Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Willekeurige Reboots - Geen BSOD - Kernel-Power Id:41 (63)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• G-Fox1990
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-08 14:43
Een goeienavond beste Tweakers,

Ik zit nu ongeveer een volle week met een rot probleem.
Op willekeurige momenten besluit mijn PC zichzelf af te sluiten. Er is geen BSOD of indicatie van tevoren dat er iets aan de hand is. Het lijkt wel meestal na een uur of anderhalf te gebeuren.
Temperaturen zijn normaal.
Geen overclocks.
Drivers up-to-date.
En helaas ook geen error codes waar ik iets mee kan.

De reboots gebeuren tijdens het gamen, maar ook tijdens Memtest (die ik dus niet kan voltooien).
RAM sticks heb ik al gewisseld, geen verschil.
Stress Tests op de CPU en GPU uitgevoerd, niets aan de hand (ook geen reboots tijdens de stress test).
BIOS geeft aan dat de 12v Rail gewoon normaal is.

Dit is wat ik uit de logboeken kan halen:
Kritiek. Kernel-Power. Id: 41. Taakcategorie: (63). Trefwoorden: (70368744177664),(2).

PC STATS
I7 6700K
MSI Krait Z170A Gaming 3x
EVGA GTX 1070 FTW Acx 3.0
Crucial Ballistix 16gb sport (2 x 8gb)
EVGA SuperNOVA 550 G2
TP-LINK Network Adapter.

PC gebouwd in Januari 2017.

Hopelijk heb ik zo genoeg info gegeven.

EDIT: net na het posten van de topic, sloeg de pc weer af.
Tijd van Kernel-Power 41 (22:07:09).
De reboot daarvoor (toen ik besloot dit topic te openen) was om (21:37:03). Precies 30 minuten... Is dat toeval?

[ Voor 9% gewijzigd door G-Fox1990 op 14-05-2018 22:10 ]

Alle reacties

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:22
Ik zou het eerste aan je voeding denken, kan je eventueel een andere lenen om dat te testen?

• G-Fox1990
CryRaven schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 06:22:
Ik zou het eerste aan je voeding denken, kan je eventueel een andere lenen om dat te testen?
Nee heb niet een extra voeding liggen.
Lijkt me wel vreemd als het ook echt aan de voeding ligt.
Pas iets meer dan een jaar in gebruik en volgens mij een goed aangeschreven voeding.
Valt ook net buiten de aankoop garantie dus daar zou ik wel flink van balen.

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-11 09:02
G-Fox1990 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 07:24:
[...]

Nee heb niet een extra voeding liggen.
Lijkt me wel vreemd als het ook echt aan de voeding ligt.
Pas iets meer dan een jaar in gebruik en volgens mij een goed aangeschreven voeding.
Valt ook net buiten de aankoop garantie dus daar zou ik wel flink van balen.
Heb dit ook gehad en lag toen aan het feit dat ik een verlengsnoer had gebruikt.
Nadat ik de PC rechtstreeks had aangesloten op de muur heb ik geen problemen gehad.

Indien die al rechtstreeks in de muur zit verdenk ik ook de PSU

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• G-Fox1990
Quadradial schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 07:34:
[...]

Heb dit ook gehad en lag toen aan het feit dat ik een verlengsnoer had gebruikt.
Nadat ik de PC rechtstreeks had aangesloten op de muur heb ik geen problemen gehad.

Indien die al rechtstreeks in de muur zit verdenk ik ook de PSU
Nou, mijn pc zit inderdaad in een stekkerblok. Oud appartement met zeer weinig stopcontacten.
Op dit stekkerblok zit ook meteen de monitor (34'' 21:9) en een lamp.
Het gaat vrij lastig worden om de PC rechtstreeks in de muur te prikken... Is het mogelijk dat een nieuwe stekkerblok al kan helpen?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-11 18:50
[verwijderd]

[ Voor 137% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:05 ]

• Quadradial
Ik had zo'n "speciaal" stekkerblok met een zekering erin en deze doet het prima alleen mijn voeding werkt daar niet lekker mee.

