Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dit systeem kopen:

pricewatch: Epsilon Eps61sw

Maar daar dan meteen 8 gb ram bij aanschaffen en in doen.

Beide wil ik bestellen bij megekko.nl.

Nu ben ik een beetje een leek en weet ik wel dat er verschillende soorten ram zijn en dat het moet passen, en ik vind diverse opties onder https://www.megekko.nl/nav/2045/DDR3, maar ik kom er niet helemaal uit. Het moet DDR3L zijn maar ook SDRAM en dat zie ik nergens staan en ik weet niet of dat nou iets aparts is. En of het DIMM of SODIMM formaat moet zijn (of nog iets anders?) kan ik weer niet vinden bij de specs van de computer (al vermoed ik SODIMM bij een klein apparaat, maar ik ga het niet gokken).

Ook of er 2 slots zijn zodat ik 2 x 4 gb kan gebruiken, is me niet duidelijk (ik zie wel ergens 'dual channel', gaat dat daarover?). Maar ik heb ook begrepen dat je niet naast de huidige 4 gb zomaar opnieuw 4 gb kan prikken als dat niet precies hetzelfde merk en uitvoering is.

Kortom: wat moet ik hebben?

Ik ga in principe voor budget opties dus als er van een soort die in principe goed is 3 prijsklassen zijn wil ik gewoon de goedkoopste (tenzij ik ergens lees dat er met specifiek dat onderdeel echt iets enorm mis is).
Idealiter zijn er dus 2 slots en kan ik de 4gb die er nu in zit 1 x erbij kopen en ernaast doen, maar ik ga er niet vanuit dat dat kan.

Achtergrond: ik wil de pc gebruiken voor wat ik zou noemen 'medium' multitasking. Graag een muziekprogramma en browser met meerdere (<8) tabjes open, misschien af en toe tekstverwerking, misschien soms een 2e (incognito) browser. De hogere ram wil ik vooral om te voorkomen dat er ineens scheldpartijen ontstaan als ik per ongeluk én een netflix tabje én een flash spelletje open heb én hij precies dan een update moet doen ofzo.
Vooral omdat ik zou kunnen onderschatten dat het videogeheugen van de ram slurpt.
Media opslag (muziek dus vooral) vindt plaats op een externe hdd en ik weet eigenlijk niet hoeveel het laden daarvan, hier nog in meegerekend moet worden.

Nog een aanvullende vraag als ik eenmaal alles in huis heb..is dit systeem eigenlijk wel toegankelijk genoeg om zelf met een gewone gereedschapskist tot m'n beschikking, dat geheugen te vervangen? Aangezien ik dat wel ken van tower desktops maar heb begrepen dat het bv bij laptops veel moeilijker kan zijn...en dit ook een compact kastje is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Het normale geheugen dat je in een computer prikt is SDRAM. Zowel DDR2, DDR3, DDR4 vallen daar onder.

Dan heb je nog het verschil tussen DDR3 en DDR3L en dat is dat DDR3L op een lager voltage werkt. Technisch is de werking van DDR3 gewoon gelijk aan DDR3L

Dan heb je de bankjes voor de DDR3-familie (dus DDR3 en DDR3L) in Dimm formaat of SO-Dimm formaat.
De laatste is aanzienlijk kleiner en wordt vaak in laptops en kleine desktops gebruikt.
Wat jij dus nodig hebt is een DDR3L SO-Dimm. Gezien het formaat van het kastje kan het gewoon bijna geen normale Dimm zijn.

Aangezien op dezelfde pagina staat dat de cpu maximaal 8GB aan kan en dual channel is, en ook het product max 8GB aan kan, zullen er dus 2 sloten inzitten (of 1 slot en 4GB vastgesoldeerd).

Ik wil niet zeggen dat 8GB er bij niet werkt, maar het is niet volgens de specs van Intel.

Maar een ander punt: wat is de reden dat je voor dit product wilt kiezen? Heb je een ander systeem waar je tevreden bent over de snelheid (want dan weet je waar je voldoende aan zou hebben)?

Het is echt echt traag, zowel de N3150 als de N3450 cpu (beiden worden door elkaar genoemd op de gelinkte pagina).
Mijn mediaspeler heeft een j3455 cpu en die is 50-70% sneller dan een N3150.
Daar ga ik echt geen Flashspelletjes op doen of flink op multitasken.
Een normale budget-processor is 3-4x sneller (moderne Kaby Lake G4560).

Ik denk dat geheugen hier bijzetten bijna nutteloos is. Tegen de tijd dat je het extra geheugen gaat gebruiken, heb je al meerdere programma's openstaan en ligt je cpu al aan de beademing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie en uitleg, White Feather.

Allereerst een misverstand uit de weg werken: ik wil niet dit systeem met 4 gb ram en daarbij dan nog eens 8 gb. Want 12 gb kan niet.
Ik wil de 4 gb vervangen door 8 gb: dus 4 erbij, of 4 eruit en 2 x 4 ofwel 1 x 8 erbij.
Als er 1 x 4 gb vastgesoldeerd zit, suggereert dat bovendien dat de enige manier om er 8 gb van te maken (wat hij volgens de specs precies ondersteunt..), is door er 4 gb bij te doen wat dan mogelijk net een ander merkje oid is.

