Macbook Pro 2011, extra ram?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs2012
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-09 14:11
Hoi allemaal,

Zoals het er nu anar uit ziet ga ik in september een nieuwe opleiding starten en zat ik dus na te denken aan een nieuwe macbook pro/macbook air.
nadat ik op de site heb gekeken van Apple kwam ik tot de conclusie dat de laptops van nu qua spec's niet super veel verschillen, oke hij is wat langzamer maar verder dan dit kwam ik niet echt.
Nu heb ik zitten nadenken, ik heb nu nog totaal 4 gb (2x2) ram geheugen, zou het voor mij niet al schelen als ik er 2x4 ram in bouw?

Graag jullie mening hierover.

Alvast bedankt, T.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

1) Ik vrees dat je op processorsnelheid aan het vergelijken bent, dat is tegenwoordig niet echt meer relevant.
2) Als het een 15 inch model is zou ik er niet op vertrouwen dat deze het nog lang blijft doen. Dit model heeft grote problemen met de GPU.
3) Als het een 13 inch model is kun je inderdaad je ram maximaliseren en een SSD installeren. Het is afhankelijk van jouw eisen of dit voldoende is natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja dat scheelt nogal. Een SSD doet ook wonderen.

Ik gebruik een late 2011 met SSD en 8GB. Dat laatste wil ik zelfs 16 van maken maar verder prima ding nog.

[ Voor 53% gewijzigd door CyBeR op 16-05-2018 15:48 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Uiteindelijk ligt het er natuurlijk geheel aan wat voor een opleiding je gaat volgen. Een opleiding tot automonteur of videomonteur scheelt nogal qua eisen. Maar meer geheugen en vooral een SSD doen vaak wonderen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs2012
Opleiding in de zorg dus zal niks te maken hebben met grafische dingen, merk gewoon nu dat bijvoorbeeld Word en Excel onwijs langzaam starten/lopen.
Dank voor alle antwoorden, SSD is zeker het overwegen waard.
Extra Ram ga ik denk ik wel doen, iemand nog tips qua inbouwen? zelf doen of laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-07 10:48
SSD moet je gewoon doen, geheugen is het overwegen waard. Met 4gb kun je gewoon snel internetten en een beetje office taakjes doen.

Maar beantwoort de vraag eens die eerder gesteld is. Welk model heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:47
Thijs2012 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:38:
Opleiding in de zorg dus zal niks te maken hebben met grafische dingen, merk gewoon nu dat bijvoorbeeld Word en Excel onwijs langzaam starten/lopen.
Dank voor alle antwoorden, SSD is zeker het overwegen waard.
Extra Ram ga ik denk ik wel doen, iemand nog tips qua inbouwen? zelf doen of laten doen?
Heb zelf ook nog een macbook 2011 pro en deze werkt prima voor mij met wat office etc.

Heb er zelf 8GB ingezet maar merkte het grootste verschil toen ik er een SSD inzette.

Als je moet kiezen zou ik voor de SSD gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs2012
Excuus, heb een MB313 een late 2011 model dacht ik.
Had al gekeken naar 16GB ipv 4GB haha wellicht wat overdreven :)
Nu maar eens kijken welk SSD geschikt is, volgens mij is het inbouwen geen hogere wiskunde als ik Youtube mag geloven.

Alvast bedankt voor alles, heel wat wijzer al!
Roel84 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:19:
SSD moet je gewoon doen, geheugen is het overwegen waard. Met 4gb kun je gewoon snel internetten en een beetje office taakjes doen.

Maar beantwoort de vraag eens die eerder gesteld is. Welk model heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs2012
Goedemiddag allen,

Momenteel begint het aardig op te schieten qua opleiding en kan ik bijna van start.
Nu ben ik dus bezig met het zoeken naar vervangend onderdelen voor in mijn macbook.
Nu zag ik van de week dit topic:
upgraden SSD MacBook Pro (Retina, 13-inch, begin 2015)

Hierin werd deze SSD aanbevolen.
https://www.ebay.de/itm/A...015-3000MB-s/162641631596

Nu zie ik zelf door het bomen het bos niet meer en liet ik mijn oog maar vallen op:
https://www.bol.com/nl/p/...BEgJn9vD_BwE&gclsrc=aw.ds

Ik ben dus op zoek naar een 1tb SSD, kan iemand mij uitleggen welke ik moet hebben, wat de verschillen hierin zijn?

#ikbeneenleek

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 06:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Als je een leek bent moet je dit echt niet doen :)

Ja het is een eenvoudige operatie maar wel met wat risico's: ESD (statische elektriciteit) schade, kabelbreuk in harddisk kabel, domme fouten rond het logic-board. Als je geen clue hebt begint het met inlezen op iFixit.

Je hebt nodig: een standaard SATA SSD, 2.5inch.

Bijvoorbeeld:

pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB
pricewatch: Samsung 860 EVO 1TB

Ram upgrade kun je dan in 1 moeite door doen:

pricewatch: G.Skill F3-1600C11D-8GSL

voor 8gb.

