Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe PC gekocht uit nood.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.534 views

Vraag

• markiess
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-04-2023
De harde schijf van mijn i7 6jaar oude pc was kapot en ik wilde graag mijn bestanden behouden.
Dus heb ik een ict monteur aan huis gebeld( met ict waarborg)om mijn harde schijf te repareren en mijn bestanden over te zetten op een nieuwe harde schijf dat zou 400 tot 450 euro kosten totaal met voorrijkosten meegerekend 35euro. Dus de monteur zegt dan kun je beter een nieuwe pc kopen en ik heb er wel eentje bij me. Kosten nieuwe pc 1150 euro + 400 euro kosten om de bestanden van mijn oude pc naar de nieuwe pc over te zetten. Nu ben ik een totale computer leek en ik voel me een beetje belazert maar heb aan jullie de vraag of dat terecht is en of de prijzen een beetje kloppen.
Hier onder van wat ik heb kunnen vinden over de systeeminformatie. ps omdat ik 2 schermen heb moest ik er ook nog voor 70 euro een losse video kaart er bij kopen.

besturing: Microsoft Windows 10 Pro
Versie: 10.0.16299 Build 16299
Systeemnaam: DESKTOP-J7U9V74
Systeemfabrikant: MSI
Systeemmodel: MS-7A74
Systeemtype: x64-based PC
Systeem-SKU: Default string
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-7400 CPU @ 3.00GHz, 3000MHz, 4core('s) 4 logische pr...
BIOS-versie?datum American Megatrends inc. 1.70, 17-11-2017
Geinstaleerd fysiek geheugen: 8,00 GB

Ik heb het idee dat dit soort systemen gewoon voor 700 of 800 euro te koop zijn maar kan het mis hebben?
Ik hoop dat jullie iets met deze informatie kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door markiess op 15-05-2018 02:34 ]

Alle reacties

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:53

DataGhost

iPL dev

We hebben de rest van de specs nodig om daar iets zinnigs over te zeggen. Afgaande op het mobo, CPU, de hoeveelheid geheugen en niet standaard "een losse videokaart" zal het geen gamemonster zijn. Dat heb je voor zo'n 250 euro (320 met die videokaart kennlijk) en voor 150-250 extra kan je best een PC in elkaar knutselen. Ik neem aan dat tobo, muis en monitoren dus worden hergebruikt. Je bent dan behoorlijk belazerd.
Ik vraag me wel af waarom er geen belletje gaat rinkelen als de monteur aangeeft dat het de 400-450 euro niet waard is maar die vervolgens wel bovenop de nieuwe PC alsnog rekent. Misschien kan je er op de een of andere manier onderuit aangezien het verkoop aan huis is (lijkt op colportage) maar ik vraag het me af.

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:50
Idd. Gezien wat er nu staat ben je belazerd.
Voor die prijs kun je een redelijk goed pc neerzetten.

Maar raar dat ie aangeeft een nieuwe pc verstandiger is en dat ie daarna alsnog de kosten rekent?
Wat was dan de nut van die nieuwe pc?

Ik zou alles teruggeven en je geld terugeisen :P

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:43
Dus iemand geeft een bedrag als 450 aan voor overzetten bestanden maar dat is wel een beetje gek want dan kun je net zogoed daar bovenop alsnog 1150 euro neerleggen voor een pc en je hebt hem niet meteen de deur gewezen ?

maargoed als ik kijk naar het moederbord is dat rond de 50 euro. ( msi b250m pro-vd)
cpuz it rond de 160 eu, dan nog 8gb ram a zeg 80 euro. en dan dus nog 70 euro voor een videokaart.

En je kwam van een i7 systeem dus deze "upgrade" slaat kant nog wel, zeker voor 1150 knaken.

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-11 20:06
Als er geen videokaart bij zit ben je sowieso genaaid. Dit systeem is maximaal 400 euro zoals hierboven gezegd. Geen 1100 euro. Al helemaal als het een systeem is dat al van te voren in elkaar gezet is en niet door hem.

400 euro voor het overzetten van wat bestanden is ook wat grof naar mijn idee.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-11 14:43
Heb je zelf aangegeven dat je niet alle Windows updates erop wilde hebben? Versie 16299 is van 18 januari 2018.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:44
Tijgertje schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 08:56:
Als er geen videokaart bij zit ben je sowieso genaaid. Dit systeem is maximaal 400 euro zoals hierboven gezegd. Geen 1100 euro. Al helemaal als het een systeem is dat al van te voren in elkaar gezet is en niet door hem.

400 euro voor het overzetten van wat bestanden is ook wat grof naar mijn idee.
400 euro voor het overzetten is van het zotte, maar hij geeft aan dat de hardeschijf kapot was. Data recovery en overzetten ben je dat geld al snel kwijt. Voor de hardware echter een hele forse prijs. Ik begrijp dat hij een marge wilt houden, maar als daar geen 1080 Ti in zit is dat wel een hele forse marge.

