Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Furion2000
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 12-12 16:09
Goedemorgen tweakers,

Na een topic over een aankoopmakelaar, ben ik benieuwd naar dingen die jullie anders gedaan zouden hebben als je het over zou moeten doen of hoe jullie zouden adviseren in de huidige markt.

We zijn starters met een leuk budget van ongeveer 400k, zijn al lang samen en zijn nu 2 maanden aan het kijken naar huizen. Nou is het zo dat we met het huidige aanbod 1x mis gepakt hebben, maar voor de rest niet allebei het ‘ja!’ gevoel hadden. Het is dan ook zo dat mijn vriendin bij elk huis dat af is ja zegt en ik wel een huis wil wat redelijk af is, alleen wel iets wil wat potentie heeft om nog uit te breiden en ruimte heeft om wat te rommelen in een schuur. Ik ben handig, heb geen praktisch beroep, maar wel de wens om in de weekenden wat te kunnen rommelen aan mijn motor en met hout te werken. Mijn vriendin kijkt dan ook puur naar de feiten en streeft naar perfectionisme en ik ben een gevoelspersoon en heb vaak een praktische aanpak. Bij het maken van beslissingen duurt het ‘proces’ wat langer en wat meer discussies, maar het is wel een goede combinatie vinden we zelf en uiteindelijk ook meestal goede beslissingen.

De huidige markt is minstens raar te noemen en prijzen zijn aan het stijgen en daardoor voelt mijn vriendin toch enige haast of druk om snel iets te vinden, ikzelf ben meer van mening dat we geduldig moeten wachten totdat we allebei weer volmondig ‘ja’ zeggen bij een huis. Ik vind bij de grootste aankoop van je leven, je jezelf niet moet laten beÔnvloeden door de markt of dat zegt mijn gevoel. Als je teveel concessies doet op een huis en dan ook nog eens in verhouding meer betaald, dan zouden best wat mensen spijt kunnen krijgen denk ik zo.

Nu is het zo dat gevoel, geld en praktijk 3 verschillende dingen zijn en ik ook best eens ongelijk kan hebben, dus daarom vraag ik om jullie objectieve kijk hierop.

Concessies die we in de laatste maand al overwegen is de wens om vrijstaand te wonen uit het raam te gooien en in te leveren op pure ruimte (perceel/woning oppervlakte). Denk aan mispakken bij een huis met 1000m2 perceel en dan 300m2 overwegen, ik vind dat nogal een groot verschil qua gevoel.

DUS:
– Geduldig blijven wachten of kleine/grotere concessies naarmate de tijd verstrijkt?
– En waarom?
– Is druk voelen na 2 maanden door de markt en de wens om te gaan kopen realistisch of zouden we moeten blijven relativeren en ons geduld bewaren.

Alvast bedankt voor de reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 09-12 21:27

_Apache_

For life.

Het is een huis.. de plek waar je oud(er) wilt worden, waar je dagelijks in leeft en het goed moet voelen.
Hoe zozeer een huis een rationele keuze is, blijven er emoties bij spelen. Ga dus niet over 1 nacht eis, en laat je niet opjagen door geluiden uit het veld, en al helemaal niet door mensen met commerciele belangen (hypotheek verstrekkers, makelaars etc).

Wij hebben 4/5 maanden gezocht naar een vrij standaard eensgezin woning en dan hadden wij nog een vrij makkelijke uitgangspositie, wij konden namelijk tot anderhalf jaar overbruggen (met dubbele lasten zitten), en dat gaf financiŽle rust.

_Apache_ wijzigde deze reactie 16-05-2018 11:42 (16%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 05:36
Hoe wonen jullie nu? Als je op dit moment al in een fijn huurhuis woont en wat betreft niet op korte termijn weg moet zou ik geduldig afwachten. Als je overhaast toch maar een huis met concessies koopt door slechts de druk die de markt jullie oplegt zal dat blijven kriebelen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:07
Het ligt er maar net aan of het huis dat aan jullie eisen voldoet, wel bestaat. En of het binnen je budget valt.
Is dat allemaal realistisch, dan moet je nog het gevoel hebben dat je ergens zou willen wonen. Zeker geen huis kopen als het niet "goed" voelt.

Dat gezegd hebbende. Als je een leuk huis ziet, niet aarzelen of treuzelen. Direct de telefoon pakken en de makelaar bellen voor een bezichtiging. De eerste mogelijkheid die de makelaar heeft voor zo'n bezichtiging nemen (zorg dat je een paar uurtjes vrij kan nemen van je werk). En als alles naar wens is, niet te lang wachten met een bod uitbrengen.
Zelfs als je bod wordt geaccepteerd heb je vaak nog een week voordat het contract getekend is. En dan nog 3 dagen bedenktijd voordat je er echt aan vast zit.

De hypotheekrente staat historisch laag, al duurt dat waarschijnlijk niet lang meer (in de VS loopt het alweer hard omhoog. De EU volgt langzaam). En de huizenprijzen schieten door het tekort aan aanbod enorm omhoog. Hier in Den Haag bijvoorbeeld 21% over het afgelopen jaar (hier ben je dus eigenlijk al te laat als je nu wilt kopen).
quote:
OosterF schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:42:
Hoe wonen jullie nu? Als je op dit moment al in een fijn huurhuis woont en wat betreft niet op korte termijn weg moet zou ik geduldig afwachten. Als je overhaast toch maar een huis met concessies koopt door slechts de druk die de markt jullie oplegt zal dat blijven kriebelen.
Het probleem met stijgende huizenprijzen is dat je als starter juist niet kan wachten. De huizen worden namelijk alleen maar duurder en je huidige huis stijgt niet mee (want is niet van jou).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 02:36
Een huis kopen is altijd concessies doen, en als je "geduldig aan het wachten" bent is dat misschien juist wel een teken dat je onvoldoende wilt doen. Misschien is wat jij/jullie wilt/willen gewoon niet te koop voor die prijs. Zeker als je mentaal nog prijzen en mogelijkheden van een paar jaar geleden in je hoofd hebt zitten. Je moet wel realistisch zijn. Maar natuurlijk moet je je ook niet gek laten maken en het eerste het beste kopen wat je ziet!

En het is natuurlijk goed om te bedenken welke concessies jullie wel en niet willen doen. Wellicht is voor je vriendin die schuur waar je in kan klussen nauwelijks belangrijk, maar is dat stiekem voor jou altijd een droom geweest... anderzijds moet je ook realistisch nadenken over de kosten. Hoeveel mag dat nou echt kosten? Maakt nogal uit of dat een feature is die je bij wijze van spreken 10K extra kost of 100K...

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 12-12 16:58
Tja, zit in een zelfde situatie. Alleen zitten we nu nog in een huurappartement waar we dus niet meteen weg uit hoeven. Natuurlijk, je wordt helemaal gek gemaakt nu, maar goed. Mijn mening is dat je hoe dan ook toch altijd genaaid wordt (je droomhuis vandaag is morgen al verkocht en wat je morgen koop kan je overmorgen goedkoper krijgen) Ergo: laat je niet gek maken. Natuurlijk, de rente staat nu laag, maar als je daarmee alsnog niet je huis van je wensen kan vinden: wat heb je daar aan? Concessies doen kan altijd, en ga je waarschijnlijk ook wel doen, maar daar zitten grenzen aan, toch?

Wij hebben nu de vraag bij de makelaar uitstaan naar een eengezinswoning, maar met onze wensen gaat dat lastig worden (qua locatie en het bijbehorende prijskaartje) en gaat het uiteindelijk waarschijnlijk toch een benedenwoning worden. Alleen vooralsnog laat ik de makelaar die benedenwoning nog niet zoeken: laat hem/haar voor dat geld eerst maar even het ideaalplaatje uitzoeken, de concessie doen om naar een benedenwoning te gaan (of eengezinswoning op andere locatie) kan altijd nog.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 27-11 21:26
Ik ben ook zo'n starter, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om nu te gaan kopen. Ga mij niet 3x in de rondte lenen om in een hok van 50m2 te gaan wonen wat gefinancierd is op 2 inkomens.