Voeding zal wel prima zijn alleen kan het een powerdipje niet opvangen.

Ik heb het aangesloten zoals @Mar.tin het zegt
een dubbele outlet waarvan 1 voor het stekkerblok en de ander voor de pc.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• G-Fox1990
Mar.tin schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 08:02:
Om wat dingen uit te sluiten zul je toch wat dingen moeten proberen :), anders blijft het gokken.
............................
Ik vermoed ook de voeding die slecht is, maar je weet het maar nooit. Het kan ook een slecht contact in je stopcontact zijn of ergens anders.
De voeding ben ik wel bang voor aangezien ik al redelijk wat dingen heb geprobeerd. Maar na het controleren van de voltage en de PC even op volle toeren te laten draaien zodat de PSU ook op max draait, lijkt er niets aan de hand. Want het rebooten gebeurd ook als de PC gewoon niets aan het doen is. :/

En al genoeg geprobeerd waar ik van kan zeggen dat het niet aan de CPU/GPU/RAM ligt. Software matig kwam ik nog wel wat dingen tegen. Paar corrupte DLL's bijvoorbeeld.

Wat het lastig maakt om te achterhalen wat het probleem is, is dat ik het niet kan triggeren. Dus is het soms 2 uur wachten na een eventuele ''fix''. Daarom ben ik er ook al een week mee bezig :F

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-11 18:50
[verwijderd]

[ Voor 100% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:05 ]

• Quadradial
G-Fox1990 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 08:32:
[...]

De voeding ben ik wel bang voor aangezien ik al redelijk wat dingen heb geprobeerd. Maar na het controleren van de voltage en de PC even op volle toeren te laten draaien zodat de PSU ook op max draait, lijkt er niets aan de hand. Want het rebooten gebeurd ook als de PC gewoon niets aan het doen is. :/

En al genoeg geprobeerd waar ik van kan zeggen dat het niet aan de CPU/GPU/RAM ligt. Software matig kwam ik nog wel wat dingen tegen. Paar corrupte DLL's bijvoorbeeld.

Wat het lastig maakt om te achterhalen wat het probleem is, is dat ik het niet kan triggeren. Dus is het soms 2 uur wachten na een eventuele ''fix''. Daarom ben ik er ook al een week mee bezig :F
Kan ook aan je stroomnet liggen. Ik had het probleem met mijn vorige pc ook dat deze zomaar uit ging.
Had toen een nieuwe pc gebouwd en had exact hetzelfde probleem.

Daarna het stekkerblok er tussenuit gehaald en geen problemen meer....

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-11 07:16
G-Fox1990 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 08:32:
[...]

En dan kom ik weer even binnen vallen; Windows update van 1-2 weken geleden zorgt voor veel problemen bij sommige gebruikers.

Er verschijnen in mijn ogen ook spontaan veel topics over blackscreen (gewoon freeze) of reboots, niet alleen op tweakers maar op het gehele www. Ik zelf kamp met het probleem dat mijn beeld weg valt (die op de GPU zit), beeld blijft aan op de onboard (ik gebruik 2 monitoren) maar computer reageert nergens meer op dus wat bij jou automatisch gaat (herstarten) moet ik handmatig doen.

Toevallig was ik gisteren in gesprek met een kerel van een relatief groot IT bedrijf en ik was hier uiteraard gelijk over begonnen, eerste reactie: oh jij ervaart ook al dit probleem?

Hoewel het natuurlijk de voeding zou kunnen zijn (dit wordt in elk topic gekopieerd en geplakt als oplossing) kan het natuurlijk ook ergens in een fout van Windows zitten.

Momenteel sta ik er ook even van te kijken dat ik deze reactie kan typen zonder dat de boel vastloopt / uitvalt.

