Toon posts:

2 lijnen op monitor?

Pagina: 1
Acties:
  • 314 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi, vriend van me heeft een nieuwe monitor.
Nu lopen er 2 van die hele dunne lijnen op z'n scherm, enig idee wat het is hoe te verhelpen?
Merk en type weet ik zo gauw ff niet.

• obme_ief
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

dat hoort zo...

tijd voor verandering.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:32

4POX

Everybody is wired

Het is zeker zo'n hele platte monitor.. Dan kan het wel kloppen dat er twee lijntje lopen... DIe zitten er om het beeld te corrigeren.. Omdat een TV/monitor ontworpen zijn voor een bol scherm... Met een trucje kun je het op een plat scherm showen maar dan komen er twee hele dunne lijntje

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Topicstarter
Dat hoort zo? Vertel eens iets meer,hehe.. hier kan ik nie zo veel mee

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ik geloof dat het dan een trinitron beeldbuis is.
Het beeld is plat, en achterin de monitor zit een elektronen kanon om het beeld te vormen. Dat ding zit middenachterin. Je kan je dus voorstellen dat de zijkanten verder van dat kanon afzitten dat het midden.
Daarom waren vroeger beeldbuizen ook heel bol, dat moest wel. Maar tegenwoordig kunnen ze die elektronen wat beter sturen, maar zijn er blijkbaar lijntjes voor nodig op de monitor. Je kan ze dus niet weghalen ofzo. Gewoon langskijken :)

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:35
Dat is dus ook meteen de rede waarom ik NOOIT een trinitron zou kopen, ik weet nu al dat ik me daar helemaal kapot aan ga ergeren... :)

Verwijderd

is het niet dat je boxen het beeld storen???

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

van die boxen kan het denk ik niet komen.
Dan wordt je beeld krom. De elektronen kunnen afgebogen worden door magnetische velden, en die kunnen ontstaan door onafgeschermde boxen.
Maar als de elekronen afgebogen worden, en krijg je geen lijnen maar een krom beeld.

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Het is nou niet zo alsof je 2 balken van een cm breed in beeld hebt. :)

'k Dacht dat die lijntjes de touwtjes waren die het grill op zijn plek hielden. Daar worden die electronen opafgeschoten en afgebogen.

[ff op het nl's letten ;)]

Verwijderd

Dat zijn inderdaad de 2 steundraden die ieder trinitronscherm heeft . Ik zit er nu ook naar te kijken . Als ie er last van heeft direkt terugbrengen als het nog kan .

Verwijderd

Ik heb ze ook, en 99.9% van de tijd zie ik ze niet eens, en als ik ze zie is het verre van storend. (Nee ik ben niet blind)

De uitleg van www.iiyama.nl :
Wat zijn de twee horizontale lijntjes op een Diamondtron beeldbuis?

Bij elke sleuven masker beeldbuis zijn er horizontaal 1 (15") of 2 (17", 21") dunne lijntjes zichtbaar . Deze zeer dunne draadjes zijn horizontaal gespannen over het stalen masker om deze meer stabiliteit te geven. Als deze draadjes er niet zouden zitten dan zou het beeld overgevoelig worden voor trillingen en schokken.

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Na een tijdje zie je ze niet eens meer.
En ze zijn zowieso alleen zichtbaar op een lichte achtergrond (zoals GoT dus).

Een platte beeldbuis is veel mooier dan zo'n bolle :9.

• Daniel
  • Laatst online: 30-08 18:59

Daniel

Kapitein NCC-1701
Eigenlijk zie je niet eens de steundraden zelf, maar de schaduw daarvan. Ik heb ze ook en ze vallen me echt niet (meer) op.

Maar waarvoor dienen ze nu: bij een normale monitor zit er tussen het elektronenkanon en de eigenlijke beeldbuis een metalen plaat met gaatjes: de zgn. shadow mask. Doordat de elektronen alleen door de gaatjes kunnen vallen ze altijd op ongeveer dezelfde plek op de beeldbuis, en licht het beeld altijd op ongeveer dezelfde plek op. Nadeel is dat de shadow mask altijd licht gebogen moet zijn (waarom precies weet ik ook niet :)), en je dus altijd een bolle beeldbuis hebt.

Om toch een vlakke beeldbuis te krijgen moet je de shadow mask dus vervangen door iets anders, en dat is dus de zgn. aperture grill.
Dit is geen metalen plaat maar een scherm van honderden dunne draden die verticaal achter het beeld gespannen zijn. De elektronen vallen tussen de draden door i.p.v. door de gaatjes.
Dit raster is heel gevoelig voor schokken. Bij een te harde tik van de zijkant loop je de kans dat de draden tegen elkaar aankomen en je een vervorming op je beeld krijgt. Om dat te voorkomen worden 1 (bij 15") of 2 (bij grotere schermen) steundraden (damper wires) aan de aperture grill vastgemaakt. Bij sommige merken (LG, sommige IIyama's) zijn deze draden net buiten beeld (dus op het niet zichtbare deel van je buis) "geplakt", maar meestal lopen ze dwars over de beeldbuis heen.

Idd...het hoort dus zo :)

• Shi'ngoth
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Trinitron heet dat.... hoort.... je went er aan

}&gt;}&gt;}&gt;}&gt;}&gt;:r<P><BR>

Verwijderd

Van die damper wires merk je ECHT NIETS!
op een witte achtergrond zijn ze zichtbaar. maar het 'actieve' deel van je beeldscherm is in het midden, waar die damper wires hangen zit zo`n beetje een 'inactief' deel. zitten geen icoontjes of andere zaken waar je vaak en specifiek naar kijkt. met een donkerdere kleur zie je ze NIET. je moet weten dat ze er zijn, en er specifiek op letten. nee, een vissekom. DAS pas ergeren

Verwijderd

Ik heb er ook weinig last van.

Verwijderd

Nooit dubbelklikken op de 'submit now'- knop :(

• Daniel
  • Laatst online: 30-08 18:59

Daniel

Kapitein NCC-1701
Banshax: inderdaad..ik heb best 2 lijntjes van 0.05 mm breed over voor het genot van een platte beeldbuis :)

Verwijderd

Of je pakt een LG.

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik heb best 2 lijntjes van 0.05 mm breed over voor het genot van een mooie platte beeldbuis >:)

Verwijderd

Ik was ook altijd zeer kritsch ten aanzien van deze lijntjes, maar nu ik zelf zo'n monitor heb (iiyama 19 pro), kan ik uit ervaring zeggen dat je er niets van merkt, terwijl het een extreem scherpe kwaliteit is (en platte buis).
Pagina: 1