• hjkv
  • Laatst online: 12:03
Punt blijft dat de repareermeneer een aanbod heeft gedaan wat is geaccepteerd door TS. Zolang repareermeneer heeft geleverd wat hij heeft beloofd, valt hem niets te verwijten.

Zijn de prijzen hoog? Zeker. Ik verkoop ook computers en reken bij lange na niet dit soort prijzen. Maar ik ga dan ook niet naar mijn klant toe om een complete dag lang al zijn/haar bestandjes uit alle hoeken van de harde schijf te peuteren. Bij mij kun je de pc komen halen, that's it.

Als je veel service verwacht (en service aan huis om jouw hele pc uit te spitten is VEEL service), zul je ook veel moeten betalen.

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:05

GforceNL

Out of memory....

hjkv schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:10:

Als je veel service verwacht (en service aan huis om jouw hele pc uit te spitten is VEEL service), zul je ook veel moeten betalen.
Dit, achteraf zeuren is zoooooo makkelijk. :X

<Zinloze tekst hier>

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-11 21:16
Zelfs €800 is nog aan de hoge kant voor dat systeem, je bent inderdaad behoorlijk belazerd.

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Verwijderd

Cave_Boy schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:05:
Heb je zelf aangegeven dat je niet alle Windows updates erop wilde hebben? Versie 16299 is van 18 januari 2018.
Ik zou nog iets meer mierenneuken, dat gaat helpen _/-\o_

Windows update is zo geinstalleerd.

Laten we ook in het achterhoofd houden dat de PC op locatie is geinstalleerd, de data erop gezet, en ik ga er vanuit, even startklaar gemaakt met meneer.

Hoge prijs? Zeker. Maar als je "uit nood" iets doet, en aan huis, ben altijd meer geld kwijt.

Je had ongeveer de helft van je geld kunnen besparen. En aangezien de "data recovery" op locatie is gedaan ga ik er ook vanuit dat er weinig recovery en veel "copy" aan de hand is geweest.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2018 09:16 ]

Verwijderd

hjkv schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:10:
Punt blijft dat de repareermeneer een aanbod heeft gedaan wat is geaccepteerd door TS. Zolang repareermeneer heeft geleverd wat hij heeft beloofd, valt hem niets te verwijten.

Zijn de prijzen hoog? Zeker. Ik verkoop ook computers en reken bij lange na niet dit soort prijzen. Maar ik ga dan ook niet naar mijn klant toe om een complete dag lang al zijn/haar bestandjes uit alle hoeken van de harde schijf te peuteren. Bij mij kun je de pc komen halen, that's it.

Aan een kant heb je gelijk, maar het blijft absurd veel geld voor het overzetten van bestanden. TS zegt niet om hoevell data het gaat maar als dit een 'gemiddelde' pc is dan houdt dat op bij een GB of 50 (ruim genomen) Dan is het overzetten van data echt niet zo veel werk. Dat moet in 1,5 uur - 2 uur max kunnen.
Waar ik werk doen we dit soort dingen echt heel veel en rekenen we uurtarief voor het gebruiksklaar maken van een nieuwe pc. Bij gewone gebruikers komt dat neer op data terugzetten, email instellen, printer toevoegen en netwerk/wifi instellen. Voor minder dan EUR100,- is dat dan geregeld.

De hardware zelf lijkt (zonder de hele hardwarelijst te hebben gezien) behoorlijk te duur bij deze 'monteur'. Dit alles komt bij mij over als misbruik maken van het gebrek aan kennis van zijn klant. Slechte zaak. Slecht voor de klant en slecht voor het imago van de ICT branche.

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-10 15:04

Jean Paul

Reservebelg

Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:25:
[...]

Aan een kant heb je gelijk, maar het blijft absurd veel geld voor het overzetten van bestanden. TS zegt niet om hoevell data het gaat maar als dit een 'gemiddelde' pc is dan houdt dat op bij een GB of 50 (ruim genomen) Dan is het overzetten van data echt niet zo veel werk. Dat moet in 1,5 uur - 2 uur max kunnen.
Waar ik werk doen we dit soort dingen echt heel veel en rekenen we uurtarief voor het gebruiksklaar maken van een nieuwe pc. Bij gewone gebruikers komt dat neer op data terugzetten, email instellen, printer toevoegen en netwerk/wifi instellen. Voor minder dan EUR100,- is dat dan geregeld.

De hardware zelf lijkt (zonder de hele hardwarelijst te hebben gezien) behoorlijk te duur bij deze 'monteur'. Dit alles komt bij mij over als misbruik maken van het gebrek aan kennis van zijn klant. Slechte zaak. Slecht voor de klant en slecht voor het imago van de ICT branche.
Ik begrijp uit het verhaal van TS dat de HDD stuk was, en zoals eerder aangegeven is zo'n recovery proces anders en duurder dan simpelweg bestanden overpompen.

