Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Internet vergeleken met buren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ben2513
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 27-11 14:14
Hoi!

Wij verhuizen op 1 Juni in een nieuw appartementje in Groningen en verheugen ons er al echt erg op. Helaas geeft fourstack maar een internetsnelheid van 14 mbit/s aan. In de binnenstad (...)! Goed denk je, dat kan. Maar toen ik het met mijn buren in hetzelfde gebouw vergeleek schrok ik wel wat. Ons appartement zit op nummer 11B. Nummers 11 en 11A hebben een snelheid van 51 en 64 en onze buren (nummer 13) krijgen 32 mbit/s.

Volgens mij staan alle adressen ook verbonden met dezelfde distributiepunt. Helaas kond ik het appartement niet persoonlijk bezichtigen (mijn vriendin moest het alleen doen), dus kond ik helemaal niet naar het ISRA punt kijken. Hier de outputs van fourstack:

Huisnummer 9:
Wat: Koper; Distributiepunt(en): MDF; Koper/DSL: 27 Mbit/s; Bonded Koper/DSL: 48 Mbit/s

Huisnummer 11:
Wat: Koper; Distributiepunt(en): MDF; Koper/DSL: 25 Mbit/s; Bonded Koper/DSL: 51 Mbit/s

Huisnummer 11A:
Wat: Koper; Distributiepunt(en): MDF; Koper/DSL: 32 Mbit/s; Bonded Koper/DSL: 64 Mbit/s

Huisnummer 11B (ons appartement):
Wat: Koper; Distributiepunt(en): MDF; Koper/DSL: 14 Mbit/s; Bonded Koper/DSL: -

Huisnummer 13:
Wat: Koper; Distributiepunt(en): MDF; Koper/DSL: 32 Mbit/s; Bonded Koper/DSL: -

De buren op zowel linker- en rechterzijde en beneden (ons appartement is op de 2de verdieping) kunnen dus erg sneller internetten. Hoe kan dat? Ik kan geen provider het laten testen want ik nog geen klant ben (ik woon daar nog niet!) Mijn theorie is dat de eigenaar een best wel oude kabel van de grond naar het appartement laat gaan (en een oud ISRA punt?) Misschien is het dus zijn fout en niet de fout van het netwerk? Maar helemaal geen idee.

Kan mij iemand helpen? Dat is best wel vervelend. Ik zou niet veel geld voor Ziggo willen betalen. Graag zou ik <100¤ willen investeren om er dan toch noch wat sneller DSL te krijgen.

Bij voorbaat dank,
Benedikt

Beste antwoord (via ben2513 op 19-06-2018 11:55)

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 00:08

Wildfire

Joy to the world!

quote:
ben2513 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:48:
[...]

Kijk maar hier: https://imgur.com/a/XnUyfYd. De modem zit links (op deze foto kun je nog de bekabeling naar de woon- en slaapkamer zien).
Ah, da's in ieder geval gewoon een modern ISRA, lijkt dus prima.
quote:
Ehh.. Bestaat er ook een 20 mbit profiel? Officieel staat "up to 20 mb" in het contract, misschien kan ik T-Mobile overtuigen het profiel te wijzigen?

Alvast bedankt
Met het 15mbit profiel zul je nooit 20mbit halen, maar het modem geeft aan 23mbit haalbaar te achten. Maar of je profiel gewijzigd kan worden, ik denk niet dat iemand daar in mee zal gaan.

Maar goed, ik kan dat verder ook niet voor je nagaan helaas.

-- Edit: gezien de afstand tot de centrale (want er zit volgens mijn gegevens geen kabelverdeler tussen) zou bij jou VDSL ook gewoon mogelijk moeten zijn met een verwachtte snelheid van iets boven de 20mbit/sec. Ik zie op deze afstand vaker VDSL opgeleverd worden dus waarom er bij jou voor ADSL2+ is gekozen, geen idee.

Wildfire wijzigde deze reactie 06-06-2018 23:44 (17%)

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Alle reacties

5183

De leeftijd van de kabel en ISRA maakt niet uit. In dit geval denk ik dat zelfs alle aansluitingen over dezelfde kabel met vele aders aankomen.

Ik denk dat er niets anders opzit dan proefondervindelijk vaststellen. Je kan er zelf niets aan doen, behalve je modem zo dicht mogelijk bij het ISRA punt zetten.

En als je sneller wilt, dan zal je moeten betalen voor bv. Ziggo. Als je Calvé Pindakaas wil eten moet je ook meer betalen dan als je een pot huismerk van de Lidl eet.

• tweakict
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 12-12 16:58
Waarom bespreek je dit niet met de eventuele buren? Waar ik persoonlijk van schrik, zijn de enorm lage snelheden voor (v)DSL). Bij de Ziggo krijg ik 400 Mbit, het zij voor een een euro of 80 per maand (alles in 1)

• wagenveld
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Binnenstad Groningen is oha knudde, maar je kunt allicht KPN eens bellen. Fourstack geeft puur een indicatie op basis van afstand en beschikbaarheid, houdt dus geen rekening met kabels en ISRA punten.
Ik zou in de eerste week dat je er zit KPN langs laten komen. Met een beetje geluk kan je dat nog regelen.

