Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter0805
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-06 12:12
Ik ben op de hoogte van het e-mount lenzen topic, maar daarin leek mijn post vrij lang en mogelijk iets te specifiek, vandaar dat ik toch besloten heb een los topic te starten.

Goedenavond,

Als studentfotograaf doe ik 2-4x per maand fotografieopdrachten zoals bedrijvenevenementen, borrels, gala's, en commissie/bestuursfotoshoots. Na een jaar apparatuur huren en vooral gewerkt te hebben met de Nikon D750 met Nikkor 24-70 f/2.8 (afwisselend VR en non-VR) heb ik nu toch besloten om in te zetten op mirrorless en een Sony A7 III te gaan kopen. Uiteraard horen daar ook lenzen bij en daar twijfel ik nogal over. Ik heb zo'n €3500 budget (hoeft natuurlijk niet helemaal op) speciaal voor de lenzen. Eventueel kan ik later nog meer budget vrijmaken, maar daarvoor moet eerst gespaard worden. Uiteindelijk hoop ik simpelweg alle apparatuur terug te kunnen verdienen met de opdrachten, daar bovenop nog veel winst maken is niet zo belangrijk.

Hoofdgebruik
Mijn hoofdgebruik van de camera is toch wel de fotografieopdrachten zoals hierboven beschreven. Daarnaast is het opzich prettig als de camera mee kan op vakantie, maar dat is in het begin nog bijzaak (deze zomer geen spannende vakantie gepland, het jaar daarna wel). Alleen primes is helaas geen optie omdat ik ook redelijk wat evenementen doe waarbij ik snel moet handelen en niet altijd evenveel bewegingsvrijheid heb, dus een zoomlens moet de basis vormen.

De zoomlens
De lens waar het eerst mijn oog op viel was uiteraard de Sony 24-70 GM f/2.8. Zwaar, degelijk, haarscherp en duur (€2150 met huidige cashback). Het gewicht kan ik niet heel erg mee zitten want ik ben gewend uren met een D750 met 24-70 f/2.8 en flitser rond te lopen, maar de prijs ligt wel hoog voor één lens. Alternatief is uiteraard de Sony 24-105 G f/4 (€1350), de extra focal length is fijn, maar ik ben bang dat ik de f/2.8 ga missen? Derde optie is de nieuwe Tamron 28-75mm f/2.8 (€800), stukken goedkoper en lichter/kleiner dan de 24-70 GM, alleen minder ideale range. Over de image quality valt helaas nog weinig te vinden.

Verdere toevoegingen zou kunnen zijn (prijzen incl. eventuele cashback):
Sony 16-35mm f/4 (€1139)
Fijne focal length, wil sowieso ooit een wide angle toevoegen aan m'n lenzen arsenaal

Sony 55mm f/1.8 (€731)
Bijna "nifty-fifty", zou dienen als standaard prime lens, misschien wat overbodig in combinatie met de 24-70 GM?

Sony 85mm f/1.8 (€589)
Als portetlens, hier zie ik nog wel de toegevoegde waarde van naast de 24-70 GM, en al helemaal naast de 24-105 f/4.0

Zeiss Batis 85mm f/1.8 (€937)
Duurdere optie van de Sony 85mm f/1.8

Misschien een beetje een lange post (hopelijk wel op de goede plek hier?), maar wat zou jullie input hierin zijn met een budget van €3500? Alvast bedankt!