Het verhaal is verder wat verwarrend en incompleet. De HDD is stuk, wordt gerepareerd en dan bestanden overgezet. Overgezet naar wat, een nieuwe HDD die aangekocht is? Nu biedt de monteur een nieuwe PC en je neemt dit gewoon aan, en dan achteraf een topic starten of het wel handig was. Tja... Waarom ben je uberhaupt akkoord gegaan met iets wat je niet gevraagd of nodig had? Je wilde alleen een nieuwe HDD en je bestanden toch? :?

Hoop dat je ook aan een backup denkt nu, zodat je de volgende keer niet in zo'n situatie komt :)

Je vraagstuk is reeds beantwoord, en je kan zelf ook alle componenten opzoeken in de pricewatch om de nieuwwaarde te berekenen. Ik zou toch proberen om de PC terug te laten nemen (14 dagen kijkrecht wellicht?), en als je inderdaad een nieuwe PC wilt, er een zelf samen te (laten) stellen met behulp van het forum.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@markiess Ik vind zelf de €400,- al veel geld, en zie geen nut om gelijk een hele pc te vervangen. Je kunt als 'leek' je snel om laten praten door een mooi verkoopverhaaltje. en nadien ga je nadenken en misschien bespreken met anderen of dit wel een goede aankoop was. Uit de gegevens van TS maak ik op dat de €1150,- totaal, beter past dan ook nog de 450,- erbij. pc zal +- €799,- zijn en zou ik iets korting geven op het geheel..
(maar goed, dat is mijn gedachte ervan) volgens mij geldt er sowieso een 14dgn bedenktijd

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 15-05-2018 10:32 . Reden: link aan ts ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Jean Paul schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:38:
[...]

Ik begrijp uit het verhaal van TS dat de HDD stuk was, en zoals eerder aangegeven is zo'n recovery proces anders en duurder dan simpelweg bestanden overpompen.
Dus er komt iemand aan huis, waarschijnlijk een paar uurtjes en omdat "het proces dan anders is", vraag je maar even 750 euro voor die paar uurtjes werk? Zo op het verhaal van de TS afgaande, is er niet veel meer gedaan dan een nieuwe PC neergezet, de oude HDD (die waarschijnlijk wel slecht begon te worden en wat kleine probleempjes had waardoor Windows niet meer wilde booten) aangesloten en data gekopieerd.
Het verhaal is verder wat verwarrend en incompleet. De HDD is stuk, wordt gerepareerd en dan bestanden overgezet. Overgezet naar wat, een nieuwe HDD die aangekocht is? Nu biedt de monteur een nieuwe PC en je neemt dit gewoon aan, en dan achteraf een topic starten of het wel handig was. Tja... Waarom ben je uberhaupt akkoord gegaan met iets wat je niet gevraagd of nodig had? Je wilde alleen een nieuwe HDD en je bestanden toch? :?
De TS geeft zelf al aan een leek te zijn. Ik verwacht eerlijk gezegd niet, dat er ook maar iets gerepareerd is aan die harde schijf. Ding zal best slechter zijn geworden en wellicht waren er zelfs wel wat systeembestanden stuk waardoor Windows niet meer wilde booten. Maar ik verwacht niet dat "ict monteur aan huis" even ter plekke bijvoorbeeld een nieuwe printplaat op de schijf gesoldeerd heeft of iets dergelijks. Die heeft dat ding gewoon aan een andere PC gehangen en de user data gekopieerd, gok ik zo.
Hoop dat je ook aan een backup denkt nu, zodat je de volgende keer niet in zo'n situatie komt :)

Je vraagstuk is reeds beantwoord, en je kan zelf ook alle componenten opzoeken in de pricewatch om de nieuwwaarde te berekenen. Ik zou toch proberen om de PC terug te laten nemen (14 dagen kijkrecht wellicht?), en als je inderdaad een nieuwe PC wilt, er een zelf samen te (laten) stellen met behulp van het forum.
Ik kan niet ontkennen dat de TS hier ook niet helemaal vrijuit gaat. Die heeft zich wel erg makkelijk 1100 euro uit zijn zak laten kloppen door een willekeurige "ict monteur aan huis" die toevallig wel een geschikte PC in de auto had staan. Zo werkt dat natuurlijk niet. Zulke bedragen geef je natuurlijk niet zomaar even uit zonder betrouwbaar advies en wat eigen zoekwerk.

Er is geen 14 dagen bedenktijd. Als jij naar een computerzaak loopt en daar een PC uit vooraad koopt, heb je ook geen bedenktijd. Je was in de gelegenheid om de PC te bekijken en te beoordelen of deze aan je wensen voldeed. Je kunt je nu hooguit gaan proberen te beroepen op non-conformiteit, maar op basis waarvan zou ik zo niet weten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2018 09:52 ]

• hjkv
Misschien dat bv. de partitiestructuur van de bestaande schijf gaar was. Dan moet je met allerlei tooltjes de bestanden op gaan graven en dan gaan de uurtjes wel lopen.

Ik weet ook niet of de WKOA geldt. De koop was immers niet op afstand. De monteur stond nota bene bij TS thuis.

