Ethernet connectie valt uit, software of kabelbreuk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucvdM
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 14:33
Mijn vraag:
Beste mede-tweakers, ik wil de volgende issue aan jullie voorleggen: Ik gebruik mijn PC aardig intensief, vooral in het weekend. Ik ondervind eigenlijk geen problemen, gebruik hem soms ook als Media-server (Kodi/Plex) naar mijn TV en kijk er gerust hele avond series/films op.
Nu heb ik ongeveer een keer per maand problemen met mijn ethernet, alsof de kabel eruit wordt gehaald, dit lijkt alleen te gebeuren bij PUBG waardoor ik wegval en ik mijn team/vrienden in de steek laat. ;w

Relevante software en hardware die ik gebruik:
PUBG, Win10, Kodi/Plex, verschillende andere games on-/offline (zonder problemen).
Asus Z170 Pro Gaming Mobo i.c.m. mid/high gaming rig met A-merk onderdelen (6600k/1070/16GB).
5e standaard ethernetkabel i.c.m. Telfort glasvezel router op 200 up/down

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik ga dan naar de router en lampje brandt dan inderdaad niet van de poort, uit/aan werkt soms wel, meestal niet. Beetje morrelen met kabel bij router werkt ook soms wel, soms niet. Morrelen met kabel bij PC levert nooit resultaat op. Gisteren kreeg ik het helemaal niet meer aan de praat. Ethernet-adapter gereset, geen resultaat, geeft namelijk aan dat er geen kabel inzit.

De kabel gaat vanuit woonkamer naar zolder, vervolgens naar studeer/gamekamer. Mochten jullie aangeven dat het waarschijnlijk de kabel is, nog tips om deze gemakkelijk te vervangen? Kabel is aangelegd door vorige bewoners.

Alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:50
Kabels gaan meestal niet 'opeens' kapot..

Maar even wat dingen controleren:
-Als je een ander apparaat aansluit op de kabel, heeft dit apparaat hetzelfde? Evt. kan je misschien een switch ertussen proppen, en dan 1 kabel naar je PC, andere naar apparaat X als controle. Als je PC dan weer verbinding verliest kan je apparaat X controleren of die nog wel verbinding heeft.
-Andere poort van je router?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucvdM
Ik gebruik inderdaad nog een switch voor mijn 2e-rangsapparatuur, hier had ik inderdaad nog niet aan gedacht om te testen. Zal ik vanavond eens proberen.

Andere poort heb ik gisteren ook nog geprobeerd inderdaad, online/offline poort verwisselde zich gewoon na omzetting. Ligt dus niet aan poort zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 01:37
Het klinkt als dat er plug mogelijk niet helemaal lekker aan de kabel zit aan de kant van de router.

Kun je zien of de plug zelf op een draad is gezet door de vorige bewoners of is het een kant en klare kabel? Post even een foto'tje van de plug en kabel en een close up van de plug (om te zien of alle draadjes netjes in de plug zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Als er een plug aangeknepen is dan is het 95% zeker dat daar je probleem zit..
Die eraf knippen en afhankelijk van wat voor kabel het is het volgende doen:

Soepele kabel nieuwe plug aanknijpen.
Stugge kabel een netwerk wandcontact doos kopen en daar op afmonteren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucvdM
Ik heb zelf de meeste plugs vervangen/aangeknepen omdat de 3 kabels die door het hele huis gaan niet allemaal verbinding gaven. Had er namelijk ook al even naar gekeken maar leken op het eerste gezicht goed aangeknepen, ik zal er straks eens grondig naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucvdM
Update van mijn kant:
15min serie gekeken via Kodi, hield connectie er weer mee op. Kabel in switch gedaan, apparaten van switch functioneerde naar behoren behalve mijn PC.

Dus inderdaad nieuwe connector erop geknepen, verbond niet meteen. Driver weggegooid, PC rebooted, en nu lijkt hij het weer te doen.. TBH, weinig vertrouwen dat hij het blijft doen nu maar keep you posted.

Alvast bedankt voor alle moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 01:37
De test met de switch laat zien dat het probleem in de kabel zit.

Bekijjk de plug even met een vergrootglas en kijk of alle draadjes lang genoeg zijn en worden doorboord door het koperen mesjes. Soms is een van de draadjes net te kort.

Ik heb in een studentenhuis negen kamers in de loop der jaren aangesloten dus heb dus meer dan enkele plugjes geknepen. Ik ben er geen ster in maar het gebruik van een vergrootglas voor ik ze kneep maakte de succesrate groter.

[ Voor 3% gewijzigd door EricJH op 18-05-2018 04:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LucvdM schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 08:28:
Ik heb zelf de meeste plugs vervangen/aangeknepen omdat de 3 kabels die door het hele huis gaan niet allemaal verbinding gaven. Had er namelijk ook al even naar gekeken maar leken op het eerste gezicht goed aangeknepen, ik zal er straks eens grondig naar kijken
Doe jezelf een lol en haal voor die paar centen een simpel kabeltestertje want de kans dat je een utp plug in één keer 100% betrouwbaar knijpt is niet bijster groot als je dat nooit eerder hebt gedaan. ;)
Test dan meteen alle overige kabels in huis.

En ook een pro zal zijn zelfgeknepen kabels eerst willen testen.
Pagina: 1