Bij mij werkt alles naar ''behoren'' voor minimaal 8 uur lang wanneer ik in de veilige modus zit (gisteren heb ik dit getest door hem in veilige modus te zetten alvorens ik naar werk ging), heb jij al getest of je pc aan blijft in de veilige modus? In de veilige modus kan je namelijk veel uitsluiten op gebied van drivers en eventuele andere software fouten.
Dit is misschien ook makkelijker te testen dan even een andere voeding pakken (mijn ''reserve'' voeding heb ik niet veel aan daar waar ik mijn GPU niet eens van stroom kan voorzien dus dit is al direct een nogo om even te testen)?

Maar, het kan goed zijn dat er in deze een verschil zit in vastlopen en rebooten (daar waar je bij een reboot inderdaad eerder aan een voeding kan denken of iets wat kortsluiting maakt).

[ Voor 3% gewijzigd door LopendeVogel op 15-05-2018 08:46 ]

• G-Fox1990
LopendeVogel schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 08:45:
[...]

En dan kom ik weer even binnen vallen; Windows update van 1-2 weken geleden zorgt voor veel problemen bij sommige gebruikers.

Er verschijnen in mijn ogen ook spontaan veel topics over blackscreen (gewoon freeze) of reboots, niet alleen op tweakers maar op het gehele www. Ik zelf kamp met het probleem dat mijn beeld weg valt (die op de GPU zit), beeld blijft aan op de onboard (ik gebruik 2 monitoren) maar computer reageert nergens meer op dus wat bij jou automatisch gaat (herstarten) moet ik handmatig doen.
Nou het probleem is ook pas ontstaan na de update volgens mij. Moeilijk te zeggen aangezien ik soms de PC heb aangezet, even een half uur ga gamen, en dan ga koken of even de was doen. En een automatische reboot valt niet op als ik alle vensters afsluit, windows toets + L (gewoonte vanuit kantoor) en dan later terug kom bij het aanmeldscherm. Maar het is nu een week echt overduidelijk dat het gebeurd.

• LopendeVogel
G-Fox1990 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 08:59:
[...]

Nou het probleem is ook pas ontstaan na de update volgens mij. Moeilijk te zeggen aangezien ik soms de PC heb aangezet, even een half uur ga gamen, en dan ga koken of even de was doen. En een automatische reboot valt niet op als ik alle vensters afsluit, windows toets + L (gewoonte vanuit kantoor) en dan later terug kom bij het aanmeldscherm. Maar het is nu een week echt overduidelijk dat het gebeurd.
En hoe werkt het in de veilige modus? Problemen spontaan allemaal verdwenen in de veilige modus?

Aangezien het voor sommige mischien even raar is om in de veilige modus te komen met Windows 10, hier de ''oeroude'' truc:

''start'' -> msconfig -> tab: computer opstarten -> Opstarten in veilige modus ( minimaal aanvinken ).
PC herstarten en je zit in de veilige modus.

Bij mij lijkt het iets te zijn met de windows update van 1-2 weken geleden in combinatie met mijn videokaart. Enige 2 oplossingen die ik mij nog kan indenken: windows herinstalleren via een USB (dus niet met de optie van win 10 zelf want dat heb ik al getest) of de bios flashen van de GPU (hiermee wil ik niet zeggen dat jij het ook bij je GPU moet zoeken, we zitten op dit gebied in een ander kamp).

[ Voor 36% gewijzigd door LopendeVogel op 15-05-2018 17:02 ]

• G-Fox1990
LopendeVogel schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:58:
[...]

En hoe werkt het in de veilige modus? Problemen spontaan allemaal verdwenen in de veilige modus?
Nu net thuis, en in veilige modus voor een kwartiertje nu. Eerst even geprobeerd normaal op te starten, maar binnen een half uur al een reboot. Als er iets te vertellen is laat ik het weten.

• LopendeVogel
G-Fox1990 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:33:
[...]