Een flinke tegenslag en je bent het haasje.

Ik wacht het lekker af tot het weer klapt, maar hoogstwaarschijnlijk zal dat weer afgewenteld worden op de verstandige mensen zoals ik.

Want denk je dat er gaat gebeuren als de rente weer omhoog gaat?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hielko
Dan gaan de prijzen waarschijnlijk omlaag, en kan je ook minder lenen... gunstig als je eigen vermogen hebt, en anders maakt het weinig uit. De betaalbaarheid van huizen wordt er niet direct anders op.

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23:17

Richh

Zeg maar Richard

quote:
Lodo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:10:
Ik ben ook zo'n starter, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om nu te gaan kopen. Ga mij niet 3x in de rondte lenen om in een hok van 50m2 te gaan wonen wat gefinancierd is op 2 inkomens.

Een flinke tegenslag en je bent het haasje.

Ik wacht het lekker af tot het weer klapt, maar hoogstwaarschijnlijk zal dat weer afgewenteld worden op de verstandige mensen zoals ik.

Maar... wat nou als het de komende 5-10 jaar niet klapt? Blijf je dan vrolijk de 1000 euro huur aftikken voor datzelfde hok van 50m2? Dat is in 5 jaar ook gewoon 60.000 euro aan huur wat je aftikt. Als die flinke tegenslag minder dan 60.000 is weet ik nog niet waar je het gunstigste mee uit bent.

Mijn PC

• Furion2000
Wij zijn starters die na de lange studie nog thuis wonen en dus hebben kunnen sparen, maar nu wel dat huis uit willen. Ik zit niet op de 'schopstoel' , maar mijn vriendin heeft dat gevoel wel.

Als we dan uitgaan dat wij max. een jaar hebben om iets te vinden, is jullie advies dan anders? Huren is geen optie, want het geld wat je 'weggooid' aan huur is al snel het negatieve verschil bij een aankoop lijkt mij.

@Lodo Ja ik heb al meer mensen gehoord die speculeren over de markt, maar wat als die volgende dip pas over 2 jaar komt en zijn die dips niet altijd kleiner dan de stijging op de langere termijn als je over de laatste 30 jaar kijkt?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20:58
quote:
Furion2000 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:17:
Wij zijn starters die na de lange studie nog thuis wonen en dus hebben kunnen sparen, maar nu wel dat huis uit willen. Ik zit niet op de 'schopstoel' , maar mijn vriendin heeft dat gevoel wel.

Als we dan uitgaan dat wij max. een jaar hebben om iets te vinden, is jullie advies dan anders? Huren is geen optie, want het geld wat je 'weggooid' aan huur is al snel het negatieve verschil bij een aankoop lijkt mij.

@Lodo Ja ik heb al meer mensen gehoord die speculeren over de markt, maar wat als die volgende dip pas over 2 jaar komt en zijn die dips niet altijd kleiner dan de stijging op de langere termijn als je over de laatste 30 jaar kijkt?
Ik weet niet welke regio je zoekt maar indien in de Randstad of ťťn van de grote steden in de randstad dan is de markt daar nu dermate oververhit dat je gewoon altijd teveel betaald. Je betaald een puur speculatieve waarde zonder dat deze nog maar enigszins in verhouding staat met het onderpand.

Mocht je in de provincie aan het zoeken zijn (kop NH, Friesland, Groningen, Drenthe of Overijssel) dan kun je nog wel voor een marktconforme prijs terecht. Anders zou ik enkel en alleen nog maar een nieuwbouw woning proberen te bemachtigen via een bouwproject of zelfbouw indien kavels beschikbaar. De prijzen van nieuwbouw zijn nog niet zo bespottelijk gestegen als bestaande bouw en je betaald geen overdrachtsbelasting plus je voldoet al direct aan energienormen en bent dus minder kwijt aan gas en licht in de maand straks. En als je huis af is, is ie direct al 50k meer waard 8)7

HD4Life @ Full-HD

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:15
Ik weet niet in welke regio je iets zoekt. Zou je bijvoorbeeld op een andere locatie kunnen richten (= ook een concessie) waar de prijzen gunstiger liggen? Wellicht is dat maar 1 of 2 dorpjes verderop. Mocht het na bijvoorbeeld 5 jaar toch tegenvallen dan kun je altijd makkelijk verhuizen.
quote:
Davidshadow13 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:22:
[...]
De prijzen van nieuwbouw zijn nog niet zo bespottelijk gestegen als bestaande bouw en je betaald geen overdrachtsbelasting plus je voldoet al direct aan energienormen en bent dus minder kwijt aan gas en licht in de maand straks. En als je huis af is, is ie direct al 50k meer waard 8)7
Vind ik ook een goede tip. In de regio waar ik woon zie je dat ook heel duidelijk.

Kees_B wijzigde deze reactie 16-05-2018 12:25 (46%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

Rustig gaan kijken en je niet gek laten maken. Je moet samen met je partner een goed gevoel hebben, en je niet laten leiden door de drukte op de huidige markt.

Eating Iron @Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12-12 15:26
quote:
Furion2000 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:36:
DUS:
– Geduldig blijven wachten of kleine/grotere concessies naarmate de tijd verstrijkt?
– En waarom?
– Is druk voelen na 2 maanden door de markt en de wens om te gaan kopen realistisch of zouden we moeten blijven relativeren en ons geduld bewaren.
Ik ben vijf jaar geleden rond gaan kijken voor een huis, ik herken het derde punt, die "druk" die je voelt omdat je zoveel huizen bezichtigt. Dat hoort er een beetje bij, maar laat je niet gek maken. Natuurlijk - als je morgen in het droomhuis der droomhuizen staat, jullie voelen beide een "JA" - dan moet je handelen. Maar tot die tijd, take it easy :)

Uiteindelijk kocht ik na wat bezichtigingen een huisje, een klustoko deluxe, zonder vloeren, geen CV, geen bad, noem het maar op. Later zie je (op de statistieken van het CBS) dat ik echt op het dieptepunt der dieptepunten m'n huis gekocht had - op de maand precies. Dat weet je op dat moment nog niet. Maar nu zie je dat de prijzen in de wijk in 5 jaar met 45% gestegen zijn. Voor mij gunstig, maar ergens is het ook totaal belachelijk. Dus ik zou je kruit voorlopig nog even droog houden, als je het kan permitteren om te wachten tot de markt weer wat inkakt, kan je in de tussentijd sparen. En als de tijd zover is, ben je spekkoper. Nu een huis kopen voelt een beetje als bitcoins kopen terwijl de koers op een all-time high is..

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Furion2000
Het betreft regio Noord-Brabant onder Tilburg, valt nog redelijk mee hier in de wat kleinere dorpen/steden heb ik het idee.

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:55
quote:
Goedemorgen tweakers,

Na een topic over een aankoopmakelaar, ben ik benieuwd naar dingen die jullie anders gedaan zouden hebben als je het over zou moeten doen of hoe jullie zouden adviseren in de huidige markt.

We zijn starters met een leuk budget van ongeveer 400k, zijn al lang samen en zijn nu 2 maanden aan het kijken naar huizen. Nou is het zo dat we met het huidige aanbod 1x mis gepakt hebben, maar voor de rest niet allebei het ‘ja!’ gevoel hadden. Het is dan ook zo dat mijn vriendin bij elk huis dat af is ja zegt en ik wel een huis wil wat redelijk af is, alleen wel iets wil wat potentie heeft om nog uit te breiden en ruimte heeft om wat te rommelen in een schuur. Ik ben handig, heb geen praktisch beroep, maar wel de wens om in de weekenden wat te kunnen rommelen aan mijn motor en met hout te werken. Mijn vriendin kijkt dan ook puur naar de feiten en streeft naar perfectionisme en ik ben een gevoelspersoon en heb vaak een praktische aanpak. Bij het maken van beslissingen duurt het ‘proces’ wat langer en wat meer discussies, maar het is wel een goede combinatie vinden we zelf en uiteindelijk ook meestal goede beslissingen.

