Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 11:26
Beste leden,

Na bijna 15 jaar als drogist medewerkster/apothekersassistente heeft mijn vriendin gekozen om opzoek te gaan naar een andere baan. En een paar weken geleden heeft ze dan ook haar handtekening gezet onder een nieuw contract bij een andere werkgever.

Ze moet nog 2 weken werken bij haar huidige werkgever en dan zit het erop.

2 jaar geleden is ze geslaagd voor haar opleiding als apothekersassistente (NCOI). De opleiding is betaald door haar werkgever. Er is toentertijd geen studiekostenbeding of een andere overeenkomst getekend. Wel gaat er jaarlijks een "reglement" rond voor de certificering dat iedereen moet paraferen. Daarin staat o.a. dat 5 jaar na behalen van een opleiding de kosten komen te vervallen. Ik ben nog in afwachting van dit document. Vanmiddag kreeg ze te horen dat ze nog een bedrag hierover moet terugbetalen en dat zal gebeuren door het in te houden met de eerstvolgende salarisronde. het bedrag zal ergens uitkomen rond de 1000-1300 euro.

Ze heeft nu de mazzel dat ook het vakantiegeld erbij zit, maar mag een werkgever op deze wijze het geld inhouden?

Daarnaast ben ik erachter gekomen dat haar salaris niet jaarlijks omhoog is gegaan. Jarenlang is ze uitbetaald volgens de aanloopschaal.

Op basis van de onderstaande stukken uit de CAO. Ben ik van mening dat ze recht heeft op achterstallig loon. Maar kan zoiets verjaren? Wat denken jullie over deze gang van zaken? Welke eventuele vervolgstappen kunnen ik het beste nemen?

CAO Apotheken

Uitleg aanloopschaal pagina 11.
Met ingang van 1 april 2007 is aan de salarisschalen 1 tot en met 9 een aanloopstap toegevoegd.
Deze aanloopstap is desgewenst van toepassing op de werknemer die nog geen werkervaring heeft
in de betreffende functie en deze functie nog niet vervult.

Uitleg periodieke stijging pagina 11/12
Het beoordelingssysteem wordt overigens niet gehanteerd bij deze werkgever.
De in lid 1 genoemde salarissen zijn standaard salarissen, hetgeen wil zeggen dat er noch naar
boven noch naar beneden van deze salarissen mag worden afgeweken tenzij bepalingen in deze Cao
uitdrukkelijk afwijkingen toestaan.

CAO APOTHEKEN 2016-2017 - SALARISSEN EN UITKERINGEN 12
De werknemer verkrijgt per dienstjaar overeenkomstig artikel 10 een periodiek totdat de maximum
periodiek van de betreffende salarisschaal is behaald.
Met ingang van 1 januari 2005 kan de werkgever per kalenderjaar een beoordelingssysteem voor
alle werknemers invoeren zoals omschreven in het Protocol Beoordelingssysteem, bijlage 10. Per
apotheek of apotheken wordt in overleg tussen werkgever en werknemers afstemming bereikt over
het invoeren van dit systeem. Bij invoering van het beoordelingssysteem vervalt het automatisme
van verkrijging van een periodiek per dienstjaar.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gaat het hier om een echte apotheek of een kruidvat? Zit nogal verschil in namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Het gaat om een echte apotheek waarvan de eigenaar ook nog een paar drogisten heeft. Mijn vriendin heeft dus jaren in de drogist gestaan. Tijdens en na de opleiding stond ze in de apotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:31
En de hamvraag, is deze opleiding op verzoek van de werkgever gevolgd? Of uit eigen initiatief en vervolgens vergoed door de werkgever? In het eerste geval kan het zijn, dat zo'n regelement niets waard is. Tevens moeten de afspraken over studiekosten (en het al dan niet (terug)betalen ervan) getekend worden vóór aanvang ervan.
In een drogisterij (Etos/Kruidvat/Dio) is een diploma (assistent-)drogist genoeg, en heeft apothekersassistente nagenoeg geen meerwaarde.

Staat tevens zwart op wit dat deze CAO op haar van toepassing is? Zo ja, dan moet deze inderdaad nageleefd worden. Gemist loon verjaart na 5 jaar, dus op het gemiste loon van de aflopen 5 kan dan nog beslag worden gelegd.

[ Voor 13% gewijzigd door ShitHappens op 16-05-2018 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
1. amortisatie moet individueel en schriftelijk worden overeengekomen, anders niet rechtsgeldig.

2. er moet sprake zijn van een geleidelijke afbouw (bijvoorbeeld 20% per jaar). Ineens van 100% naar 0 voldoet niet.

Op deze argumenten zou de studiekostenregeling misschien kunnen vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeiFront
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 22:53
Jirure1984 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 20:10:
Er is toentertijd geen studiekostenbeding of een andere overeenkomst getekend. Wel gaat er jaarlijks een "reglement" rond voor de certificering dat iedereen moet paraferen. Daarin staat o.a. dat 5 jaar na behalen van een opleiding de kosten komen te vervallen. Ik ben nog in afwachting van dit document. Vanmiddag kreeg ze te horen dat ze nog een bedrag hierover moet terugbetalen en dat zal gebeuren door het in te houden met de eerstvolgende salarisronde. het bedrag zal ergens uitkomen rond de 1000-1300 euro.
Zolang er geen aparte studiekostenregeling ondertekend is voor de opleiding kan haar werkgever deze opleidingskosten niet verhalen. Tevens moet deze regeling een redelijke termijn bevatten en moet het eventuele terugbetaalbedrag iedere maand met een gelijk bedrag afnemen. http://www.wetrecht.nl/studiekosten-terugbetalen/

Ik heb vorige jaar ook een conflict gehad met mijn vorige werkgever men wilde onterecht een aantal studiekosten aanrekenen uiteindelijk zijn alle kosten vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vorkie schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 20:17:
Gaat het hier om een echte apotheek of een kruitvat? Zit nogal verschil in namelijk.
Ah, vandaar dit explosieve topic... ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Belangrijk punt vergeten te melden. Per week werd ook 1 dag niet uitbetaald gedurende de opleiding en werd gezien als een stage dag. Nogmaals er is dus geen overeenkomst/regeling vooraf getekend. Er wordt overigens wel gesproken over een geleidelijke afbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 13:50
En daar is ze mee akkoord gegaan? Staat dit op papier?