Maar dan wat betreft je 'vraag' die eigenlijk een waarschuwing is. Ik had juist redelijk onderzoek gedaan naar de performance dacht ik, en was niet zo bang voor problemen.
Ik heb niet een systeem waar ik tevreden ben over de snelheid: ik heb een systeem waar ik niet (meer) tevreden over ben, misschien zelfs maar nét niet tevreden, en dat is een oud ding en zonder twijfel een stuk slechter dan dit epsilon apparaat.

Flink multitasken wilde ik voorkomen, de flash spelletjes zijn ook niet het belangrijkste. Ik noemde het redelijk bewust medium multitasken, waarvan ik dacht dat dat wel moet kunnen, gebaseerd op wat ik gelezen heb (eenvoudigere systemen dan dit worden geschikt bevonden voor light multitasking).
Muziekspeler en browser met 5/6 tabjes waarvan soms zelfs een spelletje of netflix, doet het zelfs nog prima op mijn huidige oude bakkie...alleen als ik dan iets in de usb stop of windows komt met een dingetje, raakt ie soms ineens van slag. Ik wil dus nét wat meer kunnen.

Eigenlijk suggereer je dat dat hiermee niet kan, en dat dat meteen heavy multitasking is. Enerzijds is het gunstig als het 'm niet in die 4 gb ram zit, want als ik 'm daarmee toch niet op kan knappen hoef ik dat niet te proberen. Maar cpu aan de beademing is inderdaad niet waar ik naartoe wil...maar de volgende opties zijn meteen towers met veel hogere specs, aparte videokaart, enz, wat gewoon echt teveel is voor wat ik er eigenlijk mee doe.
Streep de flash spelletjes weg (misschien heb ik die onderschat en die geef ik graag op voor zo'n groot verschil in m'n toekomstige systeem). Hoe moet ik je suggesties dan interpreteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Ik zou hier eens kijken:
[BBG] Mei 2018 - Budgetsysteem

Dat is de tot standkoming van de nieuwste BBG: reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2018

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G5400 Boxed€ 62,95€ 62,95
1ASRock H310M-HDV€ 59,-€ 59,-
1Sharkoon CA-M Zwart€ 49,99€ 49,99
1Crucial CT8G4DFS824A€ 75,95€ 75,95
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 49,87€ 49,87
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 66,-€ 66,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 363,76

Is ongeveer een A4-tje diep en van voren ook een A4-tje.

Als je kleiner wilt, kun je ook gaan voor:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 50,84€ 50,84
1ASRock DeskMini 110€ 133,-€ 133,-
1Crucial CT8G4SFS824A€ 79,80€ 79,80
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 66,-€ 66,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 329,64

Die is een generatie ouder en ietsje goedkoper. Je koopt een kastje met voeding en moederbord en daar plug je een ssd, geheugen en processor bij.

Dit kastje is 15 cm breed, 15 cm diep en 8cm hoog.
(De nieuwste generatie van deze barebone (kast met moederbord etc) wordt verwacht, maar het is nog niet duidelijk wanneer die komt. Is ook minder van belang, snelheid is weinig verschillend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de links, info en suggesties. Ik ben nu inderdaad aan het kijken naar die 2e optie.

Nu heb ik wel een aanvullende de vraag over de ssd in dat systeem. Die is 2 x zo groot als ik denk nodig te hebben, en kan misschien geen kwaad maar ja, er zijn misschien toch nog (iets) goedkopere opties?

Waarom zou ik niet kiezen voor:

pricewatch: Kingston SSDNow UV400 120GB
pricewatch: Adata Ultimate SU800 128GB

Of, ik weet niet of dit verschil maakt, maar met Triple Level Cell ipv 3d vnand (TLC) (wat vermoedelijk ook voor triple level cell staat..?):
pricewatch: WD Green SSD 2,5" (WDS120G2G0A) 120GB
pricewatch: Kingston A400 120GB

Of anders
pricewatch: KingSpec Q-series 180GB

Of zelfs
pricewatch: Toshiba TR200 240GB

?

En, ik ben ook nog wel benieuwd naar een direct antwoord hier op:
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:18:

(...)
Streep de flash spelletjes weg (misschien heb ik die onderschat en die geef ik graag op voor zo'n groot verschil in m'n toekomstige systeem). Hoe moet ik je suggesties dan interpreteren?
Al is het maar hypothetisch. Mijn oude idee zonder flash spelletjes dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Je wilt met een SSD altijd redelijk wat ruimte vrij houden (absoluut minimaal 10%) en daarbij als je nu 100GB verwacht nodig te hebben zit je met 120GB al zo goed als aan de max. Dan kan je dus ook nauwelijks meer dan dat...
Dan is die ~20,- niet een slechte investering :)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RGAT schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:02:
Je wilt met een SSD altijd redelijk wat ruimte vrij houden (absoluut minimaal 10%) en daarbij als je nu 100GB verwacht nodig te hebben zit je met 120GB al zo goed als aan de max. Dan kan je dus ook nauwelijks meer dan dat...
Dan is die ~20,- niet een slechte investering :)
Tja...ik verwacht niet echt 100 GB nodig te hebben maar 50....of desnoods 64. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:18:
[...]

