Vreemde storing SR6006

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kenners,

In 2012 heb ik een versterker van Marantz (SR6006) gekocht. Ik ben nog steeds erg blij met de keuze die ik destijds gemaakt heb maar helaas doet er zich sinds een week of twee een probleem voor.

Het probleem is als volgt. Op het moment dat ik de versterker aan zet, hoor je na ongeveer 5 seconden een tik uit het apparaat komen. Dit hoort zo want dit is al sinds de aanschaf zo. Kort na het moment dat de je de tik hoort komt er geluid uit de speakers. Zolang de versterker aan blijft staan is er geen tik meer hoorbaar en komt er geluid uit de speakers, of ik nou 5.1 input heb of ben geschakeld naar stereo. Tot zo ver niets aan de hand.
Sinds de laatste twee weken komt de tik, als het apparaat aan staat, meerdere keren per avond uit het apparaat, zonder dat ik het apparaat had uit- en aangezet of instellingen had gewijzigd. Het vervelendst van alles is, is dat als ik het inputsignaal verander van 5.1 naar stereo (bv. schakelen van een 5.1 tv-uitzending naar een 2.0-uitzending), er geen geluid meer uit de speakers komt bij de 2.0-uitzending. Ik hoor dan alleen wat geluid uit de basspeaker. Via de Marantz-app op mijn telefoon kan ik zien dat de versterker in zo’n geval wel schakelt van surround naar stereo maar ergens bij de output gaat het dus kennelijk fout. Als ik vervolgens weer terugschakel naar een 5.1-uitzending komt er wel weer surroundsound uit de speakers. Of de tikken uit het apparaat en het outputprobleem met elkaar in relaties staan weet ik niet maar het lijkt er wel op.

Ik heb de fabrieksinstellingen gisteren teruggezet maar de problemen deden zich vandaag weer voor.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bedrading gecontroleerd?
Verder heb ik iets dergelijks wel eens gezien als de draaiknop van de bronselectie net niet helemaal lekker stond. Geef die ff een zwieper zodat je zeker weet dat ie op een bron staat (maaktniet uit welke). En dan nog eens proberen :)

Zou verdr ook nog een warmte issue kunnen zijn (losse contacten als gevolg van opwarming / ouderdom), maar begin maar eens met bovenstaande :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 21:09:
Bedrading gecontroleerd?
Verder heb ik iets dergelijks wel eens gezien als de draaiknop van de bronselectie net niet helemaal lekker stond. Geef die ff een zwieper zodat je zeker weet dat ie op een bron staat (maaktniet uit welke). En dan nog eens proberen :)

Zou verdr ook nog een warmte issue kunnen zijn (losse contacten als gevolg van opwarming / ouderdom), maar begin maar eens met bovenstaande :)
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb hem een zwieper gegeven, ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:46
Check ook even de bedrading (vooral aansluitingen speakerkabels) zoals The Eagle al aangaf.

[ Voor 8% gewijzigd door pporrio op 15-05-2018 21:16 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:50
Een lang antwoord op een ogenschijnlijk eenvoudige vraag.