En de handleidingen:

https://www.ifixit.com/Gu...rd+Drive+Replacement/7656

https://www.ifixit.com/Gu...2011+RAM+Replacement/7651

En doe ook meteen de fans even uitbaggeren:

https://www.ifixit.com/Gu...2011+Fan+Replacement/7654

Qua gereedschap heb je nodig:

Philips #00 schroevendraaier
Torx T6

Zorg voor GOED gereedschap. Niet een eurosetje van de Action.

Succes!

Besef je wel dat het een laptop is die in principe al echt antiek is. Het zijn fijne dingen maar nu nog zoveel geld er in pompen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs2012
Dank voor je uitgebreide antwoord!
Ik weet dat het een oudje is maar het is een wel overwogen keuze.
Ik sprak een medewerker van Apple en die zei ook dat het een prima keuze gaat zijn om er spul in te gooien in plaats van een nieuwe.

Ik kwam ook nog WD tegen, in mijn ogen altijd 1 van de beste merken maar geen idee wat zij op SSD gebied doen.

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs2012
Zo, even een kleine update.

Zondag teruggekomen van een weekendje Venlo, start mijn laptop niet meer op...
Ik direct naar de Applewinkel met de vraag wat het zou kunnen zijn.
Hier werd mij verteld dat de oplader defect is, kak!
Accu had ook zijn beste tijd gehad, dus investeren in een door paard....

Zojuist maar een Macbook Air 2017 256Gb besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Thijs2012 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:40:
Zo, even een kleine update.

Zondag teruggekomen van een weekendje Venlo, start mijn laptop niet meer op...
Ik direct naar de Applewinkel met de vraag wat het zou kunnen zijn.
Hier werd mij verteld dat de oplader defect is, kak!
Accu had ook zijn beste tijd gehad, dus investeren in een door paard....

Zojuist maar een Macbook Air 2017 256Gb besteld!
Balen, maar ik hoop wel dat je je beseft dat die Air niet voorzien kan worden van een grotere SSD omdat het geen standaard exemplaar is. Dus die 1TB kan je shaken als je niet

1. Je garantie kwijt wil
2. Een externe schijf wil meezeulen

;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:05

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Als je alleen wat Office werk moet doen dan zou ik er geen grote SSD in zetten. Gewoon één van 256GB, eigenlijk is dat al overkill. De cruciaal MX500 serie zijn goede schijfjes. Ga ook vooral niet voor hele snelle SSD’s want dat de controller in de laptop is daar toch te langzaam voor. Ook qua upgradebedrag moet het leuk blijven, denk aan €50 ofzo dan moet het lukken

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs2012
265 is inderdaad wat aan de kleine kant maar heb me er bij neer gelegd dat ik er een externe SSD naast gebruik van 2TB.
Een grotere SSD kan hier volgens mij ook niet in worden geplaatst omdat ze vanaf alle 2016 modellen de SSD vast hebben gesoldeerd (althans dat beweert de Appleboy in de Applestore)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mooie keuze, zorg je er wel voor dat je niet boven je nieuwe MacBook kruimelt, haartjes laat vallen of roos naar beneden komt? De toetsen kunnen erg snel gaan haperen. Met het recente 2018 model schijnt dit opgelost te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:05

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je kan er zeker een grotere SSD in plaatsen, formaat (In gigabyte) heeft niets te maken met de afmetingen (2,5 inch). Vraag is alleen of het wel slim is zoveel geld te investeren in zo’n oude laptop. Ik zou zelf gaan voor een SSD van 120gb, kost €30, en dan als je meer nodig hebt een goede snelle externe schijf kopen die je weer mee kan nemen naar een volgende laptop.

Mocht je trouwens interesse hebben ik heb voor een kratje bier nog wel een kingston SSD van 96GB liggen bedenk ik me nu ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Mijn ma heeft een 15” MBP (Early 2011) en die hebben we toevallig gisteren voorzien van een 128GB SSD van het merk Lite-On. Hij startte namelijk niet meer goed op en hij werd trager. Een aantal maanden geleden heb ik al een herinstallatie moeten doen en nu waren we het zat.

Hij is nu weer lekker snel en hij is snel opgestart. Verder zat er al 8GB geheugen in bij aanschaf. De MBP is van mij geweest.

[ Voor 18% gewijzigd door syltheboy op 31-07-2018 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-09 14:27
sypie schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:33:
Mooie keuze, zorg je er wel voor dat je niet boven je nieuwe MacBook kruimelt, haartjes laat vallen of roos naar beneden komt? De toetsen kunnen erg snel gaan haperen. Met het recente 2018 model schijnt dit opgelost te zijn.
“Zojuist maar een Macbook Air 2017 256Gb besteld!”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ach, even over de lucht heen gelezen... In dat geval toch een nette keuze. En nog steeds niet boven je toetsenbord kruimelen ;-)
Pagina: 1