• hp-got
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 23:06
1. Fourstack zegt in mijn ervaring niet alles.
2. Als er een oude kabel en/of oud ISRA punt zit: dat is allemaal eigendom KPN. Als dat de reden voor een trage verbinding zou zijn kan je via je provider KPN aansturen om de oorzaak te vinden en eventueel de ISRA te laten vervangen. In mijn ervaring kan een oud ISRA punt een oorzaak zijn van een instabiele lijn waardoor DLM ingrijpt en je een lagere snelheid krijgt dan mogelijk is met een goed ISRA punt.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Niet toevallig in één van de FttH gebieden van Groningen:
https://www.eindelijkglasvezel.nl/groningen/waar-glasvezel/
(helaas nog maar weinig dekking)

Je zou ook eens contact op kunnen nemen met Xs4all; zij zijn vaak de eerste die bonding aanbieden op een bepaalde locatie. En/of zoeken via:
https://vvdsl.robinflikkema.nl/
of er toekomstige ombouwplannen zijn?

Mooie Plaatjes   

• ben2513
quote:
Coritchando schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:20:
En als je sneller wilt, dan zal je moeten betalen voor bv. Ziggo.
Dat is toch wel helemaal niet de oplossing.
quote:
tweakict schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:27:
Waarom bespreek je dit niet met de eventuele buren? Waar ik persoonlijk van schrik, zijn de enorm lage snelheden voor (v)DSL).
Haha klopt, maar >30 mbit/s zijn voor ons wel voldoende. Ik heb nog niet met de buren gepraat, maar zij zouden wel 32 mbit/s moeten krijgen. Dat ga ik gewoon nog doen!
quote:
wagenveld schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:27:
Ik zou in de eerste week dat je er zit KPN langs laten komen.
quote:
hp-got schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:31:
Dat is allemaal eigendom KPN. Als dat de reden voor een trage verbinding zou zijn kan je via je provider KPN aansturen om de oorzaak te vinden en eventueel de ISRA te laten vervangen.
Volgens mij is dat best wel duur, mits wij KPN als provider kiezen. Ik ga ze morgen even bellen!
quote:
ehtweak schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:33:
Niet toevallig in één van de FttH gebieden van Groningen (en kijken) of er toekomstige ombouwplannen zijn?
Helaas niet :(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Reageert fourstack niet op de actuele modem-trains ?
Toen ik destijds overstapte naar DSL kreeg ik via Fourstack 'maar' 8Mb, maar na een maandje stond het op de ( toen ) geleverde 21Mb

Dus het kan zomaar zijn dat jouw adres een slechte verbinding heeft, omdat de vorige eigenaar slechte bekabeling gebruikte

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raym09
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 22:32

Raym09

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

quote:
ben2513 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:17:
Ik zou niet veel geld voor Ziggo willen betalen.
Heb je al een daadwerkelijk vergelijk gemaakt en is Ziggo ook zo enorm veel duurder dan je denkt?

Ik vind/vond Ziggo zeker niet goedkoop, echter heb ik laatst ook de keuze gemaakt om terug te gaan naar minder tv en een lagere internet snelheid. Om rond de 40Mbit te krijgen betaal je per maand zonder korting maar met TV bij een KPN/T-mobile/Ziggo allemaal rond de 45euro. Je hebt het dan dus over een paar euro per maand dat ze duurder zijn. Verschil is echter wel dat je bij Ziggo ook echt die 40Mbit volledig krijgt en bij de rest afhankelijk bent van wat er overblijft. Bij mij was het dus de keuze om over te gaan naar VDSL en hopen dat het acceptabel zou zijn, of bij Ziggo blijven en gegarandeerd die 40Mbit te krijgen. Na een telefoontje kreeg ik ook nog een mooie korting waardoor het verschil met de anderen in het eerste jaar gecompenseerd werd.

Vergelijk dus eerst eens voordat je ze afschrijft.

The first 40 years of childhood are the hardest.

• daupie
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 12-12 17:08
Tip, mocht je voor Ziggo willen gaan start dan even een chat met ze ipv het gewoon op de site te bestellen, meestal kunnen ze je dan nog wat extra korting geven :)

daupie wijzigde deze reactie 16-05-2018 21:29 (75%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Henk007
  • Laatst online: 04:41
quote:
FreshMaker schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:02:
Toen ik destijds overstapte naar DSL kreeg ik via Fourstack 'maar' 8Mb, maar na een maandje stond het op de ( toen ) geleverde 21Mb

Dus het kan zomaar zijn dat jouw adres een slechte verbinding heeft, omdat de vorige eigenaar slechte bekabeling gebruikte
Of wellicht heeft de huidige/vorige eigenaar helemaal geen dsl, maar bijvoorbeeld Ziggo. Fourstack geeft dan een conservatieve ondergrens, dat is mijn ervaring. Reken er maar op dat jij ook vergelijkbare snelheden zal halen als de buren.

• kzin
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12-12 08:48
Heb je ook al eens gekeken wat pricewatch zegt over de mogelijke diensten en prijzen?

• hp-got
quote:
ben2513 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:49:
Volgens mij is dat best wel duur, mits wij KPN als provider kiezen. Ik ga ze morgen even bellen!
Nee.
KPN (netbeheer) is de eigenaar, niet KPN provider.
Je kan de goedkoopste provider nemen die gebruik maakt van het KPN net, dat zijn de WBA (Wholesale Broadband Access) providers zoals Tweak, NLE, .......
Als die een probleem signaleren op het gehuurde deel van het KPN netwerk schakelen ze KPN netbeheer in.

