Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-07 21:02
Hoi,

Zoals de titel al zegt heb ik last van kleine flikkeringen in het scherm als ik deze op een verversingssnelheid van 144hz zet. Op 60hz heb ik hier geen last van.

Ik videokaart waarmee ik dit probeer is een HD5770 (ondersteund waarschijnlijk geen FreeSync) en de monitor waar ik mee werk is een Iiyama GB2488HSU. De kaart en monitor zijn middels een DisplayPort kabel verbonden. Voorheen heb ik altijd op deze monitor (met zelfde displayport kabel) met een 144hz verversingssnelheid gewerkt op een MSI GeForce GTX970 zonder problemen..

Als ik game heb ik geen last van deze flikkeringen maar bijvoorbeeld als ik door Facebook of een Microsoft Word document scroll wel, de ene keer iets meer dan de andere keer.

Ik heb gelezen dat dit te maken kan hebben met screen tearing? Alleen ben ik totaal niet in de wereld van videokaarten enz thuis. Kan iemand mij uitleggen wat er aan de hand is en of dit eventueel op te lossen is?

Mvg,
Tim

[ Voor 12% gewijzigd door henkkeumus op 15-05-2018 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Is er ook een reden dat je 144Hz wil gebruiken op een videokaart van 9 jaar oud? Is een stuk vermoeiender aan de ogen als je alleen internet en Word gebruikt.

Los daarvan, zijn de drivers up to date? Desnoods met DDU deïnstalleren en opnieuw installeren. Ook al een andere kabel geprobeerd?

[ Voor 15% gewijzigd door nelizmastr op 16-05-2018 11:23 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
nelizmastr schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:22:
Is er ook een reden dat je 144Hz wil gebruiken op een videokaart van 9 jaar oud? Is een stuk vermoeiender aan de ogen als je alleen internet en Word gebruikt.

Los daarvan, zijn de drivers up to date? Desnoods met DDU deïnstalleren en opnieuw installeren. Ook al een andere kabel geprobeerd?
Dank voor uw reactie.

Er is geen specifieke reden dat ik 144hz wil gebruiken. Het is zo dat ik af en toe game en doordat ik voorheen alles op 144hz deed (op mijn oude GTX970) ben ik denk ik een beetje verwend geraakt. 60hz voelt zo langzaam aan en voor het gamen is het echt een groot verschil voor mij geworden.

Een andere kabel heb ik natuurlijk geprobeerd maar zonder resultaat helaas. Ik vind het echter wel raar dat deze flikkeringen alleen gebeuren op het bureaublad en niet tijdens het gamen o.i.d.

Wat mij wel opviel is dat Windows af en toe een 2e beeldscherm detecteert die er helemaal niet is. Wanneer ik dan op detecteren klik schiet die weer terug naar primaire scherm (1) maar dit veranderd helaas niks aan de zaak.

"Desnoods met DDU deïnstalleren en opnieuw installeren." wat bedoeld u hier precies mee?
Heb zowel de standaard als beta driver geprobeerd, beiden lossen helaas niks op.

[ Voor 3% gewijzigd door henkkeumus op 16-05-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAGDATTT
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 08:40
Waarom zou je als je NIET gamed 144hz willen draaien? Om smooth te kunnen scrollen?

Ik zou het lekker op 75Hz zetten of zo als dat oplossing geeft.

Als je gamed haal je waarschijnlijk een veel lagere frammerate dan 144 (helemaal met je huidige kaart).

Waarom heb je je GTX 970 weggedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wil je nu de GTX 970 vergelijken qua prestaties met een HD5770 ?
(tenminste dat maak ik op)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:18
MAGDATTT schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:27:
Waarom zou je als je NIET gamed 144hz willen draaien? Om smooth te kunnen scrollen?

Als je gamed haal je waarschijnlijk een veel lagere frammerate dan 144 (helemaal met je huidige kaart).

