Sapphire RX480 8gb defect na dustout.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinyo85
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-09 11:39
Beste Tweakers,

Zoals de titel het al omschrijft, mijn RX480 is overleden naar een dust-out.

Ik ben zelf opzoek gegaan of ik iets verbrand kon vinden op de kaart, heb uiteindelijk een verbrande r47 (inductor) gevonden bij de 6pin aansluiting.

de kaart doet nu niets wanneer hij erin zit, zelfs de fans blijven stil staan.

Wil de kaart reinigen en dit onderdeel vervangen om te kijken of er nog leven in zit.

Nu is mijn vraag of iemand enig idee heeft of dit gewoon voor filter is of dat deze heel specifiek is?

Het is namelijk erg lastig om er achter te komen welke waarden hij exact allemaal heeft.

Het gaat hier om het reference model van AMD.

Grt,

Robin Hak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 11:28
Beste, over het algemeen worden op GPU's geen filters met inductor toegepast maar is die inductor voor de voeding op de grafische kaart. Deze zal een van de juiste spanningen creëren wat waarschijnlijk verklaart waarom hij het niet doet.

Haal alles even van de kaart af, plaats even een foto van de voor en achter kant, en van de onderdelen die jij vermoed dat kapot zijn.

R47 is wel een veel voorkomende spoel waarde maar haal hem er even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb je een foto, want bij de voedings pinnen zitten geen spoelen, maar wel weerstanden om de stroom te meten.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinyo85
Helaas ben ik niet in staat hier foto's te posten aangezien mijn karma nog te laag is.

http://hexus.net/media/up...24c-a7fc-ae64fd2e39b5.png

is een plaatje van de grafische kaart, het gaat om de inductor recht onder het meest rechts zittende pootje van de 6pins.

zoals eerder vermeld, het gaat om de "reference rx480 8gb", dat betekend dat bijna alle merken exact deze kaart hebben.

het is vooral te zien aan de vrij kleine PCB in vergelijking met andere RX480 zoals de nitro etc

[ Voor 27% gewijzigd door Robinyo85 op 15-05-2018 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinyo85
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GACkwgZ.jpg

Rood omcirkeld wat er defect is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TuTpAXS.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J1fmBuX.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CCL4RFx.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9byC5wu.jpg

[ Voor 76% gewijzigd door Robinyo85 op 15-05-2018 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 11:28
Meet die inductor even met een multimeter. Weerstand moet laag, zeer laag zijn.

Als die hoog is, is die kapot. Als die wel laag is kan die ook nog kapot zijn beetje k*t met spoelen

Ik schat inderdaad dat die wel schade heeft opgelopen, maar de schade zit op het koper en niet op de spoel zelf dus vind ik wel een lastige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Deze spoel lijkt onderdeel te zijn van een LC filter. Dit kan alleen je videokaart om zeep hebben geholpen als de spoel finaal doorgefikt is. Meet dus inderdaad de weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Waarom denk je dat die verbrand is? Door de smurrie ernaast? Dat lijkt mij gewoon een restand flux.

Gezien die dicht aan de voedingsstekker zit en niet direct aan een geschakelede voedingscircuit zit zal het inderdaad niet meer dan een filter/smoorspoel zijn. Als die doorgebrand is is het de vraag of dat uit zijn eigen gebeurt is (kan met rare frequenties aan belasting of uit de voeding) of dat er op de kaart meer aan de hand is.

Als de spoel laagogmig meet lijkt het mij dat er spanning door komt en zal je verder moeten zoeken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinyo85
Het is op de foto minder goed te zien, maar je kan zien dat de behuizing van de spoel een beetje bol staat en gescheurt is, daarnaast zie je zwarte rommel dat tegen de cap aan gekomen is die er naast zit.

Voorheen zag je ook gewoon duidelijk de r47 erop staan, nu niet meer.

ik zal hem vanavond eens er af pakken en door meten, toch ben ik wel overtuigd dat deze gewoon stuk is, of het de kaart repareert mocht ik een vervanger vinden heb ik geen idee van.

