Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows 10 toevoegen W2016 domein via NETBIOS naam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• caphex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-11 15:32
Ik ben een nieuwe AD aan het opzetten waarbij ik tegen een 'probleem' aanloop.

De ad naam dit ik heb gekozen is ad.bedrijf.nl en de netbios ad naam is bedrijf.

Nu is het rare dat ik een Windows 7 machine zonder problemen kan toevoegen aan het domein door domeinnaam bedrijf te kiezen, als ik dit onder Windows 10 doe krijg ik een foutmelding dat het domein niet bestaat.

Bij Windows 10 werkt het enkel als ik ad.bedrijf.nl als domein opgeef..

Klopt dit gedrag en is dit op te lossen, of kan het geen enkel kwaad en moet ik voor alle W10 machines de fqdn gebruiken ?

Moet dit voor Windows Server 2016 nog apart worden geconfigureerd ? Met 2012 en er voor nooit dit probleem tegenkomen.

Foutmelding;

De domeinnaam bedrijf kan een NetBIOS-domeinnaam zijn. Controleer, als dit het geval is, of de domeinnaam juist bij WINS is geregistreerd.

Als u zeker weet dat de naam geen NetBIOS-domeinnaam is, kan de volgende informatie u bij het oplossen van het probleem met de DNS-configuratie helpen.

De volgende fout is opgetreden tijdens het opvragen van de Service Location (SRV)-bronrecord in DNS dat wordt gebruikt om een Active Directory-domeincontroller (AD DC) te vinden in het domein bedrijf:

De fout is: Deze bewerking is geretourneerd omdat de time-outperiode verlopen is.
(foutcode 0x000005B4 ERROR_TIMEOUT)

De query was voor de SRV-record van _ldap._tcp.dc._msdcs.bedrijf.

De DNS-servers die door deze computer worden gebruikt voor naamomzetting geeft geen antwoord. Deze computer is geconfigureerd om de DNS-servers met de volgende IP-adressen te gebruiken:

192.168.14.100

Controleer of deze computer met het netwerk verbonden is, of deze de juiste IP-adressen van DNS-servers in het netwerk zijn en dat ten minste één van de DNS-servers werkt.

En ja google actie kom ik enkel tegen dat je gewoon de fqdn moet gebruiken als de netbios naam niet werkt, maar ik kan niet echt de reden vinden..

Beste antwoord (via caphex op 25-05-2018 08:01)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dit is toch vanzelfsprekend? In windows 10 is SMB v1.0 uitgeschakeld, dus doen wins queries en NBT broadcasts het niet meer. Dus je vindt geen domain.

Wat is je probleem met het invoeren van een fdqn?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is bij NETBIOS vrij gebruikelijk om de naam in hoofdletters te typen, misschien is Windows 10 te dom om dat te herkennen. Ik heb al heel wat gekke dingen meegemaakt met DNS onder W10.

De echte reden dat het niet werkt weet Microsoft en zal je aan hen moeten vragen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je DNS doet het niet:
De DNS-servers die door deze computer worden gebruikt voor naamomzetting geeft geen antwoord. Deze computer is geconfigureerd om de DNS-servers met de volgende IP-adressen te gebruiken:

192.168.14.100
Is dit ip-adres wel een DNS-server die de juiste records voor je interne AD kan resolven?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • Beste antwoord

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dit is toch vanzelfsprekend? In windows 10 is SMB v1.0 uitgeschakeld, dus doen wins queries en NBT broadcasts het niet meer. Dus je vindt geen domain.

Wat is je probleem met het invoeren van een fdqn?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• caphex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-11 15:32
Dank voor de antwoorden, FQDN is geen probleem, alleen is het vreemde dat dit zich volgens mij bij andere omgevingen met de combinatie van Win10 + Windows 2008 niet voordoet. Tevens joinen van een Windows 2016 server kan gewoon op basis van de NETBIOS naam.

Vandaar.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het kan afhankelijk zijn van je netwerkinrichting.

Als je een gerouteerd netwerk hebt, werken NBT Broadcasts niet buiten het eigen subnet. En zonder WINS kan een machine dan geen NBT resolving doen voor systemen in een ander subnet. Het kan zijn dat dit nu net bij deze ene omgeving wel speelt, en bij een andere niet. Dat is voor ons met de beschikbare kennis niet te zeggen.

En dat je een foutmelding krijgt dat een DNS-server niet antwoord helpt ook niet echt mee.... ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10 12:03
Een windows AD domein-controller heeft standaard een DNS rol draaien die behoorlijk met AD verknoopt is. Om de Windows client te kunnen koppelen aan AD moet deze natuurlijk de AD/DNS server kunnen vinden middels handmatige DNS IP adres instellingen. Of het juiste DNS ip-adres gepubliceerd krijgen via een DCHP server (automatisch IP-adres verkrijgen).

In het laatste geval in, de DNS-forwarder in je modem/router, of die van je ISP weet natuurlijk niets van de DNS server in jouw domein. Dus de Windows client zoekt via een DNS server op internet naar een FQDN die niet officieel bestaat. Oplossing is om de DHCP instellingen van de modem/router te laten verwijzen naar de IP van de domeincontroller/bedrijf-DNS server. (En in de DNS-rol van de domein controller een forwarding regel in te stellen naar je ISP DNS voor resolven van externe FQDNs/internet)
Pagina: 1