Hoe kan ik mn fancurve aanpassen op mn water temperatuur?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrick1992
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-06 21:23
Mijn vraag
Hoe kan ik mn fancurve aanpassen op mn watertemperatuur.?

Ik zelf heb al pittig ervaring met waterkoeling. maar waar ik me de laatste tijd wel aan erger is dat mn fansspeed telkens op en neer gaat.

ik zelf heb nu een watertemp sensor gekocht voor in mn loop.
maar nu is de vraag waar kan ik in mn bios vinden dat ik het kan aanpassen op mn water temp in plaats van component temp?

Moederbord :
Asus x299 Tuf mark 1
Processor :
Intel I7 7820X .

ik hoop graag van iemand te horen :)

Beste antwoord (via patrick1992 op 15-05-2018 12:38)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
patrick1992 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:23:
Welke raad je me aan ? Kwa aquero ? Ik hoef niet perse 1 met display. Als dat mogelijk is.
Kijk hier even welke voor jou handig is: https://shop.aquacomputer.de/index.php?cPath=62_63_64

Als je naar de opties en naar het PCB kijkt kan je zien wat voor jou nodig is. Heb je PWM fans of simpele 3 pins fans ? Wil je de pomp aansluiten en/of RGB ledstrips ? Zulke dingen bepalen welke de beste keuze is. Geen idee hoe je fans aangesloten zijn. Heb zelf 8 PWM fan's voor de rad's en nog 2 PWM intakefans. Aangezien alle fans op een splitter PCB zitten heb ik 3 PWM poorten nodig voor mijn setup. Zoiets bepaald wat handig is :) Gewoon even kijken wat voor jouw setup en eventueel voor een nieuwe setup handig is.

Zonder display komt je op 5LT of 6LT uit, dan even kijken naar de aansluitingen. Het grootste verschil tussen die 2 is het aantal PWM poorten.
patrick1992 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:26:
[...]

Maarja ik kan nergens vinden dat ik mn sensor kan veranderen. Van bv CPU temp naar koelwater temp.
Dat is vaak helaas het nadeel van een UEFI die niet gemaakt is voor waterkoeling. Je kan met wat moeite wel wat dingen doen, maar ideaal is het nooit helaas.

Mocht je zo'n ding kopen en wat moeite hebben met het instellen, check deze video even: YouTube: Aquaero Guide: Fan Curves

[ Voor 29% gewijzigd door PilatuS op 14-05-2018 23:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:55

job

Volgens de asus site heeft jouw mobo drie aansluitingen voor temperatuursensoren. Je moederbord zou dus (mits je sensoren ondersteund worden) de watertemperatuur uit kunnen lezen.
De vraag is dus, kan je nu de watertemperatuur uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
De fancurve in de BIOS laten aanpassen aan de hand van de sensor die je op het moederbord aanluit als zoiets mogelijk is. Of je koopt een Aquaero.

Edit: Met de rig die je hebt met 2 rad's en 6 fans, doe jezelf een plezier en koop een Aquaero. Heb zelf ook 2 rad's met 8 fans en heb het geprobeerd via het moederbord. Toen een Aquaero gekocht omdat het via het moederbord voor geen meter ging en wil nu nooit meer zonder.

Met een simpele setup lukt het via het moederbord nog wel, maar zodra je naar een serieuze setup gaat met meerdere rad's en pompen is een Aquaero iedere euro dik waard als je ziet wat je er mee kan.

Vergelijk dit maar eens met de moederbord software:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dJhSC75ZOjHYj5bBmryrk4Tk/full.jpg

[ Voor 67% gewijzigd door PilatuS op 14-05-2018 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrick1992
Welke raad je me aan ? Kwa aquero ? Ik hoef niet perse 1 met display. Als dat mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrick1992
job schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:27:
Volgens de asus site heeft jouw mobo drie aansluitingen voor temperatuursensoren. Je moederbord zou dus (mits je sensoren ondersteund worden) de watertemperatuur uit kunnen lezen.
De vraag is dus, kan je nu de watertemperatuur uitlezen?
Wat ik nu kan uitlezen is CPU temp en moederbord etc etc maar niet mn koelwater. Maarja ik kan nergens vinden dat ik mn sensor kan veranderen. Van bv CPU temp naar koelwater temp.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
patrick1992 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:23:
Kijk hier even welke voor jou handig is: https://shop.aquacomputer.de/index.php?cPath=62_63_64