De huidige markt is minstens raar te noemen en prijzen zijn aan het stijgen en daardoor voelt mijn vriendin toch enige haast of druk om snel iets te vinden, ikzelf ben meer van mening dat we geduldig moeten wachten totdat we allebei weer volmondig ‘ja’ zeggen bij een huis. Ik vind bij de grootste aankoop van je leven, je jezelf niet moet laten beÔnvloeden door de markt of dat zegt mijn gevoel. Als je teveel concessies doet op een huis en dan ook nog eens in verhouding meer betaald, dan zouden best wat mensen spijt kunnen krijgen denk ik zo.

Nu is het zo dat gevoel, geld en praktijk 3 verschillende dingen zijn en ik ook best eens ongelijk kan hebben, dus daarom vraag ik om jullie objectieve kijk hierop.

Concessies die we in de laatste maand al overwegen is de wens om vrijstaand te wonen uit het raam te gooien en in te leveren op pure ruimte (perceel/woning oppervlakte). Denk aan mispakken bij een huis met 1000m2 perceel en dan 300m2 overwegen, ik vind dat nogal een groot verschil qua gevoel.

DUS:
– En waarom?

Alvast bedankt voor de reacties
Je moet geen druk voelen om nu wat te kopen. Je kan er ook voor kiezen om eerst wat te huren en kijken of jullie het ook nog leuk vinden om samen te wonen :X

Hou in je achterhoofd en probeer je vriendin te overtuigen: Een huis kun je opnieuw bouwen, de kavel kun je niet groter maken en al helemaal niet verplaatsen... Alles natuurlijk wel passend binnen je budget. Dus ik zou gaan voor oppervlakte en ligging binnen bestaande wijk en dan pas kijken naar de woning en het uiterlijk van de woning. Een likje verf verandert al heel veel.

Afgelopen weekend nog over gehad met een vriend: Je kunt beter een huis kopen met een oude badkamer dan een huis met een nieuwe badkamer die je niet mooi vindt. De eerste sloop je er gewoon uit het tweede voel je je toch een beetje schuldig want je hebt er toch wel voor betaald....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12-12 13:28
Eens met @BB-One. Jullie hebben nog geen samenwoon ervaring als ik het zo gelezen heb? Wellicht dus eerst verstandig om eens 1/2jr te gaan huren. Kun je ondertussen ook rustig verder kijken om iets te gaan kopen en kijken hoe het samenwonen bevalt.

De druk snap ik wel want voor je gevoel blijft de boel alleen maar stijgen en als straks de rente ook (flink) stijgt dan gaat het alleen maar meer kosten.

Maar wel een flink budget voor starters, daar zou je toch ook wel wat leuks voor moeten kunnen vinden in die regio zou je denken? Al helemaal als jullie voor een dorp gaan.

• Hogader
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21:50
quote:
Het is dan ook zo dat mijn vriendin bij elk huis dat af is ja zegt en ik wel een huis wil wat redelijk af is, alleen wel iets wil wat potentie heeft om nog uit te breiden en ruimte heeft om wat te rommelen in een schuur.
Zou het niet hierin kunnen zitten? Dat jullie idee van een huis waar je 'JA' tegen zegt maar in een heel klein aantal gevallen overeenkomt?

Verder vind ik dat 2 maanden nog maar kort is om echt druk te voelen in een situatie dat je zelf niet weg moet.

Fractal Design Define XL | Asus Maximus IV Extreme-Z | Intel Core i7 2600K | Prolimatech Genesis | Crucial M4 128Gb | HDD 3TB |G-Skill Ripjaws-X 16Gb | MSI N560GTX | Corsair HX850W | Samsung SH-B123L | Razer Lycosa, Lachesis, Sphex&Scarab | Logitech G35

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:09
quote:
Furion2000 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:17:

Een beetje afhankelijk van hoe erg zij dat gevoel heeft, zou ik toch maar snel actie ondernemen. Jaren terug zijn mijn vriendin en ik vlot gaan samenwonen; ik zat wel best, maar zij (toen 19) wilde z.s.m. huis uit i.v.m. thuissituatie. Ik vond dat helemaal prima, maar ik ga er vanuit dat ze anders zonder mij was gegaan. Gezien jullie situatie klinkt als eind 20 met beide een aardige baan heeft ze die optie ook. Dus helemaal achterover leunen en afwachten lijkt mij geen beste optie... Dat zal je op zijn minst goed moeten bespreken. Anderzijds is het natuurlijk ook zo onderhand wel tijd dat je/jullie het ouderlijk nest gaan verlaten :>

En als je nu niet direct wil committeren aan het kopen van een huis (wensen/concessies en geen samenwoon ervaring), zou ik gewoon op jacht gaan naar een leuk huurhuisje. Kan je relatief veilig een beetje proeven hoe dat bevalt.
En anders hoef je natuurlijk niet je hele budget op te souperen... Ga er dan gewoon vanuit dat je de komende jaren goed zit en rustig in de gaten houdt of er iets moois langskomt. Dat is ook prima te verkopen aan je partner lijkt me :P

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 12-12 16:58
eens, probeer eerst eens het samenwonen uit... Ik zou in dit geval ook eerst eens even gaan huren. Gooi je je geld weg? Tja dat is maar hoe je het bekijkt: als het toch tijdelijk is maakt het niet zo veel uit toch? Je hebt wel de lusten, maar niet de lasten. (onderhoud etc, je kan meteen weg wanneer je wil (ok met opzegtermijn ;-) ) Als huren zo slecht is (qua: je gooit je geld weg) zijn er toch heel veel mensen in NL die hun geld weggooien (en gezien sommige huurprijzen is dat echt niet omdat ze geen huis kunnen betalen)...of valt het stiekem toch wel mee?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Hielko
Sowieso, dat geld weggooien valt wel mee. De rente op de hypotheek, onderhoudskosten, notariskosten, makelaarskosten etc etc zijn dan net zo goed allemaal "weggegooid" geld. Plus een stukje flexibiliteit is ook heel wat waard.

Als ik jullie was zou ik ook gewoon eerst wat gaan huren. Je weet helemaal niet hoe samenwonen gaat bevallen, plus wat je echt wilt in een huis leer je mijn inziens ook pas als je ergens anders hebt gewoond. Iets kopen, en als dat na een paar jaar toch niet helemaal blijkt te zijn wat jullie willen hebben is dat net zo goed "weggegooid" geld...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 12-12 15:00

Theo

moederbord

quote:
Hielko schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:22:
Sowieso, dat geld weggooien valt wel mee. De rente op de hypotheek, onderhoudskosten, notariskosten, makelaarskosten etc etc zijn dan net zo goed allemaal "weggegooid" geld. Plus een stukje flexibiliteit is ook heel wat waard.

Als ik jullie was zou ik ook gewoon eerst wat gaan huren. Je weet helemaal niet hoe samenwonen gaat bevallen, plus wat je echt wilt in een huis leer je mijn inziens ook pas als je ergens anders hebt gewoond. Iets kopen, en als dat na een paar jaar toch niet helemaal blijkt te zijn wat jullie willen hebben is dat net zo goed "weggegooid" geld...
Even een simpel sommentje maken over kopen versus huren. Ik ga uit van en woning met een koopprijs van 200K en een huurprijs van 800 euro per maand en een hypotheekrente van 2%.
Wat kost een woning echt?

Koopwoning:
  • Je hypotheeklasten zijn aflossing (schuiven met geld) en rente (de echte kosten). Na de HRA gooi je dit geld gewoon weg. Dit is zo'n 170 euro per maand.
  • Je hebt te maken met een eigen woning forfait van 60 euro per maand.
  • Je hebt een opstalverzekering nodig. 40 euro per maand
  • Onderhoud van je woning. Je geeft aan handig te zijn, dus veel kun je zelf. Dan kun je 1% per jaar van je woningwaarde reserveren voor onderhoud woning. Ofwel 167 euro per maand
  • Je gemeentelasten en waterschapbelasting zullen bij een koopwoning ongeveer 40 euro per maand hoger zijn dan bij huur.
Koop kost dus 460 euro per maand aan kosten die je als je huurt niet hebt.