• hp-got
quote:
FreshMaker schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:02:
Helemaal waar.

Een probleem is wel dat veel mensen dat niet weten / beseffen, ook als ze beter zouden moeten of kunnen weten.

Het kan dus gebeuren dat een ISP zegt dat je op het adres van TS slechts 14 Mbps kan krijgen omdat dat in Fourstack staat.

Ik had onlangs een KPN storingsmonteur hier die hetzelfde zei, Fourstack zegt dat ik hier maar 13 Mbps kan krijgen dus heb ik niks te klagen. Terwijl ik hier lange tijd meer dan 20 Mbps had, maar na enkele storingen geknepen werd tot 13 Mbps, en dat gaf Fourstack dan ook braaf aan. Maar omdat het in Fourstack staat krijg je al het maximale dat je kan krijgen, dus ...... 8)7

• DarkKnight
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 11-12 12:37
quote:
hp-got schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:57:
[...]

Helemaal waar.

Een probleem is wel dat veel mensen dat niet weten / beseffen, ook als ze beter zouden moeten of kunnen weten.

Het kan dus gebeuren dat een ISP zegt dat je op het adres van TS slechts 14 Mbps kan krijgen omdat dat in Fourstack staat.
Hmm, dat wist ik ook niet. Het kan dus wezen dat in Fourstack nog een lage snelheid staat, omdat de vorige bewoners van ons huis gewoon niets deden met de verbinding. Dan zou ik toch eens moeten bekijken hoe dat zit, aangezien de buren bij ons ook 3x hogere snelheden zouden moeten hebben dan wij (en ik ging blind op de fourstack info).

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• hp-got
quote:
DarkKnight schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:39:
[...]
Het kan dus wezen dat in Fourstack nog een lage snelheid staat, omdat de vorige bewoners van ons huis gewoon niets deden met de verbinding.
Praktijkvoorbeeld, mijn eigen situatie: een appartementengebouw waar ik met nog 18 anderen dezelfde opgang bewoon, steeds drie appartementen bij elkaar per verdieping.

We zitten allemaal op dezelfde kabelverdeler, dik 300 m. verderop, en vandaar allemaal op dezelfde wijkcentrale.
Ik weet niet of deze aansluitingen allemaal in dezelfde kabelboom zitten en of ze allemaal dezelfde DSLAM gebruiken, ik dacht dat die dingen 16 aansluitingen hebben en dan zouder er minstens 2 DSLAMs in het spel zijn, maar wel in dezelfde wijkcentrale, dus vrijwel gelijke kabellengte.

De kabelverdeler zelf staat in Fourstack te boek met 20 Mbps koper, bonded niet leverbaar.

Mensen in deze opgang die geen xDSL hebben omdat ze Ziggo gebruiken kunnen volgens Fourstack 15 Mbps halen, daar zit geen variatie in.

Als ik de adressen van mensen die xDSL gebruiken intik in Fourstack krijg ik waarden van 17 tot 21 Mbps te zien.
Een buurman die een dik jaar geleden aangesloten werd bij XS4All stond toen in Fourstack met 13 Mbps, nu zegt Fourstack 21 Mbps.

Voor mij is de situatie omgedraaid, Fourstack gaf lang 21 Mbps aan en nu 13 Mbps, en volgt hiermee de waarden die mijn aansluiting in de praktijk haalt met enige vertraging.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ben2513
quote:
Raym09 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:03:
Heb je al een daadwerkelijk vergelijk gemaakt en is Ziggo ook zo enorm veel duurder dan je denkt?
Ja hoor, een 30mbit/s abonnement (voldoende voor ons) kost 26 ¤ per maand bij Online.nl (met korting, maar ik zou wel elke jaar kunnen overstappen). Ziggo kost hier zo'n euro of 40, wel met TV en 40 mbit/s. Maar wij kijken helemaal geen TV en 40 mbit/s hebben we ook niet nodig. Zou leuk kunnen zijn, maar niet voor 14 euro extra per maand. Wij gaan vermoedelijk wel Ziggo kiezen omdat er keen keuze is. Misschien gaan we het ook eerst proberen en als DSL niet snel genoeg is binnen 10 dagen gaan we het ruilen/opzeggen. Dan ziggo!
quote:
kzin schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:16:
Heb je ook al eens gekeken wat pricewatch zegt over de mogelijke diensten en prijzen?
Jazeker, maar helpt helemaal niks.
quote:
hp-got schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:28:
Als die een probleem signaleren op het gehuurde deel van het KPN netwerk schakelen ze KPN netbeheer in.
Klopt niet steeds, online kun je heel veel berichten vinden: tele2, online, etc. gaan KPN alleen bellen als iets kapot is (zoals het ISRA punt). Een lage snelheid zou dus vaak niet voldoende kunnen zijn voor de providers om KPN te bellen..
quote:
hp-got schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:54:
Een buurman die een dik jaar geleden aangesloten werd bij XS4All stond toen in Fourstack met 13 Mbps, nu zegt Fourstack 21 Mbps.
Zou ik mijn internet nu moeten traineren? haha :P Bedankt voor je input, best gek zoiets...