[ Voor 8% gewijzigd door Robinyo85 op 16-05-2018 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinyo85
Ik had wat eerder tijd vandaag, inductortje eraf gehaalt en meet zeer zeer weinig weerstand, al dan niet gewoon niet meetbaar met mijn metertje. in feite maakt hij gewoon vol sluiting voor zover ik het kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Dat is dus goed, zo hoort hij zich te gedragen. Het probleem zit dus ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinyo85
Ik soldeer hem er weer op, toch vreemd dat hij er zo slecht uit ziet, als iets zo ontzettend heet word kan ik me wel voorstellen dat iets aan elkaar "last" binnen in.
Toch lijkt me dit niet de reden voor een compleet dode kaart als hij zich op deze manier hoort te gedragen.

Het systeem detecteerd hem verder ook niet wanneer ik hem opstart met de onboard graphics.

Getest in een ander systeem ook geen succes.

mocht iemand wat opvallen op de print laat het me weten!, het huidige residu op de kaart is al verwijdert met de reiniging.

bedankt voor alle hulp sofar! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Robinyo85 op 16-05-2018 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Hoe heb je je kaart dan precies gereinigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinyo85
alcohol 96%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
En wat heb je met die alcohol gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50

D4NG3R

kiwi

:)

TommyboyNL schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:15:
En wat heb je met die alcohol gedaan?
Die alcohol verdampt.

@Robinyo85 Hoe heb je je kaart precies stofvrij gemaakt? Compressor? Stofzuiger? Kwast? Iets anders?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
O ja joh? Ik bedoel daarvoor natuurlijk. Schuurspons? Staalwol? Microvezeldoekje? Wattenstaafje? In een ultrasoonreiniger en videokaart erin ondergedompeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50

D4NG3R

kiwi

:)

offtopic:
Kalm aan, kort antwoord > korte vraag > kort antwoord. Probeer niet overal wat achter te zoeken.

De TS lijkt tot dusver competent genoeg te zijn met hardware dus je kan het aannemen dat er echt geen schuurspons oid op de kaart is gezet.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:31:
[...]

offtopic:
Kalm aan, kort antwoord > korte vraag > kort antwoord. Probeer niet overal wat achter te zoeken.

De TS lijkt tot dusver competent genoeg te zijn met hardware dus je kan het aannemen dat er echt geen schuurspons oid op de kaart is gezet.
De vraag was overduidelijk niet aan jou gesteld, ik snap dus niet dat je erop reageerde. Verder is de TS wellicht wel competent met hardware (maar dan zou zijn videokaart niet overleden zijn...), het omschrijven van wat hij exact gedaan heeft is hij in elk geval minder goed in. Vandaar mijn verschillende, niet altijd praktische, opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinyo85
Ik moet wel een beetje lachen, korte vraag is kort antwoord, had misschien wel iets beter uit kunnen leggen hoe dan.
Bij het stoffen heb ik een tandenborstel gebruikt en een busje perslucht. dit voorzichtig gedaan voor de kleine componentjes.

Bij het reinigen ook een tandenborstel icm de alcohol en dan droog blazen met het zelfde spuitbusje perslucht. dit was voldoende, zie verder geen residu meer en neem hier gewoon rustig de tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Volgens mij is dat je shunt om de stroom te meten, R47 is een 0.47 Ohm weerstand. Je hebt 2 grote pootjes en 2 kleine pootjes.De 2 grote dienen om de stroom door te voeren en de 2 klein geven een spanningsverschil over de weerstand en die is afhankelijk van de stroom.

Je kaart gaat wrs in fout omdat ie denk dat er geen stroom of heel veel stroom word getrokken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinyo85
Heb dit eens nagekeken, idd er zijn wel 4 aansluitingen waarvan alleen de groten gebruikt worden.

ik heb 0 weerstand gemeten over de grote pootjes, met dit verhaal mag ik er dan van uit gaan dat het wel defect is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Een shunt moet een lage weerstand hebben, maar wel een meetbare spanningsval creëren. Dus ook weer niet 0 weerstand hebben. Het is een beetje afhankelijk van de resolutie en nauwkeurigheid van je meter of het wel meetbaar is. Kun je die opnoemen en in welke range je die gebruikt?

