Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouddieehh
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-04 14:48
Beste lezer,

Allereerst hartelijk dank voor het lezen en voor jullie hulp. Ik heb sinds vandaag een Raspberry Pi 3 in huis met Raspbian Pixel voorgeïnstalleerd.

Nu heb ik alle tuts gevolgd via youtube/internet maar ik krijg mijn raspberry pi IP maar niet naar boven om door te gaan om Pi hole te installeren. Ik heb in mijn modem Cisco EPC3925 (Ziggo/UPC) ingelogd om te kijken of ik daar een lijst kan opvragen met IP adressen die ingebruik zijn. Ik heb een programma genaamd Pi Finder geprobeerd die mijn netwerk doorzoekt (al vraag ik me af of die wel werkt).

Een lieve stem op youtube gaf het volgende commando om hem op te zoeken: sudo nmap -sn 192.168.1.0/24

Aangezien ik ook heel weinig van computers af weet, en het er op internet best wel uitzag alsof het te doen is als newbje ben ik ten einde raad. Hebben jullie nog een idee of een oplossing? Alvast bedankt en ik zie graag jullie oplossing tegemoet.

Groet,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:13
Wat is het probleem om hem eventjes aan een tv of monitor te hangen via HDMI en dan te kijken wat voor IP hij krijgt en of hij eigenlijk überhaupt wel een IP krijgt?

Later als alles werkt kan je hem wel headless laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouddieehh
Gebrek aan (lange) kabels. Alles in mijn huis is met wifi.

Ik heb inmiddels een IP gekregen 192.168.1.13 alleen als ik ssh pi@adres doe dan krijg ik de melding "Connection refused"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:09
SSH staat tegenwoordig uit veiligheidsoverwegingen bij veel distro's standaard niet meer aan, deze zul je dus eerst moeten inschakelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:06
Standaard is SSH uitgeschakeld op de Raspberry Pi.
Wat je zou kunnen proberen is om bij het maken van de SD-kaart (met bijvoorbeeld Raspbian Stretch Lite) een bestandje "ssh" in de root te zetten van de SD-kaart. Zodra de Pi dan geboot is, heb je SSH toegang met login: pi en wachtwoord: raspberry.
Succes :)

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Zonder een monitor om je setup te doorlopen is dit niet standaard mogelijk, dan zou je eerst de configuratie lokaal moeten aanpassen zodat je SSH toegang of een fixed IP hebt

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouddieehh
Wow... Dat zeiden de tutorials van Youtube dus niet en vrees dat het me boven de pet gaat.

[Mbr]nee dat is dus niet de bedoeling.. Daarvoor kan je naar https://tweakers.net/aanbod
[/ mbr]

[ Voor 47% gewijzigd door Equator op 15-05-2018 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als ik zo snel op google rond kijk is ssh per default aangezet op Raspbian pixel, dus dat zou geen probleem mogen zijn.
https://www.raspberrypi.o...pdate-for-raspbian-pixel/
We also have an open SSH port by default, so that people who are using a Pi remotely can just install the latest Raspbian image, plug it in, and control their Pi with no configuration required; again, this makes life easier.
Nevermind ...
First, from now on SSH will be disabled by default on our images. SSH (Secure SHell) is a networking protocol which allows you to remotely log into a Linux computer and control it from a remote command line. As mentioned above, many Pi owners use it to install a Pi headless (without screen or keyboard) and control it from another PC.
:X
Maar als je nog even verder leest lijkt er wel een stukje, hoe je ssh aan kan zetten op de manier die ook @ReZ1987 beschrijft.
The boot partition on a Pi should be accessible from any machine with an SD card reader, on Windows, Mac, or Linux. If you want to enable SSH, all you need to do is to put a file called ssh in the /boot/ directory. The contents of the file don’t matter: it can contain any text you like, or even nothing at all. When the Pi boots, it looks for this file; if it finds it, it enables SSH and then deletes the file.
Ben je zeker van het IP? Opnieuw een snelle google query geeft aan dat de default hostname van een pi ingesteld staat op 'raspberrypi'. Wat voor result krijg je als je daar op een ping uitvoert?