Omdat juist alles soepeler is. Ik laat mijn scherm ook gewoon op 144hz draaien, daar is ie voor gemaakt.
Privé werk ik met een 144hz monitor, maar als ik dan weer zakelijk op mijn 60hz monitor werk voelt het als een flinke stap terug.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:59

Nemesizz

Untouchable

Ik videokaart waarmee ik dit probeer is een HD5770 (ondersteund waarschijnlijk geen FreeSync)
Dat is vrijwel zeker, Freesync support is er pas vanaf de HD7000 serie.
De kaart en monitor zijn middels een DisplayPort kabel verbonden. Voorheen heb ik altijd op deze monitor (met zelfde displayport kabel) met een 144hz verversingssnelheid gewerkt op een MSI GeForce GTX970 zonder problemen.
De GTX 970 heeft Displayport versie 1.2, de Radeon 5770 heeft versie 1.1 en minder bandbreedte.
Nu geef je alleen de refreshrate op die wilt draaien (144Hz), maar de resolutie maakt ook uit.
Mogelijk kan de 5770 die 144Hz niet halen op een hoge resolutie.
Als ik game heb ik geen last van deze flikkeringen maar bijvoorbeeld als ik door Facebook of een Microsoft Word document scroll wel, de ene keer iets meer dan de andere keer.
Kan zijn dat de idle clocks (snelheid van GPU en geheugen van de kaart) te laag staan voor 144Hz.
Voor hoge refreshrates op hogere resoluties (1080P en/of hoger) moet de kaart de kloksnelheid hoger hebben dan normaal bij een 60Hz enkel scherm terwijl je geen 3d taken doet (desktop gebruik zeg maar).
Dit doet een kaart niet altijd goed, en dan kun je beeld corruptie krijgen.

Kijk bijvoorbeeld eens met GPU-z wat de kloksnelheid van je GPU en geheugen is terwijl je probeert op 144Hz te draaien. Als dit 157Mhz / 300Mhz (core / memory) is , dan is dat te laag en kan beeld corruptie / flikkeringen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
MAGDATTT schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:27:

SgtElPotato schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:45:
[...]

Omdat juist alles soepeler is. Ik laat mijn scherm ook gewoon op 144hz draaien, daar is ie voor gemaakt.
Privé werk ik met een 144hz monitor, maar als ik dan weer zakelijk op mijn 60hz monitor werk voelt het als een flinke stap terug.
Juist, precies hierom. Het voelt echt als een flinke stap terug.
Hackus schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:40:
Wil je nu de GTX 970 vergelijken qua prestaties met een HD5770 ?
(tenminste dat maak ik op)
Nee niet vergelijken, ik snap dat de HD5770 een veel minder krachtige kaart is.
Nemesizz schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:55:
[...]

Dat is vrijwel zeker, Freesync support is er pas vanaf de HD7000 serie.

[...]

De GTX 970 heeft Displayport versie 1.2, de Radeon 5770 heeft versie 1.1 en minder bandbreedte.
Nu geef je alleen de refreshrate op die wilt draaien (144Hz), maar de resolutie maakt ook uit.
Mogelijk kan de 5770 die 144Hz niet halen op een hoge resolutie.

[...]

Kan zijn dat de idle clocks (snelheid van GPU en geheugen van de kaart) te laag staan voor 144Hz.
Voor hoge refreshrates op hogere resoluties (1080P en/of hoger) moet de kaart de kloksnelheid hoger hebben dan normaal bij een 60Hz enkel scherm terwijl je geen 3d taken doet (desktop gebruik zeg maar).
Dit doet een kaart niet altijd goed, en dan kun je beeld corruptie krijgen.

Kijk bijvoorbeeld eens met GPU-z wat de kloksnelheid van je GPU en geheugen is terwijl je probeert op 144Hz te draaien. Als dit 157Mhz / 300Mhz (core / memory) is , dan is dat te laag en kan beeld corruptie / flikkeringen verklaren.
Ik heb hieronder screenshots bijgevoegd van GPU-z terwijl mijn scherm op 144hz draait. Ik snap niet dat ik tijdens het gamen geen last heb maar op het bureaublad het merkwaardig vaak voorkomt.

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/1688666edfd2c23c1019c1fb10876056.png

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/7365edc5a17d71bef1bf9410ad993332.png

[ Voor 19% gewijzigd door henkkeumus op 20-05-2018 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:59

Nemesizz

Untouchable

Die clockspeeds zijn in elk geval wel goed (en nodig voor multi-monitor, of hoge refreshrates om stabiel te blijven), dus daar zal het dan toch niet aan liggen.

Dan had ik hardwareversnelling willen verdenken, maar zover ik weer maakt Word daar geen gebruik van, internetbrowsers wel tegenwoordig wat soms ook voor problemen zorgt.
Pagina: 1