Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers

Ik ben een net afgestudeerd programmeur en heb nu net mijn eerste jaar werken achter de rug. *O*
Ik doe mijn job erg graag en heb daarom besloten om na mijn uren in bijberoep hierin verder te gaan. Mijn doel is om wat websites te programmeren voor KMO's (NL: MKB).

Nu heb ik geen flauw benul waar te beginnen, wat ik allemaal moet kunnen en wat ik allemaal nodig heb.

Ik heb reeds een paar websites/webshops gemaakt voor plaatselijke bedrijven. Daaruit heb ik geleerd dat een ondertekend papiertje en goede afspraken heel belangrijk zijn. Toch heb ik nog heel wat vragen.

De meeste van deze website heb ik in PHP geschreven omdat de hosting hiervoor veel goedkoper is, maar ik programmeer veel liever/beter in C#. In mijn vaste job ben ik .Net Developer. Daarom lijkt het mij het best om mijn websites ook in C# te schrijven. Na wat opzoekingswerk lijkt ASP.Net erg duur en als ik dan iets betaalbaars vind dan krijg ik heel weinig schijfruimte voor die prijs. Door gebrek aan ervaring kan ik moeilijk inschatten welke specificaties ik nodig heb voor een bepaalde website. Kunnen jullie mij vertellen waar ik het beste host? Of kan ik beter bij PHP blijven omdat het geen erg ingewikkelde sites zijn / om de prijs te drukken?

Hoe haal ik het best klanten? Reclame maken, sponsoring van een sportclub, flyers?

Voor de projecten die ik reeds gemaakt had merkte ik dat ik het moeilijk had bij het inschatten van een prijs?
Bijvoorbeeld mijn eerste webshop die ik gemaakt had, daar heb ik enige uren ingestoken in mijn studententijd. De prijs die ik toen vroeg was +- 400 euro, wat voor mij toen heel veel leek als student. Ik durfde niet meer vragen omdat ik dacht dat klanten zouden afhaken. Achteraf ben ik te weten gekomen dat z'n webshop tot 5 x zoveel kost bij andere developers.
Wat is de prijs die ik zou mogen vragen als junior developer ? Berekening dit per project / per uur ?

Indien jullie nog tips hebben zijn die ook altijd welkom. _/-\o_

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je kan kijken of je er uit komt met Apache mod_mono en wat je limieten zijn

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:05:
Wat is de prijs die ik zou mogen vragen als junior developer ?
About three fiddy.

Als je deze vraag moet stellen ben je er nog lang niet klaar voor. De ene webshop is de andere niet. Webshops "kosten" dan ook alles tussen €0 en €∞
De meeste van deze website heb ik in PHP geschreven omdat de hosting hiervoor veel goedkoper is, maar ik programmeer veel liever/beter in C#. In mijn vaste job ben ik .Net Developer. Daarom lijkt het mij het best om mijn websites ook in C# te schrijven. Na wat opzoekingswerk lijkt ASP.Net erg duur en als ik dan iets betaalbaars vind dan krijg ik heel weinig schijfruimte voor die prijs. Door gebrek aan ervaring kan ik moeilijk inschatten welke specificaties ik nodig heb voor een bepaalde website. Kunnen jullie mij vertellen waar ik het beste host? Of kan ik beter bij PHP blijven omdat het geen erg ingewikkelde sites zijn / om de prijs te drukken?
Of je neemt de hostingkosten op in de (maandelijkse/terugkerende) prijs :? Als je dan klanten hebt die afhaken omdat ze €3,50 p/m duurder zijn zijn dat waarschijnlijk toch al niet de klanten die je wil hebben.
Hoe haal ik het best klanten? Reclame maken, sponsoring van een sportclub, flyers?
Je bent ondernemer of je bent 't niet. Er zijn letterlijk 10.000 manieren om aan klanten te komen; je noemt er zelf al een paar, dan heb je nog mond-op-mond reclame (dus zorg dat je fatsoenlijk werk levert), dedicated sales mensen en nog een heleboel andere methodes. Niet elke methode is even geschikt voor elke doelgroep dus daar zul je onderzoek naar moeten doen en je zaken op af moeten stellen (evt. zelfs je prijzen bijstellen op de doelgroep (en dat kan naar beneden maar ook naar boven zijn natuurlijk). Maar lang verhaal kort: je stelt hier vragen die niet "eenduidig" te beantwoorden zijn. Er is geen "dé" methode om aan klanten te komen en er is geen "dé" prijs voor een webshop. Je zult als (aanstaand) ondernemer toch echt een beetje zelf moeten avonturen, net als de rest van ons ;)

