Wat is de diameter van deze buis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:53
Hoi, iemand heeft in mijn verwarmingsbuis geboord. Nu wil ik het gat er uithalen en de stukjes buis met elkaar verbinden d.m.v. een koppelstuk. Ik heb alleen geen idee wat de diameter van de buis is. Kunnen jullie het uit de gegevens halen die op de buis staan?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IWEFYfu.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Meet de omtrek van de buis en bereken de diameter? :?
Of klinkt dat te logisch?

39

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het gaat om deze buis.

Als jij een schuifmaat pakt/leent en de buitenmaat opmeet dan is de binnenmaat daar wel bij te bedenken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

of nog simpler, pak een schuifmaat :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
Kan ook maar ik woon er nog niet en had op dat moment geen rolmaat bij de hand, ik had gehoopt dat je dat aan de buitenkant kon lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Fietsbel schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:56:
Meet de omtrek van de buis en bereken de diameter? :?
Of klinkt dat te logisch?
Hij zat de binnendiameter wel willen weten. Buiten zegt niets over binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

PilatuS schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:58:
[...]

Voor een koppelstukje heb je aan de buitendiameter genoeg

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

PilatuS schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:58:
[...]

Het is de buitenmaat die telt en anders haal je op het eind de dikte van het materiaal eraf. De verschillen tussen de bestaande vaste maten gaat niet om een milimeter.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

16 of 22. (Of nog groter) Als er iets van schaal bij zou staan dan kun je het zo zien..

PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:13
Dit is flex buis dus 16 of 20 of in heel vreemde gevallen 14 of 25.
Let wel op welk merk flexbuis je hebt. Ik meen me te herinneren dat Rehau net een andere wanddikte heeft dan bijvoorbeeld Uponor. Koppelstukken kan je dan niet op de leidingen van de ander gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Fietsbel schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:03:
[...]

Het is de buitenmaat die telt en anders haal je op het eind de dikte van het materiaal eraf. De verschillen tussen de bestaande vaste maten gaat niet om een milimeter.
Voor iets waar blijkbaar 10 bar doorheen mag lijkt de wanddikte mij toch wel belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

PilatuS schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:50:
[...]

Voor iets waar blijkbaar 10 bar doorheen mag lijkt de wanddikte mij toch wel belangrijk.
Ja dat klopt, maar daarom is het een getest product... Maar dat doet niks af aan de maat opnemen (buitenmaat) en dan het vergelijken met het assortiment van de fabrikant. En anders meet je beide op, nog beter voor de gemoedstoestand.

[ Voor 25% gewijzigd door Fietsbel op 14-05-2018 23:09 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Het is mogelijk om te zien welke diameter het is op de buis. Echter niet op deze foto.
Zoek het juiste materiaal en de fittingen. Zorg ervoor dat je het juiste materiaal hebt anders krijg je het 1 niet in elkaar en 2 het blijft lekken

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Als je de opdruk op de buis verder kunt volgen staat daar vanzelf een diameter, wanddikte, type, etc. op. Dan kun je met 100% zekerheid herleiden van welk merk het ook is voor de juiste koppeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:35

raswic

It is I

Dit ziet er uit als een kunststof water/CV-leiding. Gangbare maten zijn 16, 20 en 25/26.
Verderop de buis zal inderdaad het merk en afmeting staan. Bij Uponor bijvoorbeeld 16x2 of 20x2 waarbij 20 de buitendiameter is en 2 de wanddikte.
Zoals eerder al aangegeven. Zorg voor de juiste koppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:46
Ga anders even naar de Wildkamp met deze foto, daar kunnen ze je vast wel helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Er zit al een gat in en je doel is om het deel te vervangen.
Je zou hem alvast doormidden kunnen snijden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 18:27
Kijk eens bij de koppeling tussen buis en verwarming. Vaak zitten deze vast met een koppeling en een knelring aan de buitenkant van de buis. Op deze knelring staat meestal de maat, bv 16x2 wat wil zeggen 16mm diameter en een wanddikte van 2mm. Aan die info heb je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
Goede tips! Ik ga hem morgen even doormidden snijden en de diameter meten. Helaas kan ik niet meer opdruk van de buis zien omdat hij zit ingebouwd. Ik weet wel dat hij bij de Bouwmaat is gekocht dus als ik de diameter kan herleiden moet ik al een eind komen. Bedankt zo ver en ik kom er morgen op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinkiej
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Nu wil ik het gat er uithalen en de stukjes buis met elkaar verbinden d.m.v. een koppelstuk.
Maar je wilt een koppelstuk gebruiken?
Koppelstuk gaat om de buis heen, dan heb je toch gewoon de buitendiameter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

omdat je aangeeft dan het een flex. cv buis is denk ik 16mm. De binnenmaat zal +-14mm zijn

edit:Maar meten is zeker weten

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 15-05-2018 09:33 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gebanned
Blinkiej schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:31:
[...]

