Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pctracer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-10-2024
Als ik een beeldscherm boven m'n bed wil hangen en de enige manier waarop ik zal kijken is via een KPN TV kastje (via HDMI) of via een Chromecast (HDMI) is er dan nog een toegevoegde waarde om een TV te kopen in tegenstelling tot een monitor?

Ik denk aan een grootte van 20-32"

Ik zoek een beeldscherm?
Dit kan een TV of een Monitor zijn om TV/films te kunnen kijken.

Wat mag het kosten
Liefst zo min mogelijk, in ieder geval onder de €300,- Voorkeur is om een extra breed scherm te kopen bv (21/9) of UltraWide full HD of UltraWide Quad HD. Enig idee hoe het zit qua presentatie van een KPN kastje en UWQHD? Of krijg ik dan extra uitgerekt beeld?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet bepaald

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Is er verschil tussen een monitor en TV voor mijn doeleinden? Zo ja, wat?
Kan een KPN kastje op een UWQHD aangesloten worden? Hoe ziet het beeld er dan uit?

Alvast enorm bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:45
Een monitor gaat minder inputlag hebben en gaat al sneller van een vesa mount voorzien zijn. Aan de andere kant hebben deze meestal redelijk slechte speakers (als ze er al hebben), geen afstandsbediening en geen nabewerking voor beter beeld.
Een tv is zowat het omgekeerde.

Een ultrawide monitor zal zoiets weergeven op je tv signaal:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ryBpmLu.jpg

maw, weggegooid geld.
Ik zou persoonlijk aanraden om een gewone tv te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Ik ben het eens met DenHond.

Het geluid van de TV is op zich al niet te best maar altijd nog beter dan de meeste monitoren. Ik zou dan toch voor het eerste kiezen tenzij je bereid bent om tegelijkertijd aparte luidsprekers / audiosysteem te installeren.
Natuurlijk kan je ook een hoofdtelefoon gebruiken maar uit ervaring kan ik je vertellen dat het als je met je hoofd op een kussen ligt kan het vrij ongemakkelijk / oncomfortabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:26

MsG

Forumzwerver

Gaat het vooral om reguliere televisie of juist om films via bijv. Netflix die je dan naar de Chromecast stuurt?

Helaas leven we namelijk in een wereld waar televisie en tv-series vaak de aspectratio's van HD-ready en fullHD heeft (16:9), maar films juist weer vaak 2.35:1. Met andere woorden bestaat er eigenlijk geen goede televisie voor beide schermformaten tegelijk. 21:9 is wéér een andere aspectratio en daar zul je dan ook geen fluit aan hebben bij mediaweergave.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pctracer
Dank voor deze reacites!

@DenHond houdt dit in dat dat er (bijna) altijd zwarte balken aan de zijkant zijn? Is het niet mogelijk om het te 'schalen' zodat er wellicht een klein beetje onder en boven wegvalt maar wel de volledige breedte wordt gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:45
Tenzij je setup box instellingen heeft voor aangepaste resoluties (wat hoogst onwaarschijnlijk is), zit je met deze zwarte balken aan de zijkant.

Als je wil shoppen voor een scherm voor tv doeleinden, koop je nog steeds best een tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:26

MsG

Forumzwerver

Tuurlijk kan je vaak wel zoomen, maar als je even je meetkunde er bij pakt, zul je zien dat er wel meer dan "een klein beetje" boven en onder weg gaat vallen als je het beeld tot die volledige breedte zou willen oprekken. Je kan het altijd proberen, maar het lijkt me een vrij kreupele methode om een beeldverhouding die niet aansluit bij de beeldverhouding wat je kijkt. En daarnaast is dit inderdaad een erg afwijkende resolutie, dus je zul dat wel even moeten checken bij je settopbox.

[ Voor 16% gewijzigd door MsG op 18-05-2018 12:34 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fenerf
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 02:26
TV kopen direct. TV's hebben meestal ook wel gelijk betere kleuren en beeld en natuurlijk niet te vergeten: een afstandsbediening. Ik kijk nu via mijn monitor en ja geluid is slecht, geen afstandsbediening om geluid harder te zetten want nu moet ik elke keer met knopjes het volume omhoog gooien en dan wanneer ik weer een spel speel via de PS4 is het geluid te hard.

Dit is teveel gedoe dus haal gewoon een TV :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom zou je in de eerste plaats moeilijk gaan doen met een monitor als tv ???????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pctracer
Dank voor alle reacties.

De voornaamste reden dat ik ook naar een monitor aan het kijken ben is de prijs.

Ik wil graag een beeldverhouding 21:9 (of in ieder geval breder dan 16:9). De prijs van een TV is vele male duurder dan de prijs van een monitor van deze verhouding.

De afstandsbediening zit al bij het KPN kastje, dan zou de monitor aan kunnen blijven staan. Ik heb boxjes voor het geluid via het KPN kastje, die ook weer via die afstandsbediening gaat.
Pagina: 1