[ Voor 79% gewijzigd door RobIII op 15-05-2018 13:16 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:11:
Als je deze vraag moet stellen ben je er nog lang niet klaar voor. De ene webshop is de andere niet. Webshops "kosten" dan ook alles tussen €0 en €∞
Ik denk dat je dit leert uit ervaring en hoe kan je ervaring op doen als je er nooit aan begint?
Ik heb intussen wel een idee wat ik kan vragen per uur, maar ik wil gewoon de meningen van andere mensen horen.

Zoals ik reeds zei gaat het om plaatselijk kleinere bedrijven. Bol.com valt in mijn ogen onder een groot bedrijf.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2018 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:15:
Zoals ik reeds zei gaat het om plaatselijk kleinere bedrijven. Bol.com valt in mijn ogen onder een groot bedrijf.
Nee, je had 't over KMO's en ik heb (zojuist) werkelijk moeten googlen wat dat zijn want bij ons heet 't MKB. Volgende keer dus even aan denken als je dergelijke termen gebruikt ;) Ik vond bij 't lezen van je topicstart "KMO" niet interessant om op te zoeken want for-all-i-care waren 't boomchirurgen of slagers.

Verder zijn dergelijke topics en vragen al honderden keren hier voorbij gekomen; kun je aangeven welke van die topics je al eens bekeken hebt? ;)

Verder zie ik niet wat dit met PRG te maken heeft (zie Waar hoort mijn topic?) en dus zet ik dit naar Algemene Zaken

[ Voor 45% gewijzigd door RobIII op 15-05-2018 13:24 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

RobIII schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:19:
[...]
Verder zie ik niet wat dit met PRG te maken heeft (zie Waar hoort mijn topic?) en dus zet ik dit naar Algemene Zaken
Ik hou het op de L van PFSL :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
Ik ben bang dat je dezelfde fout maakt als honderden andere net afgestudeerde betreft een website maken. Een website bouwen kan elke IT'er tegenwoordig en dat mag en kan niet veel kosten. Een website winkel is makkelijk te bouwen voor 500 euro. Het probleem waar ik jou HELEMAAL NIET over hoor is support en hosting (24/7). Dat maakt het duur en dat zal jij als beginnende webbouwer nooit kunnen leveren dus zal jij dit moeten uitbesteden wat weer geld kost. Uit eindelijk kom je dan ook op een veel hoger bedrag. Ik zou NOOIT een webshop bij een beginnend iemand afnemen die dit soort zaken niet kan onderhouden 24/7 want voor de winkel is het een inkomen en elke minuut offline kost geld !!

PS BOL.com is een mega grote en kost ook tonnen om te onderhouden, dat kan je echt niet vergelijken met een webwinkeltje van een paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Maak een oplevermoment en laat afnemers tekenen voor aflevering. Begin direct als je de ontwikkeling bent gestart met het periodiek sturen van rekeningen op basis van uren. Niet pas aan het einde factureren. Wees transparant over de voortgang en communiceer goed. Als men vind dat het te duur (vaak door nieuwe wensen) wordt blijf jij niet zitten met een stuwmeer aan onbetaalde uren.

PHP is de standaard ontwikkeltaal, die kun je het beste gebruiken voor kleinere web sites. Alleen als je grotere klanten krijgt (>100 werknemers), kun je Windows gebaseerde ontwikkeling doen. Daar zitten altijd hogere kosten aan. Als je teveel zou vragen aan kleine zelfstandigen, dan zadel je ze op met een website die te duur is in onderhoud ten opzichte van de markt.

Na oplevering zullen klanten je vragen om aanpassingen te doen, en daarvoor moet je ook geld rekenen. Zorg dat de klanten dit vooraf weten. Op den duur zul je aan onderhoud steeds meer gaan verdienen, maak het jezelf daarom gemakkelijk en zorg dat de web sites makkelijk aanpasbaar zijn. Gebruik zoveel mogelijk standaard modules.

Je kunt ook abonnementen verkopen waarin standaard onderhoud is opgenomen. Denk aan nieuwe softwareupdates van modules, patchbeheer van de servers, etc. Daarvoor moet wel duidelijk zijn voor welke extra's betaald moet worden en dat nieuwe ontwikkeling niet is inbegrepen.

Klanten kun je ook onderbrengen bij een betrouwbare hoster. Dat kan op diverse manieren, bijvoorbeeld een waarbij jij werk verricht en ondernemersrisico loopt als wederverkoper, of door het ontvangen van een bedrag per maand/jaar voor aangebrachte klanten bij een hoster ("kick-back fee"). Naar de klanten toe noem je het een partnerschap met een hoster.

Zorg ook voor goede "algemene voorwaarden". Sluit aansprakelijkheid uit waar dat redelijkerwijs kan en beperk de aansprakelijkheid tot maximaal de koopsom. Sluit ook uit dat je aansprakelijkheid op je neemt voor juridische kosten van de andere partij. Daar zijn ook aansprakelijkheidsverzekeringen voor, maar die zijn -in Nederland althans- vaak duur.
Grotere partijen hebben vaak eigen inkoopvoorwaarden. Het is zaak die goed te lezen en te verwerpen als het nodig is, bijvoorbeeld als ze proberen je aansprakelijk te stellen voor de kosten van vertragingen en andere schades groter dan de verkoopopbrengst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 16:29
Wat betreft je skillset zou je kunnen kijken naar ASP. Net core, dat laat Ich gewoon op een Linux bak installeren (samen met Sql server voor Linux). Houd er wel rekening mee dat sites voor kleine bedrijfjes vaak standaardoplossingen moeten zijn (WordPress voor sites, Magento voor webwinkels etc) waardoor je al gauw blijft hangen in php. Een zware webshop kun je ook niet draaien op de shared hosting can je broer van je moeders konijn voor een paar euro in de maand..., :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Begin eens met kijken in je arbeidscontract of je toestemming van je werkgever nodig hebt voor een baan ernaast in dezelfde business.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Je kunt de scrummethode deels gebruiken. Als het goed is heb je vast een basis, bijvoorbeeld een bestaand framework / cms. Die levert al veel standaard functionaliteit. Daar moet je standaard al configuratie voor doen. Stack opzetten, gegevens bedrijf invullen etc. Kijk wat dat aan tijd kost. Daar is je standaard uitgangspunt. Vervolgens deel je alle extra's in in releases. Themelayer, custom frontpage, n betalingsmethoden, n producttypes, pagetypes etc. Veel van die zaken zijn terugkerend en zullen steeds ongeveer evenveel tijd kosten. Doe overal een percentage klanttijd bovenop (afstemming, bugsolving, etc). Zo bouw je van te voren een duidelijk overzicht en kan je ook per release aftikken. Voor jou en de klant erg duidelijk!

Uit ervaring: vooral bij themelayer is het belangrijk dat je er een flinke overhead aan afstemtijd in doet, helemaal als je niet met van te voren ontworpen designs werkt (letterlijke afbeeldingen van hoe het moet zijn). Anders ga je nat op de fase die pixelneuken wordt genoemd. Je kunt bijvoorbeeld ook afspreken dat je de front-end in maximaal drie fases oplevert met afstemming tussen de fases in en anders extra gaat factureren daarop.

En probeer klein te denken als je releases maakt. Koppeling met Ideal is bijvoorbeeld 2 dingen. Functionaliteit aanbrengen en instellen zijn 2 onderdelen van de release. Misschien zelfs 3 want je zult vaak de klant moeten uitleggen wat je nodig hebt aan gegevens en ook nog vertellen waar en hoe ze dat moeten regelen. Ga er niet vanuit dat je klant alles zomaar kan gebruiken als je het oplevert. Vaak is het beter om ook een instelsessie/cursus met en voor de klantan te voren al in de kosten mee te nemen.