Groeten,
Wouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-06 19:49
Hoezo heeft de Tamron 28-75 een minder ideale range voor jou? Sowieso als je toch gaat aanvullen met een ultrawide. Zony 55/1.8 is een mooie lens, maar of ie voor jou gaat werken, kan ik niet zeggen. Ik heb juist het tegenovergestelde: geen 24-70, maar wel een 50mm voor evenementen. 85mm portretlens is een goede keuze. De Sony is redelijk betaalbaar en presteert prima.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:09

Garyu

WW

De nifty fifty is perfect voor de iets wijdere portretten en shoots van kleine groepen (2-5 mensen). Verder zou ik inderdaad naar de 28-75 kijken die toch een stuk lichter en compacter is dan de 24-70. Mij persoonlijk zou de 85mm te veel tele zijn voor het meeste gebruik, dus die zou ik zo lang weglaten.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:44
Hier ook een studentfotograaf met nagenoeg dezelfde opdrachten als jij. Ik schiet Canon (5DIII). Mijn meest gebruikte lens is toch wel veruit een Tamron 70-200 2.8. Goed voor (bestuurs)portretten en als je genoeg ruimte hebt ook goed te gebruiken voor groepsfoto's. Op gala's ook prettig in gebruik voor de foto's van de stelletjes (gecombineerd met de 24-105 voor groepsfoto's) en tijdens het diner. Bij het feest zet ik er ook regelmatig een 50mm op, gecombineerd met de 24-105 f4 (maar ik ben geen fan van de f4, vooral in donkere ruimtes), soms even een 15-30 2.8 voor wat extreme-groothoekfoto's.

Verdeling volgens Lightroom:

70-200 f2.8: 64.526 foto's
24-105 f4: 17.005 foto's
50 f1.4: 15.829 foto's
15-30 f2.8: 5.331 foto's

Jammer dat veel third-party lensen (bijv. Sigma Art of Tamron SP lijn) geen native FE hebben, dat zou een hoop geld schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaPPa03
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-06 19:20
Jammer dat veel third-party lensen (bijv. Sigma Art of Tamron SP lijn) geen native FE hebben, dat zou een hoop geld schelen.
Sigma Art lenzen komen binnenkort beschikbaar en zijn al te voor te bestellen bij winkels voor de E-mount.

Flight & Race simulation Discord // Mijn YouTube kanaal / Subscribe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06 19:45

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Waar gaat je voorkeur naar uit Zooms of Primes?
Welke focal lengt gebruik je het liefst het meeste?
Heb je f/2.8 nodig of sneller of is f/4 voldoende

Zet aantal wensen etc. eens voor je zelf onder elkaar.

Bij twijfel ga naar de winkel test het daar of beter huur de Sony A7 III + objectieven eens voor een opdracht. Beste keuzes maak je op basis van eigen ervaring.

Gebruik mijn 24-70GM niet veel. Wel goed objectief, maar merk dat ik zelf sneller grijp naar primes als de Zeiss Loxia 35, 50 en Batis 85.

De Sony 55 zeker mooi objectief deze heeft mij alleen kunnen bekoren na 2 half jaar deze de deur uit gedaan. Gebruikte de Zeiss Loxia 50 het liefste.

Voor Portret werk is de Zeiss Batis 135 ook de moeite waard om eens te bekijken.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:09

Garyu

WW

PeeVv schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 01:53:
Hier ook een studentfotograaf met nagenoeg dezelfde opdrachten als jij. Ik schiet Canon (5DIII). Mijn meest gebruikte lens is toch wel veruit een Tamron 70-200 2.8. Goed voor (bestuurs)portretten en als je genoeg ruimte hebt ook goed te gebruiken voor groepsfoto's. Op gala's ook prettig in gebruik voor de foto's van de stelletjes (gecombineerd met de 24-105 voor groepsfoto's) en tijdens het diner. Bij het feest zet ik er ook regelmatig een 50mm op, gecombineerd met de 24-105 f4 (maar ik ben geen fan van de f4, vooral in donkere ruimtes), soms even een 15-30 2.8 voor wat extreme-groothoekfoto's.