Koppelstuk gaat om de buis heen, dan heb je toch gewoon de buitendiameter nodig?
Het koppelstuk schuif je in- en over de buis, en vervolgens pers je deze vast met een perstang.
Je kan mogelijk bij de ketel op een ander stuk buis zien welk merk je hebt. Dit kan je of op de buis zelf zien; of je kan het zien aan de koppelstukken die gebruikt zijn.

Ik zou niet rucksichtloss stukken uit de buis gaan snijden; nu kan je misschien nog met één koppelstuk af; haal je teveel weg dan heb je er twee en een stuk buis nodig.

Nb. De bedrukking van jouw buis is zover ik kan zien hetzelfde als die van de Uponor bij mij thuis; maar ik sluit niet uit dat andere merken hetzelfde lettertype gebruiken.

Verdere note 14 en 16 mm hebben doorgaans een wanddikte van 2 mm (binnenmaat dus 12/10 mm, maar er zijn dus ook merken die 2.2 mm wanddikte hebben).

[ Voor 8% gewijzigd door Gebanned op 15-05-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zoek met google eens op EN ISO 21003. Dat is de Europese norm waaraan deze leiding moet voldoen vlg. de opdruk. Wellicht vind je dan de buiten diameter en als je deze ook opmeet weet je wat de maat is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Laatst online: 19:49
De opdruk op de foto komt overeen met de opdruk van een van de slangen, die ik hier toevallig nog heb liggen.
SANIVESK PEXABUIS PE-Xc/AL/PE-Xc ##x#.0mm ##/##/## ##/## Tmax 95°C KIWA/KOMO/DVGW EN ISO21003 Class 2,4,5/10bar ###m(I)
Als ik kijk welke flexibele slangen Bouwmaat heeft, dan kom ik deze tegen. Maar die is er ook in 20x2mm.

Soms verklikken de aansluitingen bij de verwarming/CV welk merk het is. Zien de koppelingen er bijvoorbeeld zo of zo uit, dan heb je slangen en koppelingen, die horen bij Multi-Fit® .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Waarom bekijk je de koppelstukjes in de rest van het systeem niet. Dat lijkt me meer info geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
Blinkiej schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:31:
[...]

Ik bedoel zo'n ding waar je het overheen schuift, ik ben geen expert zoals je merkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 320788

tyleenbuis met speciaal krimp koppelstuk.

daar is dus ook een speciale tang voor nodig.

top tip. bel een loodgieter, laat hem de foto zien.
En 30 min later is alles weer flex.

Oja, als dit van je vloerverwarming is, of straks weer onder beton komt te zitten dan geld dit nog veel meer.
je wil niet over 1 maand/ 1 jaar/ 10 jaar weer een probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 00:18
Gewoon er tussen uit snijden en gaan passen bij TU of Bouwmaat of bij de lokale bouwmarkt.
al geef ik je meeste kans bij de eerste 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
Anoniem: 320788 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:29:
tyleenbuis met speciaal krimp koppelstuk.

daar is dus ook een speciale tang voor nodig.

top tip. bel een loodgieter, laat hem de foto zien.
En 30 min later is alles weer flex.

Oja, als dit van je vloerverwarming is, of straks weer onder beton komt te zitten dan geld dit nog veel meer.
je wil niet over 1 maand/ 1 jaar/ 10 jaar weer een probleem hebben.
Ik hoop eigenlijk op een goedkopere oplossing dan een loodgieter. Het gaat gelukkig om een buis die in de muur ligt, geen vloerverwarming. Contextfoto: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uffnqoX.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

kijk dat is mazzel. maar niet heel veel.

waar loopt de leiding links naar toe. het blijft een persleiding zoals ik het kan zien.
misschien dat je kan vertellen hoe de 90graden knie naar de radiator vast zit.

ik denk pers, en voor pers heb je toch wel speciaal gereedschap nodig.
daarbij, ik zou nog steeds de loodgieter bellen, leiding is straks weer bedekt
en op bollend laminaat is ook niet super.