[ Voor 40% gewijzigd door Mar2zz op 19-05-2018 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-09 20:10
Dit is een leuke website om je kosten per project te berekenen.

http://thenuschool.com/how-much/?from=boldhome#/start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 18:51
Je kunt beter een VPS per klant huren. Die kun je naar benodigde specs afnemen en dan heb je geen last van problemen van anderen zoals bij shared hosting wel vaak het geval is.
Ik heb voor een aantal vrienden die eigen bedrijven hebben hun shared hosting omgezet naar een transip vps per bedrijf en ze zijn allemaal zwaar tevreden over het feit dat er vrijwel geen downtime is.
Dat het ze meer kost dan een el cheapo shared hosting interesseert ze totaal niets. Een paar uur hun website uit de lucht kost over het algemeen meer dan wat tientjeswerk.
Bij shared hosting weet je als er problemen zijn vaak ook niet waar je aan toe bent omdat dan vrij vaak de telefoon niet opgenomen wordt omdat "iedereen" druk bezig is het probleem op te lossen.

[ Voor 15% gewijzigd door Mathijs op 19-05-2018 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 16:29
Ik ben eigenlijk net als jij tijdens m'n studentenperiode aan de bak geweest als php-manusje-van-alles, klusjes op freelancer.com en upwork om wat extra centjes te verdienen en daarbij ervaring op te doen. Als je eenmaal in het nederlandse keurslijf zit wat betreft IT-banen ga je vaak richting java/c#, en kun je de php-kennis nog wel gebruiken in de brede zin van het woord, maar merk je dat de klussen en klanten (enterprise) op andere oplossingen zitten te wachten.

De klanten met e-commerceoplossingen (Magento, Prestashop) en simpele contentsites (WordPress) hebben dat nog steeds draaien, terwijl ik nu voor andere klanten bepaalde maatwerksoftware (voor weinig) ombouw naar asp.net core. Daarbij host ik op Azure (PaaS), maar dat is meer gemak dan dat het de goedkoopste c.q. beste oplossing is.

Het is gewoon lastig, veelal zaten mijn php-werkzaamheden rond de 20-30 euro per uur (studententarief) en doe ik mijn .NET-werkzaamheden voor 50-70 euro per uur, afhankelijk van de flexibiliteit en deadline. Dit zijn overigens enkel tarieven voor projecten die ik in eigen tijd vanuit huis kan uitvoeren. Bij klanten op locatie reken ik meer voor :)

Ik denk dat je gewoon goed moet nadenken over he type klanten wat je wilt. Lokale winkels en sportclubs zijn leuk, maar als deze bellen om 10:00 als jij net op je werk zit omdat hun applicatie het niet doet zit je met de gebakken peren omdat je voor een laag tarief aan de slag bent geweest, maar deze klanten vaak veel meer verwachten (ook al heb je geen strakke SLA / support contract).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilscomrade
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-08 19:40
.NET core (icm SPA) kan ook interessant zijn. Kan op Linux draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etiennebruines
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-09 10:59
Mathijs schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 11:07:
Je kunt beter een VPS per klant huren. Die kun je naar benodigde specs afnemen en dan heb je geen last van problemen van anderen zoals bij shared hosting wel vaak het geval is.
Ik heb voor een aantal vrienden die eigen bedrijven hebben hun shared hosting omgezet naar een transip vps per bedrijf en ze zijn allemaal zwaar tevreden over het feit dat er vrijwel geen downtime is.
Dat het ze meer kost dan een el cheapo shared hosting interesseert ze totaal niets. Een paar uur hun website uit de lucht kost over het algemeen meer dan wat tientjeswerk.
Bij shared hosting weet je als er problemen zijn vaak ook niet waar je aan toe bent omdat dan vrij vaak de telefoon niet opgenomen wordt omdat "iedereen" druk bezig is het probleem op te lossen.
Hier ga ik helaas niet in mee.

Een beginnend programmeur zal het beste niet verantwoordelijk zijn voor "in production" servers. Of daar nu alleen een Apache op draait of niet. Er kan daar zoveel mis gaan, variërend van updates (of het gebrek aan) tot gehackt worden. Bij Shared Hosting is dit niet altijd beter op orde, maar zijn zij ervoor verantwoordelijk, en niet jijzelf.