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:49:
Dus er komt iemand aan huis, waarschijnlijk een paar uurtjes en omdat "het proces dan anders is", vraag je maar even 750 euro voor die paar uurtjes werk? Zo op het verhaal van de TS afgaande, is er niet veel meer gedaan dan een nieuwe PC neergezet, de oude HDD (die waarschijnlijk wel slecht begon te worden en wat kleine probleempjes had waardoor Windows niet meer wilde booten) aangesloten en data gekopieerd.
400 euro voor recovery klinkt OK, 400 euro voor bestanden overzetten, tja.. Het blijft een uurprijs, hoeveel data is niet gespecificeerd en hoe lang de monteur bezig is geweest ook niet. Er mist teveel informatie en we gissen momenteel vooral.
De TS geeft zelf al aan een leek te zijn. Ik verwacht eerlijk gezegd niet, dat er ook maar iets gerepareerd is aan die harde schijf. Ding zal best slechter zijn geworden en wellicht waren er zelfs wel wat systeembestanden stuk waardoor Windows niet meer wilde booten. Maar ik verwacht niet dat "ict monteur aan huis" even ter plekke bijvoorbeeld een nieuwe printplaat op de schijf gesoldeerd heeft of iets dergelijks. Die heeft dat ding gewoon aan een andere PC gehangen en de user data gekopieerd, gok ik zo.
Nogmaals een bevestiging van hoe onduidelijk de situatie nu is, aan TS om even alle vraagstukken aan te vullen :)
Ik kan niet ontkennen dat de TS hier ook niet helemaal vrijuit gaat. Die heeft zich wel erg makkelijk 1100 euro uit zijn zak laten kloppen door een willekeurige "ict monteur aan huis" die toevallig wel een geschikte PC in de auto had staan. Zo werkt dat natuurlijk niet. Zulke bedragen geef je natuurlijk niet zomaar even uit zonder betrouwbaar advies en wat eigen zoekwerk.
Ik heb hier een mening over, maar die laat ik liever achterwege ;)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• Tom.Hanekamp
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03 12:56
Jean Paul schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:38:
[...]

Je hebt gelijk dat het recovery proces van bestanden een stuk duurder is dan simpelweg overzetten, daar word dan ook 400 euro voor gerekend door de monteur die helemaal los staat van de 1150 euro die voor de computer is gerekend.

Ik vind het verhaal niet heel erg verwarrend overkomen. TS heeft een kapotte harde schijf en die moet vervangen + zijn bestanden moeten gered worden. Hier rekent de monteur een bedrag van 450 euro voor, inclusief voorrijkosten en een vervangende harde schijf. In het gesprek met TS zit de monteur echter ook de gelegenheid om TS een nieuwe computer te verkopen, waarschijnlijk is de huidige computer van TS wat ouder en de "professionele" mening van menig IT adept in mijn omgeving is vaak ook dat het dan al snel de moeite niet meer is en beter snel vervangen kan worden. Dus de monteur doet een voorstel voor een nieuwe computer à 1150 euro en TS als zelfomschreven leek vertrouwt op de professionele opinie van de monteur en gaat akkoord. Achteraf gaat TS toch eens zitten denken / zoeken op google en krijgt hij/zij het idee een oor aan genaaid te zijn.

Wat mij irriteert bij dit verhaal is dat de monteur misbruik lijkt te maken van de leek status van TS en zijn eigen status als kenner om TS allereerst iets te verkopen (aan te smeren) waar TS realistisch gezien misschien wel weinig tot geen belang bij heeft en er ten tweede een schaamteloos hoge marge voor vraagt.

Verwijderd

hjkv schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:51:
Misschien dat bv. de partitiestructuur van de bestaande schijf gaar was. Dan moet je met allerlei tooltjes de bestanden op gaan graven en dan gaan de uurtjes wel lopen.

Ik weet ook niet of de WKOA geldt. De koop was immers niet op afstand. De monteur stond nota bene bij TS thuis.
Dat loopt ook wel zonder dat je erbij gaat zitten. Ik doe geen PC fix-werk meer, maar ik kan me niet herinneren dat ik iemand ooit 10 uur in rekening heb gebracht voor het laten draaien van een tool die zelf het werk wel doet.

TS: heeft de monteur je oude harde schijf eerder al opgehaald en eraan gewerkt, of heeft hij allen bij je thuis gedaan? In dat geval weten we precies om hoeveel uurtjes we het hebben natuurlijk en hoe "kapot" die schijf was.

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Tom.Hanekamp schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:53:
[...]

Je hebt gelijk dat het recovery proces van bestanden een stuk duurder is dan simpelweg overzetten, daar word dan ook 400 euro voor gerekend door de monteur die helemaal los staat van de 1150 euro die voor de computer is gerekend.

