Bitcoin vragen; welke broker en welke wallet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvBeek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-01 11:06
Beste Tweakers,

Ik wil maandelijks wat geld opzij gaan zetten in Bitcoin. Ik heb al wat onderzoek gedaan (en zelfs al wat gehandeld via een Broker) maar wil toch even jullie advies.

Mijn eerste uitstapje in Bitcoin was met behulp van Bitcoin Core, gewoon op mijn pc. Dit is blijkbaar een "full node" applicatie, terwijl het voor mij handig is een "SVP" applicatie te hebben omdat deze veel minder ruimte inneemt? Ik wil deze op een USB stick gaan zetten en vervolgens ergens los van mijn PC opbergen met encryptie erop. Kan iemand een goede SVP applicatie aanraden, welke op USB geïnstalleerd kan worden? Of is dit gewoon een héél stom idee en moet ik gewoon een Ledger aanschaffen?

Mijn eerste Bitcoin heb ik verhandeld via Bitonic. Maar als ik vaker ga inkopen is het handig een goedkope broker te hebben, en er is nogal wat prijsverschil. Ik dacht eraan met Litebit in zee te gaan, ze zijn goedkoper dan Bitonic en gesitueerd in Nederland. Is dit een goede keuze? Ik wil veilig kunnen handelen en wil niet op een Excange handelen. Daarnaast graag goedkoop natuurlijk, want Nederlander.

Beste antwoord (via EvBeek op 15-05-2018 20:18)

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:47

Rannasha

Does not compute.

Wallet: Electrum is een populaire SPV-client, dus die zou je kunnen gebruiken. Maar als je niet van plan bent om veel transacties uit te voeren, dan maakt het eigenlijk vrij weinig uit welke wallet-software je gebruikt. Een full node (Bitcoin Core) is in dit geval af te raden, omdat die inderdaad de hele blockchain moet bijhouden. Als je puur voor de lange termijn Bitcoin wil houden, dan heb je geen wallet-software nodig. Je installeert een wallet-applicatie, schrijft de 12-24 woorden die als seed worden gebruikt op (of slaat die op op een veilig opslagmedium) en kopieert een of meerdere adressen uit de wallet-applicatie.

Vervolgens kieper je de hele bende van je PC af. De adressen die je hebt gekopieerd kun je gebruiken om je Bitcoin naartoe te sturen. En wanneer je in de toekomst iets wil doen met je saldo, installer je opnieuw de wallet-software en herstel je de wallet met behulp van de woordenlijst.

edit: Een hardware wallet (Ledger of Trezor) is een zeer goede oplossing, maar is niet goedkoop. Afhankelijk van de bedragen die je denkt te investeren kan zo'n apparaat of nuttig of geldverspilling zijn. Ga je er €100 instoppen, dan is €70 voor een Ledger Nano S geen goede investering. Heb je het echter over bedragen van honderden Euro's of daar voorbij, dan verandert het verhaal.

Broker / exchange: Brokers zijn altijd duurder dan exchanges. Dat is de prijs voor het extra gebruiksgemak. Op gebied van brokers is Bitonic de gouden standaard in Nederland. LiteBit is ook populair, maar heeft al twee keer last gehad van een hack waarbij gebruikersdata buit is gemaakt (dit heeft niet geleid tot verlies van cryptocurrencies voor zover bekend is). Welke goedkoper is, varieert met de tijd, afhankelijk van hoe groot de voorraden van de verschillende brokers zijn en hoe makkelijk/snel ze deze kunnen aanvullen.

[ Voor 11% gewijzigd door Rannasha op 15-05-2018 16:23 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:47

Rannasha

Does not compute.

Wallet: Electrum is een populaire SPV-client, dus die zou je kunnen gebruiken. Maar als je niet van plan bent om veel transacties uit te voeren, dan maakt het eigenlijk vrij weinig uit welke wallet-software je gebruikt. Een full node (Bitcoin Core) is in dit geval af te raden, omdat die inderdaad de hele blockchain moet bijhouden. Als je puur voor de lange termijn Bitcoin wil houden, dan heb je geen wallet-software nodig. Je installeert een wallet-applicatie, schrijft de 12-24 woorden die als seed worden gebruikt op (of slaat die op op een veilig opslagmedium) en kopieert een of meerdere adressen uit de wallet-applicatie.

Vervolgens kieper je de hele bende van je PC af. De adressen die je hebt gekopieerd kun je gebruiken om je Bitcoin naartoe te sturen. En wanneer je in de toekomst iets wil doen met je saldo, installer je opnieuw de wallet-software en herstel je de wallet met behulp van de woordenlijst.

edit: Een hardware wallet (Ledger of Trezor) is een zeer goede oplossing, maar is niet goedkoop. Afhankelijk van de bedragen die je denkt te investeren kan zo'n apparaat of nuttig of geldverspilling zijn. Ga je er €100 instoppen, dan is €70 voor een Ledger Nano S geen goede investering. Heb je het echter over bedragen van honderden Euro's of daar voorbij, dan verandert het verhaal.

Broker / exchange: Brokers zijn altijd duurder dan exchanges. Dat is de prijs voor het extra gebruiksgemak. Op gebied van brokers is Bitonic de gouden standaard in Nederland. LiteBit is ook populair, maar heeft al twee keer last gehad van een hack waarbij gebruikersdata buit is gemaakt (dit heeft niet geleid tot verlies van cryptocurrencies voor zover bekend is). Welke goedkoper is, varieert met de tijd, afhankelijk van hoe groot de voorraden van de verschillende brokers zijn en hoe makkelijk/snel ze deze kunnen aanvullen.

[ Voor 11% gewijzigd door Rannasha op 15-05-2018 16:23 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvBeek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-01 11:06
Top reactie! Ik ga ermee aan de slag.

Bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg!