Eigenlijk zie je niet eens de steundraden zelf, maar de schaduw daarvan. Ik heb ze ook en ze vallen me echt niet (meer) op.
Maar waarvoor dienen ze nu: bij een normale monitor zit er tussen het elektronenkanon en de eigenlijke beeldbuis een metalen plaat met gaatjes: de zgn. shadow mask. Doordat de elektronen alleen door de gaatjes kunnen vallen ze altijd op ongeveer dezelfde plek op de beeldbuis, en licht het beeld altijd op ongeveer dezelfde plek op. Nadeel is dat de shadow mask altijd licht gebogen moet zijn (waarom precies weet ik ook niet

), en je dus altijd een bolle beeldbuis hebt.
Om toch een vlakke beeldbuis te krijgen moet je de shadow mask dus vervangen door iets anders, en dat is dus de zgn. aperture grill.
Dit is geen metalen plaat maar een scherm van honderden dunne draden die verticaal achter het beeld gespannen zijn. De elektronen vallen tussen de draden door i.p.v. door de gaatjes.
Dit raster is heel gevoelig voor schokken. Bij een te harde tik van de zijkant loop je de kans dat de draden tegen elkaar aankomen en je een vervorming op je beeld krijgt. Om dat te voorkomen worden 1 (bij 15") of 2 (bij grotere schermen) steundraden (damper wires) aan de aperture grill vastgemaakt. Bij sommige merken (LG, sommige IIyama's) zijn deze draden net buiten beeld (dus op het niet zichtbare deel van je buis) "geplakt", maar meestal lopen ze dwars over de beeldbuis heen.
Idd...het hoort dus zo