Ik vind het verhaal niet heel erg verwarrend overkomen. TS heeft een kapotte harde schijf en die moet vervangen + zijn bestanden moeten gered worden. Hier rekent de monteur een bedrag van 450 euro voor, inclusief voorrijkosten en een vervangende harde schijf. In het gesprek met TS zit de monteur echter ook de gelegenheid om TS een nieuwe computer te verkopen, waarschijnlijk is de huidige computer van TS wat ouder en de "professionele" mening van menig IT adept in mijn omgeving is vaak ook dat het dan al snel de moeite niet meer is en beter snel vervangen kan worden. Dus de monteur doet een voorstel voor een nieuwe computer à 1150 euro en TS als zelfomschreven leek vertrouwt op de professionele opinie van de monteur en gaat akkoord. Achteraf gaat TS toch eens zitten denken / zoeken op google en krijgt hij/zij het idee een oor aan genaaid te zijn.

Wat mij irriteert bij dit verhaal is dat de monteur misbruik lijkt te maken van de leek status van TS en zijn eigen status als kenner om TS allereerst iets te verkopen (aan te smeren) waar TS realistisch gezien misschien wel weinig tot geen belang bij heeft en er ten tweede een schaamteloos hoge marge voor vraagt.
Was de HDD echt stuk? TS heeft aangegeven een leek te zijn.. In hoeverre er dus echt iets stuk was is lastig te beoordelen door de afwezige kennis van de TS. Maar ervanuitgaande dat dit klopt, ben ik het zeker eens dat de monteur hier even ontzettend heeft zitten misbruiken. Geen idee of het wat uit kan halen, maar ik adviseer dan ook om ICT waarborg (daar de monteur daar aangesloten zou zijn) aan te schrijven hierover.

Verwijderd

Jean Paul schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:53:
[...]

400 euro voor recovery klinkt OK, 400 euro voor bestanden overzetten, tja.. Het blijft een uurprijs, hoeveel data is niet gespecificeerd en hoe lang de monteur bezig is geweest ook niet. Er mist teveel informatie en we gissen momenteel vooral.

[...]
400 euro voor recovery kan OK zijn, maar kan ook een complete rip-off zijn. Ligt er maar net aan wat er stuk is en hoeveel werk (niet doorlooptijd, werk) het is om het fixen. Vroeger deed ik dit soort klussen overigens nooit on-site. Een beetje onzin om iemand te laten betalen voor bijvoorbeeld 3 uur naar een progress bar te zitten kijken en te wachten tot het tooltje klaar is.

Met een uurtarief van 60 euro (lijkt me al aan de hoge kant voor iemand die prive-PC'tjes fixt) hebben we het over 6,5 uur. In theorie kan dat kloppen, maar dat zou de TS ons moeten kunnen vertellen.

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
van te voren is dat bedrag besproken en akkoord bevonden. Al had diegene met 1 muisklik in 15 minuten klaar geweest dat doet er niks toe.

Of ts blij moet zijn met een nieuwe pc voor de rest van het geld en of hij dat idd had moeten accepteren is echter wel een ander verhaal....

Zoals het er nu uitziet was dat beslist niet nodig en betwijfel ik of dat een verbetering is geweest. Het is echter duur leergeld want koop op afstand is niet van toepassing en nu kom je er niet makkelijk meer onder uit.

kortom:
je bent geholpen, je hebt je data toch terug? je hebt een nieuwe pc waar je mee ingestemd hebt. Achteraf had je die nieuwe pc niet moeten accepteren wellicht.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-11 09:56
markiess schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 02:26:
De harde schijf van mijn i7 6jaar oude pc was kapot en ik wilde graag mijn bestanden behouden.
Dus heb ik een ict monteur aan huis gebeld( met ict waarborg)om mijn harde schijf te repareren en mijn bestanden over te zetten op een nieuwe harde schijf dat zou 400 tot 450 euro kosten totaal met voorrijkosten meegerekend 35euro. Dus de monteur zegt dan kun je beter een nieuwe pc kopen en ik heb er wel eentje bij me. Kosten nieuwe pc 1150 euro + 400 euro kosten om de bestanden van mijn oude pc naar de nieuwe pc over te zetten. Nu ben ik een totale computer leek en ik voel me een beetje belazert maar heb aan jullie de vraag of dat terecht is en of de prijzen een beetje kloppen.
Hier onder van wat ik heb kunnen vinden over de systeeminformatie. ps omdat ik 2 schermen heb moest ik er ook nog voor 70 euro een losse video kaart er bij kopen.

besturing: Microsoft Windows 10 Pro
Versie: 10.0.16299 Build 16299
Systeemnaam: DESKTOP-J7U9V74
Systeemfabrikant: MSI
Systeemmodel: MS-7A74
Systeemtype: x64-based PC
Systeem-SKU: Default string
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-7400 CPU @ 3.00GHz, 3000MHz, 4core('s) 4 logische pr...
BIOS-versie?datum American Megatrends inc. 1.70, 17-11-2017
Geinstaleerd fysiek geheugen: 8,00 GB

Ik heb het idee dat dit soort systemen gewoon voor 700 of 800 euro te koop zijn maar kan het mis hebben?
Ik hoop dat jullie iets met deze informatie kunnen.
Ik begrijp serieus niet, met alle respect, dat je dit onderzoek pas achteraf doet? Het is geen kopoje van 40 euro, maar gewoon 1150 euro.

