Excel - Roosterplanning Vert.Zoeken / ALS(EN(

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaibatsu
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-06-2022
Hallo mede Tweakeraars,

Momenteel ben ik bezig met het maken van een Excel planning.

Ik ben opzoek naar een manier hoe ik in Excel verticaal kan zoeken naar een naam in cel E (de naam kan meerdere malen voorkomen) en dat er tegelijk gekeken wordt of er een X is geplaatst in de cel ernaast. De bedoeling is dat in een andere sheet de naam maar 1x is ingevoerd en dat alle X-en te zien zijn wanneer die persoon is ingepland. Ik maak hieronder een voorbeeldje:

Eerst vul ik de planning handmatig aan:
PLANNING PROJECT 1:. . . .Dag 1. . . .. Dag 2 . . . Dag 3. . . Dag 4
JAN. . . . . . .. . . . . .. . . . . . . . . X
PETER . . . . . . . . . . . . . . . . . . X. . . . . . . X . . . . . . . X

PLANNING PROJECT 2:. . . .Dag 1. . . .. Dag 2 . . . Dag 3. . . Dag 4
JAN. . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .X. . . .. . . .X
PETER

Vervolgens wil ik zien wie er nog welke dag beschikbaar is. Dit zou dus automatisch moeten kunnen.
INGEROOSTERD:. . . . . .. . . .Dag 1. . . .. Dag 2 . . . Dag 3. . . Dag 4
JAN. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .X . . . . . . . . . . . . . . . X. . . . . .. X
PETER . . . . . . . . . . . . . . . . . . .X. . . . . . X . . . . .. . . X

Ik heb al lopen spelen met vert.zoeken en ALS(EN( maar omdat de namen JAN en PETER meerdere malen voorkomen krijg je een foutmelding (logisch).

P.s. voor een idee hoe de planning eruit ziet, hier is een linkje: https://we.tl/zdEZu5q2XW

Alvast bedankt :)

[ Voor 15% gewijzigd door Zaibatsu op 16-05-2018 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik ga hier niet je voorbeeld bestand openen op mijn werklaptop, maar kan je even toelichten hoe die verschillende projecten in de sheet staan? Zijn dat aparte tabs, of staan die onder elkaar op dezelfde tab?

Je zou iets kunnen proberen met IF(COUNTIFS(...)>0;"X";"")

En dan dus de countifs formule laten tellen als kolom $E de betreffende naam bevat en de Dag kolom een X bevat. Als de projecten onder elkaar staan, kan je dat in één keer doen, anders zal je per project sheet een countifs moeten definiëren en die dan weer optellen binnen de IF.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:00
De structuur van je data lijkt me niet ideaal voor je functionele wens.
Wat je nu aan het doen bent/wilt, is een rapport maken van een rapport. Dat is vaak veel lastiger dan een rapport maken van een 'berg' brondata, omdat je van je eerste overzicht (per monteur) eerst terugmoet naar een 'complete' lijst, en dan pas een nieuw overzicht (voor alle monteurs) kunt genereren. Handiger is dan om alle data bij te houden in een lijst, en op basis daarvan rapporten/overzichten te genereren.

Handiger lijkt me (dus) om de hele inzet voor alle projecten in één grote lijst/matrix/tabel te zetten, zoals:
Naam	Project         Dag
Jan	Project 1	Dag 1
Peter	Project 1	Dag 1
Peter	Project 1	Dag 2
Peter	Project 1	Dag 3
Jan	Project 2	Dag 3
Jan	Project 2	Dag 4

Met die gegevens kun vervolgens kinderlijk eenvoudig draaitabellen maken van een individueel project, of een totaaloverzicht per monteur, of project, of dag, of..., of...
Op basis van die overzichten kun je dan je 'brondata' weer aanpassen met aanvullende/minder inzet, etc..

Met jouw voorbeelddata wordt het dan zoiets:
draaitabel monteurs

Het fijne is, dat je net zo makkelijk de projecten mee kunt nemen in de draaitabel:
monteurs2

Andere combinaties van rijen en kolommen zijn net zo makkelijk te maken.
En als je in de toekomst meer informatie wilt toevoegen, dan dat op deze manier erg eenvoudig.

[edit] als bonus kun je van een draaitabel met 1x klikken ook een draaigrafiek maken.. ook leuk voor de visueel ingestelde medemens ;-)

draaigrafiek

[ Voor 64% gewijzigd door breew op 16-05-2018 16:26 ]