Tja...ik verwacht niet echt 100 GB nodig te hebben maar 50....of desnoods 64. Vandaar.
De Kingston A400 120GB is ook een vaak gebruikte low-budget ssd.
Per GB natuurlijk iets duurder dan de Crucial MX500 256 GB, maar als je geen 256 GB nodig hebt :)

Als je Flash-spelletjes buiten beschouwing laat, denk ik dat licht multitasken wel kan.
Wel zul je relatief snel tegen de snelheid van de processor aanlopen. Het is een ultra low voltage processor die bedoeld is voor really basic stuff.

De cpu is per core gewoon heel langzaam, al heeft hij er 4, Een groot deel van de acties die je doet zoals browsen, maken maar gebruik van 1 core.

Het voordeel van de 4 cores is dan wel weer dat hij ondertussen ook andere dingen kan doen (updates windows, virusscanner etc). Dus de acties die je doet blijven wel vloeiend, maar ze gaan niet snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:18:
[...]

Hoe lang ben je van plan je systeem te blijven gebruiken? Naar verloop van tijd worden programma's groter, blijft er meer 'rommel' hangen, en blijf je ook zelf steeds meer opslaan.

Het prijsverschil is vrij klein, het plezier wat je er over een paar jaar van zal hebben is veel groter.
Verder zit er weinig verschil in SSD-prestaties. Vrijwel alles voelt wel vlot aan. Wel zit er verschil in garantietermijnen.

En hoewel dit iets duurder is... ook al eens naar Intel NUC's gekeken? pricewatch: Intel NUC NUC7i3BNK
Je moet er nog geheugen inprikken en een SSD bij zetten, maar dan heb je wel een heel mooi klein systeem.

[ Voor 19% gewijzigd door Richh op 16-05-2018 12:04 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Naar de NUCs zal ik kijken, dank Richh.

Ik denk dat met het gebruik dat ik in gedachten heb, en met misschien desnoods wat opschonen op zijn tijd, ik echt net zo lang met een ssd van 128 gb kan doen als de andere componenten oud kunnen worden. Programma's worden vast groter maar als je geen programma's download..., en meer opslaan zal ik doen maar er zijn zúlke leuke usb sticks ;-) En google drive, dropbox, etc.

En White Feather, dank voor de uitleg van snelheid/aantal cores: ik dacht inderdaad oorspronkelijk "hoe kan een quad core nou zoveel slechter zijn dan een dual". Ooit hoorde ik van de opkomst van de octa cores en ik dacht nu: "dan is alles nu op z'n minst quad, dus elke dual die er nog is moet ik buiten beschouwing laten" - maar ik begrijp het, en die ontwikkeling is dus niet helemaal gegaan zoals ik kon bedenken. En inderdaad, vloeiend maar niet snel is ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WACHT, hold on, ho:

Als ik zelf een systeem samenstel zoals:
Dan zit daar nog geen OS op! En (aangezien ik windows wil..) moet ik er dan nog windows bij kopen, wat geen goedkoop grapje is. Bij het epsilon systeem zit dat er al wel bij in...dat maakt dus een véél groter prijsverschil!
Ik kan er in totaal maximaal rond de E 360,- aan uitgeven.

Gaarne een reactie van 1 van jullie, bv dat ik dit verkeerd begrepen heb en er wel windows bij kan 'krijgen'...
Anders kom ik toch echt bij m'n epsilon uit vrees ik. En dan geldt hooguit mijn oorspronkelijke vraag (waarvan ik dan nu vermoed dat het antwoord is dat 4 gb extra ram geen (groot) verschil gaat maken?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijk860
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:06
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 18:42:
WACHT, hold on, ho:

Als ik zelf een systeem samenstel zoals:

[...]

Dan zit daar nog geen OS op! En (aangezien ik windows wil..) moet ik er dan nog windows bij kopen, wat geen goedkoop grapje is. Bij het epsilon systeem zit dat er al wel bij in...dat maakt dus een véél groter prijsverschil!
Ik kan er in totaal maximaal rond de E 360,- aan uitgeven.

Gaarne een reactie van 1 van jullie, bv dat ik dit verkeerd begrepen heb en er wel windows bij kan 'krijgen'...
Anders kom ik toch echt bij m'n epsilon uit vrees ik. En dan geldt hooguit mijn oorspronkelijke vraag (waarvan ik dan nu vermoed dat het antwoord is dat 4 gb extra ram geen (groot) verschil gaat maken?).
Een Windows licentie kun je tegenwoordig voor 25/30 euro al wel krijgen. Helaas mag ik je (volgens mij) niet door linken naar een site waar je deze kan krijgen.

MBP 13 2017, Mac mini 16/256gb, iPad Pro M1/128 Iphone 15 Pro 256, PS5,

Pagina: 1