LG 49SJ810V vs Samsung UE49MU6100

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus87
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-04-2023
Hoi Allemaal,

Na de aanschaf van een Ps4 Pro wil ik mijn full hd tv, vervangen voor een 4k variant.
ZIjn er mensen die ervaringen hebben met de volgende tv's:
  • LG 49SJ810V (749 euro)
  • Samsung UE49MU6100 (544 euro)
LG is de goedkoopste tv met Ultra HD premium certificering die ik kon vinden.
De Samsung is een budget model.

Beide tv's voldoen aan eisen qua aansluitingen, design en formaat.
Optisch gezien vind ik de LG een mooiere tv.

Echter vraag ik mij af voor iemand die geen tv zender bekijkt en uitsluitend content via internet/YouTube en Netflix i.c.m. flink wat console gaming, of het de moeite waard is om iets dieper in de buidel te tasten.

Geeft de LG op gebied van HDR, inputlag en beeldkwaliteit echt meer voor het geld?

Mocht iemand mij kunnen helpen met wat info/ervaringen lees ik het graag.
:)

Beste antwoord (via Bertus87 op 20-05-2018 22:40)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:19
€ 750 zie ik als de toplijn van budget tv’s. De problemen die jij noemt, zoals backlight bleeding en dirty screen hebben al die schermen wel. Je moet idd bedenken wat belangrijk voor je is, kijkhoek of contrast. Contrast is wel het ding waar het om draait bij tv’s. Zoals hierboven staat aangegeven is die LG een ips scherm met slecht contrast en matige zwartwaardes.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 02:49
De LG heeft 120hz, de Samsung maar 60hz.
Ook moet je kijken of je voorkeur bij Tizen of LG WebOS ligt.
De LG heeft 4x HDMI ipv 3x
De LG heeft usb 3.0
De LG is 30% zuiniger
https://tweakers.net/pricewatch/compare/753567;873115/

Je kan het beste gewoon langs de mediamarkt gaan, en beide tv's proberen. Kijken of je verschil merkt in de beeldinterpolatie, het besturingssysteem, en het contrast.

[ Voor 27% gewijzigd door 7Sins op 16-05-2018 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
7Sins schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:55:
De LG heeft 120hz, de Samsung maar 60hz.
Ook moet je kijken of je voorkeur bij Tizen of LG WebOS ligt.
De LG heeft 4x HDMI ipv 3x
De LG heeft usb 3.0
De LG is 30% zuiniger
https://tweakers.net/pricewatch/compare/753567;873115/

Je kan het beste gewoon langs de mediamarkt gaan, en beide tv's proberen. Kijken of je verschil merkt in de beeldinterpolatie, het besturingssysteem, en het contrast.
Dan juist niet naar de mediamarkt. Je kunt daar niet met de settings spelen. En al kan dat wel dan zit je onder tl-licht te kijken. Dat is natuurlijk niks. De tv’s zullen ook niet maast elkaar staan. De mediamarkt is leuk om te neuzen en te kijken, niet om serieus tv/audio te ervaren en te kopen.

Die LG kan een veel hogere peak brightness weergeven bij HDR content, waardoor HDR materiaal veel mooier uitkomt. Dat is wat je wil.

Je kunt je budget toevallig niet ophogen tot € 1.000? Dan koop je de sony xe90 55inch. Die tv is veel beter in alle opzichten dan se tv’s die je op het oog hebt. Dat is die €250 extra tov die LG echt meer dan waard. Heb je ook nog een 55 inch, wat bij 4K toch wel minimaal is. Ik heb een 55 inch LG C7 en met gamen zit ik er max 2m vanaf. Dan zie je goed het verschil tussen 1080 en 4K. Bij 4m zie je het verschil echt amper.

[ Voor 14% gewijzigd door Hulleman op 16-05-2018 15:17 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus87
Bedankt voor de antwoorden zover!

Hoger dan 800 euro wilde ik eigenlijk niet gaan.
Ik zit straks ook 2 tot 2,5 meter van de tv vandaan.
In verhouding met de rest van de woonkamer is een 49" voor mij een betere keuze dan 55".

HDR lijkt inderdaad het beste tot zijn recht te komen bij een tv met een hogere peak brightness (aantal nits). Het zogezegde ultra hd premium certificaat moet aangeven dat de tv een minimale helderheid kan tonen. Vandaar dat deze op de LG hoger is.

Ik lees alleen her en der over de LG tv's dat de verdeling van de backlight niet zo goed is. Snel last van backlight bleeding en met local dimming last van dirty screen effect.
Daardoor zou het contrast van de tv minder goed uit de verf komen en dat heeft automatisch zijn negatieve uitwerking op de kwaliteit/zichtbaarheid van het HDR beeld.

Daarom zit ik te dubben of die meerprijs het wel waard is, of dat je voor 750 euro eigenlijk ook gewoon een budget toestel haalt vergelijkbaar met een 500-600 euro toestel.

[ Voor 4% gewijzigd door Bertus87 op 16-05-2018 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramberk15
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:28
Als je echt budget wil gaan kijk dan eens naar de LCD 50" modellen. Alle 50" panelen zijn VA dus hoog contrast. Beter bij HDR en films. We staat al een Philips 50pus6162 voor 449 in de pricewatch. De tv's die jij noemt hebben IPS panelen dus zijn met name sterk in kijkhoek. Overdag zijn ze verder ook prima maar in de avond speelt magere contrast op.

Heb zelf de indruk dat je ofwel budget moet gaan ofwel minimaal 1000 euro uittrekken voor een display met min. 800 nits helderheid tav HDR.

Kijken helpt verder altijd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
€ 750 zie ik als de toplijn van budget tv’s. De problemen die jij noemt, zoals backlight bleeding en dirty screen hebben al die schermen wel. Je moet idd bedenken wat belangrijk voor je is, kijkhoek of contrast. Contrast is wel het ding waar het om draait bij tv’s. Zoals hierboven staat aangegeven is die LG een ips scherm met slecht contrast en matige zwartwaardes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bertus87
Bedankt voor jullie antwoorden. Ben uiteindelijk voor budget gegaan. De Samsung ue49mu6100. Bevalt goed. Met de juiste settings ondanks beperkt contrast nog steeds een "wow" effect tijdens gamen op m'n ps4 pro en tijdens hdr video. Van de budget tvs vond ik deze voor de prijs zeker uitblinken qua paneel en instellingen maar vooral qua software. Tizen van Samsung en de motion techniek van Samsung leken aanzienlijk beter dan de budget LG of Sony software. Vond het verschil tussen de top van budget en budget niet groot genoeg om de 2 a 300 euro te verantwoorden. Natuurlijk geeft een tv van 1500 euro of een nog duurdere oled/qled beter beeld maar voor iemand die basic wilt en van een 8 jaar oude budget LG full hd tv kwam is dit super.
Pagina: 1