Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Kraken
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 20:01
Beste,

Ik stream onderhand een aantal weken samen met een vriend, en ben momenteel opzoek naar een goede microfoon voor deze specifieke doeleinden.

Uiteindelijk is de keuze terecht gekomen tussen twee microfoons: Blue Yeti - Blackout en Røde NT-USB.

De Blue Yeti lijkt in elke "review" als de nummer 1 naar buiten te komen. Wat ik hieraan bijzonder vindt is dat ondanks elke review website zegt dat de Blue Yeti met vlag en wimpel wint, je toch vaak leest dat deze een statische piep heeft (vaak veroorzaakt door te lage spanning, of defecte microfoon). Daarbij komt dat (als ik tweakers zo bekijk), er slechts een paar winkels zijn die ook daadwerkelijke de Blue Yeti aanbieden. Als dit zo'n winnaar is, hoe kan het dan zijn dat zo weinig winkels dit product aanbieden.

De Røde NT-USB lijkt wat audio betreft een goed alternatief te zijn op de Blue Yeti, krijgt een tripod en popfilter meegeleverd en lijkt deze ook een betere beschikbaarheid te hebben bij winkels.

Het nadeel is dat Røde volgens mij slechts één opname stand heeft, namelijk alle geluid in de omgeving, waarbij er met de Blue Yeti nog gekozen kan worden tussen de vier standen.

Laat ik nu net een Razer Blackwidow Chroma (green) hebben.. Ik ben bang dat bij de meeste microfoons deze keystrokes met gemak zullen oppikken waarbij deze keystrokes nogal overheersend terug zullen komen (ondanks dat ik al O-rings geplaatst heb). De Blue Yeti zou wat dat betreft een uitkomst kunnen bieden i.c.m. zijn "cardioid" stand en door hem tevens voor mijn toetsenbord te plaatsen, maar heb geen passende stand kunnen vinden (zonder dat je hier 90$ voor moet neerleggen).

Is er toevallig iemand die ervaring heeft met het opnemen van audio in combinatie met mechanische toetsenborden?

De vraag is hierbij niet welke microfoon de toetsen kan uitfilteren, maar wel welke microfoon hier enigzins mee overweg kan.

Groeten,
Lars

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsrace
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 15:39

IJsrace

null

Ik heb zelf de Blue Yeti (gekocht via Amazon, daar zijn ze vaak in de aanbieding en dus prima verkrijgbaar). Met name inderdaad omdat hij meerdere standen heeft en ik soms mezelf wil opnemen, soms een groep instrumenten en soms een 1 op 1 gesprek tegenover elkaar. De Blue Yeti pikt echt alles op, ook op de cardioid stand. Niet iets wat nabewerking niet weg kan halen, maar dat is wel een aardige klus. Standaard zit hij op een zware voet, dus je hebt geen losse stand nodig om hem überhaupt ergens te kunnen plaatsen.

Persoonlijk geen ervaring met de Rode, maar de recensies op internet geven wel aan dat de Blue Yeti veel gevoeliger is voor omgevingsgeluid. Overigens, de Rode NT-USB gebruikt standaard cardioid pattern :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Kraken
Bloederig schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:58:
Ik heb zelf de Blue Yeti (gekocht via Amazon, daar zijn ze vaak in de aanbieding en dus prima verkrijgbaar). Met name inderdaad omdat hij meerdere standen heeft en ik soms mezelf wil opnemen, soms een groep instrumenten en soms een 1 op 1 gesprek tegenover elkaar. De Blue Yeti pikt echt alles op, ook op de cardioid stand. Niet iets wat nabewerking niet weg kan halen, maar dat is wel een aardige klus. Standaard zit hij op een zware voet, dus je hebt geen losse stand nodig om hem überhaupt ergens te kunnen plaatsen.

Persoonlijk geen ervaring met de Rode, maar de recensies op internet geven wel aan dat de Blue Yeti veel gevoeliger is voor omgevingsgeluid. Overigens, de Rode NT-USB gebruikt standaard cardioid pattern :)
Bedankt voor je reactie.

Ik heb zelf geen ervaring met Amazon. Deels omdat ik het er niet heel vertrouwelijk uit vindt zien, anderzijds omdat ze geen iDeal accepteren.

Heb je hem toevallig bij US / UK / DE gekocht? Ben benieuwd hoe groot die duane / import kosten zijn.

Ik zal helaas wel een losse stand nodig gaan hebben, voornamelijk omdat ik het toetsenbord geluid zo goed mogelijk dempen wil, zal ik de Blue Yeti tussen mijzelf en het toetsenbord moeten plaatsen. Niet veel ruimte en zit ik mezelf in de weg. Ik zou dus nog moeten zoeken naar een dergelijke shockmount stand. Heb binnen de nederlandse winkels niets kunnen vinden, Amazon heeft er wel weer alternatieven voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djryan87
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-08 21:12
Ik houd er niet van om 'die ene persoon' zijn die iets anders aanbeveelt, maar ik zou lekker gaan voor zo'n 'goedkope' Devine mic (voorbeeld). Ik heb deze al jaren en voldoet prima. Ik heb ook een Rode Procaster gehad inclusief uitgebreide compressor en DAC maar uiteindelijk retour gestuurd. Qua gebruiksgemak is zo'n Devine gewoon veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Lt.Kraken schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:10:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Ik heb zelf geen ervaring met Amazon. Deels omdat ik het er niet heel vertrouwelijk uit vindt zien, anderzijds omdat ze geen iDeal accepteren.

Heb je hem toevallig bij US / UK / DE gekocht? Ben benieuwd hoe groot die duane / import kosten zijn.
Amazon.de heeft geen extra kosten en is echt ideaal ook qua verzendtijden gemiddeld genomen. Ik kan zelfs met ideal betalen maar weet niet zeker of dat voor iedereen geldt.
Uit de vs halen kan zelden tot nooit uit ivm invoerrechten e.d.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Kraken
Dwarlorf schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:55:
[...]

Amazon.de heeft geen extra kosten en is echt ideaal ook qua verzendtijden gemiddeld genomen. Ik kan zelfs met ideal betalen maar weet niet zeker of dat voor iedereen geldt.
Uit de vs halen kan zelden tot nooit uit ivm invoerrechten e.d.
Mijn aanname dat Amazon geen iDeal accepteerde bleek outdated, of mogelijk beperkt tot US.

Ik overweeg momenteel om de Blue Yeti / Rode NT-USB gewoon bij Coolblue te bestellen, en enkel de mount + popfilter te bestellen bij Amazon in verband met de negatieve reviews.

Aangezien de Rode dus ook gewoon cardioid gebruikt, maakt het de keuze niet gemakkelijker, haha.

[ Voor 8% gewijzigd door Lt.Kraken op 16-05-2018 17:08 ]

Pagina: 1