Grappig, ieder zijn eigen bereik en manier van foto's maken :). Ik heb juist mijn tele weggedaan ik hem gewoon serieus -nooit- gebruikte.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fotograaf2004
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-07-2024
Ik gebruik mijn Canon 6D meestal met de 24-105mm f4.0 (zeker bij reportage werk). Voor portretten gebruik ik meestal de Canon 100mm f2.8. Ik wil dus ook een tweede body voor film kopen, ook de Sony A7III maar ik haat dus constant lenzen wisselen en zit ook te denken aan de Tamron 28-75mm f2.8 (de zg. "Bread and Butter" lens qua bereik). Ik hoop ook dat er binnenkort veel filmpjes en foto voorbeelden van deze specifieke combinatie te zien zijn want ik denk dat je dan op zowel film als fotografie gebied 90% gedekt hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter0805
Bedankt voor alle reacties! Ik denk inderdaad dat jullie wel eens gelijk zouden kunnen hebben over de Tamron 28-75mm f/2.8 als beste optie, zeker in combinatie met een wide-angle. In dat geval heb ik een betaalbare, snelle en lichte zoomlens op het juiste bereik (28mm ipv 24mm kan ik waarschijnlijk wel mee leven) en kan ik voor een wijder beeld de wide angle pakken. Nu alleen nog even de reviews afwachten, zeker qua AF en IQ.

Mochten de Tamron 28-75mm toch tegenvallen in de reviews dan zal ik de Sony 24-105mm f/4.0 overwegen. Deze is alleen nergens te vinden om te huren? Enig idee of ik die ergens vandaan zou kunnen toveren?

Primes
De Sony 55mm f/1.8 heb ik al eens mee geschoten en het gewicht en grootte van dat ding is echt heerlijk, dus ik denk dat die er sowieso komt. Simpelweg een heel fijne lens als ik alle bewegingsvrijheid heb, alleen minder ideaal wanneer ik niet alle kanten op kan, vandaar in combinatie met de zoomlens.

De Sony 85mm f/1.8 zal ik binnenkort maar eens huren dan, maar voor €590 kan je niet echt miskopen lijkt me?

Tele- en wide angle lenzen
Een telelens zoals de 70-200mm of een 135mm is inderdaad erg leuk om te hebben, maar ik denk nu nog niet aan de orde. Ik heb nog bijna nooit de neiging gehad verder te willen inzoomen (dat lukt altijd wel met m'n voeten), terwijl ik wel al regelmatig wijder wilde en simpelweg niet verder meer naar achter kon lopen door drukte of een muur.

Dat gezegd hebbende moet ik alleen nog een wide angle lens kiezen. Mijn blik valt dan op de Sony 16-35mm OSS f/4.0, de Sigma FE 20mm f/1.4 ART of de Sigma FE 24mm f/1.4 ART. Hoofddoel gaat zaalfoto's/overzichtsfoto's zijn (die zalen zijn niet altijd even goed belicht). Enige input wat dat betreft?

Samengevat:
Tamron 28-75mm f/2.8 - €800
Sony 55mm f/1.8 - €730
Sony 85mm f/1.8 - €590
Wide Angle - ~ €900 tot €1150

Totaal:
€3000 - €3250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:18
@Wouter0805 Fotolux in Zaltbommel heeft de 24-105 nog op de website staan.

[ Voor 14% gewijzigd door MRIdev op 16-05-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-06 16:48
Ik heb zelf de 24-105 FE F4 gekocht, gecombineerd met de A7 mark III. De combinatie is voor mij tot nu toe prima, waar je bij F4 misschien wat licht tekort komt, kan je dat weer compenseren met een wat hogere ISO. Het is denk ik ook afhankelijk wat je met de foto's gaat doen. Komen ze op een website of Facebook oid? Dan zal ISO 12.800 wel voldoen, waarmee je in echt donkere situaties nog steeds mee kan fotograferen. Hiermee heb ik foto's 's nachts gemaakt, zonder problemen. Ga je ze op A3 afdrukken, dan zal je wellicht wat andere eisen hebben kwa ISO.

ik heb hier een evenement in de nacht mee geschoten, en ook een bruiloft waar het 's avonds natuurlijk aardig donker werd. Dansvloerfoto's gingen nog prima.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionamuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-04 12:57
Ik kan het niet laten om de Samyang 35mm f/2.8 AF nog even te noemen. Een absoluut koopje van rond de 300 euro (275 op amazon.de), super compact, weegt niks, en lekker scherp. De AF in combinatie met de Sony a7iii heeft mij niet teleurgesteld.