Je bent met de pc voor € 750 euro opgelicht ongeveer..... Probeer inderdaad onder de koop uit te komen! Iemand die aan huis komt voor een harde schijf reparatie, maar uiteindelijk een pc verkoopt........ Lijkt me echt geen zuivere koffie!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-11 13:16

Arrogant

S.F.W.

Graag de naam van deze oplichter.
Als je zo onwetenden belazert, dien je aan de digitale schandpaal genageld te worden.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
hjkv schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:51:

Volgens dit zou er wel een bedenktermijn zijn. Het is immers verkocht "aan de deur"

• Tom.Hanekamp
Jean Paul schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:57:
[...]

Was de HDD echt stuk? TS heeft aangegeven een leek te zijn.. In hoeverre er dus echt iets stuk was is lastig te beoordelen door de afwezige kennis van de TS. Maar ervanuitgaande dat dit klopt, ben ik het zeker eens dat de monteur hier even ontzettend heeft zitten misbruiken. Geen idee of het wat uit kan halen, maar ik adviseer dan ook om ICT waarborg (daar de monteur daar aangesloten zou zijn) aan te schrijven hierover.
Ja dat is ook nog maar de vraag natuurlijk. Ik ging er inderdaad (te makkelijk?) vanuit dat dat deel van het advies wel correct was.

• Tom.Hanekamp
pyrofielo schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:14:
van te voren is dat bedrag besproken en akkoord bevonden. Al had diegene met 1 muisklik in 15 minuten klaar geweest dat doet er niks toe.

Of ts blij moet zijn met een nieuwe pc voor de rest van het geld en of hij dat idd had moeten accepteren is echter wel een ander verhaal....

Zoals het er nu uitziet was dat beslist niet nodig en betwijfel ik of dat een verbetering is geweest. Het is echter duur leergeld want koop op afstand is niet van toepassing en nu kom je er niet makkelijk meer onder uit.

kortom:
je bent geholpen, je hebt je data toch terug? je hebt een nieuwe pc waar je mee ingestemd hebt. Achteraf had je die nieuwe pc niet moeten accepteren wellicht.
Dit klopt om eerlijk te zijn van geen kanten. In Nederland is het niet toegestaan om iemand zomaar op basis van een mooi verhaal en een status als "expert" een kat in de zak te verkopen, ook niet als die persoon daarmee akkoord gaat. Dat noemen we namelijk gewoon oplichting. Er zijn natuurlijk zeker op het gebied van "maatwerk diensten" allerlei nuances te bedenken want bepaal maar eens even wat iets waard is enzo, maar de strekking "je bent ermee akkoord gegaan, dus het is terecht en nou niet meer zeuren" is zeker niet juist.

Verwijderd

pyrofielo schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:14:

kortom:
Nou, ik zou toch beginnen met een paar vernietigende reviews op verschillende plekken als de "ict monteur aan huis" dit bijvoorbeeld bij mijn vader zou flikken. En dan heb ik het nu eigenlijk nog alleen over het opdringen van een nieuwe PC, terwijl de TS dat waarschijnlijk helemaal niet nodig had, voor een idioot hoge prijs.

We weten nog niet wat de "monteur" heeft gerepareerd aan de harde schijf en waar hij dat gedaan heeft. Maar mijn gevoel zegt dat dat alles behalve een grote klus is geweest.

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Een nieuwe pc adviseren bij dergelijk kostbare reparatie is common practice, als de pc een standaard afschrijf periode van een jaar of 4 is gepasseerd. En wel om de volgende reden. Er worden nu een hoop uren in het herstel van de data gestoken. Het zou erg zuur zijn wanneer een ander component het even goed begeeft en je terug bij af bent.

400 euro is geen ongebruikelijk hoog bedrag voor arbeid en voorrij kosten. Voor een loodgieter of een elektricien ben je een vergelijkbaar bedrag kwijt. En die zijn veelal een stuk lager geschoold dan een goede IT'er.

Een cloud back-up en een nieuwe pc bij de mediamarkt was een stuk goedkoper geweest.

Een professional aan je deur kost een hoop geld.

Over de prijs van de pc is met deze info weinig te zeggen. Niet alle componenten worden genoemd. Is er meer software geïnstalleerd? Is er geüpdatet? Ook maatwerk kost een hoop geld.

[ Voor 11% gewijzigd door Seth_Chaos op 15-05-2018 10:41 ]

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:39
Seth_Chaos schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:37:
Een nieuwe pc adviseren bij dergelijk kostbare reparatie is common practice, als de pc een standaard afschrijf periode van een jaar of 4 is gepasseerd. En wel om de volgende reden. Er worden nu een hoop uren in het herstel van de data gestoken. Het zou erg zuur zijn wanneer een ander component het even goed begeeft en je terug bij af bent.