• tomdabom
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 12-12 11:59
Ik zou zelf eens kijken op breedbandwinkel.nl snelheid die ze daar aangeven klopt vrijwel altijd.

tomdabom wijzigde deze reactie 16-05-2018 16:19 (17%)

http://valid.canardpc.com/z5h6en - 5GHz

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
quote:
ben2513 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:07:
[...]

Zou ik mijn internet nu moeten traineren? haha :P Bedankt voor je input, best gek zoiets...
Traineren is de communicatie tussen de modems en de DSLAMS
De eerste week / weken analyseert het DSLAM de verbinding, begint hoog, er geen rare storingen optreden, een stapje hoger, is de verbinding niet naar wens, stapje terug.
Tot er een punt is dat de maximale snelheid snelheid in een marge functioneert,
Dat is het intrainen van het modem, in de DSLrouter kan je dit terugvinden onder het verbindingslog

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hp-got
quote:
[...] etc. gaan KPN alleen bellen als iets kapot is (zoals het ISRA punt).
Wat ik zei: als ze een probleem constateren dan ......
quote:
Een lage snelheid zou dus vaak niet voldoende kunnen zijn voor de providers om KPN te bellen.
Dat is het hele probleem: als Fourstack aangeeft dat je 14 Mbps kunt verwachten en je krijgt dat daadwerkelijk is het voor de provider goed. Tenzij je er eentje treft die mee wil denken en iets verder kijkt dan zijn Fourstack lang is.

Maar als jouw lijntje in het gebruik instabiel blijkt te zijn en je klaagt daarover bij je ISP dan sturen ze KPN netbeheer langs om het probleem te verhelpen. Als je nu een oud ISRA punt zou hebben krijg je een nieuwe, de lijn wordt doorgemeten, DLM een reset, en de snelheid gaat meestal wel omhoog.
Maar geen garantie dat het allemaal zo loopt, vaak is Fourstack heilig.

• FreshMaker
  • Niet online
Ik zou sowieso als je voor KPN / 3e aanbieder gaat, om de montage erbij te nemen.
Niet eigenwijs de tweaker uithangen, en denken dat je het zelf wel kan fixen.
De kans dat KPN na 2 maanden dan zegt "niet ons probleem, je moet betalen' is groter, dan dat je een installatie laat uitvoeren en doormeten op de opleverdatum.

Gaat het dan na 2maanden mis, kun je ze alsnog wijzen op hun eigen installatie

• kielkiel
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12-12 10:16
quote:
hp-got schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:57:
[...]

Helemaal waar.

Ik had onlangs een KPN storingsmonteur hier die hetzelfde zei, Fourstack zegt dat ik hier maar 13 Mbps kan krijgen dus heb ik niks te klagen. Terwijl ik hier lange tijd meer dan 20 Mbps had, maar na enkele storingen geknepen werd tot 13 Mbps, en dat gaf Fourstack dan ook braaf aan. Maar omdat het in Fourstack staat krijg je al het maximale dat je kan krijgen, dus ...... 8)7
Ik heb het omgekeerde: fourstack zegt al jaar dat ik 40 kan krijgen. Mijn modem komt helaas niet hoger dan 27 / 28. (ook na hulp van diverse kpn monteurs). Volgens fourstack kan bijna de hele straat 50 mb krijgen.... Ik helaas niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hp-got
quote:
kielkiel schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 20:20:
Ik heb het omgekeerde: fourstack zegt al jaar dat ik 40 kan krijgen. Mijn modem komt helaas niet hoger dan 27 / 28.
Dat is wel apart, past ook niet binnen wat ik gezien heb en wat ik begrijp van het gedrag van Fourstack.
Misschien komt er hier nog iemand langs die dit kan duiden....?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 01:31

MsG

Forumzwerver

Vaak is een provider welwillender als het helemaal niet werkt dan wanneer je snelheid gewoon middeleeuws is. Mijn ervaring is dat fourstack vaak genoeg wel degelijk klopt, dus ik zou niet blind op die 3 tweakers afgaan waarbij fourstack pessimistisch was. Die lijntrainingen zijn bij mij in Groningen (Vinkhuizen) vrij kloppend.

Het voordeel van een lagere prijs via een virtuele provider ben je ook al gauw weer kwijt als je ziet wat voor gedoe dat weer oplevert als de lijn niet goed is. Je kan KPN namelijk zelf niet bellen, en alles moet weer via de provider. Die stuurt dan weer monteurs van hunzelf die weer niks mogen in de apparatuur van KPN, dus dan moet de provider weer terugbelverzoeken aanmaken of KPN inseinen. Als het eenmaal draait op een goede verbinding werkt het vaak ook wel, maar als je op fourstack nu al zulke lage waarden hebt, zou ik toch overwegen om Ziggo te verkiezen.

Bedenk ook dat alleen KPN en het overpricede XS4All bonded kunnen leveren. Bij de virtuele providers is het allemaal niet-bonded.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte!