Huur je dan ben je 800 euro per maand kwijt. Je hebt geen opstalverzekering nodig en onderhoud is voor jou niet van toepassing.

Het verschil tussen kopen en huren is dus maar 340 euro per maand aan 'weggegooid geld' Niet alleen het huren gooi je geld weg, met kopen die je dat ook aan allerlei verborgen kosten, belastingen en verzekeringen.

Samen een woning huren voor een (half) jaar is dus niet heel duur; jullie betalen (in dit voorbeeld) 4.000 euro per jaar (delta aan weggooigeld ten opzichte van kopen), maar daarvoor krijg je wel de zekerheid dat jullie samen kunnen wonen, zit je niet meer op de schopstoel en kunnen jullie rustig rond blijven kijken!

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: juli 2004

BTU_Natas

Superior dutchie

De Hypotheek rente van 2% is, nu. Niet over de gehele looptijd. Dan is het eerder 4%. Alleen rekenen met een lage rente is jezelf rijk rekenen.

Verder wordt het risico van een eigen woning bezit ook niet mee gewogen. Zowel in geld als sociaal.
Daarboven komt nog het genot van de uitvoering van het onderhoud, of je het nou zelf doet of uitbesteed.

• FreezeXJ
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12-12 14:20

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Een nieuw huis is een fikse aanschaf, en als je daar een miskoop doet zit je er best even aan vast (of betaal je de hoofdprijs om eraf te komen), dus een maandje langer wachten zou het probleem niet moeten zijn.

Als je geen zin hebt om nog een jaar ofzo te wachten ga je huren, dan kun je rustig afwachten tot er iets moois in het vizier verschijnt. Kost dat wachten geld? Zie boven. Als de aankoopprijs dan 10k daalt, of je door minder gehaast te zijn er nog 10k meer aflult ben je alweer voordeliger uit. Ook kun je dan grote verbouwingen etc beter aanpakken, want 'even' een dakkapel, badkamer en leidingen fiksen terwijl je volgende maand het huis in moet is een pittige relatietest.

Hollandse Krachtvoerkoe || Mathematics, with its potential for and hence its requirement of rigour and precision, is evidently the pinnacle of user-unfriendliness

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12-12 16:04

Zebby

Gamed

Speculatie op basis van je post, maar ik denk dat je iets te veel kijkt naar het huis, en weinig lijkt te kijken naar de locatie. Het huis kun je van de grond af aan opnieuw opbouwen, maar je buren/uitzicht/locatie valt buiten jouw invloed. Zelfs "harde" zaken als woonoppervlak kun je met uitbouw/dakkapel/verdieping vaak vergroten, alleen het perceel is lastig. Een schuur kun je ook zo (laten) neerzetten.

Als een huis voelt als "net niet", maar de rest schitterend is - is het huis grondig verbouwen dan geen optie? Kijken met een andere bril kan het een stuk makkelijker maken. Mijn huidige woning (net verhuisd) was ook een bouwval, maar nu het een beetje vorm begint te krijgen voel ik me er een heel stuk beter in. Ik heb nooit waarde gehecht aan uitzicht, maar nu ik wakker word met uitzicht op een dijk met bomen en fluitende vogels voelt dat plots toch heel prettig. Die huizen erachter doen daar niet aan af.
Dat dit zo is omdat het tijdelijke gordijn-laken er weer is afgepleurt in de nacht maakt dan niet uit :+

Kijk beide wat nou echt een harde eis is, en probeer de huidige staat van een woning (budget in achterhoofd houdend) een beetje los te laten.
En koop nooit op 2 inkomens (max) een woning, zorg dat je met 1 + spaargeld ten minste 6 maanden kan dragen. De markt is gek, maar wachten kan ook wel even duren. Dit punt is er ook pas na ~5 jaar stijgingen.

Zebby wijzigde deze reactie 16-05-2018 13:55 (8%)

• Seriph
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 12-12 17:59
Ik zeg wachten tot je iets moois vindt voor het geld wat je ervoor wilt uitgeven. Wat hierboven ook werd genoemd kijk naar nieuwbouw of een kavel. Als dat gebouwd is is het af dus vriendin tevreden en je kan het helemaal naar je smaak inrichten. Alleen dan moet je wel geduld hebben. Het kan wel eens een anderhalf jaar duren voordat je erin kan.

Ga je toch voor bestaande bouw probeer dan de concessies op de inhoud van het huis te doen en niet op de omgeving. Zoals zovelen boven mij ook zeggen. Je huis kan je aanpassen maar niet verplaatsen. Dus liever een huis waar de badkamer van gedaan moet worden dan een huis waar de snelweg zowat door de woonkamer loopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 04:02
Je gedachten zijn in ieder geval in orde.

Weinig consessies maken waar je 10+ jaar spijt van hebt.

Op 2 inkomens is ook een risico, zou niet verkijken op een hoog 'maximumbedrag'. Al kunnen de maandlasten meevallen (dat is uiteindelijk wat telt) en kan je het risico minderen als je de rente lang vast zet.

Blijf wel realistisch - hoeveel klus je daadwerkelijk?

"altijd wat te doen" van hornbach he

Mijn tweakblog over de toekomst

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:55

CurlyMo

www.pilight.org

Wat ik nog aan cruciale informatie mis is de baan. Hebben jullie allebei al een vaste baan in een regio waar je de komende tijd wil blijven werken?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• BradKing
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 12-12 17:36
Ik bedoel dit niet verkeerd, maar jullie wonen allebei nog thuis en zijn starters? Wellicht is voor het eerst echt samenwonen in een huurhuis voor een jaar toch een goed plan, in de omgeving waar jullie zoeken.

Kunnen jullie proeven van zelfstandig wonen, samenwonen en of jullie starters banen wel bevallen! Mocht een van die dingen tegenvallen zitten jullie ieg niet zo vast aan een koophuis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 12-12 17:42
Waarom nu niet eens huis van 200k, eens even goed samen wonen en zien waar je dan toch allemaal tegenaan loopt. Misschien is die tuin wel (minder) belangrijk(er) dan je nu denkt.

Over een paar jaar een huis verkopen wat je vandaag koopt zal je waarschijnlijk ook niet op in te hoeven leveren.

Inventaris

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CheapTweak
  • Laatst online: 23:59
@Furion2000 Denk dat voor een eerste huis je niet voor een grote droomhuis van 400k moet gaan, maar iets waar je jezelf en je vriendin voor 5 jaar ofzo in zou kunnen zien wonen naar tevredenheid met een lagere leenbedrag van de bank.

Een huis is namelijk ook een zware financiŽle last. En als je voor het eerst het huis uit gaat, moet je ook nog leren wat je belangrijk vindt aan je huis. Na 5 jaar zul je veranderd zijn en beter weten wat je echt wilt, i.p.v. wat je denkt te willen op basis van je ouderlijke huis en wat je vrienden hebben.

En als je niet maximaal leent, krijg je ook een lagere rente van de bank, omdat de lening dan minder risicovol is voor de bank. Misschien eens kijken naar NHG?

Ik merk dat ik zelf de voorkeur geef aan een kleine huis. Makkelijker schoon te houden, overzichtelijker en knusser.

