Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slicknik7
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-10-2023
Beste Tweakers,

Ik heb wat gemuteerd op de BBG voor de Desktop. De volgende set-up heb ik nu in componenten binnen en wil alles in elkaar gaan fietsen:

AMD Ryzen 5 2600X
XFX radeon RX 580 GTX
Asus Prime B350-plus
Samsung EVO 860
G.skill Aegis F4-3000C (2x 8 GB, DDR4).

Nu kom ik er echter dat in de QVL van Asus dit G.skill Aegis niet opgenomen is indien er een AMD Ryzen 5 2600X wordt geinstalleerd.
https://www.asus.com/us/M...E-B350-PLUS/HelpDesk_QVL/

Mijn doel: licht overklokken dadelijk als ik een goede koeler heb gevonden. Zowel processor als grafische kaart.

Mijn vraag: kan het kwaad dit RAM kitje er in te zetten doordat ik nu een tweede generatie Ryzen processor hanteer?

Thanks,

Nik

Beste antwoord (via Slicknik7 op 16-05-2018 18:33)

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-06 15:27
Zie het zelden voorbij komen dat een RAM kitje niet werkt wegens QVL, worst case kan je je RAM niet volledig benutten waar die op papier voor gemaakt is, bijv de 3000 MHZ of start die gewoon niet op doordat het RAM niet compatible is.

Wil je het zeker weten dan zou ik het RAM dicht laten en terug sturen onder het mom "verkeerd besteld." en het andere kitje kopen die wel op de QVL staat. Zo niet dan prik je het erin en zie je vanzelf wat er gebeurd. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Kadardar op 16-05-2018 18:26 ]

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-06 15:27
Zie het zelden voorbij komen dat een RAM kitje niet werkt wegens QVL, worst case kan je je RAM niet volledig benutten waar die op papier voor gemaakt is, bijv de 3000 MHZ of start die gewoon niet op doordat het RAM niet compatible is.

Wil je het zeker weten dan zou ik het RAM dicht laten en terug sturen onder het mom "verkeerd besteld." en het andere kitje kopen die wel op de QVL staat. Zo niet dan prik je het erin en zie je vanzelf wat er gebeurd. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Kadardar op 16-05-2018 18:26 ]

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:41
Gewoon proberen. Werkt het niet dan heb je pech en stuur je het ram terug onder het mom van WKOA.

Moederbord is voorzien van een recent bios? Anders werkt de cpu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slicknik7
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-10-2023
Thanks, Gezien alles nog netjes gesealed is ga ik hem toch maar terugsturen.

Voor wat betreft update van het moederboard is een goede, ze zouden compatible moeten zijn met Ryzen 2e gen. Maar of dat deze specifieke mobo en bios ook al up-2-date is moet ik nog ff checken. Er is wel nieuwe firmware beschikbaar dus volgens mij een kwestie van nieuwe installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:42
Heb je zelf een AM4 cpu die met de eerste versie van het BIOS ondersteund wordt? Dan kost het wat tijd en koelpasta. Zo niet, moet je hem ergens laten flashen (bij voorkeur de leverancier)..
Slicknik7 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 18:16:
Nu kom ik er echter dat in de QVL van Asus dit G.skill Aegis niet opgenomen is indien er een AMD Ryzen 5 2600X wordt geinstalleerd.
Waar staat precies dat jouw processor een probleem is? Ik zie een QVL van 19 april voor Ryzen 2000 cpu's en een QVL van 27 januari die bij de eerder BIOS releases hoort. Jouw RAM staat alleen in de laatste lijst, en heeft langzamere timings dan andere 3000 MHz setjes. De lijsten zijn lang, dus dat ze niet helemaal hetzelfde zijn verbaast me niet zo..

[ Voor 81% gewijzigd door biomass op 16-05-2018 18:56 ]