• ben2513
quote:
MsG schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 01:14:
Het voordeel van een lagere prijs via een virtuele provider ben je ook al gauw weer kwijt als je ziet wat voor gedoe dat weer oplevert als de lijn niet goed is. Je kan KPN namelijk zelf niet bellen, en alles moet weer via de provider.
Klopt.. maar wij zouden het nu met gewoon DSL via T-Mobile willen proberen. Helaas kunnen wij alleen een 20mbit/s abonnement gaan afsluiten, maar misschien is het ja wel voldoende. Ik ga zodra wij verhuist zijn direct aan de slag met het "traineren" van de modem/een KPN monteur binnen te krijgen. Bij T-Mobile kun je je snelheid elke maand aanpassen, dus zou het volgens mij de beste keuze zijn. Als wij na 1 jaar helemaal ontevreden zijn gaan we naar Ziggo overstappen.

De discussie hier is best goed! _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 12-12 13:50

Angeloonie

PUBG Addict

Tsja, Fourstacks geeft op mijn huisadres dit aan:

Terwijl er toch echt een glasvezellijn met 500Mbit/ps ligt.

Dus hoe betrouwbaar is die info dan denk ik..

Angeloonie wijzigde deze reactie 17-05-2018 11:25 (13%)

Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie - PUBG

• RobinF
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 11-12 07:56
quote:
Angeloonie schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:22:
Tsja, Fourstacks geeft op mijn huisadres dit aan:
[afbeelding]

Terwijl er toch echt een glasvezellijn met 500Mbit/ps ligt.

Dus hoe betrouwbaar is die info dan denk ik..
Dit gaat alleen om Reggefiber glasvezel (+ enkele zakelijke aanbieders op hooguit 3 bedrijventerreinen). Is t een andere provider dan zie je em niet.
Heb je wel Reggefiber dan is die lijn simpelwel niet aan t goede adres gekoppeld of kijk je nu gewoonweg niet bij t goede adres

• Angeloonie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 12-12 13:50

Angeloonie

PUBG Addict

quote:
RobinF schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:29:
[...]
Dit gaat alleen om Reggefiber glasvezel (+ enkele zakelijke aanbieders op hooguit 3 bedrijventerreinen). Is t een andere provider dan zie je em niet.
Heb je wel Reggefiber dan is die lijn simpelwel niet aan t goede adres gekoppeld of kijk je nu gewoonweg niet bij t goede adres
Exactly my point.. je kunt dus niet blind op die info af gaan, want niet alles zit er in. Zelfde geldt voor de TS dus.

Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie - PUBG

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 11-12 07:56
Nouja, TS doelt op DSL en daar is deze site best wel geschikt voor

• hp-got
quote:
MsG schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 01:14:
Het voordeel van een lagere prijs via een virtuele provider ben je ook al gauw weer kwijt als je ziet wat voor gedoe dat weer oplevert als de lijn niet goed is. Je kan KPN namelijk zelf niet bellen, en alles moet weer via de provider.
Ach, KPN.....
Ik heb nog wel eens een nare droom van hun helpdesk, vooral als ik zwaar getafeld heb...... >:)

Als je als KPN-klant iets gedaan wil krijgen is de beste weg hun forum, niet de telefonische helpdesk.
Op het forum zitten webcare medewerkers die wel wat kunnen bewerkstelligen.

Voor mensen die in een DSL-achterstandsbuurt wonen kan KPN jaar op jaar wel de prijzen verhogen maar niet de snelheid.
Het schiet niet op als je abo opeens 40 Mbps heet, je daarvoor de volle prijs mag gaan betalen, maar de geleverde snelheid komt niet boven de helft van je abonnementssnelheid en er is geen verbetering in zicht.

Wholesalers maken gebruik van hetzelfde netwerk tegen lagere tarieven. Dat kan de Mbps/¤ verhouding weer een beetje rechtrekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ben2513
T-Mobile Thuis wordt op 11 juni aangesloten en ik ga dan direct aan de slag om mijn snelheid te verbeteren (het modem doet het wel ;)) Hopelijk werkt de verbinding en DLM goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

DM Me eens je postcode. KPN Heeft een nieuwere Fourstack die ook van een andere database uit gaat. De oude Fourstack is deprecated zoals dat zo mooi heet. Weet niet of ik de nieuwe publiekelijk mag delen dus voor de zekerheid doe ik dat maar niet. Nee dit is geen vrijbrief voor iedereen om mij te gaan vragen of ik even voor hun wil kijken, aanbod is nu enkel voor de topicstarter.

Kan ik ook meteen even je SIP24 gegevens opvragen (hoe de lijn door het net loopt) om eens te kijken hoe e.e.a. zit. En mocht er toevallig nog een aktief modem op dat adres zijn kan ik meteen nog wat dingen nameten. :P (als de huidige provider KPN is of een wholesale aanbieder zoals T-Mobile zolang ze maar niet eigen apparatuur in de hvd/kvd gebruiken)

Als je eenmaal in het appartement zit en je verbinding is opgeleverd, stuur me dan maar een berichtje. Kan ik op dat moment altijd de lijn nog eens nameten.

Ik ben nu ff. ca 1.5 uurtje foetsie, als ik terug kom zal ik kijken of je al hebt gereageerd.