Dus in een cmd;
code:
1
ping raspberrypi
Of misschien zelfs;
code:
1
ssh pi@raspberrypi

[ Voor 67% gewijzigd door kluyze op 15-05-2018 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:36

Pierre

Van nature lui!

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouddieehh
iMac-:~ naam$ ping raspberrypi.local
PING raspberrypi.local (192.168.1.13): 56 data bytes
64 bytes from 192.168.1.13: icmp_seq=0 ttl=64 time=1.339 ms

Dus ja, hij zit op 192.168.1.13 aangezien ik geen SD card reader of toetsenbord met kabel heb kan ik de SSH niet aanmaken op de kaart. Zal eerst een cardreader moeten halen, ik hoopte dat ik nog ergens een adapter had liggen maar niets bleek minder waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:42

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Idd. In de root op je SD kaartje gewoon het bestand ‘ssh’ aanmaken en booten en SSH’n naar je PI. Zeker weten dat dit je oplossing is.

Waar woon je? Heb nog wel een USB naar MicroSD liggen die je mag gebruiken.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bouddieehh schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 21:47:
iMac-:~ naam$ ping raspberrypi.local
PING raspberrypi.local (192.168.1.13): 56 data bytes
64 bytes from 192.168.1.13: icmp_seq=0 ttl=64 time=1.339 ms

Dus ja, hij zit op 192.168.1.13 aangezien ik geen SD card reader of toetsenbord met kabel heb kan ik de SSH niet aanmaken op de kaart. Zal eerst een cardreader moeten halen, ik hoopte dat ik nog ergens een adapter had liggen maar niets bleek minder waar.
Hoe heb je raspbian dan op je kaart gekregen :? Ah, die was vooraf geïnstalleerd. >:)

Anders kun je wellicht de kaart in je telefoon steken en daarop het bestandje maken. Of in een ander apparaat met een MicroSD-slot.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:04

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Bouddieehh ik heb even je titel aangepast, zodat het iets duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouddieehh
@Room42 nee. Nadeel als je veel Apple spullen hebt. Geen toetsenbord met USB of muis en geen los scherm waar je hem even snel in kan prikken anders dan een TV.

Maar vanavond als ik klaar ben met werken ga ik even naar de MM en haal ik een cardreader. Dan probeer ik een SSH bestand aan te maken.

Kan ik de SD kaart er zo uit trekken of moet ik eerst de Pi uitschakelen? Ik vermoed het laatste.

Zodra ik hem up en running heb, meld ik me weer!

Iedereen hartstikke bedankt voor jullie input!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:36

Pierre

Van nature lui!

Bouddieehh schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:32:

Kan ik de SD kaart er zo uit trekken of moet ik eerst de Pi uitschakelen? Ik vermoed het laatste.
Eigenlijk moet je de Pi netjes down brengen dat doe je via SSH, aangezien je dat niet kan, gewoon de stekker eruit trekken.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Pierre schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:35:
[...]

Eigenlijk moet je de Pi netjes down brengen dat doe je via SSH, aangezien je dat niet kan, gewoon de stekker eruit trekken.
Ja, precies. En aangezien hij er nog niks mee gedaan heeft, is die ook weer zo geflashed.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
Bouddieehh schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:32:
@Room42 nee. Nadeel als je veel Apple spullen hebt. Geen toetsenbord met USB of muis en geen los scherm waar je hem even snel in kan prikken anders dan een TV.

Maar vanavond als ik klaar ben met werken ga ik even naar de MM en haal ik een cardreader. Dan probeer ik een SSH bestand aan te maken.

Zodra ik hem up en running heb, meld ik me weer!

Iedereen hartstikke bedankt voor jullie input!!
Is het gelukt?
Pagina: 1