linkje naar persfittingen=https://www.warmteservice.nl/Installatiemateriaal/Fittingen/Persfitting/c/64
en een linkje naar het gereedschap dat je volgens mij moet hebben=https://www.warmteservice.nl/Huis-%26-Gereedschap/Gereedschap/Persgereedschap/c/169

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 15-05-2018 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 00:18
Als ik deze foto zie zit het vlak voor gebogen stuk.
dan zeg ik verwarming even 20 cm omhangen en stuk in laten korten niet zelf gaan beunen.
MightyFool schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 18:33:
[...]

Ik hoop eigenlijk op een goedkopere oplossing dan een loodgieter. Het gaat gelukkig om een buis die in de muur ligt, geen vloerverwarming. Contextfoto: [afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
rc5proxy schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:25:
Als ik deze foto zie zit het vlak voor gebogen stuk.
dan zeg ik verwarming even 20 cm omhangen en stuk in laten korten niet zelf gaan beunen.

[...]
Helaas past de verwarming precies onder de vensterbank, anders gaat het er wel gek uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

voor zover ik weet zijn er wel koppelstukken die je zonder speciaal gereedschap kan gebruiken maar deze zijn formeel niet bedoeld om in cement / muur ingebouwd te worden dacht ik

en anders is het toch echt een pers of speciale knijptang bij nodig

oja en uitwisselbaar zijn de systemen niet! heb hier ook twee merken en ze zijn net iets anders. dus als koppelstukken van A op B perst / knijpt is de kans erg groot dat het gaat lekken

[ Voor 27% gewijzigd door Ray op 15-05-2018 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dit soort spul hebben ze ook gewoon bij de Hornbach. Koppelingen zijn er ook als knel die je makelijk zelf zonder speciale tang kunt plaatsen.

Zou deze alleen niet in de muur verwerken, wat wel kan is een stuk nieuwe slang in de muur zetten met nieuwe koppeling aan radiator en eerder in de buis.

In deze toepassing zou ik een 16x2 buis verwachten.

[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 15-05-2018 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:03

inhico

pw

mijn advies is: ga met dit soort vragen naar het forum van Klusidee: https://www.klusidee.nl/Forum/.
Daar krijg je beter advies dan alle, ongetwijfeld goedbedoelde maar ondeskundige, adviezen/gokjes hier.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:32
Gewoon met de juiste koppeling repareren en dan in plastic wikkelen voordat je hem in de muur stuct.

Maar beter inderdaad goed advies inwinnen.

[ Voor 19% gewijzigd door coob op 15-05-2018 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 13:25
MightyFool schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:29:
[...]

Helaas past de verwarming precies onder de vensterbank, anders gaat het er wel gek uitzien.
Ach, bestel je ook een radiator erbij die 2 x 20 cm breder is ;)

Ik zou gewoon een loodgieter bellen, kost meer, maar is het wel opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
Ik heb een topic in dat klusforum geopend. Ik kan momenteel echt geen loodgieter veroorloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
prein2 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:29:
16 of 22. (Of nog groter) Als er iets van schaal bij zou staan dan kun je het zo zien..
Een banaan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:58
MightyFool schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:22:
[...]

Ik bedoel zo'n ding waar je het overheen schuift, ik ben geen expert zoals je merkt :)
In de bouw noemen ze zoiets weleens een schuifduitser. In normaal Nederlands zeggen we een mof. Het is even afhankelijk van het materiaal van de buis. Mogelijk dat je opzoek zult moeten naar een knelkoppeling en er geen mof beschikbaar is. Ik ben geen CV-man dus kan er zo snel geen uitsluitsel over geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015

BCGraaf

BC

Aan de slang en koppeling te zien is het een 16 x 2 slang. Deze kan je repareren met 2 van deze en 1 van deze.

al 8 jaar installateur

[ Voor 4% gewijzigd door BCGraaf op 15-05-2018 23:24 ]

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

FrankHe schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:46:
[...]

In de bouw noemen ze zoiets weleens een schuifduitser. In normaal Nederlands zeggen we een mof. Het is even afhankelijk van het materiaal van de buis. Mogelijk dat je opzoek zult moeten naar een knelkoppeling en er geen mof beschikbaar is. Ik ben geen CV-man dus kan er zo snel geen uitsluitsel over geven.
Noemen we dat geen sok in Nederland?
Of is dat weer iets anders?