---

Als je gaat verhuizen dan zou, als tweaker, de internetmogelijkheden één van je belangrijke aandachtspunten moeten zijn voordat je beslist. Ik ga binnenkort mogelijk verhuizen en voor mij was het gelukkig makkelijk, ik ga toch Ziggo pakken en dat is praktisch overal aanwezig. In mijn geval een compleet gerenoveerd complex waar alle bekabeling nieuw is, dus dat scheelt ook nog eens. :P

Wildfire wijzigde deze reactie 21-05-2018 10:37 (64%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hp-got
quote:
Wildfire schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:17:
DM Me eens je postcode. KPN Heeft een nieuwere Fourstack die ook van een andere database uit gaat. De oude Fourstack is deprecated zoals dat zo mooi heet. Weet niet of ik de nieuwe publiekelijk mag delen dus voor de zekerheid doe ik dat maar niet.
Gokje: bedoel je deze? https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

quote:
Ah hij is al openbaar :P

Verandert niets aan m'n aanbod de SIP24 gegevens op te vragen en mogelijk een lijnmeting te doen. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ik zie dat alle adressen in het gebouw van TS rechtstreeks op de hoofdverdeler zitten, er zit geen kabelverdeler tussen. Ook zie ik dat de kabellengte tot 180 meter verschilt tussen sommige adressen, hetgeen suggereert dat sommige adressen later zijn aangesloten. En ja dan kan er verschil in lengte zitten op de diverse lijnen - en ook een verschil in kwaliteit.

Jammer genoeg heeft de huidige bewoner inderdaad blijkbaar Ziggo. Op het adres zie ik momenteel alleen dat er een ADSL2+ lijn in levering staat, er is geen geschiedenis op de lijn te zien.

Topicstarter, als je in het appartement zit en je lijn is opgeleverd, laat het me even weten. Dan kan ik op dat moment daadwerkelijk de lijn nameten en kijken of me wellicht iets opvalt.

Wat hier al eerder is gezegd klopt trouwens. Fourstack kijkt niet alleen naar wat theoretisch mogelijk is, maar kijkt ook naar de praktijk. Als er voor jouw lijn nooit een praktijksituatie is geweest dan wordt van de theorie uitgegaan gemixed met wat praktijkresultaten uit de directe omgeving, maar dan wel een conservatieve inschatting.

---

Overzicht lijnlengtes:

nr. 9: 1296 meter
nr. 11: 1296 meter
nr. 11A: 1296 meter
nr. 11B: 1176 meter
nr. 13: 1115 meter

Wildfire wijzigde deze reactie 21-05-2018 12:56 (30%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ben2513
quote:
Wildfire schreef op maandag 21 mei 2018 @ 12:50:
Wat hier al eerder is gezegd klopt trouwens. Fourstack kijkt niet alleen naar wat theoretisch mogelijk is, maar kijkt ook naar de praktijk. Als er voor jouw lijn nooit een praktijksituatie is geweest dan wordt van de theorie uitgegaan gemixed met wat praktijkresultaten uit de directe omgeving, maar dan wel een conservatieve inschatting.

---

Overzicht lijnlengtes:

nr. 9: 1296 meter
nr. 11: 1296 meter
nr. 11A: 1296 meter
nr. 11B: 1176 meter
nr. 13: 1115 meter
Hoi, hartelijk dank voor deze info! Mijn appartement heeft dus de kortste lijn, wat mij gek blijkt want het wel boven 11 en 11 A zit. Theoretisch zou ik dan wel een hogere snelheid dan mijn buren kunnen verwachten, toch?

Best interessant dat er nooit iemand op de lijn zat, volgens mij is het appartement enkele jaren geleden worden gerenoveerd. Misschien was A+B tot toen dezelfde woning (zij delen wel een deur).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb eens gekeken naar de adressen die je noemde.

Op 11A zie ik een VDSL-verbinding met linesync op 29.6 mbit.

Verder zie ik op 13A (niet op 13) ook een VDSL verbinding. Deze heeft linesync op 31.3 mbit.

En 11-6 ook VDSL. Op 31.9 mbit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ben2513
quote:
Wildfire schreef op maandag 21 mei 2018 @ 15:14:
Ik heb eens gekeken naar de adressen die je noemde.
Dank je wel! Ik snap het helemaal niet, sorry, maar ik heb er weinig tot helemaal geen kennis van. Waarom zit er een ADSL2+ lijn op mijn adres en de buren hebben VDSL? Dat dient dan toch wel te maken hebben met de bekabeling binnen het huis?

//edit: Hopelijk is er wel een ISRA punt/aansluiting aanwezig in het appartement.. maar ik kan het niet voor 1 juni checken

ben2513 wijzigde deze reactie 21-05-2018 19:31 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 01:38
quote:
ben2513 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 19:27:
[...]

Dank je wel! Ik snap het helemaal niet, sorry, maar ik heb er weinig tot helemaal geen kennis van. Waarom zit er een ADSL2+ lijn op mijn adres en de buren hebben VDSL? Dat dient dan toch wel te maken hebben met de bekabeling binnen het huis?

//edit: Hopelijk is er wel een ISRA punt/aansluiting aanwezig in het appartement.. maar ik kan het niet voor 1 juni checken
Heeft niet zo zeer te maken met de kabels in huis.

De enige reden die me nu te binnen schiet is dat er in de centrale geen capaciteit is om je op een VDSL poort aan te sluiten, en wel op een ADSL2+ aansluiting. Maar ik kan ook compleet fout zitten, en heb ik niks gezegd.