CheapTweak wijzigde deze reactie 16-05-2018 16:58 (10%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• miiv
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 11-12 18:09
Eens met velen hierboven. De huizenmarkt in de randstad is op hol geslagen en nu voor max. budget (en op twee inkomens) kopen is zo ongeveer de slechtste beslissing die je kunt nemen. Je betaalt feitelijk voor gebakken lucht (gedreven door een collectieve "fear of missing out") en bij de eerste de beste tegenslag (lees: huizenmarkt stort in, een van jullie verliest baan, afbouw HRA + stijgende rente) heb je direct problemen en moet je in het beste geval drastisch inhakken op je levensstijl. In het slechtste geval sta je op straat met een gigantische restschuld. Blijf me erover verbazen hoe weinig mensen dit lijken te beseffen, terwijl de laatste (huizen)crisis nog niet eens zo lang geleden was. Dus, verlaag je budget en zorg dat je liefst op een enkel inkomen kunt leven.

Mijn advies voor nu zou zijn: ga voorlopig een appartement huren samen; alleen al de hierboven beschreven risico's vermijden is het extra geld waard. Als je echt nu wilt kopen, ga af op nieuwbouw of koop een gedateerd bouwval die verder niemand wil hebben op een voor jullie gunstige locatie. De laatste kun je van maken wat je wilt en als het merendeel van een dergelijke verbouwing bekostigd kan worden met spaargeld heb je aan het einde van de rit ook nog eens lagere LTV, dus minder rente, en (bijna) geen risico op onder water staan. Vergt echter wel wat geduld.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Lodo
quote:
miiv schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:58:
Eens met velen hierboven. De huizenmarkt in de randstad is op hol geslagen en nu voor max. budget (en op twee inkomens) kopen is zo ongeveer de slechtste beslissing die je kunt nemen. Je betaalt feitelijk voor gebakken lucht (gedreven door een collectieve "fear of missing out") en bij de eerste de beste tegenslag (lees: huizenmarkt stort in, een van jullie verliest baan, afbouw HRA + stijgende rente) heb je direct problemen en moet je in het beste geval drastisch inhakken op je levensstijl. In het slechtste geval sta je op straat met een gigantische restschuld. Blijf me erover verbazen hoe weinig mensen dit lijken te beseffen, terwijl de laatste (huizen)crisis nog niet eens zo lang geleden was. Dus, verlaag je budget en zorg dat je liefst op een enkel inkomen kunt leven.

Mijn advies voor nu zou zijn: ga voorlopig een appartement huren samen; alleen al de hierboven beschreven risico's vermijden is het extra geld waard. Als je echt nu wilt kopen, ga af op nieuwbouw of koop een gedateerd bouwval die verder niemand wil hebben op een voor jullie gunstige locatie. De laatste kun je van maken wat je wilt en als het merendeel van een dergelijke verbouwing bekostigd kan worden met spaargeld heb je aan het einde van de rit ook nog eens lagere LTV, dus minder rente, en (bijna) geen risico op onder water staan. Vergt echter wel wat geduld.
Het probleem is dat mensen het gewoonweg niet boeit, onverantwoordelijkheid wordt beloond.

Let op mijn woorden, de overheid zal alles, maar dan ook echt alles, in werking stellen om de ellende af te wentelen op de mensen die zich niet met deze stommiteit hebben ingelaten.

Is eigenlijk ook weer een gevalletje too big too fail. Als je het echt laat klappen dan staan zowat alle huizen onderwater en doet iedereen huilie huilie.

• Furion2000
Qua huren blijft het toch een no-go ook met de berekeningen die de verschillen toch wel kleiner doen laten lijken van @Theo en de vraagtekens die sommigen hebben bij het feit dat we geen ervaring hebben qua wonen. Beiden nuchter opgevoed, kijken dwars door het feit dat het gras altijd groener lijkt bij de ander en zijn al erg lang samen in verhouding tot gemiddelde jonge koppels. Hier zijn we samen zelfverzekerd (eigenwijs) en stellig in.

Qua locatie zijn we er allebei al over uit alleen is dat uiteindelijk vrij gemakkelijk. Het moet op fietsafstand van het bos liggen, maar dat gebied is vrij groot met veel bos.

Onze banen zitten goed (ICT & Statistiek) met nog genoeg stijging in het vooruitzicht en zijn daarin eigenlijk al geen starters meer, we wilde genoeg sparen om samen een leuk huis te kopen in plaats van een echte starterswoning. Dit puur omdat we er anders binnen 5 jaar uit zouden groeien qua salaris en wensen. Verkopen van een huis + verhuizing incl. verbouwing is ook niet gratis en kan ook problemen opleveren. Wat dit betreft dus ook een bewuste keuze. Ook de draagkracht van de hypotheek zal binnen 2 jaar zo goed als 100% op een enkel salaris kunnen, dus dat risico zal in het begin natuurlijk aanwezig zijn, maar dat risico is relatief gezien niet groot.

De 400k is niet onze absolute max, maar dat is wat wij in ons hoofd als maximum gesteld hebben voor een goed huis waar je potentie voor de rest van je leven ziet. Elk huis beoordelen we op basis daar van, dus het zou gerust een huis kunnen zijn van 250k met erg weinig woonoppervlak maar wel de grond om te kunnen verbouwen.

Dit om even te reageren op de randzaken.

Maar om terug te komen op mijn initiŽle vragen, lees ik aan de ene kant de 'speculeerders' met je moet eigenlijk toch wel nu kopen als je binnen een jaar een huis wil kopen en aan de andere kant de gevoelsmensen die zeggen dat je niet na 2 maanden al je wensen de deur uit moet gooien puur voor het kopen en dat een zoektocht soms wat langer kan duren.

Laten we ook een beetje on topic blijven.

Furion2000 wijzigde deze reactie 16-05-2018 17:29 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:13
Mwah jullie overdrijven wel. De huizenmarkt is inderdaad heel extreem nu, maar het te maximaal te lenen bedrag bij banken ondanks de lage rente is heel laag. M'n ouders konden met hun inkomen en 7% rente vroeger zo een gemiddeld huis kopen, maar nu moet je echt een twee persoonsinkomen hebben wil je wat geld mee krijgen (met 2,5%).

Stel je verdient §80.000, dan kan je een hypotheek krijgen van §400.000. Dat betekent §1302 netto maandlast (§1578 bruto). Netto hark je §4000 per maand binnen, dan heb je nog §2700 over voor lasten. EN het grootste deel van de maandtermijn is aflossing, dus dat is een spaarpotje. Als je ieder §40.000 verdient hou je netto zelfs meer over dan §4000 per maand (maar misschien mag je met partner wat minder lenen).

Huren slaat nergens op, die huurprijzen zijn ook bizar in de randstad.

YoshiBignose wijzigde deze reactie 16-05-2018 17:30 (4%)

When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• CheapTweak
quote:
Furion2000 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:22:
Maar om terug te komen op mijn initiŽle vragen, lees ik aan de ene kant de 'speculeerders' met je moet eigenlijk toch wel nu kopen als je binnen een jaar een huis wil kopen en aan de andere kant de gevoelsmensen die zeggen dat je niet na 2 maanden al je wensen de deur uit moet gooien puur voor het kopen en dat een zoektocht soms wat langer kan duren.

Laten we ook een beetje on topic blijven.
2 maanden vind ik dan niet lang. Je moet wel contact houden met realiteit en kijken of dat wat je wilt ook beschikbaar is in de markt.

• Lodo
quote:
YoshiBignose schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:28:
Mwah jullie overdrijven wel. De huizenmarkt is inderdaad heel extreem nu, maar het te maximaal te lenen bedrag bij banken ondanks de lage rente is heel laag. M'n ouders konden met hun inkomen en 7% rente vroeger zo een gemiddeld huis kopen, maar nu moet je echt een twee persoonsinkomen hebben wil je wat geld mee krijgen (met 2,5%).

Stel je verdient §80.000, dan kan je een hypotheek krijgen van §400.000. Dat betekent §1302 netto maandlast (§1578 bruto). Netto hark je §4000 per maand binnen, dan heb je nog §2700 over voor lasten. EN het grootste deel van de maandtermijn is aflossing, dus dat is een spaarpotje. Als je ieder §40.000 verdient hou je netto zelfs meer over dan §4000 per maand (maar misschien mag je met partner wat minder lenen).

