Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PSU + Mobo compatibiliteit problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ben benieuwd of het toegestaan is om een psu cpu kabel aan te sluiten aan een mainboard waarbij een aantal pinnen niet overeen komen.

Voorbeeld (5= vierkant, A= rondje):

De Mainboard waar de cpu kabel in moet heeft een plug van

5A A5
A5 5A

De CPU kabel van de voeding (2x 4pin 12v connector) heeft een plug van

5A AA
A5 AA

zoals je kunt zien komt een van de twee 4pin 12v connector overeen met de plug van de mainboard(de linkse kant), maar de andere 4pin 12v connector komen niet overeen(de rechtse kant). Ik ben er bewust van dat de PCIe plugins veel lijken op die van de cpu, maar dat is het geval niet. Ook ben ik er bewust van dat je met 1x 4pin je pc kunt gebruiken als het maar geen zwaar systeem is, maar of dat aan te raden vraag ik me wel af. Als de rondje en vierkant niet overeen komen met elkaar betekend dit dat de psu niet compatible is met mijn mainboard? of is het niet erg als ze niet overeen komen en kan ik alle 8 pins gewoon in pluggen zonder problemen?

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Dit is normaal. Als je maar een 4-pin aansluiting hebt zoals uit dit bericht valt op te maken dan plug je gewoon alleen de linker 4-pin in. Er is immers geen extra set pinnen aanwezig op het bord.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 15-05-2018 16:27 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:26:
Dit is normaal. Als je maar een 4-pin aansluiting hebt zoals uit dit bericht valt op te maken dan plug je gewoon alleen de linker 4-pin in. Er is immers geen extra set pinnen aanwezig op het bord.
En wat als je nou een zwaar systeem hebt, bijvoorbeeld een i7 of een ryzen 7 processor in combinatie met 1080 gpu of een vega 64?

Is 1x 4 pin voldoende dan voor bijvoorbeeld een i3 of een ryzen 3 in combinatie met bijvoorbeeld een 1050 of een rx 460?

of heeft de gpu er niets mee te maken en telt de cpu alleen?

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Hier telt de CPU ,kan prima een ryzen 7 op of i7.
Overclocken is dan wel uitgesloten.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:34:
[...]

En wat als je nou een zwaar systeem hebt, bijvoorbeeld een i7 of een ryzen 7 processor in combinatie met 1080 gpu of een vega 64?

Is 1x 4 pin voldoende dan voor bijvoorbeeld een i3 of een ryzen 3 in combinatie met bijvoorbeeld een 1050 of een rx 460?

of heeft de gpu er niets mee te maken en telt de cpu alleen?
Deze stekker voedt alleen de CPU. Als je bord geen 8-pin heeft kan je ook geen 8-pin aansluiten...

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:01:
[...]

Deze stekker voedt alleen de CPU. Als je bord geen 8-pin heeft kan je ook geen 8-pin aansluiten...
In mijn eerste post heb ik aangegeven dat het om een 8-pin mainboard plug en een 8-pin cpu-kabel plug ging. Dus in andere worden heb ik het wel over een mainboard met een 8-pin aansluiting. Mijn probleem is dat de cpu kabel 2x 4 pins heeft, waarvan de ene 4 pins wel overeen komen met de gaatjes in de mainboard maar de andere 4 pins niet.

Voorbeeld van de 4 over gebleven pins:

Mainboard pins:

A5
5A

CPU kabel pins:

AA
AA

Hier zie je dat 2 gaatjes niet overeen komen met elkaar, maar de cpu-kabel past er wel gewoon in aangezien beide plug met een ronde form in de vierkante form plug past. Dus mijn vraag is of ik nu alle 8 pins aan moet sluiten en of het dan ook gaat werken zoals het hoort te werken, zoals het voor gemaakt is. Of juist het tegenovergestelde? waarbij je componenten bijvoorbeeld corrupt/kapot raken bij het inpluggen van een pin dat niet overeen komt met de mainboard pin.

Heb wat onderzoek gedaan voordat ik deze topic heb gecreëerd, kon geen goeie antwoorden vinden, velen zijden verschillende dingen. Wel had iemand vermeld dat als je een i7 processor hebt dat je dan wel alle 8-pins van de cpu kabel moet aansluiten anders zal de pc blijkbaar uitvallen of niet goed functioneren ofzo..., maar dan moeten toch alle 8-pin gaatje van de cpu-kabel met de 8-pin gaatjes van de mainboard aansluiting met elkaar kloppen?

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Een niet overdreven slurpende CPU (dus 125W of minder) kan prima draaien op 4 pinnen, zolang je dus niet overklokt.

Maar als het fysiek past dan is het meestal geen probleem om alle 8 pinnen in te pluggen. Het is dan meestal zo ontworpen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:11

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ja, dit klopt. Kan je zo aansluiten.

Je zal ook zien dat je 24-pins kabel voor het moederbord waarschijnlijk 1 aansluiting mist. Is ook 'by design'.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:43
Ik vertrouw het voor geen meter, dat de 4+4/8-pin 'niet' past lijkt me een goede indicatie dat het niet compatible is.
Denk eraan dat je met 12V op het verkeerde pinnetje je zomaar je moederbord en/of processor kunt slopen.
Het moederbord lijkt gewoon te voldoen aan de ATX spec, welke voeding heb je?

Edit:
Lijkt nog weer een andere layout, maar ik ben denk dat je een EPS ipv ATX stekker hebt.
http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=2505
Zou in principe niks moeten uitmaken.

[ Voor 117% gewijzigd door mitsumark op 17-05-2018 01:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 00:28:
Ik vertrouw het voor geen meter, dat de 4+4/8-pin 'niet' past lijkt me een goede indicatie dat het niet compatible is.
Denk eraan dat je met 12V op het verkeerde pinnetje je zomaar je moederbord en/of processor kunt slopen.
Het moederbord lijkt gewoon te voldoen aan de ATX spec, welke voeding heb je?

Edit:
Lijkt nog weer een andere layout, maar ik ben denk dat je een EPS ipv ATX stekker hebt.
http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=2505
Zou in principe niks moeten uitmaken.
Het gaat om een 'wees still' psu: https://www.bequiet.com/en/powersupply/526
Vond het ook al raar dat de overgebleven 2 gaatjes van 4pin niet met elkaar overeen kwamen aangezien het een ATX voeding is, de kabel pas er wel gewoon in zoals aangeduid op mijn vorig post. Gelukkig heb je alle 8-pins niet nodig zolang je maar geen cpu hebt die boven de 100-125w verbruikt, dat is als de informatie van Nelizmastr, Speedy-J en Bolletje kloppen.
Pagina: 1