Is voor fotografieopdrachten niet zo'n logische optie, maar voor vakanties des te meer. Zit eigenlijk standaard op mijn a7iii, en omdat hij zo klein en licht is neem je je camera eigenlijk overal mee naartoe.

Overigens ben ik ook zeer benieuwd naar de Tamron 28-75 f/2.8. Ook al heb ik liever een net iets wijdere lens, lijkt dat toch een interessante optie. Wordt waarschijnlijk relatief betaalbaar, is niet heel veel groter en zwaarder dan de Sony 24-70 f/4, en toch f/2.8. De Sony 24-70 f/4 is men niet zo enthousiast over, en misschien ligt dan de Sony 24-105 f/4 meer voor de hand (ook al is die redelijk fors). De Sony 24-70 f/2.8 GM is mij te groot, zwaar, en duur.

Mijn huidige line-up (enkel voor hobbymatig gebruik):
Sony 16-35 f/4, Samyang 35 f/2.8 AF, Sony 85 f/1.8, Sony 70-200 f/4 (en de Sony 28-70 kitlens, die ik nog niet heb gebruikt).

[ Voor 9% gewijzigd door Dionamuh op 31-05-2018 10:14 ]

AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cunodb
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-10-2021
Dionamuh schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:09:
Ik kan het niet laten om de Samyang 35mm f/2.8 AF nog even te noemen. Een absoluut koopje van rond de 300 euro (275 op amazon.de), super compact, weegt niks, en lekker scherp. De AF in combinatie met de Sony a7iii heeft mij niet teleurgesteld.

Is voor fotografieopdrachten niet zo'n logische optie, maar voor vakanties des te meer. Zit eigenlijk standaard op mijn a7iii, en omdat hij zo klein en licht is neem je je camera eigenlijk overal mee naartoe.
Ik heb de Samyang 35mm 2.8 ook en ben er niet tevreden over eerlijk gezegd. Nu in vergelijking met de Sony 28mm F2 betaal ik echt liever die 6 tientjes meer. Dan heb je een iets grotere lens maar wel een lens waar ik op kan vertrouwen.

Maar ik vind de Samyang slecht gebouwd, herrie maken tijdens de AF en eigenlijk qua scherpte en focus valt het me gewoon tegen in vergelijking met de 28mm. Ik gebruik hem ook op de A7 III trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:42
Je moet zeker die 28-70/75 2.8 in je arsenaal hebben. Dat is echt een must.
Maar heb je overwogen om die tweedehands te kopen en dan toch te gaan voor de Sony variant?
Regelmatig passeren er mooie tweedehandsaanbiedingen op Amazon Fr en DE.

Professioneel en financieel zijn een paar van die superlichtsterke primes ook een goede keuze.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter0805
Inmiddels heb ik 4 lenzen gekocht: de Sony 16-35mm f/4.0, de Sony 28mm f/2.0, de Sony 55mm f/1.8 en de Sony 85mm f/1.8.

Om te beginnen met de Sony 55mm f/1.8, wat een top ding! Haarscherp over de hele foto, mooie bokeh wijd open en lekker compact. Naar mijn mening toch wel een must-have voor elke Sony Alpha camera.

De Sony 28mm f/2.0 is een leuke toevoeging daarop als je net wat wijder wilt qua beeld. Verwacht geen topprestaties, maar voor zo'n prijs en zo'n formaat (hij past in m'n broekzak) kun je eigenlijk niet miskopen. De vignetting is vrij hevig, maar die kun je goed compenseren in Lightroom. De vervorming is ook vrij aanwezig, en die is zeker bij groepsfoto's minder goed te corrigeren, dus dat is wel een minpuntje.

