Op woensdag 18 juli 2001 00:15 schreef svdmeer het volgende:
Toch maar in debug van DOS "d c000:0"

ow... debug. Achja, die goeie ouwe tijd

Trouwens, om weer on-topic te komen:
Hoe zit dat nou met de algemene ondersteuning van video chipsets van laptops?
Je kunt bij een laptop niet zomaar ff een videokaart vervangen, dus als je video-chip niet wordt ondersteund door X heeft een Linux-liefhebber er weinig aan.
Worden alle huidige laptop-video-chipsets ondersteund door XFree 4?
En hoe zit het met de oudere (pentium) laptops?
Ik wil nog wel eens een 2e hands Pentium laptopje kopen (een 233-er of zo) voor op school, omdat ze daar alleen maar Windows machines hebben. Maar ja dan moet ik er wel eentje hebben waarop ik XFree 4 goed kan draaien. Zijn er bepaalde laptops die daar totaal onbruikbaar ovor zijn?
Mijn Tulipjes (dit zijn geen laptops, maar een soort hele platte desktop computers met laptop hardware, bijv. pcmcia), 486 hebben een Cirrus Logic GD 5434-8 [Alpine] (rev f9), en hier heb ik iig XFree 3.3.6 op aan de praat gehad.
Laptop van medestudenten (pentium-mmx) hebben een Chips & Technologies 65555 2MB, en hier werkt XFree 4.0.x iig op.
Mijn laptop (mobile celeron) heeft een ATI Technologies Inc 3D Rage P/M Mobility AGP 2x (rev 64) en die werkt met X 4.0.* iig.
De ATi rage pro mobility is trouwens een veel voorkomend kaartje in huidige laptops. Support is redelijk (ik kan iig UTen), maar de acceleratie wordt nog beter als het goed is.
Mijn zusjes laptop heeft een Trident Microsystems TGUI 9660/968x, en die werkte niet zo bijster met XFree 4.0.2 (iirc), maar heb ik wel aan de praat gekregen met XFree 3.3.6.
Dan heb ik zelf ook nog een probleem met een laptop (die van mijn zusje): Ze wil wel GNU/Linux op haar laptop (

), maar ik krijg iets niet aan de praat. Haar pcmcia-controller is volgens lspci een Omega Micro 82C092G, en volgens Windows een Trident Omega-82C094. Hij zou iig i82365-compatible moeten zijn. Ok, ik modules laden enzo. Als ik een 3com 3C589D erin stop, dan werkt die gewoon prima, maar als ik een Cisco 340 wlan kaartje erin duw, dan krijg ik met een 2.2 kernel en de pcmcia 3.1.25 pcmcia-modules 2 op de 3 keer "cs: socket # timed out", waarbij # de socket is waar ik het kaartje induw, en 1 op de 3 keer werkt het kaartje gewoon, maar houdt er na een seconde of 20 helemaal mee op.
Met een 2.4 kernel en/of nieuwere pcmcia-modules ziet hij het kaartje altijd als een 'anonymous memory' card.
Ditzelfde wlan kaartje werkt in de 3 andere hierboven genoemde laptops perfect.
Ook is in mijn zusjes laptop het geluid ERG ranzig van kwaliteit in GNU/Linux. Dit is een ESS 1887 pnp audiodrive wdm (isa). Werkt met de sb module, maar het geluid is dus erg slecht.
Herkent iemand deze problemen? Of weet iemand een mailinglist hierover?