Klein en goedkoop GPS tracker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GnrlSchnavy
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:39
Mijn vraag
...
Hallo allemaal! Voor een huis tuin en keuken projectje zoek ik een zo goedkoop mogelijk gps trackertje dat ik zou kunnen uitlezen vanaf een servertje. Iemand ideetjes?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Ik ga een klein serverside applicatietje schrijven die om de x minuten de gps coordinaten uitleest en daarop reageert. Iets concreeter, ik heb geen zin om voor de 3 maanden dat ik tijdelijk bij een vriend inwoon heel ver weg te moeten parkeren. (Hij woont zelf in een vergunnings-zone). Nu heeft hij wel een digitale "bezoekerskaart" waar voor zo ver ik kon vinden geen limiet op zat wbt tijd dat je hem mag gebruiken. Enige wat er gedaan moet worden is een sms versturen naar het nummer van de gemeente met het bij behorende kenteken en je mag 3 uur lang parkeren. Nu wil ik graag de locatie van mij auto in de gaten houden en zodra deze binnen 100 meter van het huis komt automatisch een sms-je laten versturen naar dat nummer met mijn kenteken + nog wat extra logica zodat ik niet te veel betaal voor de verstuurde smsjes :). Software is waarschijnlijk python, op een simpele Pi.

Mocht iemand een mooi productje weten voor een zacht prijsje (volgens mij moet het wel lukken voor ergens tussen de 10 en 30 euro). Ik vind het ook niet erg om een aantal dingen zelf te moeten regelen of uitzoeken om het goed werkend te krijgen. Daar betaal ik graag minder voor ;).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Een hele rits aan verschillende full fledged trackers. Maar ik heb ten eerste geen idee hoe dat zit met je eigen software daar op inhaken en in hoeverre het open genoeg is om niet van de software van die fabrikant gebruik te hoeven maken.

Edit: Ik begin een beetje te twijfelen of ik dit in het correcte deel van het forum heb gegooid maar we gaan het zien >:)

[ Voor 3% gewijzigd door GnrlSchnavy op 15-05-2018 10:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-05 20:55
Had je al wat gevonden in dit genre?
Ik ben zelf ook aan het rommelen met GPS etc en hoewel buiten je budget ben ik me aan het orienteren voor een apparaatje wat een SMS zendt onder bepaalde condities (zoals hoe wat en waar etc).
Dti kun je laten sturen naar een smartphone waar je een appje op hebt die het overzet naar mail.
De mail kun je op een server laten uitkomen die daar actie op onderneemt.

In mijn geval wil ik zo de coördinaten laten versturen die ik wil kunnen zien in Google maps. (wat mij nog niet lukt. Dus als je tips hebt. :-) )
Maar je kunt volgens mij ook de tekst uit die mail middels een programma op de server via SMS weer doorstu
ren naar die betaaldienst.

Je zou het in jouw geval zelfs nog kunnen doen met een trigger op de app op je smartphone, die -wanneer er een sms van een specifiek telefoonnummer komt- een eigen SMS gaat versturen naar een ander nummer, met je kentekengegevens... SMS forward programma's zijn er genoeg te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:53
Zou je dit misschien op kunnen lossen met je mobieltje en If this Then that? Bijvoorbeeld.. https://ifttt.com/location

Mijn Firewizzie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07:01
inderdaad met IFTTT, gebruik zelf daarvoor 'if you enter an area make a web request'; daar moet je een eind mee gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GnrlSchnavy
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:39
Case schreef op zondag 10 juni 2018 @ 09:33:
Zou je dit misschien op kunnen lossen met je mobieltje en If this Then that? Bijvoorbeeld.. https://ifttt.com/location
Ifttt heb ik ook even aan gedacht maar het kan zijn dat mijn mobiel/ik weg ben met de fiets en de auto nog thuis staat :p.
Ik ben op dit moment aan het kijken naar een pi, verbinden met GPS moduletje en gprs moduletje. Deze kan ik dan gewoon in de de auto laten liggen met een powerbank en dan aansluiten op API van twillio om de sms'jes te versturen. :p. Echter zijn de GPS module en gprs module + bijbehorende prepaid simkaart niet super goedkoop maar het is wel een leuk projectje dus ik ga dit binnenkort wel maken :).

Zodra dit projectje een beetje loopt zal ik de repo + code etc. wel online zetten natuurlijk. Voor degene die hier ook mogelijk interesse in hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door GnrlSchnavy op 12-06-2018 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-06 13:21
Of gewoon zelf programmeren met een Onion Omega2 met GPS module?
https://onion.io/

Zowel de Omega2, expansion board als GPS module zijn in die webshop verkrijgbaar.
Pagina: 1