400 euro is geen ongebruikelijk hoog bedrag voor arbeid en voorrij kosten. Voor een loodgieter of een elektricien ben je een vergelijkbaar bedrag kwijt. En die zijn veelal een stuk lager geschoold dan een goede IT'er.

Een cloud back-up en een nieuwe pc bij de mediamarkt was een stuk goedkoper geweest.

Wat een onzin, ten eerste is het maar de vraag of het wel een echte professional was en het fixen van een computer is echt geen rocket science. Daarvoor hoef je zelf geen echte IT'er te zijn (maar dat is zo'n enorm begrip, dat kan vanalles zijn).

Verder lijkt het vrij duidelijk dat de PC voor een veel te hoog bedrag is verkocht (dat is ook bij zogenaamde pro's echt geen standaardpraktijk) en een PC een afschrijftijd van 4 jaar? Misschien jaren geleden, maar tegenwoordig kan een beetje PC (zeg een PC voor het bedrag wat TS heeft betaald) echt wel wat langer mee. Zeker als je niet alle games op ultra met 100 fps wil spelen.

Verwijderd

Seth_Chaos schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:37:

Nee, dat is het zeker niet. Als je naar een betrouwbare partij gaat, zul je eerlijk advies krijgen. TS heeft in eerste instantie een nieuwe harde schijf met zijn data erop aangeboden gekregen. Kijk, tot zover hebben we het over goed advies. Als de TS daarnaast ook nog een USB harde schijf aangeboden had gekregen om backups te kunnen maken van zijn data, dan was het misschien nog wel beter advies geweest.

TS is geen bedrijf. Die PC wordt niet gebruikt voor mission critical toepassingen. Mijn vader heeft tegenwoordig zijn PC "in onderhoud" bij een lokaal IT-bedrijfje met een reparatiedienst (ook aan huis) en een winkel. En daar hoor je mij niet over klagen, want hij krijgt er goed en eerlijk advies. Dat bedrijf levert ook serviceabonnement voor zakelijk gebruikte PC's, maar hem werd aangeraden om dat niet te doen omdat dat voor hem waarschijnlijk helemaal niet rendabel zou zijn. Toen hij laatst problemen had met zijn oude PC, werd hem een nieuwe SSD en een nieuwe voeding geadviseerd: precies wat hij nodig had.

Maarja, als je het allemaal niet weet en er geen zin in hebt, is een nieuwe PC aansmeren natuurlijk veel handiger en op deze manier nog een stuk lucratiever ook.

Die goede IT-er komt niet bij jou aan huis aan een desktopje kloten. Die kan elders veel interessanter werk doen en daar meer geld mee verdienen. Particulieren (TS uitgezonderd dan :) ) willen meestal echt niet veel betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2018 10:51 ]

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Snowdog schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:45:
[...]

Wat een onzin, ten eerste is het maar de vraag of het wel een echte professional was en het fixen van een computer is echt geen rocket science. Daarvoor hoef je zelf geen echte IT'er te zijn (maar dat is zo'n enorm begrip, dat kan vanalles zijn).

Verder lijkt het vrij duidelijk dat de PC voor een veel te hoog bedrag is verkocht (dat is ook bij zogenaamde pro's echt geen standaardpraktijk) en een PC een afschrijftijd van 4 jaar? Misschien jaren geleden, maar tegenwoordig kan een beetje PC (zeg een PC voor het bedrag wat TS heeft betaald) echt wel wat langer mee. Zeker als je niet alle games op ultra met 100 fps wil spelen.
Om een computer te repareren hoef je geen IT'er te zijn. Wanneer je het als zakelijke dienst gaat aanbieden wel. Je laat je leidingwerk ook niet doen door een koekenbakker.

De afschrijf periode van een gemiddelde pc is 4 jaar. Dat is markt conform. En die is er met een reden. Die is er om situaties als deze te voorkomen.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-11 14:43
Jero_B schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:24:
[...]

Volgens dit zou er wel een bedenktermijn zijn. Het is immers verkocht "aan de deur"
Er zijn hier ook uitzonderingen op.

Producten die je speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden naar je eigen ontwerp.

Edit: Extra uitleg de pc is in opdracht van de klant op maat gemaakt. Nu is een pc een standaard product dus dat is discutabel maar de opdracht om de bestanden over te zetten (de 400 euro extra) is een op maat opdracht.

[ Voor 18% gewijzigd door Cave_Boy op 15-05-2018 10:58 ]

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-11 11:33
Mensen zeggen dat ie belazerd is, is onzin.
We weten letterlijk NIKS over de machine.

Mediamarkt heeft een soort gelijke PC: https://www.mediamarkt.nl...finite-vr7rc-1565444.html
voor 1200 euro, is dat oplichten? nee, dat is het niet.

De tweakers in dit topic gaan er allemaal van uit dat iedereen zelf een pc kan maken en dat iedereen ook zelfs een pc MOET maken want anders word je genaaid...

Als ik zo de begin specs zie, is het GEEN oplichting, monteur heeft een kant en klare, hassle free PC verkocht. Niks mis mee.