Wat betreft hosting is het "reseller" idee wellicht iets: je fungeert als aanspreekpunt voor de klant namens een hostingbedrijf, kan advies geven e.d., maar bent er uiteindelijk niet voor verantwoordelijk dat het hostingbedrijf zijn zaakjes op orde heeft.

Anderzijds: als TS er interesse voor heeft, is het geen slecht idee. Maar als onervarene dit doen voor bedrijven is vragen om problemen.

Nu over de specifieke vragen van TS. ASP.NET is inderdaad een stukje duurder dan puur met PHP, maar ook niet zoveel. Als een webshop 4GB aan RAM nodig heeft (als voorbeeld), zou dit alleen mogen met voldoende klanten/omzet. Anders gezegd: een populaire webshop heeft meer rekenkracht nodig, maar brengt ook een passend budget met zich mee waardoor ASP.NET geen probleem zou mogen zijn.

Kijk overigens ook eens naar "Microsoft Azure". Je zal daarbij niet (goedkoop) alle "standaard" diensten onderbrengen (Domeinregistratie, DNS, Email, FTP...), maar het kan een oplossing zijn voor projecten waar je "plots" heel veel rekenkracht nodig hebt. Het is in elk geval "leerzaam" om hier mee gespeeld te hebben.

Wat betreft prijsberekening voor een junior developer, kun je bijvoorbeeld dit als richtlijn nemen: hoe lang ben ik er ongeveer mee bezig? Vermenigvuldig dat met je uurloon, doe er een % aan marge bovenop, en geef dat als offerte. Wanneer iets dan niet zo goed loopt zoals je zou willen, zit je er alleen wel zelf mee; de klant maakt zich daarover dan weinig zorgen (m.u.v. de opleverdatum).

Afspraken maken over wat wel/niet verwacht wordt is heel goed; zover het gaat alles op papier. Heb je per telefoon wat besproken? Meteen een e-mail met samenvatting de deur uit doen, zodat er later op terug te vallen is.

Persoonlijk heb ik gemerkt dat het handig is meerdere kleine projecten te hebben, dan één grote die jaren duurt. Op die manier heb je meer mond-op-mond reclame, en ook tegelijkertijd wat afwisseling en een duidelijk moment van "nu is het genoeg geweest". But that may be just me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Wat je programmeetaal betreft: .NET core komt nu heel hard op en vooral als je asp.net/mvc wil draaien is de huidige versie enorm bruikbaar op professioneel vlak, en draait ook vlotjes op linux.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:48
Als je nog zo weinig feeling hebt met manieren van werken, geldzaken, ervaring... is het dan wel het juiste moment om een eigen bedrijf te starten?

In Nederland gaat denk ik toch 90% van de afgestudeerde HBO'ers aan de slag als werknemer bij een bestaand bedrijf. Dat heeft best wat voordelen: feeling met je vakgebied leer je daar toch beter als in je eentje. Een fout maken komt je een stuk minder duur te staan. Een goede werkgever laat je ook doorleren en biedt mogelijkheden. En dan nog een inkomen waarbij je bij de bank aan kan kloppen voor een hypotheek en misschien wel een leaseauto.

Daarnaast kan je prima als bijbaantje wat bijklussen, wat je nu ook doet.
Als je dat eenmaal een paar jaar draaiende hebt, dan krijg je vanzelf meer kennis van de industrie. Als het goed is groeit het bijbaantje vanzelf uit naar de fulltime baan. Dat forceren lijkt mij een slecht plan, na 1 jaar vind ik vrij snel.

[ Voor 24% gewijzigd door Richh op 20-05-2018 02:24 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04:02
Waar ik wel benieuwd ben zijn wat de beweegredenen zijn voor deze stap?
Gaat het om de lol van het ondernemen? Kan je geen genoeg krijgen van programmeren? Mis je iets bij je normale baan? Wil je extra inkomen? Wat zijn je lange termijn plannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 23:08
Ik heb waardering voor je ondernemersgeest. Heb je wel gedacht aan een verzekering, mocht er iets mis gaan met sites die op jouw software draaien ? Of neem je dit op in je voorwaarden ?

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Maak niet de klassieke fout door websites vanaf scratch te programmeren. Gebruik zo veel mogelijk standaard spullen zoals WordPress, Drupal, etc. Laat het programmeeerwerk voor die delen waar het onoverkomelijk is.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1