Onedrive lokaal verwijderen/uitzetten Windows 10 Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:55
Ik gebruik Windows 10 Pro. Deze is geïnstalleerd op een 500GB SSD.
Ik gebruik verder Office 365 met 1TB aan opslagruimte.

Ik heb gezien dat er een Onedrive map aanwezig is op de SSD. Bestanden worden automatisch gesynchroniseerd met de cloud.
Ik wil OneDrive gebruiken om ong. 700GB aan data op te slaan als back-up. Deze map wil ik natuurlijk niet ook op mijn SSD hebben.

Wat wil ik:
Ik wil dat de lokale map niet meer aanwezig is op mijn SSD. Ik heb het niet nodig, omdat ik geheel werk vanuit de Cloud. Mijn Office bestanden worden uit de Cloud gehaald en daarmee wordt ook gesynchroniseerd. De lokale map neemt dus onnodig ruimte in. Ik maak regelmatig een backup van Onedrive (de Cloud) op een externe HD met SyncBackPro.

Wat heb ik gedaan?
Ik heb me in Windows afgemeld bij Onedrive. Voor zover ik kan beoordelen doet Office 365 het nog steeds en kan ik documenten uit de Cloud halen om in te werken.
Ik zie dat de map OneDrive nog steeds aanwezig is op de SSD met een deel van de bestanden aanwezig. Als ik hierop klik, krijg ik wel een melding Onedrive instellen.

Mijn vraag:
Kan ik gewoon deze map (met inhoud) op de SSD verwijderen of raak ik dan mijn bestanden kwijt in de Cloud, mn als ik me ooit weer aanmeld? Dat zou een ramp zijn. Ik wil dit even zeker weten, voordat ik een cruciale fout maak.
Moet ik nog andere dingen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als desbetreffend account niet gekoppeld is aan de Onedrive kan je de map verwijderen, aangezien er geen sync plaats vind. Onedrive heeft geen koppeling met een account namelijk.
Als je later desbetreffend account weer koppelt wordt de map gewoon opnieuw gemaakt en gevuld met de online bestanden.
Haal Onedrive ook even uit de startup map van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:01

Wish

ingwell

Je kunt ook aangeven welke mappen gesynct moeten worden. Dan kan je aangeven wat je wel en niet op je harde schijf wilt hebben:
https://support.office.co...5?ui=nl-NL&rs=nl-NL&ad=NL

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
code:
1
attrib +p -u

En
code:
1
attrib -p -u

Met eventueel de nodige opties. Staat gewoon eerste hit Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Dank allemaal. Hier kan ik wat mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:24

TheVMaster

Moderator WOS
Ehh...je hebt OneDrive, maar gebruikt het niet maar dan weer wel via Office 365?

Je kunt in de laatste Windows 10 versie gewoon 'files on demand' aanzetten. Hij download dan alleen de files die je aanvinkt, of die je opent. Daarnaast zie je voor alle andere files gewoon placeholders (al zou je via de OneDrive settings ook nog wel weer mappen kunnen excluden van de weergave in de verkenner).

Overigens is OneDrive geen backup oplossing. Als je ergens iets weggooit, dan is het ook weg op OneDrive he ;-) Maar wel goed dat je daar dan weer een backup van maakt (van je OneDrive). Overigens is het niet heel gek om de files waarmee je werkt ook Offline beschikbaar te hebben (stel je voor dat je op een plek zit waar je ff geen internet hebt), daarnaast kun je op die manier ook heel eenvoudig ruimte maken (check de link even die ik hierboven gaf). Dat is de officiele manier om netjes (zonder rare fratsen met Attrib, en het deinstalleren van OneDrive, etc) OneDrive te gebruiken zonder dat je alle files offline op je SSD hebt staan. Ik heb op mijn OneDrive denk ik 500+ GB staan en heb max een GB of 2-3 offline beschikbaar van die files....dan kan ik als ik in het vliegtuig zit toch bij de files waar ik op dat moment mee wil werken.

Mocht je files on demand niet hebben, zorg dan even dat je op de laatste Windows 10 build (1803) zit en de laatste versie van OneDrive geinstalleerd hebt.
Trommelrem schreef op Wednesday 16 May 2018 @ 19:12:
code:
1
attrib +p -u

En
code:
1
attrib -p -u

Met eventueel de nodige opties. Staat gewoon eerste hit Google.
Die manier kende ik nog niet...nice! Nouja..ik ken Attrib wel...maar dat is dan meer uit de MS DOS tijd :+

[ Voor 55% gewijzigd door TheVMaster op 17-05-2018 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
JackSparrow schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 21:02:
Ehh...je hebt OneDrive, maar gebruikt het niet maar dan weer wel via Office 365?

Je kunt in de laatste Windows 10 versie gewoon 'files on demand' aanzetten. Hij download dan alleen de files die je aanvinkt, of die je opent. Daarnaast zie je voor alle andere files gewoon placeholders (al zou je via de OneDrive settings ook nog wel weer mappen kunnen excluden van de weergave in de verkenner).

Overigens is OneDrive geen backup oplossing. Als je ergens iets weggooit, dan is het ook weg op OneDrive he ;-) Maar wel goed dat je daar dan weer een backup van maakt (van je OneDrive). Overigens is het niet heel gek om de files waarmee je werkt ook Offline beschikbaar te hebben (stel je voor dat je op een plek zit waar je ff geen internet hebt), daarnaast kun je op die manier ook heel eenvoudig ruimte maken (check de link even die ik hierboven gaf). Dat is de officiele manier om netjes (zonder rare fratsen met Attrib, en het deinstalleren van OneDrive, etc) OneDrive te gebruiken zonder dat je alle files offline op je SSD hebt staan. Ik heb op mijn OneDrive denk ik 500+ GB staan en heb max een GB of 2-3 offline beschikbaar van die files....dan kan ik als ik in het vliegtuig zit toch bij de files waar ik op dat moment mee wil werken.

Mocht je files on demand niet hebben, zorg dan even dat je op de laatste Windows 10 build (1803) zit en de laatste versie van OneDrive geinstalleerd hebt.

[...]

Die manier kende ik nog niet, nouja..ik ken Attrib wel...maar dat is dan meer uit de MS DOS tijd :+
Hey Jack, dank voor de toevoeging. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:24

TheVMaster

Moderator WOS
honey schreef op Wednesday 16 May 2018 @ 21:37:
[...]

Hey Jack, dank voor de toevoeging. :)
Geen dank... :+