Nieuwe vloerolie op parket plakt

Pagina: 1
Acties:
  • 11.421 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:05
Hoi alleen,

We zijn deze week grondig bezig geweest met de vloer van onze woonkamer. Daar hebben we een parketvloer, die geolied was (en te onder was), opnieuw kaal geschuurd en geolied.

Geschuurd met zo'n roterende schuurmachine (boels :Y). De olie die we gebruikt hebben is de Glitsa VloerOlie (transparant). Na schuren goed met de stofzuiger er overgegaan en daarna met glitsa vloerreiniger de vloer schoongemaakt.

Volgens de handleiding van blik moet je steeds een stuk doen, 20min wachten en de olie weer eraf halen met doeken. Na 16 uur kan je de vloer weer gebruiken, na 4 dagen intensief gebruiken.

Heb zondag de 1e laag erop gezet en maandag avond de 2e laag gedaan. Voordat ik de 2e laag erop ging doen was de vloer niet plakkerig. Nu ik de 2e laag erop heb gedaan en gisteren avond (dinsdag) over de vloer ging, is hij plakkerig :| Hoopte dat dat weg ging trekken maar vanmorgen (woensdag), is hij nog steeds even plakkerig.

Wat kan ik doen om de plakkerigheid eraf te krijgen? Heb even voordat ik naar mijn werk ben gedaan even met een doek gewreven, maar dat leek niet te helpen (zag niks op het doek zitten en vloer bleef plakkerig).

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 11:41

Korakal

Up up up!

Dan heb je toch te dik olie erop gesmeerd (het moet echt heel dun). Met een beetje mazzel kun je de plakkerigheid (en een deel van de te dik opgesmeerde olie) wel verwijderen met intensiefreiniger: http://www.woca.nl/websho...lien/15/intensiefreiniger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45
In eerste instantie zou ik gewoon nog wat geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
Na even wat rondgebeld naar de glitsa, allesvoorparket.nl en een lokale parket verkoper.

Glitsa: Boenmachine gebruiken met opgeweven doek om de olie op te warmen en af te nemen (probleem komt vaker voor en dit werkt). Moet dan nog uitzoeken welke pad dat dan is.

allesvoorparket: 1e advies: opnieuw vloer schuren en opnieuw beginnen. Sowieso geen intensiefreiniger. Daarna nog advies om te proberen met boenen.

Parkethandel: Dweilen met warmwater met afwasmiddel (maar ik dacht dat je de eerste paar dagen sowieso niet met water mocht behandelen.

Zal tot morgen vroeg wachten of het verminderd.

[This space is for rent]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Lijkt mij een eigenschap van de olie... Ik gebruik zelf altijd Woca olie wat ik er vrij dik opsmeer en dat plakt nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Even tussendoor. Waarom na schuren de vloer reinigen, Wat is het voor een reiniger ?
wat ik zo lees is het niet voor geschuurde vloer, maar om bewerkte vloer te reinigen. Het bestaat uit zeep en dat trekt in het geschuurde hout, en daarna ga je er olie op smeren

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 12:18
Juiste korrel geschuurd?

Als de vezel niet voldoende open komt te staan zal de 1e laag niet voldoende intrekken en daarmee de 2e laag het totaal te dik maken, en dus plakkerig.

Sowieso zou ik niet zonder meer gaan schuren zoals 'allesvoorparket' aangeeft, dan lopen je schuurpads binnen no-time vol en zit je alsnog met een grote plakkere boel.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
Hackus schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:01:
Even tussendoor. Waarom na schuren de vloer reinigen, Wat is het voor een reiniger ?
wat ik zo lees is het niet voor geschuurde vloer, maar om bewerkte vloer te reinigen. Het bestaat uit zeep en dat trekt in het geschuurde hout, en daarna ga je er olie op smeren
Volgens advies op blik: Glitsa Vloerreiniger.

Na de eerste laag olie was de vloer mooi droog, dus ik denk niet dat het daar aan kan liggen? Alleen de 2e laag die dus blijkbaar toch teveel was...
Skyrunner schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:04:
Juiste korrel geschuurd?

Als de vezel niet voldoende open komt te staan zal de 1e laag niet voldoende intrekken en daarmee de 2e laag het totaal te dik maken, en dus plakkerig.

Sowieso zou ik niet zonder meer gaan schuren zoals 'allesvoorparket' aangeeft, dan lopen je schuurpads binnen no-time vol en zit je alsnog met een grote plakkere boel.
Eerste alles met korrel 60, 80 en als laatste 120. 1e laag leek er goed ingetrokken, de vloer plakte niet na een dag.

Schuren ga ik sowieso niet doen. Leef nu al een week zonder woonkamer en keuken...

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Even gekeken op de producten site, maar in alle gevallen wordt geadviseerd te schuren met een korrel 150-180 (hoewel het bijblad van de olie weer 120-150 noemt).

Denkelijk toch een (iets) te dikke 2e laag, maar goed, daar heb je nu weinig aan. Ik vrees dat je weinig andere keuze hebt dan de boel goed op te laten drogen en opnieuw te beginnen.

Je hebt in ieder geval het voordeel van de warmere temperaturen nu ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@PoweRoy Was het zo slecht dat je met grove korrel ging schuren of ?
Normaal kun je opschuren met 180, en als dat niet gewenste resultaat behaald pak je 120

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoweRoy
Hackus schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:35:
@PoweRoy Was het zo slecht dat je met grove korrel ging schuren of ?
Normaal kun je opschuren met 180, en als dat niet gewenste resultaat behaald pak je 120
Lelijke bestaande olielaag. Dus kaal geschuurd. Ging er niet makkelijk vanaf.

Nu transparante olie

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Hoe is dit uiteindelijk afgelopen?

Stom toevallig bij een familielid hetzelfde probleem met dezelfde olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Hadden wij ook.
Gewoon even 2 weken op je sokken lopen.
Gebeurd puur en alleen bij teveel olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1229806

Het kan oneindig veel verschillende redenen hebben zoals luchtvochtingheid, product, houtsoort, is de oude behandellaag wel goed weggeschuurd. Advies is deze werkzaamheden uit te laten voeren door een professional mocht je er geen kaas van gegeten hebben. Bij onvoldoende kennis zal je helaas eerder de vloer beschadigen dan deze op te knappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:33

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

*knip* Hier had je beter een TR van kunnen maken.

[ Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 13-07-2019 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Na een jaar zal TS wel een oplossing hebben voor zijn probleem. Gezien alles in de originele discussie wel is gezegd, gaat dit topic op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.