Als echte wide-angle heb ik na lang twijfelen toch de Sony 16-35mm f/4.0 gekocht. Een hele fijne lens met een prettige range en netjes scherp. Mijn twijfel zat hem in de f/4.0 als maximale diafragma, maar ik merk dat ik hem vooral gebruik voor groepsfoto's en overzichtfoto's waarbij ik sowieso op f/4.0 of hoger wil werken. Daarnaast heeft ie OSS, dus je kunt je sluitertijd best wel wat langer maken zonder bewogen foto's te krijgen. Enige nadeel is dat dat niet goed werkt bij bewegende onderwerpen. Verder is het toch wel redelijk een 'binnen'-lens (nee, ik doe in principe geen landschapsfotografie) waarbij ik toch graag m'n opzetflitser erbij pak en ik daarmee niet persé f/2.8 meer nodig heb.

De Sony 85mm f/1.8 was in eerste instantie niet op voorraad, maar komt morgen als het goed is binnen, dus ben erg benieuwd!

Grappig genoeg ontbreekt daarmee nog een zoomlens (waarvoor ik eigenlijk dit hele topic gestart ben). De Tamron 28-75mm f/2.8 staat momenteel zeker bovenaan m'n lijstje, dus zodra die goed verkrijgbaar is gaat ie er waarschijnlijk nog wel komen. Totaal (met alle kortingen en cashbacks) kom ik dan op €3470 voor 5 lenzen waarmee ik net binnen budget blijf. Voor nu ga ik echter eerst aan de gang met m'n primes om te zien hoe het bevalt om een evenement te fotograferen met regelmatige lenzenwissel.

Uitgebreidere reviews van de camera en de lenzen volgen nog, daar hoop ik in de zomervakantie tijd voor te hebben. In ieder geval erg bedankt voor alle reacties en mocht iemand nog goede input hebben over de Tamron 28-75 f/2.8 (zowel in positieve als negatieve zin) dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-06 11:29
https://phillipreeve.net/...-di-iii-rxd-sony-e-mount/

Hoeken vallen tegen helaas... Maar als je kijkt naar lichtsterkte, gewicht/formaat, prijs en beeldkwaliteit een goede lens. Bouwkwaliteit had wel wat beter gemogen zo te zien.

[ Voor 11% gewijzigd door blupmans op 05-06-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-06 14:44
Wouter0805 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 00:19:
Inmiddels heb ik 4 lenzen gekocht: de Sony 16-35mm f/4.0, de Sony 28mm f/2.0, de Sony 55mm f/1.8 en de Sony 85mm f/1.8.
Is een zoom dan wel handig?

Zelf schiet ik met Nikon en heb een 14-24, 24mm f1.4, 35mm f1.4, 50mm f1.4 & 85mm f1.8 (daarnaast nog wat expliciet telewerk). Daarnaast had ik een 24-70 f2.8. Die laatst genoemde bleef eigenlijk altijd in de tas (ook omdat ik een tweede body heb). Ik zou aankijken hoe het gaat met primes. Als je eenmaal primes bent gewend, dan stap je niet zomaar terug naar zooms als ik eerlijk ben.

Alleen voor specifieke shoots gebruik ik nog een 24-70, maar die kan ik lenen of huren. Is doorgaans maar een keer of 3 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter0805
RobbieHifi schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 18:47:
[...]

Is een zoom dan wel handig?

Zelf schiet ik met Nikon en heb een 14-24, 24mm f1.4, 35mm f1.4, 50mm f1.4 & 85mm f1.8 (daarnaast nog wat expliciet telewerk). Daarnaast had ik een 24-70 f2.8. Die laatst genoemde bleef eigenlijk altijd in de tas (ook omdat ik een tweede body heb). Ik zou aankijken hoe het gaat met primes. Als je eenmaal primes bent gewend, dan stap je niet zomaar terug naar zooms als ik eerlijk ben.

