Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

pfSense: Nieuwe VLAN werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Carharttguy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-07 23:09
Dag iedereen

Ik probeer in pfSense een nieuwe VLAN in te stellen. Ik heb de initiële setup van de vorige VLANS niet gedaan, dus voor mij is dit vrij nieuw.

Wat ik gedaan heb:
Nieuwe VLAN aangemaakt en range ingesteld.
Die nieuwe VLAN aan een interface toegekend
DHCP ingesteld voor de nieuwe VLAN
Een firewall rule ingesteld waarbij al het verkeer van dat subnet naar alle (*) sources mag.

Ik krijg een IP adres (dus DHCP werkt), maar ik heb geen echte verbinding, Ping werkt naar geen enkel IP adres, zelf niet naar de gateway van die VLAN

Iemand een idee wat ik vergeten ben? Of opmerkingen?

Ik zie wel dat er 'verkeer' van mijn pc naar de firewall loopt:
https://i.gyazo.com/9b1c30f2e09b670b29bfa29a89911578.png

En hier in detail:
https://i.gyazo.com/16b10a5bfa35fdde2a9150c790181e05.png

Maar het lijkt alsof er alleen verkeer naar de firewall gaat, en nooit terug. Ik probeerde de nat rule te veranderen met zowel source als destination op any (*) te zetten, maar dat maakt geen verschil.

172.16.88.70 en 172.16.88.135 zijn mijn DNS servers die je kan zien in de tweede afbeelding.

[ Voor 30% gewijzigd door Carharttguy op 15-05-2018 11:47 ]

Alle reacties

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:07
Ook je VLAN op de switches aangemaakt?
VLAN op de juiste netwerk kaart gekoppeld?

Als je een ping uitvoert vanaf een machine met een vast IP adres in dat VLAN, zie je dan het verkeer aankomen op de firewall?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dat "verkeer" betreft dns-queries, waar geen antwoord op komt
Draait er op 172.16.88.70 en 172.16.88.135 een dns server?
En weten ze op 172.16.88.70 en 172.16.88.135 hoe ze op 172.18.0.2. moet komen?

[ Voor 7% gewijzigd door Brahiewahiewa op 15-05-2018 14:29 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Carharttguy
Bedankt voor het meedenken, eventjes overlopen:
Rolfie schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:38:
Ook je VLAN op de switches aangemaakt?
VLAN op de juiste netwerk kaart gekoppeld?

Als je een ping uitvoert vanaf een machine met een vast IP adres in dat VLAN, zie je dan het verkeer aankomen op de firewall?
De VLAN staat ook op de switches ja.
De VLAN is inderdaad aan de juiste netwerkkaart gekoppeld.

Pingen vanaf een fixed IP heeft hetzelfde resultaat als DHCP, zie verkeer firewall (Vast IP 172.18.0.5): https://i.gyazo.com/f7c293096c33ec9349f59022e35ccf08.png
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 14:24:
[...]

Dat "verkeer" betreft dns-queries, waar geen antwoord op komt
Draait er op 172.16.88.70 en 172.16.88.135 een dns server?
En weten ze op 172.16.88.70 en 172.16.88.135 hoe ze op 172.18.0.2. moet komen?
1) Er draaien op die adressen inderdaad 2 DNS servers, deze werken perfect voor de 5 andere VLANs die we hebben.
2) Ik denk wel dat ze vanop die VLAN kunnen antwoorden, want ze kunnen op elke VLAN antwoorden door volgende rule:
https://i.gyazo.com/4fb91993d91c7e8a1a68c45d9539ebed.png

Kan ik nog meer 'debuggen', of welke logs moet ik zeker bekijken?

Ik heb echt het gevoel dat ik iets obvious mis.

Edit: Nog even de states bekeken van de 'ontvangende' DNS VLAN (nr 10). Daar staan de corrensponderende states ook wel tussen, dus het lijkt echt of het verkeer terug niet gaat. Maar meer dan die ene rule kan ik toch niet doe voor VLAN 10? (Waar DNS's inzitten)
Zie overeenkomstige states hier: https://i.gyazo.com/84533b7e5d58a1cbe70b04153538289c.png

[ Voor 11% gewijzigd door Carharttguy op 15-05-2018 16:19 ]

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dat het VLAN allowed is, wil nog niet zeggen dat je ook weet welke ip-adressen erachter hangen.
Wat doet op 172.16.88.70 (en op 172.16.88.135) een ping 172.18.0.2 ?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Carharttguy
Hmh, Ik denk dat je op het goede spoor zit. Als ik ping vanaf die adressen naar 172.18.0.2 dan krijg ik: Request timed out. Altijd.

