hand is. Ik heb al een beetje zitten google’en maar kan er niets over vinden. Kan iemand mij helpen of weet wat ik moet doen?
Maak even een nieuw topic met duidelijke uitleg en de specs van de laptop. Een oud topic omhoog schoppen is niet de manier om een nieuw probleem proberen op te lossen. Lees ook even de guide voor een nieuw topic zodat je genoeg info geeft waar mensen wat mee kunnen :)
Pagina: 1