Alleen voor specifieke shoots gebruik ik nog een 24-70, maar die kan ik lenen of huren. Is doorgaans maar een keer of 3 per jaar.
Nou ja, merk dat ik nu toch wel vaak lenzen aan het wisselen ben. Voor shoots waar ik kan bepalen wat er gebeurd zijn die primes echt heerlijk omdat ze zo licht en haarscherp zijn. Alleen bij evenementen ben ik constant aan het rommelen met lenzen wisselen.

Deze week (als het goed is tot en met 4 juli) heeft cameranu.nl 10% korting op Tamron lenzen, waardoor de Tamron 28-75 f/2.8 nog maar €720 is (waarmee de Sony 24-70 f/2.8 GM dus meer dan 3x zo duur is). Ga dit weekend toch maar eens serieus overwegen om de Tamron 28-75mm f/2.8 in huis te halen.

De reviews die ik tot nu toe heb gelezen zijn over het algemeen goed. Alleen corner sharpness op f/2.8 en de bouwkwaliteit lijken tegen te vallen, maar de algehele opinie is vrij positief, zeker voor zo'n prijs.

[ Voor 8% gewijzigd door Wouter0805 op 28-06-2018 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Je kunt ook overwegen een 2e body te kopen. Hoewel dat wel duurder is als je de III serie wilt.
Ik gebruik mijn 24-70 GM alleen omdat ik nog iets van een 25 of 35mm mis. Maar verder zijn die prime's gewoon zoveel beter. Ik overweeg nu een 25mm F/2 Batis, en gok dat mijn 24-70 dan helemaal weinig uit de tas komt. Met 2 body's is met prime's werken helemaal prima, zelfs op een bruiloft waar je snel moet zijn. En soms als ik met 1 body wil lopen heb ik mijn Peak Design Lens kit mee. Dan wissel je in luttele seconden je lens.

Edit:
PeeVv schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 01:53:

Sorry ik moet hier even op reageren. Over wat voor tijdspanne heb je deze foto's gemaakt?
Meer dan 100K foto's, Holy moly man. Schiet je altijd in burst mode ofzo? whaha
Ik werk nog deels in de productfotografie (daar draai je echt serieuze aantallen), en heb dat ook een tijd fulltime gedaan voor onder andere Jumbo en Xenos.
Dan kom ik al met moeite aan zulke aantallen per jaar, en dan schiet je al echt aardig door!
Sportfotografie kan ik me nog wel voorstellen, omdat burstmode dan gebruikelijk is.
Of is dit normaal onder de jonge generatie fotografen om gewoon heel veel foto's te schieten en wordt ik gewoon oud?
(Ik ben begonnen in de tijd van de rolletjes, toen moest je nog goed kijken en opletten voor je een foto schoot, want bij 36 stuks moest er een nieuw rolletje in en dat koste geld. Toen ik mijn opleiding deed zaten we nog in de overgang naar digitaal, en werdt digitaal nog amper behandeld. Toen vond ik dat niet leuk, omdat ik als ex IT-er veel interesse in de digitale techniek had. Maar nu ben ik wel blij dat ik het zo heb geleerd. Je leert voor mijn gevoel echt op te letten wat je doet voor je zomaar in de wilde weg begint te knippen.).

[ Voor 74% gewijzigd door Mud.Starrr op 30-06-2018 00:48 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:44
Mud.Starrr schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 00:31:
Sorry moet hier even op reageren. Over wat voor tijdspanne heb je deze foto's gemaakt?
Meer dan 100K foto's, Holy moly man. Schiet je altijd in burst mode ofzo? whaha
Ik werk deels in de productfotografie (daar draai je echt serieuze aantallen), en heb dat ook een tijd fulltime gedaan.
Dan kom ik al met moeite aan zulke aantallen per jaar, en dan schiet je al echt aardig door!
Of is dit normaal onder de jonge generatie fotografen en wordt ik gewoon oud?
(Ik ben begonnen in de tijd van de rolletjes, toen ik mijn opleiding deed zaten we in de overgang naar digitaal en moest je beide leren).
De 70-200 heb ik nu iets minder dan drie jaar. De eerste foto in mijn lightroom-database, waar deze data uit komt, is op 03-09-2014 gemaakt. Veel foto's inderdaad, maar met 25000 per jaar ongeveer niet eens zo heel veel vind ik zelf. Hier een voorbeeld van wat mappen uit Lightroom:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DbtWvif.jpg