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Wat ik mis in dit hele verhaal, hoe groot was die harddisk? Want als men 400 euro incl. nieuwe harddisk en overzetten van bestanden op locatie, dan is die 400 euro wellicht helemaal niet duur. zeker niet als die man een dag voor jou bezig is geweest.

Die PC lijkt op eerst gezicht te duur maar dat weten we pas als we de exacte specs hebben. Maar waarom heb je überhaupt voor een nieuwe PC gekozen?

Verwijderd

Seth_Chaos schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:53:
[...]

Om een computer te repareren hoef je geen IT'er te zijn. Wanneer je het als zakelijke dienst gaat aanbieden wel. Je laat je leidingwerk ook niet doen door een koekenbakker.

De afschrijf periode van een gemiddelde pc is 4 jaar. Dat is markt conform. En die is er met een reden. Die is er om situaties als deze te voorkomen.
Die afschrijf periode is niet echt interessant voor particulieren. Het is een boekhoudkundig iets en je vangt er zakelijke risico's mee af. Een particulier kan, als hij geen hoge eisen stelt aan zijn PC, prima 10 jaar met een PC doen. Dat er dan 1 of 2 keer een nieuwe schijf in moet en misschien een keer een nieuwe voeding, of een nieuw reepje RAM.... so be it.

Mijn vorige PC (heb nu alweer 5 jaar een laptop thuis) heeft het bijna 12 jaar volgehouden. Zelfs de OS-disks hebben het 12 jaar volgehouden (eerste generatie WD Raptors in RAID0). Maar nu begrijp ik van jou dus dat mijn laptop vervangen zou moeten worden.... Dacht het dus even niet. Dat ding kan nog jaaaaren mee, want hij is gekocht op de toekomst. Misschien moet er binnenkort een keer een nieuwe SSD in. En die 12 jaar.... tsja die zal hij misschien niet halen.

Voor een particulier is iets pas "afgeschreven" als repareren bijna net zo duur is als vervangen. Zakelijk ligt die afweging inderdaad anders.
Terrestrial schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:03:
Wat ik mis in dit hele verhaal, hoe groot was die harddisk? Want als men 400 euro incl. nieuwe harddisk en overzetten van bestanden op locatie, dan is die 400 euro wellicht helemaal niet duur. zeker niet als die man een dag voor jou bezig is geweest.

Die PC lijkt op eerst gezicht te duur maar dat weten we pas als we de exacte specs hebben. Maar waarom heb je überhaupt voor een nieuwe PC gekozen?
Die disk kostte 50 euro ongeveer. Want alleen recoveren op een nieuwe HD kostte 450 euro. Maar in combinatie met die nieuwe PC kostte recoveren 400 euro. Daarom heb ik nog steeds het vermoeden dat de monteur alles aan huis heeft gedaan en dus niet zo heel veel heeft "gerepareerd".

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2018 11:06 ]

• Remcoww
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-11 21:49
Joeri.Bijlsma schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:00:

Mediamarkt heeft een soort gelijke PC: https://www.mediamarkt.nl...finite-vr7rc-1565444.html
markiess schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 02:26:

Je gequote PC heeft een grafische kaart in de range 350-500 euro, lijkt me wel een behoorlijk andere pc..

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

Joeri.Bijlsma schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:00:
We weten letterlijk NIKS over de machine.

De tweakers in dit topic gaan er allemaal van uit dat iedereen zelf een pc kan maken en dat iedereen ook zelfs een pc MOET maken want anders word je genaaid...

Als ik zo de begin specs zie, is het GEEN oplichting, monteur heeft een kant en klare, hassle free PC verkocht. Niks mis mee.
Mwha ik denk op de een of andere manier niet dat TS een game pc heeft gekocht voor die 1200 euro. Aangezien er ook nog even een losse videokaart bij verkocht is. Op die link van de MediaMarkt hoef je geen extra kaartje te kopen om op 2 monitoren te werken.

Maar bon, als er bij het overzetten ook nog alle software is overgezet heeft mijnheer weer dure uren betaald. En is het wellicht weer iets te verklaren.

Maar TS heeft geen merk en geen andere info verschaft over de deal.

Dus in plaat van koffiedik kijken ga ik koffie drinken ;)

• hjkv
Remcoww schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:05:
[...]

[...]

Je gequote PC heeft een grafische kaart in de range 350-500 euro, lijkt me wel een behoorlijk andere pc..
TS heeft niet aangegeven wat voor grafische kaart er in de door hem gekochte PC zit. het zou nota bene exact hetzelfde model kunnen zijn. We weten het niet.

Sowieso hebben we niks meer van TS gehoord sinds hij het topic heeft geopend, dus ik weet niet of het heel nuttig is om door te discussieren.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-11 17:07

Edmin

Crew Council

get on my horse!

DAA staat voor Desktop Aankoopadvies. TS heeft al gekocht en wellicht spijt, maar dat is in dit forum offtopic. Ik sluit dit draadje dan ook.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.