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
BCGraaf schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 23:23:
Aan de slang en koppeling te zien is het een 16 x 2 slang. Deze kan je repareren met 2 van deze en 1 van deze.

al 8 jaar installateur
Dat ziet er simpel uit. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:09
Straub koppeling is ook een optie, die dicht het ook af. Weet alleen niet of deze ook met een hele kleine doorlaat verkrijgbaar is.

[ Voor 40% gewijzigd door AtomicWing op 16-05-2018 00:01 ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
Doe dat alsjeblieft niet, als het te vermijden is geen knelkoppelingen wegwerken in de muur. Risico op lekkende koppelingen is dan te groot.

Bijvoorkeur neem je de perskoppelingen van het merk buis dat je hebt. (En dat is aluminium-pex; en geen tyleen). Vervolgens huur je een perstang en pers je het af. Kost je totaal max 20 euro aan materiaal (2x koppelstuk en 20 cm buis) en 30-100 aan huur van de perstang. (En voor het geld van de huur kan je met een beetje geluk ook een loodgieter een half uurtje langs laten komen)

De el cheapo oplossing zijn Uponor rtm koppelingen: deze zijn volgens Uponor kwalitatief gelijkwaardig, maar kan je monteren zonder perstang. Kost je dan dus in totaal 2 tientjes.
al 8 jaar installateur beunhaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gebanned schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 01:15:
[...]

(En dat is aluminium-pex; en geen tyleen).
[...]
volgens mij hebben we beide gelijk. jij wel meer als ik.

de buis is volgens mij van polyethylene gemaakt, met een alu binnenmantel.

Maar mijn gebruik van het woord tyleen dekt de lading dus niet, immers zijn er voor irrigatie en koud water ook buizen te krijgen zonder binnenmantel en dus puur van tyleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Anoniem: 320788 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 01:36:
[...]

volgens mij hebben we beide gelijk. jij wel meer als ik.

de buis is volgens mij van polyethylene gemaakt, met een alu binnenmantel.

Maar mijn gebruik van het woord tyleen dekt de lading dus niet, immers zijn er voor irrigatie en koud water ook buizen te krijgen zonder binnenmantel en dus puur van tyleen.
Klopt, die buizen zijn er wel, maar die zijn niet diffusie dicht en daarom ongeschikt voor CV. En laten we vooral niet alle soorten buis op gaan noemen want met he ;) t rijtje pe(x), tyleen, pp, alu-pex, wicu, staal, staal-pur-pe ben je er nog lang niet. ;)

Dus laten we vooral gaan zoeken naar wat wel goed is voordat er een tuinslang of lekkende knelfitting in de muur verdwijnen.

Uit ervaring weet ik dat doorboorde cv-leidingen al naar genoeg zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 926911

al 8 jaar installateur
Dan moet je toch weten dat dat lang niet altijd goed gaat met Upunor.

Daarbij gewoon een loodgieter laten komen en de kosten verhalen op verzekering of diegene die er doorgeboord heeft?

Je wilt niet later nog grotere kosten hebben omdat je een lekkage hebt.

Weet niet in welke omgeving je woont maar mocht het in oost nederland zijn kan ik wel wat voor je betekenen heb tangen en dergelijke allemaal hier liggen voor het persen evenals koppelingen.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 926911 op 16-05-2018 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
Bedankt voor de inzichten weer! Ik woon in Alphen a/d Rijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
In dat geval bij viawww een elektrische perstang huren en koppelstukken kopen. Dan ben je voor 3a4 tientjes klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 926911

MightyFool schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:16:
Helaas niet in de buurt en ja kijk of je ergens een tang kunt huren en koop een koppelstuk en zorg dat voordat je het weer dicht maakt dat het niet lekt.
* Anoniem: 926911 heeft het al meegemaakt in een betonnen vloer dat daarna een groot stuk er weer uit moest omdat niet alles goed was geperst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
Het beste is om twee koppelstukken te kopen. Ik vermoed dat je Uponor 16 mm hebt gebaseerd op lettertype en wat gangbaar is voor een radiator aansluiting. En dan zou je deze twee keer nodig hebben:

https://www.viawww.nl/uponor-sok-16.html/
en een stuk van ca. 30-50 cm buis.
en deze set erbij huren: https://www.viawww.nl/uponor-accuperstang-huren.html

dan moetje wel naar een uithoek in Zoetermeer rijden; maar goedkoper dan dit ga je het volgens mij niet vinden. Ik heb die set afgelopen jaar ook gehuurd en het was een nette set toen ik hem mee kreeg, kniptang en ontbramers zitten er ook bij dus die hoef je dan ook niet alsnog te kopen.