Het lijkt mij verstandig om alle zaken die op papier staan, zoals contracten, overeenkomsten en regelementen met en zonder handtekening bij elkaar te zoeken en dit eens goed uit te zoeken, eventueel met iemand er bij die van dit soort dingen zijn vak heeft gemaakt. Misschien kan het juridisch loket ook uitkomst bieden.

[ Voor 1% gewijzigd door evjatar op 16-05-2018 21:53 . Reden: Schrijffout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:07
Je spreekt van een formulier dat jaarlijks rond gaat voor certificering. Heeft je vriendin dat formulier ook voor aanvang van de opleiding al een keer getekend? Aangezien daarin wordt gesproken over een afbouw in 5 jaar zou ze (indien dat dus ook voor de cursus al getekend werd) op de hoogte geweest zijn/op de hoogte geweest kunnen zijn. Een duidelijke overeenkomst is het niet, maar ik denk dat een rechter wel geneigd is om op dat moment te stellen dat je er toch echt mee akkoord bent gegaan. Is dat pas na de afspraak voor de cursus voor het eerst op tafel gekomen dan zou een wijziging achteraf zijn en heeft werkgever volgens mij geen recht van spreken. Dat ze indertijd een dag in de week niet doorbetaald kreeg staat hier los van, schijnbaar is dat indertijd ook een losse afspraak geweest, die heeft dan verder geen invloed op de kosten van de opleiding.

Overigens is je vraag over het salaris misschien nog wel veel interessanter. Uit mijn hoofd roep ik dat het na 5 jaar verjaard, maar dat weet ik niet zeker. Feit is in elk geval dat ze na een jaar in de aanloopschaal wel degelijk ervaring had en dus door had moeten groeien. Vervolgens ook nog eens jaarlijks een trede had moeten stijgen. Grofweg is elke jaarlijkse trede verhoging ongeveer € 100 bruto erbij in de CAO voor apotheken. Nu komt er alleen een leuke vraag die nog niet zo makkelijk is: had ze werkervaring toen ze haar diploma haalde. Praktisch natuurlijk wel, maar kan je het theoretisch ook zo noemen of kan dat dan juist helemaal niet, tot die tijd werkte ze onder begeleiding van iemand die toezicht hield (mag ik hopen), dus ik zou er wel wat voor voelen om te zeggen dat ze op dat moment nog geen ervaring heeft, ze heeft er na haar diplomering nog 2 jaar gewerkt, na het eerste jaar had ze dan dus een schaal omhoog moeten gaan, wat in dat volgende jaar dus ongeveer € 1.200 + vakantiegeld = € 1.300 bij fulltime dienstverband had opgeleverd. Als je er vanuit gaat dat ze wel ervaring had na afloop van de opleiding, dan zou je het dus zelfs over ongeveer € 2.600 hebben, maar daar heb ik wel mijn vragen bij.

Geen idee in hoeverre je zin hebt om discussies aan te gaan, je hebt op zich niets te verliezen, dus je kan de strijd aan gaan, maar terug kijken op een leuke baan is ook iets waard en lukt dat nog als je nu de strijd aan gaat? Je zou ook voorzichtig eens voor kunnen stellen om alle discussies uit de weg te gaan en de twee posten zonder gezeur tegen elkaar weg te strepen, scheelt jullie netto 1200 studiekosten betalen versus bruto 1200 salaris ontvangen, voor beide partijen misschien wel een leuke optie zeker aangezien voor de werkgever beide posten belast zijn en het hem dan helemaal niets kost/oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 20:27
Wel gaat er jaarlijks een "reglement" rond voor de certificering dat iedereen moet paraferen. Daarin staat o.a. dat 5 jaar na behalen van een opleiding de kosten komen te vervallen.
Cao spreekt over gelijdelijke afbouw in 24 maanden, zo te zien. Weet je zeker dat er in jullie document 5 jaar staat? Lijkt me tegenstrijdig.
Ze heeft nu de mazzel dat ook het vakantiegeld erbij zit, maar mag een werkgever op deze wijze het geld inhouden?
Vrij gebruikelijk om zaken met elkaar te verrekenen bij laatste salarisuitbetaling. Gebeurt ook met teveel genoten vakantiedagen en voorschot vakantiegeld.
Jirure1984 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 21:15:
Belangrijk punt vergeten te melden. Per week werd ook 1 dag niet uitbetaald gedurende de opleiding en werd gezien als een stage dag. Nogmaals er is dus geen overeenkomst/regeling vooraf getekend. Er wordt overigens wel gesproken over een geleidelijke afbouw.
Is dat in overleg gegaan of zonder instemming eenzijdig doorgevoerd? Cao kent een verplichte stageovereenkomst en -vergoeding.
Daarnaast ben ik erachter gekomen dat haar salaris niet jaarlijks omhoog is gegaan. Jarenlang is ze uitbetaald volgens de aanloopschaal.
Jarenlang als in 2 jaar of 15 jaar?

[ Voor 82% gewijzigd door wheel op 18-05-2018 05:13 ]

Pagina: 1