Wat bedoel je hiermee precies te zeggen? Misschien ligt het aan mij, maar ik kan hier niet echt een logisch verhaal uit halen en ik snap jou conclusie dus ook niet zo.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:16
quote:
Lodo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:10:
Als de rente stijgt gaat dat heel langzaam, de kans is klein dat de rente ineens 2% per maand stijgt. De vraag is dan hoe snel stijgt de rente en wanneer. Als het vanaf nu gemeten nog 2 jaar duurt voor de rente zo hoog is dan er impact is op de betaalbaarheid van woningen, dan moet je ook weer 2 jaar wachten tot de huizenprijzen weer hetzelfde niveau zijn als nu (wanneer % stijging per jaar = % daling per jaar). Dan ben je 4 jaar verder. En ben je nog geen steek verder als nu. Stel de rente stijgt heel langzaam (0,1% per kwartaal), dan is de kans reel dat huizenprijzen niet gaan dalen, maar stagneren of licht stijgen met de inkomensgroei mee. Ben je ook geen steek verder als nu.

Anima Sana in Corpore Sano

• CheapTweak
quote:
Sport_Life schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:43:
[...]

Als de rente stijgt gaat dat heel langzaam, de kans is klein dat de rente ineens 2% per maand stijgt. De vraag is dan hoe snel stijgt de rente en wanneer. Als het vanaf nu gemeten nog 2 jaar duurt voor de rente zo hoog is dan er impact is op de betaalbaarheid van woningen, dan moet je ook weer 2 jaar wachten tot de huizenprijzen weer hetzelfde niveau zijn als nu (wanneer % stijging per jaar = % daling per jaar). Dan ben je 4 jaar verder. En ben je nog geen steek verder als nu. Stel de rente stijgt heel langzaam (0,1% per kwartaal), dan is de kans reel dat huizenprijzen niet gaan dalen, maar stagneren of licht stijgen met de inkomensgroei mee. Ben je ook geen steek verder als nu.
Ik speculeer dat de hypotheekrente in NL over 2 a 3 jaar ongeveer 4.5% wordt gemiddeld, zoals dat nu al is in America waar ze begonnen zijn om te stoppen met "quantitive easing" door de Amerikaanse Centrale bank.

https://www.usbank.com/ho...tgage/mortgage-rates.html

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23:03
quote:
CheapTweak schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:51:
[...]

Ik speculeer dat de hypotheekrente in NL over 2 a 3 jaar ongeveer 4.5% wordt gemiddeld, zoals dat nu al is in America waar ze begonnen zijn om te stoppen met "quantitive easing" door de Amerikaanse Centrale bank.

Waarom kan ik dan 10 jaar rentevast kiezen voor 1,79%?

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:16
quote:
orf schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:59:
[...]

Waarom kan ik dan 10 jaar rentevast kiezen voor 1,79%?
Omdat banken dat ook voor lange termijn aantrekken ;)
quote:
CheapTweak schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:51:
[...]

Ik (en veel investeerders) verwacht van niet. Maar het is mogelijk.

Sport_Life wijzigde deze reactie 16-05-2018 18:03 (54%)

Anima Sana in Corpore Sano

Acties:
  • +3Henk 'm!

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
quote:
YoshiBignose schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:28:

Vergelijken met prijzen van vroeger is zinloos. Dat komt doordat 'vroeger' vaak alleen de man werkte, en nu tweeverdieners de standaard zijn. De huizenprijzen hebben zich gewoon aangepast naar het ruimere budget dat beschikbaar is.
Daarnaast vind ik een hypotheeklast van 30% van je netto inkomen behoorlijk pittig. Reken belastingen, gwl en reservering voor onderhoud mee, en je gaat richting 45-50% voor je totale woonlasten. Dat is behoorlijk fors :o Dan blijft er weinig over.
Situatie hier is zo'n 25% voor alle woonlasten, en dat is meer dan genoeg!

Dat een behoorlijk deel aflossing is, en dus een 'spaarpotje' is waar, maar daar heb je niets aan op het moment dat je om welke reden dan ook je inkomsten kwijtraakt. De bank verlangt dan nog steeds dat je je betalingen blijft doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:13
quote:
Lodo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:43:
[...]

Wat bedoel je hiermee precies te zeggen? Misschien ligt het aan mij, maar ik kan hier niet echt een logisch verhaal uit halen en ik snap jou conclusie dus ook niet zo.
Lijkt me toch vrij logisch? Iedereen zegt je moet niet max lenen zitten teveel risico's aan, huizenmarkt is raar, wat nou als je uit elkaar gaat blabla. Ik zeg, zelfs met het maximale te lenen bedrag zit je nog vrij safe.
quote:
kpg schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 18:06:
[...]

Vergelijken met prijzen van vroeger is zinloos. Dat komt doordat 'vroeger' vaak alleen de man werkte, en nu tweeverdieners de standaard zijn. De huizenprijzen hebben zich gewoon aangepast naar het ruimere budget dat beschikbaar is.
Daarnaast vind ik een hypotheeklast van 30% van je netto inkomen behoorlijk pittig. Reken belastingen, gwl en reservering voor onderhoud mee, en je gaat richting 45-50% voor je totale woonlasten. Dat is behoorlijk fors :o Dan blijft er weinig over.
Situatie hier is zo'n 25% voor alle woonlasten, en dat is meer dan genoeg!

Dat een behoorlijk deel aflossing is, en dus een 'spaarpotje' is waar, maar daar heb je niets aan op het moment dat je om welke reden dan ook je inkomsten kwijtraakt. De bank verlangt dan nog steeds dat je je betalingen blijft doen.
Ja dat is waar. Wat ook wel meespeelt is het eigen geld dat je meebrengt, zie dat in de OP zo niet staan. Je hebt dan altijd wat minder risico mocht het slechter gaan en je moet je huis weer te koop zetten. En het hangt er vanaf waar je om geeft. Sommige mensen vinden een huis niet zo belangrijk maar willen wel in een dikke auto rijden, of andersom. Je kan best 50% van je netto inkomen aan woonlasten uitgeven als je iemand bent die niet zo vaak op vakantie gaat en veel op de fiets doet.

When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

quote:
YoshiBignose schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 18:42:
[...]
Sommige mensen vinden een huis niet zo belangrijk maar willen wel in een dikke auto rijden, of andersom. Je kan best 50% van je netto inkomen aan woonlasten uitgeven als je iemand bent die niet zo vaak op vakantie gaat en veel op de fiets doet.
Iedereen moet daarin inderdaad zijn eigen afweging maken. Met een huis is het echter wel veel moeilijker om in de kosten te snijden bij tegenvallers (ziekte, ontslag, etc) dan bij heel veel andere kosten.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22:27
Persoonlijk zou ik afwachten tot je beide het "ja!" gevoel hebben! Maar je moet ook snel kunnen schakelen als je wel wat tegen komt! Zorg dus, voor zover je dat nog niet hebt gedaan, alvast een eerste gesprek heb gehad met een hypotheekverstrekker zodat je ook zeker weet wat de mogelijkheden zijn.
Je geeft aan 400k te willen lenen (en meer te kunnen lenen), maar hoe ben je hierbij gekomen? Door online een tooltje in te vullen? Houd er dan rekening mee, dat deze toch wat anders uit kunnen pakken in de praktijk. Ook mag je nog maar 100% van de woningwaarde (of taxatiewaarde) lenen. Eigen geld moet je dus ook tot je beschikking hebben. Hebben jullie daar voldoende rekening mee gehouden? Kosten lopen toch al snel in de enkele duizenden euro's (bij een huis van 400k is dit al gauw 8-12k gok ik).

