PVC vloer in badkamer, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:11
Beste klussende tweakers,

Ik wil een PVC vloer plaatsen met tegellook in mijn badkamer. Maar de manier waarop ik deze moet/kan aanleggen is mij niet helemaal duidelijk. Mijn insteek is om het zo simpel mogelijk te houden, dus het liefst niet egaliseren. Vloerwinkels en websites geven mij echter wisselende signalen over de mogelijkheden (type ondervloer, wel/geen egalisatie en klik of verlijmen) en kon ook geen ervaringen vinden en zie door de bomen het bos niet meer! Vandaar dat ik jullie advies vraag :) .

Situatie
Momenteel ligt er een vrij egale tegelvloer (tegels 10x10cm met 3mm voegen) die in 2003 is aangelegd, geen verdere grote oneffenheden in vlakheid. Betreft ongeveer 3,5m2. Er is geen vloerverwarming aanwezig. Edit: Voornemen is om de tegelvloer niet te verwijderen.

Voorziene oplossing:
Mijn redenering: Omdat er geen vloerverwarming is kan ik volstaan met klik PVC, wat ook gunstiger is voor het wegwerken van oneffenheden. Ik gebruik de dunst mogelijk ondervloer met ligt egaliserende werking om laatste oneffenheden alsnog op te vangen. De randen tussen PVC en bad/muur kit ik af met een siliconenkit om water onder vloer te voorkomen.

Onduidelijkheden
  • Gaat dit werken?
  • Welke ondervloer kan ik gebruiken?
  • Is er een betere oplossing?
Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TomG88 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:40:

Voorziene oplossing:
Mijn redenering: Omdat er geen vloerverwarming is kan ik volstaan met klik PVC, wat ook gunstiger is voor het wegwerken van oneffenheden. Ik gebruik de dunst mogelijk ondervloer met ligt egaliserende werking om laatste oneffenheden alsnog op te vangen. De randen tussen PVC en bad/muur kit ik af met een siliconenkit om water onder vloer te voorkomen.
En de click verbindingen tussen de verschillende PVC panelen zijn ook waterdicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De tegelvloer gaat er niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:16:
[...]

En de click verbindingen tussen de verschillende PVC panelen zijn ook waterdicht?
Dit.

Volgens mij is het een slecht plan. Als je PVC wilt gebruiken zou ik het zeker verlijmen om water onder het PVC te voorkomen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:16:
[...]

Dit is dus wisselend per leverancier/advies wat ik ontvang. De één zegt dat en klikvoer met rubber/waterdichte ondervloer gaat werken, de ander raadt het af.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:27:
De tegelvloer gaat er niet uit?
Klopt, de tegelvloer blijft liggen.
Glenfiddich schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:37:
[...]

Dit.

Volgens mij is het een slecht plan. Als je PVC wilt gebruiken zou ik het zeker verlijmen om water onder het PVC te voorkomen.
Het klinkt inderdaad aannemelijk dat dit problemen gaat opleveren. Ik vraag mij dus alleen af of de oplossing met waterdichte klikpanelen en goed afkitten van de randen gaat werken. Maar begrijp dat ook jij hier twijfels bij hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Denk ook aan vocht/schimmelvorming met (losse) klikvloer

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12
TomG88 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:57:
[...]

Dit is dus wisselend per leverancier/advies wat ik ontvang. De één zegt dat en klikvoer met rubber/waterdichte ondervloer gaat werken, de ander raadt het af.

[...]

Klopt, de tegelvloer blijft liggen.

[...]

Het klinkt inderdaad aannemelijk dat dit problemen gaat opleveren. Ik vraag mij dus alleen af of de oplossing met waterdichte klikpanelen en goed afkitten van de randen gaat werken. Maar begrijp dat ook jij hier twijfels bij hebt.
toon volledige bericht
Volgens mij is dat "waterdicht" vooral spatwaterdicht, of dat wanneer je onverhoopt eens een glas water omstoot dat het er niet direct doorheen trekt. Het is natuurlijk geen 100% dichte verbinding en ik betwijfel dus of er bij dagelijkse blootstelling aan water(damp) geen vocht onder gaat komen. Met alle gevolgen van dien (schimmels, aantasting van de ondervloer).

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als 1 leverancier het afraad (waarschijnlijk door slechte ervaringen ermee) zou ik er niet aan beginnnen.
Diegene die het wel aandurven, hebben of nog geen slechte ervaringen gehad, maar denk eerder dat ze nog geen één ervaring (met click PVC op badkamer) hebben en gewoon willen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:28
Zonder egeliseren van de oude tegelvloer kan je het met PVC vaak wel vergeten. Verlangt echt een vlakke vloer, niet met elke 10cm een kuil van 3mm. Ook heb je een grote kans dat er vocht tussen de tegelvloer en het PVC komt, wat zo ook weer problemen oplevert. Als je toch een tegelpatroon wil leggen, waarom tegel je dan niet over de bestaande vloer heen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arcadius
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-08 14:57
Egaliseren is inderdaad een must. Anders krijg je echt het "steentje in je schoen" effect. Je voelt de ribbels echt. En is slecht voor de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:22:
Zonder egeliseren van de oude tegelvloer kan je het met PVC vaak wel vergeten. Verlangt echt een vlakke vloer, niet met elke 10cm een kuil van 3mm. Ook heb je een grote kans dat er vocht tussen de tegelvloer en het PVC komt, wat zo ook weer problemen oplevert. Als je toch een tegelpatroon wil leggen, waarom tegel je dan niet over de bestaande vloer heen?
Keuze voor PVC omdat, mits zonder behoefte voor egaliseren, dit gemakkelijker is dan tegels plaatsen. Daarnaast voelt het warmer aan dan tegels (fijn met in- uitstappen douche en bad). Kwam toevallig dit filmpje tegen: https://www.youtube.com/watch?v=pWUI8eiXWPk&t=45s. Lijkt toch te kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:28
Je hebt tegel-over-tegellijm die ook egaliserend werkt. Daar heb je meer aan dan PVC. ;)

Ik zou Eigen Huis In Puin nou niet zo snel als absolute waarheid zien. Zeker gezien dat ten tijde van de opkomst van PVC gefilmd is en het toen nog verkocht werd als wondermateriaal.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:47:
Je hebt tegel-over-tegellijm die ook egaliserend werkt. Daar heb je meer aan dan PVC. ;)

Ik zou Eigen Huis In Puin nou niet zo snel als absolute waarheid zien. Zeker gezien dat ten tijde van de opkomst van PVC gefilmd is en het toen nog verkocht werd als wondermateriaal.
Ha, dat ik daar niet alles voor waarheid kan aannemen is mij bekend. Ik denk dat de enige optie dan inderdaad toch egaliseren + verlijmen PVC wordt of tegel-op-tegel werken. Het laatste is voor mij als doe-het-zelf'er het makkelijkst. Ik kan echter niet zo snel het door jou voorgestelde tegel-op-tegellijm met egaliserende werking vinden, kan jij daar een voorbeeld (linkje, merk/type oid) van doorsturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JesseAMD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-04 15:52
Ik heb in mijn vorige huis een PVC vloer gehad in de badkamer. Dit was op een houten verdiepingsvloer. Eerst platen geplaatst die goed tegen vocht kunnen en speciaal voor de PVC vloer waren (zelfde fabrikant). Hierop zijn de PVC tegels gelijmt. Randen afgekit.

Beviel erg goed. Niet zo koud als tegels en geen problemen gehad met vocht.

Ik zou zelf niet voor click gaan in een vochtige ruimte maar verlijmen op je ondervloer.
Pagina: 1