Voorbeelden:

4667 foto's: driedaags hockeytoernooi
3673 foto's: tiendaags zakelijk evenement
2057 foto's: studentenfestival
1889 foto's: cantus met 2500 deelnemers
1409/1727/1281/1445/2232 foto's: studentengala's

Veel van deze activiteiten hebben zoveel aanwezigen die allemaal op de foto willen, dat je eigenlijk gewoon non-stop aan het fotograferen bent. Vooral de grote hoeveelheid alcohol (al dan niet van mijzelf) speelt daar een rol in :+ En daarnaast heb ik zelf liever teveel foto's dan te weinig, met digitale camera's komt het niet op een foto (of 100) meer of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik schiet voor vergelijkbare opdrachten toch beduidend minder aantallen (hoewel ik niet kan vergeleiken met een 10daags event). En dan heb alsnog meer dan genoeg beeldmateriaal. Een gemiddeld sGala schiet ik misschien 500-800 beelden bijvoorbeeld. Scheelt in elk geval in uitzoeken achteraf, en hardeschijf ruimte.
Ja ieder zijn eigen manier natuurlijk, maar ik vind het flinke aantallen en ben blij dat ik die niet hoef te zoeken.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:56

Grozno

acts without consequence!

Blijf even on-topic heren :)

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter0805
Mud.Starrr schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 00:31:
Je kunt ook overwegen een 2e body te kopen. Hoewel dat wel duurder is als je de III serie wilt.
Ik gebruik mijn 24-70 GM alleen omdat ik nog iets van een 25 of 35mm mis. Maar verder zijn die prime's gewoon zoveel beter. Ik overweeg nu een 25mm F/2 Batis, en gok dat mijn 24-70 dan helemaal weinig uit de tas komt. Met 2 body's is met prime's werken helemaal prima, zelfs op een bruiloft waar je snel moet zijn. En soms als ik met 1 body wil lopen heb ik mijn Peak Design Lens kit mee. Dan wissel je in luttele seconden je lens.
Een tweede body is inderdaad nog een goede optie, maar dat kost toch best wel wat extra geld (zeker een tweede A7III). Staat hoe dan ook nog op mijn lijstje, dus bedankt voor de tip! Ik kan nu echter goed uit de voeten met m'n primes en de Tamron 28-75mm f/2.8 gaat hopelijk m'n lenswissels bij evenementen verminderen. Nu eerst maar eens veel opdrachten gaan afleveren en dat geld investeren in een portable flitsset, een beter desktop scherm en een nieuwe laptop (het lijstje is nog lang haha).

De Zeiss 25mm f/2 is een prachtig ding, maar wel echt veel geld voor een prime lens (ik vond de 55mm f/1.8 al duur). Dat soort zaken gaan pas komen zodra ik een fulltime baan heb denk ik.

Voor nu ga ik in ieder geval lekker fotootjes knallen en genieten van al m'n nieuwe aanwinsten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Veel plezier ervan!

En ja de batis is duur. Maar de Sony 28 F2 is het net niet. Ik heb hem uitgebreid kunnen testen. En de 35mm 1.4 is erg mooi maar lomp groot en ook duur. En eigenlijk te dicht bij de 55mm. Dus dan bleef voor mij de batis als beste optie over (niet dat die heel klein en handzaam is, maar ok).

[ Voor 10% gewijzigd door Mud.Starrr op 30-06-2018 22:46 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:14
Jordan Steele heeft ook een review online staan; die heeft doorgaans best wel down to earth reviews.
Hij is behoorlijk positief: voor het geld is hij best goed, en hij is een stuk lichter dan de Sony's of Zeissjes.

https://admiringlight.com...-di-iii-rxd-sony-e-mount/
Pagina: 1