Aan de andere kant, las ik ook dat jullie beide nu nog thuis wonen. Geld sparen (lees: eigen geld) hebben jullie vermoed ik dus wel goed kunnen doen. Zeker als je verwacht binnen een paar jaar die 400k op ťťn salaris te kunnen (dan ga je rond de 80k / jaar verdienen ongeveer?). Ik ken er persoonlijk maar weinig die dat kunnen (hypotheek van 400k op 1 salaris) in mijn omgeving, maar als jij denkt dat het zo is, neem ik dat maar voor lief aan.
Wat ik echter tussen de regels door lees, is dat jullie nu nog niet samen wonen. Weet je dan wel zeker dat je dan een huis van 400k samen wilt kopen? Jullie zijn al enige tijd samen, maar hebben jullie ook al langere periode(s) gehad dat je 24/7 samen bent? In een ander topic heb ik dat ook aangegeven, maar soms veranderd een relatie daardoor! Toch jammer als je dan met een huis van 400k zit dat weer verkocht moet worden...

Wel ben ik benieuwd, wat jullie "wensen / eisen" zijn aan een woning. In je voorbeeld bij je OP heb je het over 1.000m2 en dan genoegen moeten nemen met 300m2. Ik vind dat een fors verschil! Is dat ook echt waar jullie serieus in willen schipperen (met 70% minder genoegen nemen dan dat je voor ogen hebt)? Of is het meer dat je bijv. 400m2 zou willen, maar ook genoegen neemt met 350m2? Dat laatste lijkt mij acceptabel, maar ook dat is natuurlijk afhankelijk wat je wilt met de ruimte en of dat dan nog mogelijk blijft!

Daarnaast heb je ook niet alleen de lasten van de hypotheek (bij 400k en 1,8% rente (10 jaar vast) zit je al op § 1.450 / maand bruto), maar heb je ook nog de overige lasten, zoals verzekeringen, onderhoud, abbo's, gas/water/licht, etc.

Reken dus ook eens door, wat je maandelijks over houdt om te besteden aan leuke dingen doen en sparen.
En vergeet niet, lasten loop snel hoog op!

Succes in ieder geval met het zoeken!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Ik zou niet alleen wachten op het "JA!"-gevoel, ik zou wachten op de volgende financiŽle crash. Statistisch gezien komt die iedere 9 jaar om de hoek kijken.

Zie: Wikipedia: List of economic crises

Momenteel stijgen de huizenprijzen de pan uit. Waar ik 6 jaar geleden een huis van 80 vierkante meters voor §250k kon kopen binnen de centrumring van Amsterdam, mťt dakterras, krijg ik een soortgelijke woning tegenwoordig niet voor minder dan §500k.

Als er een crash komt (koffiedik kijken natuurlijk) zal je zien dat de huizenprijzen keihard dalen. Veel huizen komen onder water te staan, mensen moeten verplicht verkopen, mensen raken banen kwijt, scheidingen zorgen voor spoedverkopen, et cetera.

Nadeel is dan wel dat de hypotheekrentes weer hard omhoog gaan. Al met al betaal je uiteindelijk hetzelfde, alleen kan je opeens een groter en mooier huis kopen voor datzelfde geld.

Als je nķ een huis gaat kopen lever je gewoon in op kwaliteit. Dan heb je voor die §400k een leuke woning, maar als je zou wachten tot zo'n crash dan zou je voor die §400k kunnen krijgen wat momenteel §600k kost.

Plus, als je nu aan je max gaat kopen en de economie neemt wel een duik: wat gebeurt er als TS of zijn partner hun baan kwijtraakt? Moet je dan noodgedwongen verkopen? Wat nou als financiŽle stress de relatie doet opbreken, kan 1 van jullie het huis dan zelf betalen?

Ik zou de andere kant prettiger vinden. Koop een huis tijdens een crisis zodra je zeker weet dat je in ruwere tijden dat ook nog kan betalen. Vervolgens gaat de economie weer omhoog en wordt je huis gruwelijk veel meer waard. Dat zou mij meer rust geven.

Nu een huis kopen... dat klinkt als "Investeren: koop hoog, verkoop laag!" - slecht idee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 12-12 13:50
Ter vergelijking: Ik ging van luxe appartement in upcomming deel van de stad naar willekeurig oude woning in een stadskern van een randgemeente (lees: dorpskern) in ~6 maanden orientatie. En al die tijd geen idee wat nou eigenlijk echt belangrijk was, en wat bijzaak en gewoon leuk als het erbij kon.
Wat ik uiteindelijk heb gekocht, na 2-3 jaar iets te gaan huren en mezelf ontdekken, is een eengezinswoning in een andere provincie, in een stad waarvan ik oorspronkelijk zeker wist - in die stad wil ik nooit zou wonen.
En ik had de 'luxe' van alleen zijn, dus geen 2e set eisen/meningen om rekening mee te houden.

Ook toen ik echt kocht was na een 3-6 maanden actief zoeken, want eerst een beeld vormen van prijs/kwaliteit in het aanbod om te weten wat binnen het budget mogelijk is en voor jezelf gevoel te ontwikkelen wat de waarde op de markt is van je concessies. Je kan wel at random iets verzinnen als concessie, maar veel handiger is te weten welke concessie uitmaakt voor je budget. En daarbij ook gevoel bij woningen welke prijs realistisch is, welke te hoog (misschien is die woning van 425k best binnen te halen voor 375k?), en welke je vandaag nog moet tekenen voordat ze de fout in de prijsstelling doorhebben.

Dus krijg vooral geen haast na 2 maanden. Je bent eerder net pas begonnen met orienteren, dan 'lang' bezig.

Nog belangrijker is dat als je beiden nog thuis woont, doe jezelf een plezier en ga huren. Zowel stap 1 (uit huis gaan) als stap 2 (samenwonen) zijn van enorme impact of je leven en hoe je alles inricht. Dan weet je erna niet alleen wat je wilt, maar ook wat je kunt.

Nu vindt je werken met hout fijn, maar straks zit je 5 dagen op het werk. Daarna kom je thuis en begint je 2e baan (koken, afwassen, opruimen) en voor menigeen ook 3e (sporten 2-3x/week). Heb je ineens maar 2 avonden over, dan wil je misschien even ontspannen of wat voor jezelf doen.

Dan in het weekend het grote huishoud werk doen (boodschappen/schoonmaak) want daar kom je doordeweeks niet aan toe, wat verplichtingen (bezoek ouders hier, verjaardag daar etc) en heb je ineens nog maar 1 dag over voor jezelf/samen.

Nu denk je bijvoorbeeld 1000m2 voor tuinieren is heerlijk. Plek voor sleutelen/houtwerk is heerlijk. Klussen is heerlijk. Maar je hebt totaal geen idee of besef hoeveel tijd je straks daadwerkelijk kwijt bent in het leven op jezelf en je leven samen. En daarmee ook geen idee of wat je wilt/leuk vindt om te doen, realistisch is om in te passen in jullie relatie en tijdsbesteding.
Kan best dat met 1000m2 tuin, dat zoveel tijd vergt dat jullie beiden 3 gemeenschappelijke hobbies krijgen - koken, sport en tuinieren. Voor iets anders geen tijd. Staat dat schuurtje dat je per se wou hebben daar maar te staan - heb je wel dik voor betaald of concessies gedaan.

Kwa ALLES in jullie leven geld hetzelfde. Want geen historie op jezelf of samen. Bijvoorbeeld hoe ga je straks je eettafel uitkiezen, als je niet weet of je er veel/weinig aan zit, of met hoeveel gasten? En daaruit komt dan weer, hoe weet je dan of de woning die je koopt wel of niet genoeg ruimte heeft voor die eettafel? Hebben jullie aan 1 wastafel in de badkamer genoeg, of moeten het er per se 2 zijn ivm jullie ritme of ruimte voor jezelf?
Datzelfde geld voor de keuken, de woonkamer, etc. Hoe weet je wat je nodig hebt, in de basis, als je beiden nog niet hebt ervaren wat de 'must haves' en 'nice to haves' zijn.

Aals je dat niet weet. Hoe de lokale markt werkt, welke punten van de lijst onder 'wens' of 'eis' vallen, wat er nodig is voor jullie levensstijl in/om de woning... wil je dan echt nu, voor de lange termijn, een 400k keuze maken die dat wel allemaal al vooraf bepaald?