Nu net thuis, en in veilige modus voor een kwartiertje nu. Eerst even geprobeerd normaal op te starten, maar binnen een half uur al een reboot. Als er iets te vertellen is laat ik het weten.
Ik ben benieuwd, tijdens mijn reactie zojuist moest ik wel 2x mijn pc herstarten :P

• G-Fox1990
LopendeVogel schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:35:
[...]

Ik ben benieuwd, tijdens mijn reactie zojuist moest ik wel 2x mijn pc herstarten :P
Toch nog steeds een reboot.
Zelfde kritieke foutmelding.

[ Voor 5% gewijzigd door G-Fox1990 op 15-05-2018 17:46 ]

• LopendeVogel
G-Fox1990 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:45:
[...]

Toch nog steeds een reboot.
Zelfde kritieke foutmelding.
Kakker de kak, dan zou ik toch richting kortsluiting / stroom gaan kijken :(

Hoelang heeft precies dit systeem goed gewerkt? Ik heb weleens bij mijn eerste build gehad (lang, lang geleden) dat ik de tussen pootjes niet geplaatst had tussen het moederbord / behuizing. Zo kreeg ik ook sporadisch de raarste klachten (uitvallen, vast hangen, reboots en etc). Ene keer ging het een paar dagen goed, daarna kreeg ik dat ding met veel moeite nog aan.
Niet dat dit het bij jou hoeft te zijn, maar dit was dus zo'n kortsluiting situatie :D

Al het advies gevolgd van de stopcontacten?

• G-Fox1990
LopendeVogel schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:48:
[...]

Kakker de kak, dan zou ik toch richting kortsluiting / stroom gaan kijken :(

Hoelang heeft precies dit systeem goed gewerkt? Ik heb weleens bij mijn eerste build gehad (lang, lang geleden) dat ik de tussen pootjes niet geplaatst had tussen het moederbord / behuizing. Zo kreeg ik ook sporadisch de raarste klachten (uitvallen, vast hangen, reboots en etc). Ene keer ging het een paar dagen goed, daarna kreeg ik dat ding met veel moeite nog aan.
Niet dat dit het bij jou hoeft te zijn, maar dit was dus zo'n kortsluiting situatie :D

Al het advies gevolgd van de stopcontacten?
Het advies van het stopcontact nog niet opgevolgd.
Systeem loopt volledig zonder problemen sinds eind januari 2017. (Alles werkte ook meteen, geen kabels verkeerd aangesloten etc. )

• G-Fox1990
Oke zojuist weer een reboot gehad, ik zat toevallig onder m'n bureau om te kijken hoe de stroomkabels ook alweer zaten... kom ik zo op terug.

Na de reboot (in veilige modus) wilde de pc weer opstarten... maar hij bleef nu in een bootloop hangen.
2 seconden aan, ventilatoren draaiend, en uit... en weer opstartend, ventilatoren draaiend, en uit.
Stekker er uit getrokken, er weer opnieuw in, en nu staat de PC in normale modus weer aan.

De bekabeling... Van de andere kant van de kamer loopt een enkele verleng kabel, en daar zit een stekker blok in, waar dus ook de PC in zit...

Toevoeging:
De tijden van de reboots zijn: 17:10:43 / 17:40:50 / 18:12:53.
Wordt zo'n logbestand aangemaakt ''tijdens'' de kritieke fout, of meteen na het opstarten?
Als het meteen na het opstarten is dan zou de 3e fout om 18:10:50 moeten zijn.. elke keer precies een half uur.

[ Voor 20% gewijzigd door G-Fox1990 op 15-05-2018 18:20 ]

• LopendeVogel
G-Fox1990 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 18:16:
Oke zojuist weer een reboot gehad, ik zat toevallig onder m'n bureau om te kijken hoe de stroomkabels ook alweer zaten... kom ik zo op terug.

