AC/DC Gelijk/Wisselspanning en Relais

Pagina: 1
Acties:

• Ron79
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04:59
Even een paar vraagjes, en daarvoor eerst even een korte uitleg:

In mijn vorige scooter had ik een Xenon verlichtingsset geinstalleerd, die gelijkspanning kreeg via het contactslot door deze in de <ON> positie te zetten. Dit werkte dus allemaal prima.

Op dit moment zit er in mijn (nieuwe) scooter standaard halogeenverlichting met een H8 fitting.
Hierin wil ik dezelfde H8 Xenon verlichting nu gaan zetten, maar:

Voor zover ik weet heeft deze scooter een aparte lichtspoel, die pas licht geeft op het moment dat de scooter gestart is. Deze gaat dus niet over het contactslot.
Nu denk ik, dat de verlichting dus een wisselspanning krijgt, in tegenstelling tot gelijkspanning bij de vorige scooter. (spanning via de accu en contactslot)
De Xenonset vermeld een DC spanningsbron tussen de 9-16V (uit mn hoofd)

Vraag 1.
Nu bezit ik een multimeter, kan ik hiermee controleren aan de H8 verlichting connector of deze een gelijkspanning of wisselspanning afgeeft? Hij heeft een meetfunctie voor gelijk- en wisselspanning. Wat geeft deze voor waarden op als de bron 12V is? Stel de bron is 12V wisselspanning, wat wou deze dan aangeven op de stand 12V gelijkspanning vd multimeter?

Vraag 2
Stel de bron via de lichtspoel is wisselspanning, dan zou ik dus mogelijk een relais moeten plaatsen, waarbij ik de stuurstroom van de h8 lichtconnector moet pakken en op 85/86 moet aansluiten, en waarbij de hoofdstroom via de secondaire 30/87 vanaf de accu komt.

Kan dit dmv een standaard relais, of zal ik een aparte wisselspanning relais moeten halen? Ik heb bijvoorbeeld een relais liggen van Hella met typenr 4RA 003 510--08 (geen idee of deze wisselspanning aan kan)

Ik wil voorkomen dat het relais 50 tot 100x p seconde gaat schakelen door een mogelijke wisselspanning (50Hz), waardoor de xenon ook 50 tot 100x p seconde geschakeld zou worden.

Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn.

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Alles op een scooter is gelijkstroom. Er zit een batterij op dus alles gelijkstroom.
Die lichtspoel levert idd wel wisselstroom maar dmv een gelijkrichter wordt dat omgezet naar gelijkstroom.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• Ron79
azz_kikr schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 22:33:
Alles op een scooter is gelijkstroom. Er zit een batterij op dus alles gelijkstroom.
Die lichtspoel levert idd wel wisselstroom maar dmv een gelijkrichter wordt dat omgezet naar gelijkstroom.
Voor zover ik begrepen heb is de lichtspoel een 2e spanningsbron, alleen voor de voor en achterlamp. Deze laad dan de accu niet op, en dit gebeurt dan door een aparte dynamo.
Misschien heb je wel gelijk hoor, wil het alleen 100% zeker weten. Ook al is het een 2e spanningsbron, of het dan gelijkgericht wordt

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Je hebt gelijk hoor. Was er even met gedachten niet bij. Die lichtspoel is ac. Je kan zeker weten door 2 leds omgekeerd tegen elkaar te solderen en er een 5ohm weerstand ervoor.
Dan over een draad zetten. Gaan beide leds brznden is er wisselstroom op die draad. Gaat er 1 branden, dan is er gelijkstroom.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:59
azz_kikr schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 07:29:
Je hebt gelijk hoor. Was er even met gedachten niet bij. Die lichtspoel is ac. Je kan zeker weten door 2 leds omgekeerd tegen elkaar te solderen en er een 5ohm weerstand ervoor.
Dan over een draad zetten. Gaan beide leds brznden is er wisselstroom op die draad. Gaat er 1 branden, dan is er gelijkstroom.
Meten met een metertje lijkt me makkelijker.
Gewoon ff meten. Lampje eruit en meten. Een keer in de stand en een keer in A-C stand. Wanneer je een meetwaarde hebt tussen de 12 en 13 volt, dan weet je meteen of het de is of A-C aan de hand van welke stand de multimeter staat.

• Ron79
ybos schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 07:39:
[...]

Meten met een metertje lijkt me makkelijker.
Gewoon ff meten. Lampje eruit en meten. Een keer in de stand en een keer in A-C stand. Wanneer je een meetwaarde hebt tussen de 12 en 13 volt, dan weet je meteen of het de is of A-C aan de hand van welke stand de multimeter staat.
Dit heb ik vanavond even geprobeerd. Ik heb het via het achterlicht gedaan omdat deze sneller te bereiken is, en de halve voorkant niet uit elkaar hoeft. Zodra ik het achterlampje eruit haal, gaat de voorkant feller branden. Dit houdt dus in dat ze met elkaar verbonden zijn.
Ben toen gaan meten. Op DC kreeg ik alleen geen meting ( 0 volt)
Toen ik hem op 20V AC zette, kreeg ik met een stationair toerental een voltage van 14V, wat opliep tot 17V half tot vol gas.

Helaas kan ik de relais vermoedelijk niet rechtstreeks aansluiten, omdat de relais anders heel snel schakelt aan en uit op de Hz.

Zou het mogelijk zijn om een condensator over aansluitingen op de relais te monteren zodat het knipperende effect vervalt? Of fik ik dan mijn lichtspoel af door de condensator? Evt met diode?

Ik kan eigenlijk geen AC relais vinden die geschikt zou kunnen zijn
Pagina: 1