De tik / klik die je beschrijft is waarschijnlijk de uitgangs relay. Dat is een magneetschakelaar die wordt geactiveerd wanneer de versterker is opgestart en klaar is om de luidsprekeruitgang met de eindversterker te verbinden. Wanneer de versterker uit staat of zodra je hem uitschakelt dan is de uitgang niet verbonden waardoor je luidsprekers worden beschermd. Als dit niet zou gebeuren dan krijgen je luidsprekers iedere keer een klap en het is beter als ze dat bespaart blijft. Die uitgangs relay wordt ook gebruikt ter beveiliging wanneer de versterker oververhit raakt of als de versterker zelf een defect heeft en een rare spanning op de uitgang afstuurt. Er kunnen voor mijn gevoel drie, eigenlijk vier, dingen aan de hand zijn.
  1. Zoals reeds door anderen geopperd zou er een probleem met je luidsprekerkabels kunnen zijn, mogelijk een kortsluiting. Sommige versterkers meten eerst wat er zich op de uitgang bevindt voordat ze de uitgangs relay inschakelen.
  2. Een technisch defect in de eindversterker. De eindversterker heeft een dubbele voeding, een positieve en een negatieve. Hierdoor kan de conus van de luidspreker naar voren en naar achteren worden gestuurd. Het is mogelijk dat er een probleem is met een van de helften van deze voeding.
  3. Als de voeding wel ok is dan is misschien een van de power transistoren van de eindversterker defect. Dit kan leiden tot een interne kortsluiting tussen een van de twee voedingen en de uitgang van de versterker. Dit zou onherroepelijk je luidspreker beschadigen. Gelukkig beveiligd de uitgangs relay hier tegen door de verbinding niet tot stand te brengen, je hoort dus geen klik.
  4. De laatste mogelijkheid is dat er een technisch defect zit in de software van de versterker. Dit is in beginsel niet heel waarschijnlijk maar ook niet helemaal uit te sluiten.
Heb je optie 1 afgestreept? Dan heb je mogelijk te maken met optie 2 of 3. Iemand met verstand van zaken kan met een simpele multimeter (Voltage meten) heel snel nagaan welke van de scenario's hier van toepassing is. Luidsprekers loskoppelen. De versterker openmaken, wel weten waar je mee bezig bent, geen gevaarlijke dingen aanraken, op de juiste punten meten en de eerste diagnose kan worden gesteld. Is de voedingsspanning netjes? Bijvoorbeeld +40 Volt en -40 Volt? Dan strepen we punt 2 af en gaan we door naar punt 3. Aan de versterkerzijde van de uitgangsrelay meten of er een aanzienlijke constante spanning, bijvoorbeeld de +/- 40 Volt op staat. Dan is er dus een transistor kortgesloten. Afhankelijk van hoe het circuit in elkaar zit kan dit een goedkope of hele dure aangelegenheid worden. Is er voor de push een enkele transistor en voor de pull een enkele transistor dan vervang je ze allebei door een passend paar en je kunt weer verder. Bij een uitgangsvermogen volgens specificaties van 110 Watt per kanaal zul je waarschijnlijk een enkele push-pull hebben en staan er met een beetje geluk geen transistoren parallel. Als er wel meerdere transistoren in parallel staan en daarvan is er eentje defect dan moeten de vervangende transistoren heel nauwkeurig worden gematched en dat is erg ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi FrankHe, onwijs bedankt voor je uitgebreide antwoord. Door je uitleg snap ik nu precies wat die tik doet.

Ik ga eerst de speakerkabels ontkoppelen en opnieuw aansluiten. Ik hoop dat dit het probleem op gaat lossen. Ik zal het hier laten weten!

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 21:03:
Hi FrankHe, onwijs bedankt voor je uitgebreide antwoord. Door je uitleg snap ik nu precies wat die tik doet.

Ik ga eerst de speakerkabels ontkoppelen en opnieuw aansluiten. Ik hoop dat dit het probleem op gaat lossen. Ik zal het hier laten weten!

Nogmaals bedankt!
Graag gedaan. Ik zou de luidsprekers ontkoppelen en vervolgens de versterker aanzetten om te kijken of de klik van de uitgangsrelay wel komt. Hoor je hem wel of niet? Zet de versterker weer uit. Sluit de kabels weer aan en luister of de klik nu komt. Met een beetje mazzel werkt het weer. Als de klik de eerste keer wel komt en de tweede keer niet dan is er iets met je bekabeling. Komt de klik in zijn geheel niet, de eerste keer en de tweede keer dan is er een defect in de versterker. Komt de klik de eerste keer (zonder kabels) niet en de tweede keer (met kabels) wel, in dat geval, schiet mij maar lek 7(8)7. Ik zal blij zijn als je spul weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na het hele apparaat nog eens goed schoongemaakt te hebben bleef het probleem aanhouden. Gisteren heb ik de reciever ter reparaties weggebracht. Ik ben benieuwd wat met gaat vinden. Nogmaals bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een kleine twee weken terug de reciever voor reparatie aangeboden en vandaag weer opgehaald. Volgens het rapport heeft men de outputs hersteld (wat dat ook mag betekenen) en 5x relais vervangen. Ik heb hem nu een paar uurtjes draaien en alles gaat nog goed.

Nogmaals bedankt voor jullie opmerkingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Goed om te horen dat het weer werkt. Hopelijk vielen de reparatiekosten mee.
Pagina: 1