En hoe kan ik er dan voor zorgen dat ze weten welke IP adressen erachter hangen? Ik dacht dat dit automatisch ging, omdat de firewall sowieso alle adressen 'weet'.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Carharttguy schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:58:
... Ik dacht dat dit automatisch ging, omdat de firewall sowieso alle adressen 'weet'.
Tuluk niet, iemand moet de firewall vertellen of er gerouteerd moet worden, of geNAT etc.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Carharttguy
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 23:59:
[...]

Tuluk niet, iemand moet de firewall vertellen of er gerouteerd moet worden, of geNAT etc.
Ja, maar dat gebeurd toch door die rules? Wat kan ik nog doen om het verkeer door te laten van 1 VLAN naar het andere buiten die rules?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Carharttguy schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:11:
[...]

Ja, maar dat gebeurd toch door die rules? Wat kan ik nog doen om het verkeer door te laten van 1 VLAN naar het andere buiten die rules?
VLAN's zijn layer 2; je moet op layer 3 van het OSI-model zijn. Je hebt nu, virtueel, netwerk kabels getrokken en in een switch gestoken. Daarna moet je je router nog vertellen wat-ie er mee moet doen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
Vergeet niet te controleren of je tagged of untagged gebruikt.

Als je meerdere VLANs over 1 port wilt moet je tagged gebruiken en bij 1 vlan of uitgaand naar een pc moet je untagged gebruiken :-)

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 23:59:
[...]

Nope, niet helemaal. Er zijn zat firewalls waarbij dit automatisch gebeurd, pfSense is daar een van. Dit betreft dan wel alleen de netwerken die je op de firewall hebt staan. Dat is bijv. het geval wanneer je een VLAN aanmaakt, die een ip-adres geeft en hiervoor ook de DHCP server instelt. Zodra je een willekeurige ip-range op machines gaat gebruiken zal dat alleen werken wanneer die machines in hetzelfde netwerk zitten. Zo'n range is geen onderdeel van de firewall appliance.

Onder Diagnostics > Routes kun je zien welke routes de firewall weet. Wanneer je een netwerk aanmaakt (VLAN of fysieke NIC) en daar in de firewall een rule instelt die verkeer van dat netwerk toestaat naar all betekent dat je dus daadwerkelijk vanuit dat netwerk naar alle andere netwerken kunt. Je zult dit echter ook voor de overige netwerken moeten instellen.
Die "all" rule is iets wat je al snel instelt wanneer je alles wat in dat netwerk zit internettoegang wilt geven. Dat betekent dat je dus ook ergens in moet gaan stellen dat ie geen toegang heeft tot een bepaald netwerk wanneer je netwerken gescheiden wilt houden. Dit kan door losse deny regels of middels een alias (alias bevat alle netwerken en de alias gebruik je in de pass rule als invert match).

Je zult hier dan ook goed moeten kijken naar je firewall rules om na te gaan of je vanuit netwerk1 bij netwerk2 mag maar ook andersom. De logs (Status > System Logs > Firewall) kunnen je daar behulpzaam zijn. Kijk liever niet naar die states want die laten je niet de connectie pogingen zien, de firewall logs wel.

Btw, wat als je pingt naar de firewall zelf (= het ip-adres wat je voor de VLAN waar de machine vanwaar je pingt inzit hebt ingesteld)?
ikbenjoeri schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 04:03:
Vergeet niet te controleren of je tagged of untagged gebruikt.
Hoewel goed advies is dat hier niet van toepassing. Er wordt immers al info via dhcp verkregen en dat vereist een correct werkende layer 2 verbinding.
Als je meerdere VLANs over 1 port wilt moet je tagged gebruiken en bij 1 vlan of uitgaand naar een pc moet je untagged gebruiken :-)
Untagged gebruik je vooral omdat je dan het apparaat wat je in zo'n untagged port stopt niets hoeft te doen met VLANs. Als je een device hebt die geen VLAN support heeft is dat dus wel een must. Kan je computer VLANs aan dan kun je prima de boel tagged af laten leveren. Je moet dan nog wel het OS vertellen wat ie er mee moet doen (aka, VLAN in je config aanmaken).

Zo'n device die VLANs niet snapt kun je ook prima in 2 VLANs zetten, je moet het alleen op een andere manier oplossen, bijv. firewall rules (zo ga je sowieso met gescheiden netwerken om).

[ Voor 6% gewijzigd door ppl op 19-05-2018 17:29 . Reden: kleine verduidelijking ]

Pagina: 1