Na de reboot (in veilige modus) wilde de pc weer opstarten... maar hij bleef nu in een bootloop hangen.
2 seconden aan, ventilatoren draaiend, en uit... en weer opstartend, ventilatoren draaiend, en uit.
Stekker er uit getrokken, er weer opnieuw in, en nu staat de PC in normale modus weer aan.

De bekabeling... Van de andere kant van de kamer loopt een enkele verleng kabel, en daar zit een stekker blok in, waar dus ook de PC in zit...
Ik zou het wel bij het stroom gaan zoeken, vooral met het opstarten (in windows kan het natuurlijk software gerelateerd zijn zoals bij mij).

Niet iets lullig als een aan/uit of reset knop van je behuizing die lomp doet? Ook dit (lees: het niet willen doorstarten) heb ik weleens gehad bij een BR brander/speler in de desktop die kaduc was, eenmaal deze ontkoppelt en alle problemen waren toen opgelost.

Enja dit is een vervelend iets (uiteraard meestal wel makkelijk/goedkoop op te lossen hoor!), maar zoals andere tweakers aangeven kan het iets zijn zoals je stekkerdoos, verleng kabel, ergens een kortsluiting in je desktop (zoals de BR speler bij mij, de pootjes tussen mainboard-behuizing, een slechte sata kabel, het kan werkelijk van alles zijn op gebied van stroom problemen).

[ Voor 15% gewijzigd door LopendeVogel op 15-05-2018 18:21 ]

• G-Fox1990
Paar drukke dagen gehad, maar meerdere tests weer geprobeerd, en naar een vorige versie terug gezet.
Het opstarten blijft gebeuren, en soms herstart ie nog een keer voordat de PC in de BIOS komt...
PSU nog niet losgehaald, maar wel even via HWiNFO gekeken naar de voltages:
System: 32 C (graden).
+5V: 5.080V
3VCC: 3.328V
+12V: 12.384V.

De rest lijkt ook allemaal normaal.
Heb geprobeerd een chkdsk te laten lopen, maar dat vond de PC geen goed plan.
bleef op 14% hangen, en stopte daar uiteindelijk mee. ''Kan disk niet repareren etc etc''.
M'n harde schijf is een Crucial 750GB SSD.
Kan het aan de SSD liggen?

EDIT: Een driver update voor de SSD heeft ook niets uitgehaald. Wat me wel op viel is dat de PC niet helemaal uit lijkt te gaan, maar in slaap mode gaat. Dit lijkt ook in de logboeken te staan (SystemSleepTransitionsToOn 1). Dus nu in energiebeheer maar weer wat dingen aangepast.

EDIT 2: Na wat speuren kom ik in de logboeken deze melding tegen: ''Software Protection-service gepland voor opnieuw starten op 2018-05-18T14:11:57Z. Reden: RulesEngine.''
De kritieke Kernel 41 melding is op 14:12:26 toegevoegd (net na de reboot dus).

[ Voor 31% gewijzigd door G-Fox1990 op 18-05-2018 15:27 ]

• G-Fox1990
Na alles een keer te hebben losgehaald, brandschoon gemaakt en er zeker van zijn dat ik alles uitgesloten had... Uiteindelijk toch maar alles losgekoppeld, en de PSU er uit gehaald. En terwijl ik die er uit haal zie ik de kabel van het moederbord ietsjes los zitten.
Zou het hier aan hebben kunnen liggen?

[ Voor 4% gewijzigd door G-Fox1990 op 18-05-2018 18:44 ]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:00

Oekol

waka waka hey hey

G-Fox1990 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 18:44:
Na alles een keer te hebben losgehaald, brandschoon gemaakt en er zeker van zijn dat ik alles uitgesloten had... Uiteindelijk toch maar alles losgekoppeld, en de PSU er uit gehaald. En terwijl ik die er uit haal zie ik de kabel van het moederbord ietsjes los zitten.
Zou het hier aan hebben kunnen liggen?
Trial and error: wat gebeurd er nu als je alles er weer goed stevig inklikt? Als die dan wel aan blijft ja dan lag het daar aan. En anders zou ik toch sterk aanraden om het te proberen bij een stopcontact om dat uit te sluiten.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• G-Fox1990
Leoon. schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 18:50:
[...]