Een (4 potige) shunt zou via alle 4 poten moeten geleiden met elkaar. Tussen de grote poten zit de lage weerstand. Tussen een grote poot en een kleine poot kan er weerstand te zijn. Dat hoeft echter niet, kan ook gewoon een geleidende draad/koper-trace zijn.

Volgens de silkscreen moeten er 2 weerstanden (R-nummers) een inductor (L-nummer) en/of een ML-component daar gesoldeerd zijn. De 2 weerstanden en de inductor kunnen inderdaad als een shunt gezien worden (inductor met beide zijden een weerstand tussen naar de meetpinnen. Wat dat ML-component moet zijn snap ik niet. Staat misschien voor 'modular inductor'? Hebben de electro-profi's daar inzicht in? Ik ben maar een hobby-vonkentrekker. (opgeleid als metaal-boer, omgeschoold/werkzaam als ICT-er)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinyo85
De multimeter gaf op welke stand ik het ook probeerde kortsluiting, maar voor dat ik dit nog een keer ga doen ga ik eerst wel even zn batterij vervangen.

zover ik ervan op de hoogte ben zijn de 2 kleine pinnetjes nooit aangesloten geweest, ook niet toen de kaart nog functioneerde.

toch is het niet de eerste keer dat de kaart dood ging, dit is 2x eerder gebeurt na reiniging en 2 keer deed de kaart vanuit het niets weer werken toen ik hem monteerde na ca 2 dagen.

heb voor de grap hem gisteren gemonteerd in bijde mn rigs maar werkt nogsteeds niet.

er powert gewoon niks op, geen fan/leds helemaal niks en alle componenten blijven koud.

/edit: moet er ook nog bij zeggen dat in de tijd dat de kaart nog functioneerde ik wel last had van "microstuttering"tijdens gamen, dit was met name met dx11 games.
Heb nu een GTX960 2gb er in hangen en deze werkt beter dan de rx in dx11 games.

heb dus wel het gevoel dat er altijd iets mis geweest is.

[ Voor 19% gewijzigd door Robinyo85 op 18-05-2018 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

2x eerder gebeurd..... Een beetje belangrijke info dat dit topic veel simpeler had kunnen houden. Dan trek je wel hele vreemde conclusies en had je al bij de 1e keer de kaart direct terug moeten brengen naar de winkel.

Tja... ik denk dus dat er ergens een losse soldering zit die door het bewegen van de kaart even geen contact maakt....

Als de kaart nog geen 3 jaar oud is mag je nog iets van garantie erop verwachten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinyo85
Helaas kom ik niet meer in aanmerking voor de garantie, de kaart is op 2 maanden na geen 2 jaar maar het bedrijf wat hem heeft verkocht bestaat niet meer.

Welke het overgenomen heeft geeft geen garantie voor deze zaken.

Ook heeft er bij mij altijd een waterkoeler op gezeten, dat betekend dat de garantiezegel op de originele koeler er niet meer op zit.

Sapphire doet er ook niks aan hebben ze gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Robinyo85 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 20:27:
Bij het stoffen heb ik een tandenborstel gebruikt en een busje perslucht. dit voorzichtig gedaan voor de kleine componentjes.
Dus je hebt 'm opgeblazen. Tandenborstel is kunststof en met wrijving wordt dat statisch. Bij lichte wrijving beschadig je de boel en reduceer je de levensduur, als je flink hebt zitten wrijven krijg je een instakill. Zie ook m'n sig. Je kunt je pogingen tot reparatie staken, dit krijg je niet meer gefixt.

Protip: Werk voortaan antistatisch en hou er rekening mee dat 'cosmetisch schoonmaken' meer kwaad dan goed doet. Met perslucht de heatsinks en ventilatorblades stofvrij maken is wel zinvol, maar niet meer dan dat. Zorg er wel voor dat je ventilator niet door de perslucht in beweging wordt gebracht, dit kan vrij hard gaan en daarmee krijgen de lagers een flinke dreun. Ik blokkeer ze met een houten tandenstoker dwars door de heatsink. Kleine prut kun je beter laten zitten.

[ Voor 55% gewijzigd door Flake op 19-05-2018 00:14 ]

Pagina: 1