Als je naar de opties en naar het PCB kijkt kan je zien wat voor jou nodig is. Heb je PWM fans of simpele 3 pins fans ? Wil je de pomp aansluiten en/of RGB ledstrips ? Zulke dingen bepalen welke de beste keuze is. Geen idee hoe je fans aangesloten zijn. Heb zelf 8 PWM fan's voor de rad's en nog 2 PWM intakefans. Aangezien alle fans op een splitter PCB zitten heb ik 3 PWM poorten nodig voor mijn setup. Zoiets bepaald wat handig is :) Gewoon even kijken wat voor jouw setup en eventueel voor een nieuwe setup handig is.

Zonder display komt je op 5LT of 6LT uit, dan even kijken naar de aansluitingen. Het grootste verschil tussen die 2 is het aantal PWM poorten.
patrick1992 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:26:
[...]

Maarja ik kan nergens vinden dat ik mn sensor kan veranderen. Van bv CPU temp naar koelwater temp.
Dat is vaak helaas het nadeel van een UEFI die niet gemaakt is voor waterkoeling. Je kan met wat moeite wel wat dingen doen, maar ideaal is het nooit helaas.

Mocht je zo'n ding kopen en wat moeite hebben met het instellen, check deze video even: YouTube: Aquaero Guide: Fan Curves

[ Voor 29% gewijzigd door PilatuS op 14-05-2018 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrick1992
PilatuS schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:28:
[...]

[...]

Bedankt man voor de info zal er eerdaags even in verdiepen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrick1992
PilatuS schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:28:
[...]

[...]

Ik heb 1 van deze besteld.

https://www.highflow.nl/a...fan-controller-53234.html

ziet er veel belovend uit, en lijkt me weer een leuk speeltje.
als ik in de problemen kom kan ik je altijd contacten?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
patrick1992 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:28:
[...]

Ik heb 1 van deze besteld.

https://www.highflow.nl/a...fan-controller-53234.html

ziet er veel belovend uit, en lijkt me weer een leuk speeltje.
als ik in de problemen kom kan ik je altijd contacten?

:)
Prima ding die. Doet alles wat nodig is en je betaald niet voor een scherm dat je niet wil. Als je nog vragen hebt post het maar in dit topic, dan zie ik het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrick1992
PilatuS schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 21:32:
[...]

Prima ding die. Doet alles wat nodig is en je betaald niet voor een scherm dat je niet wil. Als je nog vragen hebt post het maar in dit topic, dan zie ik het wel :)
alles geinstalleerd en werkt helemaal prima!
super blij mee en kan alles op mn gemakkie aanpassen :)

en muis still natuurlijk! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
patrick1992 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 17:54:
[...]

alles geinstalleerd en werkt helemaal prima!
super blij mee en kan alles op mn gemakkie aanpassen :)

en muis still natuurlijk! >:)
Mooi dat het gelukt is :)

Muis stil inderdaad. De fans op de bovenste rad draaien bij mij af en toe. Ga ik gamen gaan eerst de fans op de bovenste rad draaien en pas later als het nodig is de fans op de onderste rad. Wanneer ik in Windows zit draaien er meestal alleen 2 intake fans op zo'n lage stand dat ze niet te horen zijn. De pompen staan zo laag dat ze ook vrijwel onhoorbaar zijn. Veel stiller dan dit word het niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:48

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Heb je twee loops ? Heb twee pompen in een loop 1 staat bijna altijd uit en doet alleen mee wanneer het boven 45 graden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
NLKornolio schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 19:51:
Heb je twee loops ? Heb twee pompen in een loop 1 staat bijna altijd uit en doet alleen mee wanneer het boven 45 graden komt.
Heb 1 enkele loop. Heb juist beide pompen draaien omdat een D5 op 100% heel goed hoorbaar is. Zelfs op 50% is het nog aardig hoorbaar. Daarom heb ik 2 pompen op 30% draaien. Dat maakt ze vrijwel onhoorbaar en daarom heb ik er 2 :)
Pagina: 1