In Zwolle heb ik 20Mbit ADSL2+ aangesloten waarvan netjes 18Mb binnen komt. Maar het huisnummer ernaast kan 200Mbit DSL krijgen. Wat daar de reden van is weet ik nog steeds niet :P Ze lopen langs dezelfde route en komt eerst nog in een straatkast, maar het zou kunnen dat die vol zat en wij dus pech hadden.

krakendmodem wijzigde deze reactie 21-05-2018 19:54 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

quote:
ben2513 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 19:27:
[...]

Er hoort een ISRA aanwezig te zijn, KPN heeft namelijk gedocumenteerd dat er een aansluiting is en dat gebeurt niet zomaar natuurlijk.

Waarom er een ADSL2+ aanvraag loopt terwijl VDSL mogelijk is heb ik zelf helaas geen inzage in, sorry...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ben2513
quote:
Wildfire schreef op maandag 21 mei 2018 @ 20:22:
[...]
Er hoort een ISRA aanwezig te zijn, KPN heeft namelijk gedocumenteerd dat er een aansluiting is en dat gebeurt niet zomaar natuurlijk.
Klopt, maar als je even googled kun je tientallen posts vinden waarin mensen wel problemen met het ISRA punt hebben: er is namelijk geen (bijvoorbeeld hier: https://forum.telfort.nl/internet-267/geen-isra-punt-68882).

Mijn aanvraag via T-Mobile is wel ADSL2+, omdat ze mij helemaal niks anders hebben aangeboden. Misschien gaan ze steeds voor ADSL2+ als fourstack een snelheid van minder dan 20 mbit/s aangeeft? Ik kan er niet mee stopen over dit verhaal na te denken, haha

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

quote:
ben2513 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 20:43:
[...]

Klopt, maar als je even googled kun je tientallen posts vinden waarin mensen wel problemen met het ISRA punt hebben: er is namelijk geen (bijvoorbeeld hier: https://forum.telfort.nl/internet-267/geen-isra-punt-68882).
Er is wel eentje geweest in zo'n geval. Zelf al vaker tegen gekomen. Bv. achter stucwerk weg gewerkt, of invoerkabel vlakbij de grond doorgeknipt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MichelJ
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 10-12 12:00
quote:
Wildfire schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:01:
[...]

Er is wel eentje geweest in zo'n geval. Zelf al vaker tegen gekomen. Bv. achter stucwerk weg gewerkt, of invoerkabel vlakbij de grond doorgeknipt.
Of kijk eens in de kruipruimte. Sinds jaren 60 is KPN /PTT verplicht om een Isra op te leveren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

quote:
MichelJ schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:43:
[...]

Of kijk eens in de kruipruimte.
Dat zou nog kunnen. Komt gelukkig (in ieder geval in mijn regio) maar zelden voor.
quote:
Sinds jaren 60 is KPN /PTT verplicht om een Isra op te leveren.
En dat is alweer verleden tijd. Nieuwbouwhuizen bevatten vaak geen telefoonaansluiting meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ben2513
quote:
MichelJ schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:43:
Of kijk eens in de kruipruimte. Sinds jaren 60 is KPN /PTT verplicht om een Isra op te leveren.
quote:
Wildfire schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:30:
En dat is alweer verleden tijd. Nieuwbouwhuizen bevatten vaak geen telefoonaansluiting meer.
Morgen is sleuteloverdracht. Ik ben heel benieuwd om te weten of de vorige huurder een ziggo abonnement had omdat het zijn keuze was of omdat er geen alternatief bestond. De makelaar weet niet of er in ISRA punt binnen zit, maar hij zei wij gaan er morgen op zoek naar. Zoals eerder al omschreven blijkt het dat ons appartement tot enkele jaren geleden helemaal deel was van het appartement beneden (dus maar een woning).

Spannend!

• ben2513
Er zit een ISRA punt naast de meterkast, plus twee steekcontacten (woonkamer en slaapkamer). Zie hier: https://imgur.com/a/XnUyfYd. Wij gaan de modem direct naast de meterkast plaatsen (op 13 juni).

De vorige huurder had 3 jaren geleden wel een Tele2 abonnement, volgens haar ok met voldoende snelheid (maar dat kan helemaal alles zijn). Zij is wegens de Vodafone korting naar Ziggo overgestapt. Waarom kun je dan geen geschiedenis zien op de aansluiting, Wildfire? Gek.

Verder heb ik helemaal geen idee waar 11-6 zou zijn (of 2,3,4,5). Misschien achter het gebouw op hetzelfde pand. Staat ergens een Tele2 geschiedenis op?

ben2513 wijzigde deze reactie 30-05-2018 14:18 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

quote:
ben2513 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:14:

[..]

De vorige huurder had 3 jaren geleden wel een Tele2 abonnement, volgens haar ok met voldoende snelheid (maar dat kan helemaal alles zijn). Zij is wegens de Vodafone korting naar Ziggo overgestapt. Waarom kun je dan geen geschiedenis zien op de aansluiting, Wildfire? Gek.
Omdat ik als monteur niet meer dan twee weken lijngeschiedenis kan terugkijken, that's why :)

En dat dan alleen nog bij een bestaande lijn ook.