Trial and error: wat gebeurd er nu als je alles er weer goed stevig inklikt? Als die dan wel aan blijft ja dan lag het daar aan. En anders zou ik toch sterk aanraden om het te proberen bij een stopcontact om dat uit te sluiten.
Ja de volgende stap wordt de PC verplaatsen als het probleem blijft. Maar hopelijk was dit het probleem. Had toevallig vandaag een dag vrij en kon de hele dag dingen proberen, maar wel zonde van m'n vrije dag met dit mooie weer natuurlijk :/

EDIT: Probleem blijft.

• G-Fox1990
Na vrijwel alles geprobeerd te hebben zonder resultaat, had ik besloten om toch maar de PSU er uit te halen en een andere er in te zetten. Tijdens het losmaken van de kabels, zag ik alleen een extra knopje op de PSU zitten, voor ECO modus. Die stond op aan. Ik dacht bij mezelf, laatste kans. En sinds ik de ECO modus heb uitgezet heb ik geen reboots meer gehad.

Nu vraag ik me dus af of ik toch de PSU nog op moet sturen naar EVGA of dat dit gewoon normaal is, en het probleem nu misschien helemaal verholpen is.

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-11 09:53
Ik ben er niet ingedoken. Maar kan het te maken hebben met die hele energiezuinige powerstates waar de voeding niet lekker mee om kan gaan. Of viel de pc niet alleen idle uit?

Zelf ooit een keer gehad dat een proc in een dusdanig lage powerstate ging dat de pc vastliep. Voeding vervangen hielp.

Wat betreft de ssd, al die reboots kunnen je ssd corrupten. Dus op ten duur heb je kans dat je daardoor ook weer andere foutmeldingen erbij krijgt.

Always look on the bright side of life.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:16

HugoBoss1985

Xenotech

Dit kan volgens mij ook veroorzaakt worden door defect geheugen.
Test eens met één stripje apart.
En dan uiteraard ook met het andere stripje.
Ik heb pas toevallig exact hetzelfde meegemaakt met een 32gb ddr4 setje bestaande uit 4 stripjes ram.

Je kan trouwens ook je reacties hier aanpassen i.p.v. twee reacties achter elkaar te plaatsen ;)
Dat laatste wordt niet gewaardeerd door de moderators hier.

[ Voor 35% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-05-2018 08:24 ]

• G-Fox1990
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:17:
Dit kan volgens mij ook veroorzaakt worden door defect geheugen.
Test eens met één stripje apart.
En dan uiteraard ook met het andere stripje.
Ik heb pas toevallig exact hetzelfde meegemaakt met een 32gb ddr4 setje bestaande uit 4 stripjes ram.

Je kan trouwens ook je reacties hier aanpassen i.p.v. twee reacties achter elkaar te plaatsen ;)
Dat laatste wordt niet gewaardeerd door de moderators hier.
Ik had inderdaad mijn reactie even moeten aanpassen in plaats van 2 onder elkaar. Excuses hier voor.
Het RAM geheugen is niet defect volgens mij. Heb al geprobeerd met 1 stick, en bleef reboots houden.
Het is nu met die ECO modus wel verholpen voor zover ik kan zien.
Maar zoals ook in andere reacties staat, ik kan het herstarten niet triggeren.
Want de CPU & GPU op volle kracht laten draaien zorgt niet perse voor een reboot.
Clifdon schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:13:
Ik ben er niet ingedoken. Maar kan het te maken hebben met die hele energiezuinige powerstates waar de voeding niet lekker mee om kan gaan. Of viel de pc niet alleen idle uit?
PC viel uit in idle en load situaties. En ook in de BIOS zelf. Het leek ook steeds vaker/sneller te gebeuren.
Pagina: 1