Xanaroth wijzigde deze reactie 17-05-2018 16:29 (70%)

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 11-12 17:11
quote:
Xanaroth schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 16:01:
...Als je beiden nog thuis woont, doe jezelf een plezier en ga huren. Zowel stap 1 (uit huis gaan) als stap 2 (samenwonen) zijn van enorme impact of je leven en hoe je alles inricht.
Eens!

Of nog een alternatief: gewoon een goedkoop, courant rijtjeshuis kopen. Niks fancy's, maar prima bewoonbaar voor een paar jaar. Kost je in de tussentijd niet veel aan maandlasten, kunnen jullie ondertussen lekker sparen. Over een jaar of 5-7 kan je dan alsnog zien of jullie je droomhuis willen kopen. Als het tegen die tijd weer crisis is, is dat alleen maar mooi meegenomen. Het courante rijtjeshuis zal dan wel wat in waarde dalen, maar dit soort huizen kom je altijd wel van af. Je droomhuis zal dan waarschijnlijk veel harder in waarde zijn gedaald. Als je dan ook nog je hypotheek zo regelt dat je een lange rentevaste periode neemt en dat je hem mee mag nemen naar je volgende huis ben je helemaal spekkoper tegen die tijd.

• majoh
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:47

majoh

PSN id: majoh_nl

Fijn dat veel mensen hier nu een financiŽle crisis voorspellen... Tot nu toe weinig reden om dat zo te roepen, zeker op de huizenmarkt. Zie verschillende artikelen, waaronder de volgende:

https://www.abnamro.nl/nl...monitor-januari-2018.html

Er is een huizentekort. Dus meer mensen die willen kopen dan er huizen te koop zijn. Vraag en aanbod zal dus hier de overhand in houden. Daarnaast zie je dat ook letterlijk in hoe snel de verkoop gaat tegenwoordig, er zijn zo veel mensen die graag hetzelfde object willen, dat je snel moet handelen anders krijg je het gewoon niet. En meerder analisten voorspellen dus nog steeds een huizen prijs groei in de komende jaren.

Even naar jouw drie stellingen kijken ipv de crisis:
Geduldig blijven wachten of kleine/grotere concessies naarmate de tijd verstrijkt?
Wachten totdat je wel beide het juiste gevoel hebt zal ik je zeker aanraden. Maar wel samen bespreken welke consessies voor jullie eventueel werken zodat je naar meerdere objecten kan kijken.

En waarom?
Waarom is makkelijk, als een van jullie niet lekker woont in het huis zal dat een stress opleveren in de relatie. Daar moet je dan iets mee doen, verbouwen, verkopen, relatie stuk. Al die dingen kosten veel tijd, energie en potentieel geld…

Is druk voelen na 2 maanden door de markt en de wens om te gaan kopen realistisch of zouden we moeten blijven relativeren en ons geduld bewaren.
Beetje hetzelfde als de eerste vraag. Maar geduldig wachten totdat je echt iets vind waar je beide mee eens bent blijft belangrijk. Twee maanden is niet heel lang, maar kan wel zo voelen. Ikzelf heb net een huis gekocht na een maand of 5 te zoeken… Vind dat zelf heel lang voelen, maar ja, relatief zal het allemaal wel mee vallen aangezien ik er toch wel lang verwacht te wonen, en het ook gaat om een plek waar je elke dag zal zijn…

Battlenet: majoh#2774

• wvdl
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 12-12 17:22
quote:
Qua huren blijft het toch een no-go ook met de berekeningen die de verschillen toch wel kleiner doen laten lijken van @Theo en de vraagtekens die sommigen hebben bij het feit dat we geen ervaring hebben qua wonen.
Ben ik toch benieuwd naar die berekeningen.
Ik heb zelf kunnen na berekenen van mijn koophuis.
Aankoop + verkoopkosten kwamen in totaal op 15k:
- notaris
- belasting
- makelaars
- taxaties
- bouwrapport
- etc etc
Tussen koop en verkoop zat 1000 verschil (in mijn nadeel)
Achteraf had ik het wel geweten :-)

Hou wel in gedachte, in je eerste huis leer je pas wat je niet wilt.
Een oude bouwers wijsheidje:
Het eerste huis bouw je voor je vijand,
Het tweede huis bouw je voor je vriend
Het derde huis bouw je pas voor jezelf.

Kortom, de meeste mensen weten pas na 2 huizen wat ze precies willen in een huis.

Dat over het huren vs kopen.

Verder zou ik voor niet minder dan het 2x 'Ja!' gevoel gaan.
Wij hadden dit bij ons 5e huis.. collega hier op de vloer had dat (pas) na de 44e huis 8)7
Maar jij bent wel degene die je er gelukkig moet zien te maken :D
Dit doet niemand anders voor je.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

quote:
Qua huren blijft het toch een no-go ook met de berekeningen die de verschillen toch wel kleiner doen laten lijken van @Theo en de vraagtekens die sommigen hebben bij het feit dat we geen ervaring hebben qua wonen. Beiden nuchter opgevoed, kijken dwars door het feit dat het gras altijd groener lijkt bij de ander en zijn al erg lang samen in verhouding tot gemiddelde jonge koppels. Hier zijn we samen zelfverzekerd (eigenwijs) en stellig in.
Als eerste uit je kop zetten dat je een huis koopt om geld te verdien. Je koop een huis om te wonen.

Als je dat lukt, heb je al veel meer rust om te kijken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Furion2000
Over de prijs en het feit of je wel of niet moet gaan samenwonen staat iedereen daar anders in. Misschien klinkt het in deze tijd gek, maar vroeger was het niet anders dat onze ouders direct een huis kochten om daarin oud te worden. Verhoudingsgewijs was het in die tijd ook een zware last en waren er net zo goed normen over hoe het beter was en had je daar risico's bij. Noem mij naÔef of eigenwijs, maar ik heb die punten overwogen maar kwam tot een positieve conclusie. Denk er maar eens over na, bij bijna elke beslissing zijn meer negatieve dan dan positieve punten te verzinnen en als je zo denkt is bij alles het risico te groot.

Het 24/7 op elkaars lip argument zie ik ook anders. De enige moment dat je echt 24/7 op elkaars lip zit is op vakantie en dan zie je heel veel koppeltjes wel een een heftige discussie voeren, dat hoort erbij. Ik hoor meer mensen zeuren over dat ze elkaar niet zien, dan dat ze elkaar te veel zien ;)

Nu weer on topic :p

@Cyberpope
Zo denk ik er ook over. Mijn insteek op dit moment is een huis kopen om langer in te wonen en te kunnen verbouwen indien nodig, groot/klein maakt niet uit als het maar genoeg perceel heeft en niet belachelijk veel aan hoeft te gebeuren OF iets goedkopers wat je makkelijk weer kwijt kunt op een goede locatie puur om te kunnen sparen en wachten op een huis waarbij je geen concessies moet doen. De eerste optie kan overigens ook gewoon een huis van 300k zijn, maar de meesten met genoeg perceel beginnen bij 350k.

Verdienen op een huis heb ik veel voorbij horen komen, maar ik zie die gevallen niet echt als heel veel voorkomend mits je je huis verkoopt in een goede tijd, een tijd huurt en in een slechte tijd weer koopt en dan niet denkende aan de rente invloeden waar ook haken en ogen aan zitten. Ik ben wel van mening nu dat het altijd zijn voor en nadelen heeft en links of rechtsom toch wel veel gaat kosten. Speculeren is leuk, maar de momenten dat het echt positief is zijn erg kort en dan moet je maar net geluk hebben dat je wat vind.

Ook het geduld wachten heb ik dus tot na de zomer gezet en daarna ga ik dus ook naar iets goedkopere dingen kijken, want vind dat we het eerste plaatje eerst een kans moeten gunnen voordat we teveel concessies gaat doen en er een stappenplan van gaan maken.

Furion2000 wijzigde deze reactie 18-05-2018 12:31 (8%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True