• ben2513
quote:
Wildfire schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:57:
Omdat ik als monteur niet meer dan twee weken lijngeschiedenis kan terugkijken, that's why :)
Hartelijk dank :) T-Mobile kon de lijn al vandaag aansluiten. Ik zit momenteel in Maastricht, maar mijn vriendin heeft de modem aangesloten en een speedtest gemaakt (bij de meterkast). 12.70 Mbps down en 0.64 Mbps up. Dus zoals op fourstack aangegeven. Wij verhuizen over 1 week, misschien kan DLM er nog wat doen.

Zou je nou tests op de lijn kunnen uitvoeren? Dat zou heel mooi zijn :) Heel veel dank voor je hulp.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

quote:
ben2513 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 20:24:
[...]

Hartelijk dank :) T-Mobile kon de lijn al vandaag aansluiten. Ik zit momenteel in Maastricht, maar mijn vriendin heeft de modem aangesloten en een speedtest gemaakt (bij de meterkast). 12.70 Mbps down en 0.64 Mbps up. Dus zoals op fourstack aangegeven. Wij verhuizen over 1 week, misschien kan DLM er nog wat doen.

Zou je nou tests op de lijn kunnen uitvoeren? Dat zou heel mooi zijn :) Heel veel dank voor je hulp.
De noise margin vind ik wat te hoog (rond de 6dB zou mooi zijn, echter 9.3dB in de upstream en 7.3dB in de downstream. Als ik een zogeheten HLOG meting doe ziet die ook wat verstoring op de lijn, waarschijnlijk van aangrenzende lijnen maar de geschatte impact daarvan is ca. 403 kilobit/sec dus redelijk verwaarloosbaar.

Hoe ziet het ISRA er uit eigenlijk bij het nieuwe adres?

Ik zie ook dat 23mbit als attainable wordt aangegeven. Ik doe een DLM reset, eens kijken wat dat doet. :)

-- Edit: gaat geen verschil maken, je bent op een 15mbit profiel gezet en zult dus nooit hoger dan 15mit halen... wellicht dat T-Mobile dat laat doen omdat als je lijn vol open staat er meer kans op errors is? Ik kan dat helaas verder niet inzien...

Wildfire wijzigde deze reactie 06-06-2018 21:30 (10%)

• ben2513
quote:
Wildfire schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:25:
[...]
Hoe ziet het ISRA er uit eigenlijk bij het nieuwe adres?
Kijk maar hier: https://imgur.com/a/XnUyfYd. De modem zit links (op deze foto kun je nog de bekabeling naar de woon- en slaapkamer zien).
quote:
Wildfire schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:25:
[...]

-- Edit: gaat geen verschil maken, je bent op een 15mbit profiel gezet en zult dus nooit hoger dan 15mit halen... wellicht dat T-Mobile dat laat doen omdat als je lijn vol open staat er meer kans op errors is? Ik kan dat helaas verder niet inzien...
Ehh.. Bestaat er ook een 20 mbit profiel? Officieel staat "up to 20 mb" in het contract, misschien kan ik T-Mobile overtuigen het profiel te wijzigen?

Alvast bedankt

ben2513 wijzigde deze reactie 06-06-2018 22:11 (19%)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

quote:
ben2513 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:48:
[...]

Ah, da's in ieder geval gewoon een modern ISRA, lijkt dus prima.
quote:

Alvast bedankt
Met het 15mbit profiel zul je nooit 20mbit halen, maar het modem geeft aan 23mbit haalbaar te achten. Maar of je profiel gewijzigd kan worden, ik denk niet dat iemand daar in mee zal gaan.

Maar goed, ik kan dat verder ook niet voor je nagaan helaas.

-- Edit: gezien de afstand tot de centrale (want er zit volgens mijn gegevens geen kabelverdeler tussen) zou bij jou VDSL ook gewoon mogelijk moeten zijn met een verwachtte snelheid van iets boven de 20mbit/sec. Ik zie op deze afstand vaker VDSL opgeleverd worden dus waarom er bij jou voor ADSL2+ is gekozen, geen idee.

Wildfire wijzigde deze reactie 06-06-2018 23:44 (17%)

• ben2513
quote:
Wildfire schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 22:09:
gezien de afstand tot de centrale (want er zit volgens mijn gegevens geen kabelverdeler tussen) zou bij jou VDSL ook gewoon mogelijk moeten zijn met een verwachtte snelheid van iets boven de 20mbit/sec. Ik zie op deze afstand vaker VDSL opgeleverd worden dus waarom er bij jou voor ADSL2+ is gekozen, geen idee.
Ik vraag me af of fourstack automatisch niet zou moeten worden geüpdatet want je kunt zien dat ik wel 23 mbit/s kan halen? Geen idee hoe het werkt, maar als fourstack de data van het modem uitleest dan weet "hij" het toch wel. Of meet fourstack maar zoveel als door de lijn komt, en omdat het maar een 15 profiel is klopt het niet?

Ik hoop wel er nog uitleg van T-Mobile over te krijgen.

• ben2513
Ik kreeg zojuist antwoord van T-Mobile. Hun 'snelheidtool' zegt ook maar 14 mbit/s, "maar je daadwerkelijke snelheid is op dit moment 20 Mbps (1 Mbps upload) met een maximaal haalbare snelheid van 22,7 Mbps". Ik zal over twee dagen verhuizen en dan een speedtest doen. Volgens hen duurt het ook wat tot het juiste profiel is ingesteld..
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True