Dan kan je het beschadigde deel in zijn geheel weghalen en een nieuw stuk er voor in de plaats zetten. Wel moet je rond de leiding voldoende ruimte vrij maken om de persbek kwijt te kunnen.

Edit: nog even naar de context foto gekeken. Ik zou 1 sok halen en een knie en die er met een nieuw stuk buis tussen persen.

Het probleem met de schroefverbinding met teflon zie ik niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Gebanned op 16-05-2018 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MightyFool De koppelingen die @BCGraaf aangeeft lijken mij beter dan het nu gebruikte gastape. zorg gelijk dat de buis makkelijk in de fittingen past, en niet onder druk staat. Vaak ligt een leiding zo krap dat het net aan de fitting haalt, dat kan voor lekkage zorgen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

al 8 jaar installateur
omg.. en dan een knelfitting laten zien voor koper.. ipv te adviseren om een stukje ertussen uit te halen en zoeken in de plaatselijke bouwmarkt voor juiste oplossing.

je draait namelijk je hele buis naar zijn grootje... :X

al 18 in de installatie techniek

Edit* btw waarom zijn de koppelingen verpakt met teflon tape? dit duidt eerder op klusjesmannen werk dan een juiste montage.

[ Voor 7% gewijzigd door Consigliere op 16-05-2018 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als ik zo'n klusje heb loop ik hier de lokale wildkamp binnen met een stukje buis waar een koppeling aan moet en laat dat zien en de kerel achter de balie. Er zijn zoveel varianten in dit soort buis met evenveel varianten aan koppelingen.

Ik kreeg de uponor perstang overigens gewoon gratis een avondje mee naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf

BCGraaf

BC

Consigliere schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:44:
[...]

omg.. en dan een knelfitting laten zien voor koper.. ipv te adviseren om een stukje ertussen uit te halen en zoeken in de plaatselijke bouwmarkt voor juiste oplossing.

je draait namelijk je hele buis naar zijn grootje... :X

al 18 in de installatie techniek

Edit* btw waarom zijn de koppelingen verpakt met teflon tape? dit duidt eerder op klusjesmannen werk dan een juiste montage.
Die pentec koppeling passen juist op de messing sok 15. De wartels en knel ring heb je daar niet van nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

BCGraaf schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:49:
[...]

Die pentec koppeling passen juist op de messing sok 15. De wartels en knel ring heb je daar niet van nodig.
en daarna die koppelingen weer terug de muur in...?
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
Nou ik ben even langs geweest weer en heb de maten opgemeten. Hij heeft inderdaad een omtrek van 16mm.
Bij de ketel lopen dezelfde leidingen, hieruit kan ik dat ook aflezen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jdNb1YC.jpg

Ik denk dus dat het om deze leidingen gaat:
https://www.bouwmaat.nl/henco-alupex-buis-16x2-mm-25-meter/product/0000587271

Veranderd dat de benodigdheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf

BCGraaf

BC

Consigliere schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:33:
[...]

en daarna die koppelingen weer terug de muur in...?
:?
Dat heeft niet mijn voorkeur, maar ts vraagt om een oplossing welke hij gemakkelijk zelf kan uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Gebanned schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:36:
Het beste is om twee koppelstukken te kopen. Ik vermoed dat je Uponor 16 mm hebt gebaseerd op lettertype en wat gangbaar is voor een radiator aansluiting. En dan zou je deze twee keer nodig hebben:

https://www.viawww.nl/uponor-sok-16.html/
en een stuk van ca. 30-50 cm buis.
en deze set erbij huren: https://www.viawww.nl/uponor-accuperstang-huren.html

dan moetje wel naar een uithoek in Zoetermeer rijden; maar goedkoper dan dit ga je het volgens mij niet vinden. Ik heb die set afgelopen jaar ook gehuurd en het was een nette set toen ik hem mee kreeg, kniptang en ontbramers zitten er ook bij dus die hoef je dan ook niet alsnog te kopen.

Dan kan je het beschadigde deel in zijn geheel weghalen en een nieuw stuk er voor in de plaats zetten. Wel moet je rond de leiding voldoende ruimte vrij maken om de persbek kwijt te kunnen.

Edit: nog even naar de context foto gekeken. Ik zou 1 sok halen en een knie en die er met een nieuw stuk buis tussen persen.

Het probleem met de schroefverbinding met teflon zie ik niet.
Voor de huur en heen en weer rijden kun je volgens mij prima een loodgieter laten komen. Op werkspot zetten, mooi klusje voor tussendoor want is toch niet urgent in mei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 23:39
MightyFool schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:28:
Nou ik ben even langs geweest weer en heb de maten opgemeten. Hij heeft inderdaad een omtrek van 16mm.
Bij de ketel lopen dezelfde leidingen, hieruit kan ik dat ook aflezen:
[afbeelding]

Ik denk dus dat het om deze leidingen gaat:
https://www.bouwmaat.nl/henco-alupex-buis-16x2-mm-25-meter/product/0000587271

Veranderd dat de benodigdheden?
De foto strookt niet helemaal met jouw conclusie? Ik zie Pexal buis staan, dat lijkt me Multi-Fit pexal buis 16x2 mm en geen Henco Alupex Buis 16x2 mm. In de praktijk zal het misschien weinig uitmaken.
Nu moet je even bedenken of je wilt persen of knellen, dat is een persoonlijke keuze.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
Als je in ieder geval maar geen Rehau hebt: die heeft namelijk 2.2 mm wanddikte. Mogelijk kan je nog een schuifmaat op de buis zetten voor de wanddikte.

En in de muur niet gaan knellen als je stucwerk je lief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

MightyFool schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:16:
Er zit een Warmteservice bij je om de hoek, neem een foto en eventueel een stukje buis mee, vertel wat het probleem is en deze pro's wijzen je verder de weg. ;)

Warmteservice Alphen a/d Rijn
Euromarkt 125
2408 BE Alphen Aan Den Rijn
0172-448111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

BCGraaf schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 22:48:
[...]

Dat heeft niet mijn voorkeur, maar ts vraagt om een oplossing welke hij gemakkelijk zelf kan uitvoeren.
Klopt wat je zegt. Echter denk ik wel dat je dan als professional ook moet aangeven wat het kwaliteits verschil of gevaar is van die koppelingen in de wand.

Het beste is nog om een heel nieuw stuk buis vanaf radiator tot aan volgende aansluiting te pakken zodat je helemaal geen koppelingen in de wand hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 21:29

Reinier

\o/

MightyFool schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:28:
Hij heeft inderdaad een omtrek van 16mm.
Onmogelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:58
Dat is inderdaad een buisje met een verdomd kleine diameter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

Bij de warmteservice kun je een accuperstang huren voor 25 euro 'per keer' (met bon).
Zelf ook gedaan voor wat gaskoppelingen, die zit dan wel in Roosendaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
Hmm dat van die warmteservice is nog niet zo'n slecht idee. Ik heb zelf alleen geen los stukje buis maar hopelijk komen ze uit de foto's.

Het is denk ik wel die van Henco want de Itap Multi-Fit heeft een andere opdruk op de buis (tenzij de foto niet overeenkomt met de werkelijkheid).

Misschien is het ook wel een idee om heel die buis te vervangen ja. Stucen moet nu toch opnieuw al..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

MightyFool schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:26:

Misschien is het ook wel een idee om heel die buis te vervangen ja. Stucen moet nu toch opnieuw al..
Dat is dan je oplossing die het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Laatst online: 19:49
Groentjuh schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:00:
De opdruk op de foto komt overeen met de opdruk van een van de slangen, die ik hier toevallig nog heb liggen.
[...]
Als ik kijk welke flexibele slangen Bouwmaat heeft, dan kom ik deze tegen.
Ik heb nog een stukje voor je liggen in Den Haag met dus kennelijk precies dezelfde opdruk als de jouwe. Mag je best lenen >:) ! Die van mij kwam bij de Gamma vandaan. Aldus de Gamma website "Geen merk" 16x2.0mm flexibele meerlagenbuis.

Hele slang vervangen zorgt voor de minst mogelijkheden tot lekken, want dan heb je minder koppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:01

Solid Seal

3D Printer N00b

Ik heb niet alles gelezen …

Maaarrrr .. die buis is al stuk. Zaag het er tussen uit en ga met dat stukje naar de gamma .. minder werk dan een foto maken en op Tweakers zetten.

Just my 2 cents
Pagina: 1